Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
Από τα μέσα του 8ου αιώνα οι Άραβες πρωταγωνίστησαν στο
διεθνές εμπόριο λόγω :
α) της εξαιρετικής γεωγραφικής θέσης του Χαλιφάτου (του αραβικού κράτους)
μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
β) της εκμετάλλευσης των ορυχείων χρυσού και αργύρου της Δυτικής Αφρικής
και της Σαχάρας.
Από τα μέσα του 9ου αιώνα οι Άραβες ίδρυσαν εμπορικές
αποικίες στις ακτές της Ινδίας, της ΝΑ Ασίας και της Κίνας. Έτσι μετέφεραν από
εκεί μπαχαρικά και άλλα είδη
πολυτελείας στο Βυζάντιο κερδίζοντας πολλά χρήματα.
Κατά τον 10ο αιώνα η δυναστεία των Φατιμιδών στην Αίγυπτο
ανέπτυξε εμπορικές σχέσεις με την Ινδία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Γενικά στο εμπόριο οι Άραβες ήταν οι πρώτοι που :
  1. έφτιαξαν εμπορικές
    εταιρείες
  2. επινόησαν την εμπορική
    επιταγή (τσεκ)
  3. έφτιαξαν τράπεζες
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα γράμματα και οι τέχνες
αναπτύχθηκαν στο Ισλάμ με επίκεντρο τις μεγάλες πόλεις και κυρίως την Κόρδοβα (στην Ισπανία) και τη Βαγδάτη (στο Ιράκ).

  •     
    Ιδρύθηκαν βιβλιοθήκες
  •   

    Η αραβική
    λογοτεχνία
    έγινε της μόδας

  •   

    Δημιουργήθηκαν βιβλιοπωλεία

  •    Πολλοί χαλίφες ήταν συλλέκτες βιβλίων
  •  

    Οι Άραβες μετέφρασαν
    έργα Περσών και Ελλήνων (π.χ. Αριστοτέλη)

  •  

    Η τέχνη
    τους επηρεάστηκε από το Βυζάντιο, αλλά έμεινε στην ανεικονική τεχνοτροπία

  •  Δημιουργήθηκαν εξαιρετικά τεμένη (τζαμιά) όπως της Κόρδοβας και της Δαμασκού
  •  Φτιάχτηκαν εξαιρετικά έργα μικροτεχνίας
  •  Υιοθέτησαν την ινδική αρίθμηση (Μαθηματικά)
  •  Οργάνωσαν μακρινά ταξίδια (Γεωγραφία)
  •  Υπολόγισαν την τροχιά του ήλιου και των πλανητών
    (Αστρονομία)
  •  Ανακάλυψαν το θειικό οξύ και το οινόπνευμα (Χημεία)
  •  Καθιέρωσαν νέα φάρμακα και έκαναν πολύπλοκες
    εγχειρήσεις (Ιατρική)
  •   Εισήγαγαν στο Βυζάντιο και στη Δύση χαρτί (από την Κίνα), βερίκοκο, αγκινάρα, βαμβάκι, λεμόνι,
    σακχαροκάλαμο και άλλα
  •  Πολλές αραβικές
    λέξεις
    υιοθετήθηκαν από τις ευρωπαϊκές γλώσσες.

 Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ

Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Βούλγαροι = φύλο ασιατικής προέλευσης με καλή στρατιωτική
και πολιτική οργάνωση. Το 680
νίκησαν τους Βυζαντινούς και κατέλαβαν την περιοχή μεταξύ Δούναβη και Αίμου.
Τότε ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Δ’ αναγκάστηκε να υπογράψει ειρήνη μαζί τους και
να πληρώνει στους Βούλγαρους ετήσιο φόρο. ► έμμεση αναγνώριση του Βουλγαρικού
Κράτους. Στις περιοχές που εγκαταστάθηκαν οι Βούλγαροι υπήρχαν Σλάβοι. Μετά από
πολλές συγκρούσεις δημιουργήθηκε το Βουλγαρικό Κράτος και έθνος. Σε αυτό οι
Βούλγαροι (που ήταν οι λιγότεροι) έδωσαν το όνομα και την οργάνωση, ενώ οι
Σλάβοι (που ήταν οι περισσότεροι) συγκρότησαν τη λαϊκή βάση και έδωσαν τη
γλώσσα.
Σχέσεις Βουλγάρων
και Βυζαντίου
Α) Οι δυο λαοί έκαναν πάρα
πολλούς πολέμους.
Β) Στα διαλείμματα των πολέμων οι
δυο λαοί είχαν εμπορικές συναλλαγές.
Γ) Οι ηγεμόνες των Βουλγάρων
(χάνοι) είχαν υιοθετήσει την ελληνική ως επίσημη γλώσσα.
Δ) Από το 864 οι Βούλγαροι εκχριστιανίστηκαν και μπήκαν στη σφαίρα επιρροής
του βυζαντινού πολιτισμού.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο

Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Οι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Σλάβοι = νομάδες (λαός που μετακινείται) με ιδιότυπη
πολιτική οργάνωση. Εγκαταστάθηκαν στις αρχές του 6ου αιώνα βόρεια
του Δούναβη και άρχισαν επιδρομές εναντίον του Βυζαντίου. Από τα τέλη του 6ου
και τις αρχές του 7ου αιώνα οι Σλάβοι πέρασαν στην επιρροή των
Αβάρων.
Άβαροι = λαός ουννικής καταγωγής, που κατά τα τέλη του 6ου
αιώνα ίδρυσε μια πολύ δυνατή αυτοκρατορία στην κεντρική Ευρώπη και άρχισε να
κάνει επιδρομές εναντίον του Βυζαντίου, παρασύροντας μαζί και τους Σλάβους. Σλάβοι
και Άβαροι πολιόρκησαν αρκετές φορές, αλλά ανεπιτυχώς την Θεσσαλονίκη.
Σκλαβηνίες = πολιτικά αυτόνομες περιοχές σλαβικού πληθυσμού,
διάσπαρτες ανάμεσα σε Έλληνες. Ιδρύθηκαν από τις αρχές του 7ου
αιώνα, μετά από επιδρομές διαφόρων σλαβικών ομάδων στα νότια των Βαλκανίων. Οι
Σλάβοι στις περιοχές αυτές έκαναν αρχικά επιθέσεις και λεηλασίες, δημιουργώντας
προβλήματα στην επικοινωνία της Κωνσταντινούπολης με τις ευρωπαϊκές επαρχίες
και ιδιαίτερα την Θεσσαλονίκη. Σιγά σιγά όμως
α) ήρθαν σε επαφή με ντόπιους πληθυσμούς
β) ανέπτυξαν οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις μαζί τους και
γ) επηρεάστηκαν από τον πολιτισμό τους.
Πώς αντιμετώπισαν οι Βυζαντινοί τους Σλάβους;
Αντιμετώπισαν με ρεαλιστική
πολιτική τους Σλάβους των κεντρικών και νότιων περιοχών και πέτυχαν να τους
εντάξουν ομαλά στη βυζαντινή κοινωνία κατά τον 9ο και 10ο
αιώνα. Εξελληνίστηκαν σε 3 στάδια :
Α. υποτάχθηκαν στρατιωτικά στο
Βυζάντιο
Β. εκχριστιανίστηκαν
Γ. αφομοιώθηκαν κοινωνικά και
εθνολογικά.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

Σλαβικά κράτη (σήμερα)
Οι Άβαροι το 650 μ.Χ. (με κόκκινο χρώμα)
ΟΙ ΑΒΑΡΟΙ (wikipedia) 

Σκλαβηνίες στην Πελοπόννησο
Οι Μηλιγγοί 
Οι Εζερίτες 


OI OYNΝOI (από εργασίες μαθητών του Β3 2012-13)

Normal
0

false
false
false

Οι Ούννοι ήταν νομαδική φυλή, τουρκικής καταγωγής, η οποία είχε
σημαντική εξέλιξη  περίπου τη περίοδο
408μ.Χ. έως 453μ.Χ. Αρχικά βρίσκονταν κυρίως γύρω από τη Μογγολία. Ήταν λαός
πολύ έμπειρος στην εχθροπραξία, και πολύ καλοί με την χρήση των τόξων, λογχών
κ.α.  Οι κινήσεις τους γίνονταν κυρίως με
την συνοδεία της οικογενείας τους καθώς και μεγάλων κοπαδιών από εξημερωμένα
ζώα, στη προσπάθεια τους αναζήτησης νέων λιβαδιών.
Βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν η στρατιωτική ανδρεία καθώς και η
πειθαρχία τους. Γι’ αυτό το λόγο αποδείχθηκαν ασταμάτητοι, εκδιώκοντας τους
πάντες στην πορεία τους. Η γενική ιδέα ήταν η μετανάστευση τους και
o εξαναγκασμός προς άλλες φυλές να
μεταναστεύουν κι αυτές, μέσω της κατάκτησης του τόπου τους.
Οι πρώτοι Ούννοι είχαν εγκατασταθεί στη Μογγολία τον 2ο π.Χ. αιώνα κι από κει έφτασαν στην περιοχή ανάμεσα
στα δύο ποτάμια
Ουράλη και Βόλγα.
Βρίσκοντας εδάφη κατά προτίμηση τους, οι Ούννοι εγκαταστάθηκαν στην ουγγρική
πεδιάδα στην ανατολική Ευρώπη, κάνοντας 
σαν έδρα τους την πόλη Τζέτζεντ στο τζίτζα πόταμο.
Οι Ούννοι εκπαιδεύονταν από μικροί στην ιππασία, με αποτέλεσμα στη
πορεία να γίνουν θαυμάσιοι ιππείς. Αυτό ήταν μεγάλο πλεονέκτημα για τις
εκστρατείες τους. Ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα των Ούννων ήταν το σύνθετο
τόξο. Μακράν ανώτερο από αυτά που χρησιμοποιούσαν στη δύση. Η τακτική τους
χαρακτηρίστηκε από αιφνιδιασμό, με 
γρήγορες επιθέσεις, προκαλώντας τρόμο. Οι Ούννοι αποτελούσαν έναν στρατό
ιππικού. 

Στα 375 μ.Χ. , μια ουννική φυλή προχώρησε στην
περιοχή ανάμεσα στο Δούναβη και Βόλγα και αφού υπέταξε τους
Οστρογότθους και Βησιγότθους, εγκαταστάθηκε τον 4ο αιώνα στην εύφορη
κοιλάδα του 
Δούναβη. Ο αρχηγός των Ούννων Ρουγίλιας οργάνωσε ισχυρό κράτος και
άρχισε τις επιδρομές και τις επιθέσεις εναντίον του Βυζαντινού κράτους.


Normal
0

false
false
false

Για να κρατηθούν όμως σε σκοπό, η πολιτική
δομή τους απαιτούσε έναν ισχυρό ηγέτη. Στο προσκήνιο έρχεται ο Αττίλας, ο
όποιος τα 433 π.Χ. διαδέχεται τον Ρουγίλια και γίνεται ηγέτης των Ούννων. Κατά
τη διάρκεια της κυβέρνησης του Αττίλα ήρθε η αιχμή της δύναμης των Ούννων. Ο 
Αττίλας
απαίτησε από το 
Βυζάντιο να του δώσει τεράστια χρηματικά ποσά. Στην άρνηση του
Βυζαντινού αυτοκράτορα, ο Αττίλας οργάνωσε μια φοβερή εκστρατεία και
κατεβαίνοντας ορμητικά προς τα νότια, κατάστρεψε
τη 
Μοισία, τη Θράκη και την Μακεδονία κι ερήμωσε πάνω από 70 πόλεις. Ο αυτοκράτορας
βυζαντίου Θεοδόσιος αναγκάστηκε να υπογράψει συνθήκη με τους Ούννους
προκειμένου να σταματήσουν οι εχθροπραξίες. Αυτή η συνθήκη κόστισε στο βυζάντιο
πολλές εκτάσεις εδάφους καθώς και πολλά χρήματα.


Μετά τη νίκη του, ο Αττίλας, με 700.000
στρατό κατέλαβε τη Γερμανία, μπήκε στη Ρωσία και, επιστρέφοντας,  έφτασε μέχρι τη Γαλατία. Το 451μ.Χ. στα Καταλανικά Πεδία
αντιμετώπισε τον Αττίλα ο Αέτιος. Αρχηγός στρατού, τον
οποίο αποτελούσαν οι Ρωμαίοι, Γαλάτες,
Βουργουνδοί και Βησιγότθοι. Σε αυτή τη σημαντική σύγκρουση ο Αττίλας ηττήθηκε
με φοβερές απώλειες. Αυτή η σύγκρουση έμεινε γνωστή στην ιστορία και ως “μάχη
των Εθνών”.

 

Normal
0

false
false
false

Παρ’ όλα αυτά, συγκεντρώνοντας τις δυνάμεις
του, μπήκε στην Ιταλία κι έφτασε μπροστά στα τείχη της Ρώμης. Αν και οι
ρωμαϊκές δυνάμεις μειώθηκαν και η πορεία τους προς τη νίκη είχε σημαντική
πρόοδο, μετά από όλες αυτές τις συνεχείς εκστρατείες ο στρατός είχε
αποδυναμωθεί και δεν ήταν ανθεκτικός σε ασθένειες. Έτσι μια φοβερή αρρώστια
αποδεκάτισε το στρατό. Ο Αττίλας αναγκάστηκε να υποχωρήσει και να εγκαταλείψει
τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του. Η αυτοκρατορία των Ούννων διαλύθηκε μετά τον θάνατο
του Αττίλα 452 μ.Χ. και τα ίχνη της έσβησαν στην ιστορία.    

Πηγές 

Normal
0

false
false
false


Wikipedia                                                                         
                                              
     Age 4 all

Eπιμέλεια : Χαλδαίου Γεωργιάνα 

 H νομαδικη φυλή των Ουννων, τουρκικής καταγωγής, τον 4ο μ.Χ. αιώνα ξεκίνησε από την Ασία και, προχωρώντας προς τα δυτικά, κατάκλυσε τηνΕυρώπη κι ερήμωσε πολλές χώρες. Οι πρώτοι Ούννοι είχαν εγκατασταθεί στη Μογγολία τον 2ο π.Χ. αιώνα κι από κει έφτασαν στην περιοχή ανάμεσα στα δύο ποτάμια Ουράλη και Βόλγα. Στα 375 μ.Χ. μια ουννική φυλή προχώρησε στην περιοχή ανάμεσα στο Δον και Βόλγα και, αφού υπέταξε τουςΟστρογότθους και Βησιγότθους, εγκαταστάθηκε τον 4ο αιώνα στην εύφορη κοιλάδα του Δούναβη.
Ο αρχηγός των Ούννων Ρουγιλιας οργάνωσε ισχυρό κράτος και άρχισε τις
επιδρομές και τις επιθέσεις εναντίον του Βυζαντινού κράτους. Στα 434
μ.Χ. το Ρουγίλα τον διαδέχτηκε ο 
Αττίλας, που απαίτησε από το Βυζαντιο να του δώσει τεράστια χρηματικά ποσά.Ο Αττιλας οργάνωσε μια φοβερή εκστρατεία και κατεστρεψε τη Μοισία, τη Θράκη και την Μακεδονία κι ερήμωσε αλλες πολλες πολεις.Ο αυτοκρατορας Θεοδοσιος υπογραψε συνθηκη. Μετά τη  by Browse to Save”>νίκη του
ο Αττίλας με 700.000 στρατό κατάλαβε τη Γερμανία, μπήκε στη Ρωσία και,
επιστρέφοντας, έφτασε μέχρι τη Γαλατία.Ο Αττιλας αντιμετωπιθηκε στα
 Καταλανικά Πεδία απο τον Αέτιος.Του Αετιου ο στρατος αποτελοταν απο Ρωσους και Γαλατες. Εγινε μια σύγκρουση που έμεινε γνωστή στην ιστορία σαν “μάχη των Εθνών” μεταξυ Αττιλα και Αέτιου και ητιθηκε ο Αττιλας. ο Αττίλας νικήθηκε με φοβερές απώλειες αλλα συγκεντρωσε οσους ειχαν απομεινει και πηγε στην Ιταλια. Επειδή
όμως μια φοβερή αρρώστια αποδεκάτισε το στρατό του, αναγκάστηκε να
υποχωρήσει και να εγκαταλείψει τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του. Μετά το
θάνατο του Αττίλα στα 452 μ.Χ., το κράτος των Ούννων διαλύθηκε.
πηγή : 
Wikipedia   
 Eπιμέλεια : Παντελής Χατζής
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Οι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο

Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Ο Ηράκλειος και η δυναστεία του (610-717) : εσωτερική μεταρρύθμιση και αγώνας επιβίωσης

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Η ΜΕΓΑΛΗ ΚΡΙΣΗ
Μετά τον θάνατο του Ιουστινιανού (565) και για όλο το
δεύτερο μισό του 6ου αιώνα και τις αρχές του 7ου στο
Βυζάντιο υπήρχε μεγάλη κρίση (λοιμοί, κακές σοδειές, σεισμοί, εισβολές
εχθρών π.χ Σλάβων και Περσών, εγκατάλειψη πόλεων, μείωση πληθυσμού, παρακμή
εμπορίου, παραμέληση του στρατού).
Ο ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ και η
μεταρρύθμισή του.
Όταν ανέλαβε την εξουσία ο Ηράκλειος (610) οι Πέρσες, οι Σλάβοι και οι Άβαροι είχαν
φθάσει έξω από την Κωνσταντινούπολη. Ο Ηράκλειος προχώρησε σε μεταρρύθμιση
παίρνοντας την αρχηγία του βυζαντινού στρατού. Αναδιοργάνωσε το στρατό με τη
βοήθεια της Εκκλησίας και πέτυχε μεγάλες νίκες κατά των εχθρών το 626 και το
627. Στα χρόνια μέχρι τον θάνατό του (641) ένας νέος κίνδυνος για το Βυζάντιο
εμφανίστηκε και κατάφερε να κατακτήσει βυζαντινά εδάφη : οι Άραβες.
642 Τα τελευταία
βυζαντινά στρατεύματα εγκαταλείπουν την Αίγυπτο
649 Οι Άραβες
επιτίθενται εναντίον της Κύπρου.
651 Πεθαίνει ο
τελευταίος βασιλιάς της Περσίας Ιστιγέρδης Γ΄. Καταλύεται το περσικό κράτος.
654 Οι Άραβες
καταλαμβάνουν τη Ρόδο. Καταστροφή του «Κολοσσού» και πώληση του χαλκού από τον
οποίο ήταν φτιαγμένος.
662 Οι Άραβες
καταλαμβάνουν την Καμπούλ του Αφγανιστάν και προελαύνουν προς την Ινδία.
669 Οι Άραβες
εμφανίζονται για πρώτη φορά μπροστά από την Κωνσταντινούπολη.
673-678 Συνεχείς
επιδρομές των Αράβων εναντίον της Κωνσταντινούπολης οδηγούν στην καταστροφή του
στόλου τους και στη σύναψη ειρήνης με το Βυζάντιο
7ος αιώνας
:  Θέματα και εξελληνισμός του κράτους
Θέματα : Ως το 7ο
αιώνα ο στρατός του Βυζαντίου ήταν μισθοφορικός. Το 7ο αιώνα
εγκαθιδρύθηκε από τους διαδόχους του Ηράκλειου ένα νέο διοικητικό σύστημα : Η
Αυτοκρατορία χωρίστηκε σε θέματα
(περιφέρειες) με δικό τους στρατό. Σε αυτό τον θεματικό στρατό υπηρετούσαν
ελεύθεροι αγρότες, στους οποίους το κράτος παραχωρούσε  στρατιωτικά
κτήματα (στρατιωτόπια).
Με τα έσοδά τους οι στρατιώτες/αγρότες συντηρούσαν
την οικογένειά τους, αγόραζαν όπλα και κάλυπταν τα έξοδα των εκστρατειών. Με
τον θεματικό στρατό που αποτέλεσε ένα είδος εθνικού στρατού, η αυτοκρατορία
κατάφερε να αποκρούσει τις εχθρικές εισβολές. Η στρατιωτική και πολιτική
διοίκηση των θεμάτων ασκούνταν από ένα πρόσωπο, το στρατηγό. Από τα τέλη του 7ου αιώνα το σύστημα των
θεμάτων σταθεροποιήθηκε και επεκτάθηκε στις ευρωπαϊκές επαρχίες.
Εξελληνισμός : Επίσημη
γλώσσα στην πολιτική και στρατιωτική διοίκηση έγιναν τα ελληνικά, ενώ οι ρωμαϊκοί τίτλοι (π.χ. rex) αντικαταστάθηκαν από ελληνικούς
(π.χ. ο Ηράκλειος υιοθέτησε τον τίτλο «βασιλεύς»
με τη χριστιανική προσθήκη «πιστος ν
Χριστ»). Έτσι περνάμε από
τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στη μεσαιωνική ελληνική Βυζαντινή Αυτοκρατορία. 
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | 1 σχόλιο

Γλώσσα Γ’ Γυμνασίου : ΕΝΟΤΗΤΑ 5

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

ΕΙΡΗΝΗ (ορισμός)

Ειρήνη είναι η κατάσταση αρμονίας, ισορροπίας, φιλότητας, ενότητας
που επικρατεί σε διακρατικό και διαπροσωπικό επίπεδο. Πρόκειται για την αρμονική
συνύπαρξη ατόμων και λαών.

 

Αποτελέσματα της ειρήνης

  • Δυνατότητα  για 
    ολόπλευρη  ανάπτυξη  των 
    δυνατοτήτων  του  ανθρώπου – απόλαυση  της 
    ζωής  σε  όλες 
    της  τις  διαστάσεις.
  • Δυνατότητα  για 
    ανάπτυξη  του  πολιτισμού  σε 
    όλους  τους  τομείς (επιστήμες, τέχνες, γράμματα)
  • Δεν  κυριαρχεί  ο 
    άμεσος  κίνδυνος  του 
    θανάτουÞ
    αίσθημα  βεβαιότητας  και 
    ασφάλειαςÞανάπτυξη  δημιουργικότητας.
  • Μείωση  των 
    τεράστιων  πολεμικών  δαπανών – δυνατότητα  αύξησης 
    των  κοινωνικών  παροχών – πολύπλευρη  ανάπτυξη 
    οικονομίας – βελτίωση 
    ποιότητας  ζωής.
  • Επιτυγχάνεται  η 
    επικοινωνία  και  η 
    συνεργασία  ανάμεσα  στα 
    κράτη.
  • Εξασφάλιση  ειρήνης Þ
    ανάπτυξη  αγώνων  για 
    την  επίλυση  άλλων 
    προβλημάτων  και  βελτίωση 
    τομέων  της  πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής  ζωής.
  • Αποφυγή  ενός 
    πυρηνικού  ολοκαυτώματος  που 
    σήμερα  λόγω  των 
    εκσυγχρονισμένων 
    οπλικών  συστημάτων  μπορεί 
    να  επιφέρει  τεράστιες  καταστροφές.
ΠΟΛΕΜΟΣ (ορισμός)
Υπάρχουν διάφορα είδη πολέμων : επεκτατικοί, αμυντικοί,
θρησκευτικοί, εμφύλιοι. Πόλεμος είναι η επικράτηση των συγκρούσεων και της αναταραχής.
Είναι η βίαιη εκδήλωση των διαφωνιών, των ανταγωνισμών και των αντιθέσεων σε διακρατικό
και διαπροσωπικό επίπεδο.
Ο πόλεμος είναι στη φύση του ανθρώπου;
Υπάρχουν δύο απόψεις :
1)      Υπάρχει
η άποψη, σύμφωνα με την οποία, ο άνθρωπος σπρωγμένος συνήθως από το ένστικτο της
αυτοσυντήρησης, εκφράζεται επιθετικά.
2)      Υπάρχει
η άποψη, σύμφωνα με την οποία, οι κοινωνικές συνθήκες είναι αυτές που κάνουν
τον άνθρωπο επιθετικό.
Συνδυαστικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο άνθρωπος, όντας από
τη φύση του καλός και κακός, διαμορφώνει και καλλιεργεί τις δυνάμεις του ανάλογα
με τα κοινωνικά δεδομένα.
Αιτίες πολέμου
  • Η υπεράσπιση ή η τάση επέκτασης
    των οικονομικών συμφερόντων (για
παράδειγμα,
ιδιοποίηση πλουτοπαραγωγικών πηγών, άνοιγμα νέων αγορών
για βιομηχανικά
προϊόντα, οικονομική ύφεση στη «μητρόπολη»-χώρα)
  • Η διαπλοκή μεταξύ οικονομικής
    (βιομηχανίας όπλων), πολιτικής και
στρατιωτικής
ηγεσίας των κρατών
  • Η κρίση ηθικών αξιών, ο ατομικισμός
  • Οι εθνικιστικές τάσεις σε πολλές
    περιοχές του κόσμου
  • Ο θρησκευτικός φανατισμός
  • Η συνεχιζόμενη εκμετάλλευση
    κρατών του Τρίτου Κόσμου (π.χ. Αφρική, Ασία) από αναπτυγμένες, που συσσωρεύει
    αθλιότητα, καταπίεση και τρομερές κοινωνικές ανισότητες
  • Η προσπάθεια κρατών να επιβάλλουν
    τα γεωπολιτικά τους συμφέροντα
  • Οι πρωτοφανείς ανακατατάξεις
    στην παγκόσμια πολιτική σκηνή και η
επεκτατική πολιτική ορισμένων νεοεμφανιζόμενων κρατιδίων που
επιζητούν τον αναγκαίο για την ανάπτυξή τους ζωτικό χώρο

Συνέπειες  πολέμου

  • Ο  πόλεμος 
    φέρνει  μόνο  καταστροφή  και 
    όλεθρο, θάνατο  και  φρίκη. Οι  κοινωνίες  αποδεκατίζονται  και 
    η  αξία  της 
    ανθρώπινης  ζωής  ευτελίζεται.
  • Ο  άνθρωπος 
    θηριοποιείται, το 
    οικοδόμημα  του  πολιτισμού  του 
    καταστρέφεται, η 
    οικονομία  καταβαραθρώνεται,
    ενώ  οι  τέχνες 
    και  οι  επιστήμες  στασιμοποιούνται.
  • Απειλείται  οικολογική  καταστροφή, που  θα 
    είναι  ολική  με 
    τη  χρήση  των 
    σύγχρονων  ατομικών  και 
    χημικών  όπλων.
  • Γενικότερα,
    η  απειλή  ενός 
    πολέμου  καλλιεργεί  την 
    ανασφάλεια  και  την 
    απαισιοδοξία  για  το 
    μέλλον  και  την 
    επιδίωξη  του  υλικού 
    ευδαιμονισμού, παραλύει 
    την  ανθρώπινη  ενεργητικότητα  και 
    γενικά  οδηγεί  σε 
    σπασμωδικές  ενέργειες  και 
    σε  παθητικότητα.

Μέτρα  για  τη 
διαφύλαξη  της  ειρήνης

  • Σταδιακός  στρατιωτικός  αφοπλισμός.
  • Συστηματική  ενημέρωση  για 
    τις  καταστροφικές  συνέπειες  του 
    πολέμου.
  • Μαζικές  κινητοποιήσεις  από 
    όλους  τους  φορείς.
  • Ειρηνική  διευθέτηση  προβλημάτων  ανάμεσα 
    στις  χώρες.
  • Αποφυγή  της 
    παραπληροφόρησης  που  οδηγεί 
    στον  εθνικισμό.
Κατηγορίες: ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γλώσσα Γ’ Γυμνασίου : ΕΝΟΤΗΤΑ 5

Οδύσσεια : ΕΝΟΤΗΤΑ 22 (π 185-336)

ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. “Η Αθηνά δίνει εντολές στον Οδυσσέα, αίρει τη μεταμόρφωσή του και ο Τηλέμαχος αιφνιδιάζεται” (185-206)
2. “Ο Οδυσσέας αποκαλύπτεται και αναγνωρίζεται από τον Τηλέμαχο” (207-260)
3. “Ο Οδυσσέας καταστρώνει σχέδιο δράσης” (261-336)



ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ
Στο απόσπασμα κυριαρχεί ο διάλογος, ο οποίος :
α) χαρίζει ζωντάνια και αμεσότητα στην αφήγηση
β) κάνει την υπόθεση να εξελίσσεται πιο γρήγορα
γ) βοηθάει τον ακροατή-αναγώστη να καταλάβει καλύτερα το ήθος και τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών.



ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ
1. Πολύχρονη απουσία του αναγνωριζόμενου (Ο Οδυσσέας απουσίαζε πολλά χρόνια από την Ιθάκη).
2. Ο αναγνωριζόμενος είναι καλυμμένος (Ο Οδυσσέας, αρχικά, είναι μεταμορφωμένος σε γέρο ζητιάνο).
3. Απομόνωση των δύο αναγνωριστικών υποκειμένων (Ο Εύμαιος αποχωρεί από το καλύβι κι έτσι πατέρας και γιος μένουν μόνοι).
4. Αποκάλυψη (Ο Οδυσσέας αποκτά την κανονική του μορφή και ομολογεί την ταυτότητά του).
5. Δυσπιστία του αναγνωριστή, δοκιμασία και διαβεβαιώσεις του αναγνωριζόμενου (Ο Τηλέμαχος απορεί με την αλλαγή της μορφής του “ξένου” και δεν πείθεται ότι είναι ο πατέρας του. Ο Οδυσσέας αποκαλύπτει ότι η μεταμόρφωση είναι έργο της Αθηνάς).
6. Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων (Ο Τηλέμαχος αναγνωρίζει τον πατέρα του και οι δύο αγκαλιάζονται και ξεσπούν σε δάκρυα συγκίνησης).

ΕΠΙΚΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ
Με την επική ειρωνεία διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον του ακροατή-αναγνώστη για την εξέλιξη της υπόθεσης.
Στο απόσπασμά μας, επική ειρωνεία έχουμε στους στίχους 200 (“ξένε”)  και 216 (“δεν είσαι εσύ ο πατέρας μου”). Ο Τηλέμαχος αγνοεί στοιχεία που εμείς γνωρίζουμε.

ΠΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
α) 185-186 : η Αθηνά δίνει εντολή στον Οδυσσέα να αποκαλύψει στον γιο του την ταυτότητά του  : προικονομείται η αναγνώριση.
β) 187-188, 260, 307-308 : προοικονομείται η μνηστηροφονία και η συνεργασία πατέρα και γιου.
γ) 188-190 : η θεά Αθηνά θα είναι παρούσα στη μνηστηροφονία : προοικονομείται το επιτυχές αποτέλεσμα.

ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
Επιφάνεια είναι όταν οι θεοί εμφανίζονται ως θεοί στους ανθρώπους για να τους συμβουλεύσουν, να τους προειδοποιήσουν ή να τους δώσουν εντολές.
Στους στίχους 185-190, η Αθηνά εμφανίζεται στον Οδυσσέα, τον καλεί έξω από την καλύβα και τον προτέπει να ομολογήσει στον Τηλέμαχο ότι είναι ο πατέρας του και να σχεδιάσουν μαζί τη μνηστηροφονία. 



ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ
Οι θεοί συχνά συμπεριφέρονται σαν άνθρωποι. Στην ενότητά μας, η Αθηνά δηλώνει ότι αγαπά τις μάχες και ότι θα πάρει μέρος στη μνηστηροφονία (188-190, 326-327).

ΑΥΤΟΔΙΚΙΑ
Όταν τα θύματα ή οι συγγενείς των θυμάτων αναλαμβάνουν να τιμωρήσουν τον θύτη. Αυτή η μορφή απονομής δικαιοσύνης ίσχυε σε εποχές όπως η ομηρική, όπου δεν υπήρχε γραπτό δίκαιο, αλλά υπάρχει (δυστυχώς) και στην εποχή μας. Στην ενότητά μας, ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος αναλαμβάνουν οι ίδιοι να τιμωρήσουν τους μνηστήρες για την απρεπή συμπεριφορά τους.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η Αθηνά δεν είναι παρούσα καθ’όλη τη διάρκεια της αναγνώρισης του Οδυσσέα από τον Τηλέμαχο, αλλά ο ρόλος της είναι ιδιαίτερα σημαντικός :
α) δίνει εντολή στον Οδυσσέα να ομολογήσει στον γιο του την πραγματική του ταυτότητα και να σχεδιάσουν τη μνηστηροφονία (185-187).
β) βοηθά στην αναγνώριση, γιατί αίρει τη μεταμόρφωση του Οδυσσέα και με μαγικό τρόπο τον κάνει από ζητιάνο, ωραίο άνδρα (191-195)
γ) υπόσχεται στον Οδυσσέα βοήθεια κατά τη διάρκεια της μνηστηροφονίας (188-190).

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΜΝΗΣΤΗΡΩΝ
α) Ο Τηλέμαχος θα πάει την αυγή στο παλάτι (298-299)
β)  Ο Οδυσσέας θα κατέβει αργότερα στην πόλη με τον Εύμαιο και θα μπει στο παλάτι με τη μορφή ζητιάνου (300-301).
γ) Ο Τηλέμαχος δεν πρέπει να αντιδράσει στις προσβολές και τις προκλήσεις των μνηστήρων.
δ) Ο Οδυσσέας θα ειδοποιήσει με νεύμα τον Τηλέμαχο την κατάλληλη στιγμή να μαζέψει τον οπλισμό από το παλάτι και να κρατήσει μόνο δύο σπαθιά, δύο δόρατα και δύο ασπίδες. (309-326)
ε) Η Αθηνά θα είναι παρούσα στο φονικό και θα βοηθήσει : αυτή την πληροφορία τη δίνει ο Οδυσσέας στον Τηλέμαχο για να τον εμψυχώσει (326-327).
στ) Το σχέδιο θα πρέπει να μείνει κρυφό, προκειμένου να δοκιμαστούν για την αφοσίωσή τους τα αγαπημένα πρόσωπα και οι δούλοι (328-336).



ΟΜΗΡΙΚΗ ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ
242-245
Αναφορικό μέρος : 242-244 (το κλάμα των πουλιών που οι κυνηγοί τους αρπάζουν τα μικρά τους)
Δεικτικό μέρος : 245 (έντονο και πικρό κλάμα του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου)
Κοινός όρος : το δυνατό κλάμα.

ΤΥΠΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΥΠΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ
Λαεριάδη διογέννητε/πολύτροπε Οδυσσέα (185) : τυπική έκφραση
δοξασμένη πόλη (187) : τυπικό επίθετο
χρυσό ραβδί (191) : τυπικό επίθετο
πέταξαν σαν πουλιά τα λόγια του (200) : τυπική έκφραση
ένας θεός απ’όσους τον απέραντο ουρανό κρατούν (203, 224) : τυπική έκφραση
του αντιμίλησε έπειτα ο Οδυσσέας πολυμήχανος (225) : τυπική έκφραση
ωραία ρούχα (235) : τυπικό επίθετο
αποκρίθηκε βασανισμένος ο Οδυσσέας και θείος (207, 251) : τυπική έκφραση
περήφανους μνηστήρες (299) : τυπικό επίθετο
πολύβουλη η Αθηνά (310) : τυπικό επίθετο
μεγάλη αίθουσα (313) : τυπικό επίθετο
Παλλάδα Αθηνά (326) : τυπικό επίθετο
ο Δίας βαθυστόχαστος (327) : τυπικό επίθετο

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΙ
1. Τηλέμαχος : Στην αρχή είναι εξαιρετικά δύσπιστος, κάτι που είναι απόλυτα δικαιολογημένο, αφού η ξαφνική μεταμόρφωση του ζητιάνου, του προκαλεί έκπληξη. Στη συνέχεια πείθεται και συγκινημένος πέφτει στην αγκαλιά του πατέρα του. Στη συνέχεια εκδηλώνει το ενδιαφέρον του, θέτοντας ερωτήσεις στον πατέρα του για τις περιπέτειές του. Δείχνει εμπιστοσύνη στον πατέρα του και υπακούει στις εντολές που δίνει ο Οδυσσέας σχετικά με το σχεδιασμό της μνηστηροφονίας.
2. Οδυσσέας : Είναι γενναίος, αποφασιστικός, έξυπνος και προνοητικός. Ταυτόχρονα, είναι και τρυφερός και προστατευτικός πατέρας. Εκδηλώνει την χαρά του για τον Τηλέμαχο και δεν ντρέπεται να κλάψει , δείχνοντας ότι για τους ήρωες το κλάμα δεν είναι ντροπιαστική πράξη, αλλά ειλικρινής εκδήλωση των συναισθημάτων τους. Με απόλυτη ψυχραιμία καταστρώνει ένα πανέξυπνο σχέδιο για τη μνηστηροφονία που φανερώνει την ευστροφία και τη διορατικότητα του ήρωα. Τέλος, είναι ιδιαίτερα αγαπητός στην Αθηνά, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η Αθηνά παρουσιάζεται μπροστά του, τον συμβουλεύει και του υπόσχεται βοήθεια.

 

Κατηγορίες: ΟΔΥΣΣΕΙΑ | 2 σχόλια

Ιστορία Α’ Γυμνασίου : Η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Τι δημόσια κτίρια
κτίζονται;
Ναοί δωρικού ή ιωνικού ρυθμού και στοές, γυμναστήρια
(γυμνάσια), παλαίστρες, θέατρα, θόλοι (κυλινδρικά κτίρια για τη λατρεία θεών
του κάτω κόσμου ή ηρώων).
Τι νέο εφευρίσκεται
κατά την κλασική εποχή;
Εφευρίσκεται το κορινθιακό κιονόκρανο (μοιάζει με
καλάθι περιτυλιγμένο με αγκάθια), το οποίο εμφανίζεται στο εσωτερικό των
κτιρίων.
Η Ακρόπολη των
Αθηνών
Πάνω στην Ακρόπολη κτίζονται :
  1. Τα Προπύλαια : μεγαλοπρεπής
    είσοδος στην Ακρόπολη. Το αρχιτεκτονικό σχέδιο, που ήταν σύνθετο ανήκει
    στον Μνησικλή. Συνδύαζε τον ιωνικό και τον δωρικό ρυθμό και είχε
    πέντε εισόδους. Από την κεντρική είσοδο περνούσε η πομπή με τον πέπλο της
    θεάς κατά τα Παναθήναια.
  2. Ο Παρθενώνας : ο νέος ναός
    κτίστηκε σε σχέδια του Ικτίνου και του Καλλικράτη. Είναι δωρικός,
    αλλά συνδυάζει και πολλά ιωνικά στοιχεία (π.χ. ζωφόρος στην οποία υπήρχε
    παράσταση της πομπής των Παναθηναίων). Πολύ σημαντικά ήταν και τα γλυπτά
    του, τα οποία ανήκουν στον Φειδία.
  3. Ο ναός της Αθηνάς Νίκης : ιωνικού
    ρυθμού, σε σχέδια του Καλλικράτη.
  4. Το Ερέχθειο : ιωνικού ρυθμού
Τα θέατρα
Από τον 5ο αιώνα π.Χ. τα αρχαία θέατρα γίνονται
λίθινα. Το πιο γνωστό θέατρο είναι αυτό της Επιδαύρου (και σήμερα, κάθε καλοκαίρι γίνονται εκεί παραστάσεις,
αφού  διατηρείται σε άριστη κατάσταση).
Τα αρχαία θέατρα 
διαιρούνται σε τρία μέρη :
  1. Είναι
    κτισμένα αμφιθεατρικά στην πλαγιά ενός λόφου (έτσι έχουν τέλεια ακουστική).
    Στην πλαγιά (=κοίλον) υπάρχουν
    τα καθίσματα, που διαιρούνται σε δύο μέρη με οριζόντιους διαδρόμους (=διαζώματα),
    ενώ υπάρχουν και σκάλες που διαιρούν το κοίλον σε κερκίδες. Η
    χωρητικότητα των θεάτρων συχνά ξεπερνούσε τις 10.000.
  2. Απέναντι
    από το κοίλον υπάρχει ένας επίπεδος κυκλικός χώρος (=η ορχήστρα), όπου έπαιζαν οι
    ηθοποιοί και ο χορός. Στην ορχήστρα οδηγούσαν δύο διάδρομοι, που λέγονταν πάροδοι.
  3. Πίσω
    από την ορχήστρα είναι ένα απλό κτίσμα (=η σκηνή), στη στέγη του οποίου εμφανιζόταν ο από μηχανής θεός.
    Μπροστά από τη σκηνή (=προσκήνιο) έχουμε μια κιονοστοιχία, στην
    οποία τοποθετούσαν τους πίνακες, που ήταν τα σκηνικά του έργου. Αριστερά
    και δεξιά από τη σκηνή υπήρχαν δύο χώροι που λέγονταν παρασκήνια.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Α’ Γυμνασίου : Η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων

Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Ο Ιουστινιανός και το έργο του

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Ο Ιουστινιανός Α
(527-565) ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς αυτοκράτορες της βυζαντινής
αυτοκρατορίας. Το πρόγραμμά του ήταν : Ένα κράτος, Μία Εκκλησία, Μία Νομοθεσία
Εσωτερική πολιτική
Ø     
Μαζί με την ικανή σύζυγό του, Θεοδώρα, ο
Ιουστινιανός κατέστειλε την εξέγερση
των δήμων, των  Πράσινων και των Βενετών
(οπαδοί αθλητικών σωματείων με πολιτική δύναμη) στον Ιππόδρομο της
Κωνσταντινούπολης. Η εξέγερση αυτή ονομάστηκε Στάση του Νίκα (532). Στη συνέχεια περιόρισε σημαντικά τη
δύναμη των δήμων.
Ø     
Προσπάθησε
να μειώσει τη δύναμη των μεγάλων γαιοκτημόνων
και να προστατεύσει τους ελεύθερους αγρότες, που ήταν πολύ χρήσιμη
για το κράτος μιας και πλήρωναν φόρους.
Ø     
Ήταν υποστηρικτής του χριστιανισμού και καταδίωξε τους οπαδούς των αιρέσεων και της
αρχαίας θρησκείας.
Γι’ αυτό έκλεισε τη Νεοπλατωνική Ακαδημία (σχετιζόταν με
την αρχαία θρησκεία) και προσπάθησε να διαδώσει τον Χριστιανισμό σε λαούς του
Καυκάσου και της Ανατολικής Αφρικής.
Ø     
Κωδικοποίησε το Ρωμαϊκό Δίκαιο. Εξέδωσε :
  1. τον Ιουστινιάνειος Κώδικας (οι
    αυτοκρατορικοί νόμοι πριν τον Ιουστινιανό)
  2. τον Πανδέκτης (γνώμες Ρωμαίων νομικών)
  3. τις Εισηγήσεις (βιβλίο για τους νέους
    φοιτητές της Νομικής)
  4. τις Νεαρές (νόμοι μετά το 534, οι
    περισσότεροι στα ελληνικά, γιατί πλέον ο λαός στην ανατολική αυτοκρατορία
    δεν καταλάβαινε τα λατινικά)
Το Ιουστινιάνειο Δίκαιο αποτέλεσε
τη βάση του Δικαίου της Νεότερης Ευρώπης.
Εξωτερική πολιτική
Έκανε πόλεμους τόσο στην Ανατολή,
όσο και στη Δύση θέλοντας να φτιάξει μια μεγάλη αυτοκρατορία.
Στη Δύση : 
1)     
κατέλαβε το Βανδαλικό
κράτος
στη Β. Αφρική (533-534)
2)     
κατέλαβε δύσκολα το Οστρογοτθικό Βασίλειο στην Ιταλία (535-555)
3)     
κατέλαβε κάποιες παράκτιες νοτιοανατολικές περιοχές του
Βησιγοτθικού Βασιλείου της Ισπανίας
Στην Ανατολή :
Ο κίνδυνος από τους Πέρσες ήταν μεγάλος μιας και ο Πέρσης
βασιλιάς Χοσρόης Α’ κατέλαβε αρκετές περιοχές. Τελικά υπογράφτηκε συνθήκη
ειρήνης με τους Πέρσες το 562.
Στο Βορρά (Δούναβη) :
Έφτιαξε πολλά φρούρια και ξόδεψε
πολλά χρήματα για την εξαγορά της ειρήνης. Οι Σλάβοι όμως προκαλούσαν πολλά προβλήματα με τις επιδρομές που
έκαναν στην περιοχή.
Οι πόλεμοι του Ιουστινιανού
απογύμνωσαν τις ευρωπαϊκές επαρχίες της αυτοκρατορίας και άδειασαν τα ταμεία.
Τα αποτελέσματα στο μέλλον θα ήταν δυσάρεστα.
 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

ΚΤΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Ο Ιουστινιανός κατασκεύασε :
1. φρούρια και τείχη
2. ναούς
3. δρόμους, γέφυρες, υδραγωγεία και αποθήκες σιτηρών
Η Αγία Σοφία είναι το σπουδαιότερο έργο της εποχής του
Ιουστινιανού. Εκπροσωπεί το νέο ρυθμό : βασιλική μετά τρούλου και αποτελεί
συνδυασμό βασιλικής (μακρόστενα ρωμαϊκά κτίρια) και περίκεντρων κτιρίων
(κυκλικών ή πολυγωνικών). Ο ίδιος συνδυασμός εφαρμόστηκε για 1η φορά
στο ναό της Αγίας Ειρήνης, πάλι στην Κωνσταντινούπολη την ίδια εποχή. Οι
αρχιτέκτονές της ήταν ο Ανθέμιος και ο Ισίδωρος. Η κατασκευή διήρκησε 5 χρόνια
(532-537). Το κτίριο είναι σχεδόν τετράγωνο (76 μέτρα Χ 71 μέτρα. Εντύπωση
προκαλεί ο τεράστιος τρούλος της, ο οποίος μοιάζει να κρέμεται από τον ουρανό.
Λέγεται ότι στα εγκαίνιά της ο Ιουστινιανός περήφανος για το έργο του αναφώνησε
« Νενικήκα σε Σολομών!»
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ (βίντεο)
Η Στάση του Νίκα (βίντεο)
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Ο Ιουστινιανός και το έργο του

Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Το Βυζάντιο συνδέει την ύπαρξή του με το έργο του ρωμαίου
αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α’, ο οποίος για να ανορθώσει το ρωμαϊκό κράτος που
κλονιζόταν, πήρε τα ακόλουθα μέτρα :
1. Ίδρυσε
την Κωνσταντινούπολη
ως νέο διοικητικό κέντρο στην Ανατολή : Όταν το 324 ο
Κωνσταντίνος νίκησε τον Λικίνιο (αύγουστο του ανατολικού τμήματος του
κράτους), παρέμεινε μονοκράτορας. Τότε αποφάσισε να ιδρύσει ένα νέο
διοικητικό κέντρο στη θέση του αρχαίου Βυζαντίου, πόλης με εξαιρετική
σημασία, αφού βρισκόταν στο σταυροδρόμι της Δύσης και της Ανατολής, του
Εύξεινου Πόντου και της Μεσογείου. Η απόφαση αυτή οφείλεται στους παρακάτω
λόγους :                                                                       
                     
α) η Ανατολή διέθετε, σε
αντίθεση με τη Δύση, ακμαίο πληθυσμό και οικονομία                                                                                                                
                    
 
β) οι Χριστιανοί, στους οποίους στηρίχθηκε ο Κωνσταντίνος, ήταν
πολύ περισσότεροι στην Ανατολή, παρά στη Δύση                                                                                                             
γ) οι υπάρχουσες πόλεις της Ανατολής υπέφεραν από θρησκευτικές
συγκρούσεις                                                                                  
                                                 
δ) απ’ την
περιοχή του Βυζαντίου μπορούσε να αποκρούσει ευκολότερα τις επιδρομές των
Γότθων (στο Δούναβη) και των Περσών (στον Ευφράτη).                                                            
Ο Κωνσταντίνος ανοικοδόμησε το
Βυζάντιο σύμφωνα με το πολεοδομικό σύστημα της Ρώμης. Έφτιαξε στην πόλη
επιβλητικές λεωφόρους, νέα τείχη και φόρουμ (πλατεία) του Κωνσταντίνου. Τη
στόλισε με λαμπρά έργα τέχνης (π.χ. το Ιερόν Παλάτιον, το κτίριο της
Συγκλήτου και πολλές εκκλησίες, λουτρά και δεξαμενές).                                                        
Στις
11 Μαΐου του 330 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των εργασιών και τελέστηκαν τα
εγκαίνια της πόλης, η οποία πήρε το όνομα του ιδρυτή της (Κωνσταντινούπολη).                                                  
 Η
Κωνσταντινούπολη ή Νέα Ρώμη (όπως την αποκαλούσαν) απέκτησε τον χαρακτήρα
χριστιανικής πόλης, αφού φτιάχτηκαν εκεί πολλές εκκλησίες. Στις αρχές του
5ου αιώνα ο πληθυσμός της είχε αυξηθεί στις 150.000, ενώ στα
χρόνια του Ιουστινιανού Α’ (527-565) έφθανε τους 300.000 κατοίκους. Η Νέα
Ρώμη μέσα σε δύο αιώνες ξεπέρασε το πρότυπό της, δηλαδή την Ρώμη.
2. Αναγνώρισε
το δικαίωμα άσκησης της χριστιανικής λατρείας
: Ο χριστιανισμός που είχε
πάρα πολλούς οπαδούς στην Ανατολή, φαινόταν ότι θα μπορούσε να
αποκαταστήσει την κλονισμένη ενότητα του Ρωμαϊκού κράτους. Γι’ αυτό ο
Κωνσταντίνος ήταν ευνοϊκός προς τον χριστιανισμό. Μετά τη νίκη του επί του
Μαξεντίου (312) μετέφερε το μονόγραμμα του Χριστού (Χριστόγραμμα) από τη
στρατιωτική σημαία (η γνωστή ιστορία με το «ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ») στα νομίσματα
του κράτους και εξέδωσε ευνοϊκούς για τους χριστιανούς νόμους.                                                                                       
 
Σε εκείνη την περίοδο, ο Κωνσταντίνος δε μπορούσε να υιοθετήσει τον
χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία του κράτους γιατί αντιδρούσαν έντονα οι
αριστοκράτες και Συγκλητικοί οπαδοί της αρχαίας θρησκείας.                                    
Το 313
υπογράφηκε το Διάταγμα των Μεδιολάνων
, μετά από συμφωνία του Κωνσταντίνου
και του Λικίνιου, το οποίο :                                                              
α)  αναγνώριζε στους
Χριστιανούς ελευθερία στην άσκηση της λατρείας τους και                                                           
                                                                        
β)
εξίσωνε τα δικαιώματα των Χριστιανών με αυτά των οπαδών των άλλων
θρησκειών του Ρωμαϊκού Κράτους.                                                                         
 Πάντως, οι διωγμοί εναντίον των Χριστιανών έπαυσαν οριστικά μόνο
όταν ο Κωνσταντίνος έγινε μονοκράτορας το 324. Το 325 ο Κωνσταντίνος συγκάλεσε στη Νίκαια της Βιθυνίας (Μικρά
Ασία) σύνοδο (συνέδριο) των επισκόπων από όλες τις επαρχίες του
Οικουμενικού Ρωμαϊκού Κράτους. Αυτή η σύνοδος ονομάστηκε Α’ Οικουμενική
Σύνοδος και διατύπωσε τη διδασκαλία της Εκκλησίας κατά των αιρέσεων που
είχαν ήδη εμφανιστεί.
3. Καθιέρωσε
στη διοίκηση τη διάκριση της πολιτικής από τη στρατιωτική εξουσία
(δηλαδή
ο πολιτικός δε θα ήταν στρατιωτικός και ο στρατιωτικός δε θα ήταν
πολιτικός)
4. Έκοψε
και έθεσε σε κυκλοφορία ένα πολύ ισχυρό χρυσό νόμισμα.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
Κατηγορίες: ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Β’ Γυμνασίου : Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη

Οδύσσεια : ΕΝΟΤΗΤΑ 11 (ζ 139-259)

ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. “Ο Οδυσσέας ξυπνά κι αναρωτιέται” (139-169)
2. “Οι κόρες τρόμαξαν εκτός από τη Ναυσικά” (170-183)
3. “Ο Οδυσσέας ικετεύει τη Ναυσικά” (184-224)
4. “Η Ναυσικά ανταποκρίνεται στα αιτήματα του Οδυσσέα” (228-259)
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ
1. Αφήγηση (του ξυπνήματος του Οδυσσέα) : 139-148
2. Μονόλογος (του Οδυσσέα) : 148-159 και 176-183
3. Περιγραφή (Ναυσικάς και Οδυσσέα) : 160-175
4. Διάλογος (Ναυσικάς και Οδυσσέα) : 184-241
5. Λόγος (Ναυσικάς προς τις υπηρέτριες) : 242-259

ΠΡΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ
1. Η προαναγγελία της συνάντησης Ναυσικάς και Οδυσσέα και της σωτηρίας του ήρωα από τους Φαίακες (142-144)
2. Η προικονομία των δυσκολιών που θα αντιμετωπίσει ο Οδυσσέας στην Ιθάκη (στίχος 213)


ΔΟΜΗ ΙΚΕΤΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ
1. Ικετευτική προσφώνηση (185)
2. Προσπάθεια να κερδίσει την εύνοια της Ναυσικάς με εκτενές εγκώμιο στην ομορφιά και στη χάρη της  και μακαρισμούς στους γονείς, τα αδέρφια και τον μέλλοντα σύζυγό της (186-206).
3. Σύντομη αναδρομή στα πάθη και τις περιπέτειες του παρελθόντος (207-210)
4. Αναφορά στην πρόσφατη περιπέτεια του ναυαγίου (211-214)
5. Παράκληση και υποβολή αιτήματος ικεσίας (215-220).
6. Ευχές (221-227)

ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ
1. Αρχικά αναρωτιέται σε ποιον τόπο βρίσκεται και τι ανθρώπους θα συναντήσει. Γρήγορα όμως ανακτά το θάρρος και την ψυχραιμία του και αποφασίζει να βγει από την κρυψώνα του. (150-159)
2. Στη συνέχεια προβληματίζεται για το ποια στάση πρέπει να κρατήσει απέναντι στη Ναυσικά. Να την πλησιάσει και να της ακουμπίσει το γόνατο για να την ικετεύσει ή να μείνει σε απόσταση και να γονατίσει, ζητώντας βοήθεια. Τελικά αποφασίζει να κάνει το δεύτερο, δείχνοντας σεβασμό στη νεαρή κοπέλα.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η Αθηνά παίζει σημαντικό ρόλο στο απόσπασμα, παρά το γεγονός ότι δεν εμφανίζεται. Σχεδιάζει τη συνάντηση Οδυσσέα-Ναυσικάς, μεθοδεύοντας την άστοχη μπαλιά της κοπέλας (142-148). Ταύτοχρονα, δίνει θάρρος στη Ναυσικά, ώστε να σταθεί ψύχραιμη μπροστά στην παρουσία του γυμνού και άγριου στην όψη άνδρα (173-175).

Η ΙΚΕΣΙΑ
Είναι ένας πολύ σημαντικός θεσμός της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας. Ο ικέτης συνήθιζε να γονατίζει μπροστά στον ικετευόμενο και να αγκαλιάζει με το ένα του χέρι τα γόνατά του, ενώ με το άλλο άγγιζε το πιγούνι ή το γένι του. Με τη στάση αυτή αυτοταπεινωνόταν και ζητούσε ελεημοσύνη. Ο ικέτης θεωρούνταν πρόσωπο σεβαστό και προστατευόταν από τον Δία.

Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ
Η  Ναυσικά ακολουθώντας το εθιμοτυπικό της φιλοξενίας, καλωσορίζει τον Οδυσσέα στη Σχερία (235) και υπόσχεται να του δώσει ό,τι χρειαστεί (236). Επίσης, προστάζει τις υπηρέτριες να προσφέρουν στον ξένο γεύμα και λουτρό (257-259).

ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ
Α) στίχοι 163-169 
Αναφορικό μέρος : 163-167 (το αγέρωχο λιοντάρι)
Δεικτικό μέρος : 168-169 (άγριος και περήφανος Οδυσσέας)
Κοινός όρος : το λιοντάρι και ο Οδυσσέας είναι άγριοι στην όψη και προκαλούν τρόμο.

Β) στίχοι 198-206
Αναφορικό μέρος : 198-204 (το πανέμορφο βλαστάρι της φοινικιάς στη Δήλο)
Δεικτικό μέρος : 205-206 (η ομορφιά της Ναυσικάς)
Κοινός όρος : η ομορφιά που προκαλεί τον θαυμασμό του ανθρώπου

ΤΥΠΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΥΠΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ
Τα μάτια λάμποντας, η θεά Αθηνά (142) : τυπική έκφραση
ο θείος Οδυσσέας (148, 160) : τυπικό επίθετο
Αλίμονό μου… τα θεία (150-152) : τυπική έκφραση
κόρες καλλιπλόκαμες (168, 242) : τυπικό επίθετο
στους θεούς που κατέχουν τον πλατύ ουρανό (186) : τυπική έκφραση
μεγάλου Δία (187) : τυπικό επίθετο
μπλάβο πέλαγος (208) : τυπικό επίθετο
Τότε κι η Ναυσικά … του ανταποκρίθηκε (228) : τυπική έκφραση
ο ολύμπιος Δίας (230) : τυπικό επίθετο

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΙ
1. Ναυσικά : Είναι πολύ ψύχραιμη. Ξεχωρίζει για την ομορφιά, τη χάρη, την ευγένεια, την ευσέβεια και τη σύνεση. Κολακεύεται από τον ικετευτικό λόγο του Οδυσσέα και απαντά με ευγένεια και καλοσύνη (185-197). Αντιμετωπίζει τον Οδυσσέα με συμπόνια και τρυφερότητα, προσφέροντάς του απλόχερα βοήθεια (229-241). Ο τρόπος με τον οποίο μιλάει στις υπηρέτριές της, φανερώνει άνθρωπο που ξέρει να επιβάλλεται και να πείθει (242-259)
2. Οδυσσέας : Στην αρχή μονολογεί τρομαγμένος, μπερδεμένος και προβληματισμένος (150-157). Γρήγορα περνάει από την απογοήτευση στη δράση και παίρνει την τύχη του στα χέρια του με αποφασιστικότητα και σθένος (158). Μιλά ευγενικά και έξυπνα στη Ναυσικά. Με διπλωματία και πειθώ γίνεται συμπαθής και συγκινεί (206-214).

Κατηγορίες: ΟΔΥΣΣΕΙΑ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Οδύσσεια : ΕΝΟΤΗΤΑ 11 (ζ 139-259)