https://totalracing.gr/analysi-diadromon-rally-akropolis-2022/
Ανάλυση Διαδρομών: Rally Ακρόπολις 2022
Gus Greensmith (GB) and Chris Patterson (IRL) of team Ford M-Sport Ford performs during FIA World Rally Championship in Lamia, Greece on 10 September 2021 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202109100490 // Usage for editorial use only //
Ο Μανώλης Μουστεράκης αναλύει τις ειδικές διαδρομές του φετινού Rally Ακρόπολις, σχολιάζοντας τα καλύτερα σημεία τους και προτείνει πλάνα παρακολούθησης για τους θεατές.
Το Ράλι των Θεών, ο εθνικός μας αγώνας, επέστρεψε στο WRC πέρυσι για πρώτη φορά από το 2013. Γνωστό τα παλαιότερα χρόνια ως “σπαστήρι”, ο αγώνας είναι πλέον γενικά πιο “εύκολος” με πολλούς δρόμους να έχουν επισκευαστεί – αλλά υπάρχουν ακόμη αρκετά σκληρά τμήματα με φυτευτές πέτρες και αναπάντεχους κινδύνους.
Η φετινή διαδρομή του αγώνα διατηρεί δομή παρόμοια με την περσινή, αλλά υπάρχουν ταυτόχρονα και πέντε νέες ειδικές διαδρομές, ενώ μερικές έχουν τροποποιηθεί σε σχέση με το 2021. Υπάρχουν λιγότερα μονά περάσματα από πέρσι, αλλά παραμένουν περισσότερα σε αριθμό από αυτά που υπάρχουν στα περισσότερα ράλι. Συνολικά υπάρχουν 16 ειδικές διαδρομές, με τους οδηγούς να καλύπτουν 303,30 χιλιόμετρα απέναντι στο χρονόμετρο.
**Κάνοντας κλικ στα ονόματα των διαδρομών θα βρείτε σύνδεσμο που θα σας οδηγήσει στο διαδραστικό χάρτη της σελίδας Rally-Maps.com**
Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2022
H ημέρα ξεκινά κλασσικά με το Shakedown, που φέτος ξεκινά στη Λυγαριά και είναι εντελώς νέο. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός αλλαγών στην επιφάνεια αλλά και στον ίδιο το δρόμο, από τραχιά σε λεία και από στενά σε φαρδιά κομμάτια. Υπάρχουν συχνά κλειστές στροφές, κυρίως μέχρι το πρώτο χιλιόμετρο, αλλά η διαδρομή δεν είναι εντελώς τεχνική. Στα 2,5 περίπου χιλιόμετρα περνάει την είσοδο για την Ιερά Μονή Αγίας Άννης, όπου τα κυπαρίσσια και πεύκα δημιουργούν φιλικό περιβάλλον για τον θεατή. Παρουσιάζονται μερικά πιο γρήγορα κομμάτια, όπως στα 1,4, 2,0 και 3,0 χιλιόμετρα. Στο τελευταίο θα υπάρχει και ειδικός χώρος πάρκινγκ για τους θεατές από το οποίο θα μπορούν να παρακολουθήσουν μία γρήγορη αριστερή στροφή που οδηγεί σε μεγάλη ευθεία με ταχύτατες ανοιχτές στροφές.
Το φετινό Shakedown είναι αντιπροσωπευτικό των ειδικών του αγώνα όσον αφορά την επιφάνεια και τον ρυθμό που θα χρειαστεί να χτίσουν οι οδηγοί. Σίγουρα σαν τοποθεσία δεν προορίζεται για θέαση, με την χαμηλή βλάστηση και το δύσβατο έδαφος να περιορίσει τα περισσότερα πλήθη στην εκκίνηση και στον τερματισμό, εκτός από αυτούς που είναι πρόθυμοι να κλειστούν μέσα στην ειδική.
Όπως και πέρυσι, το Service Park βρίσκεται στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας και το rally ξεκινά από την Αθήνα. Η περσινή σούπερ ειδική πραγματοποιήθηκε στους δρόμους της πρωτεύουσας, όμως αυτή τη φορά η εκκίνηση αλλά και η υπερειδική θα γίνουν στο Ολυμπιακό Στάδιο Αθηνών σε διαδρομή τύπου crossover. Η τελευταία φορά που αυτό το στάδιο χρησιμοποιήθηκε για το Ακρόπολις ήταν το 2006, ενώ το 2005 (όντας η πρώτη φορά που έγινε υπερειδική WRC μέσα σε στάδιο) οι 60,000 θεατές δημιούργησαν την απόλυτη ατμόσφαιρα που σίγουρα θα επαναληφθεί και φέτος. Παρά την νέα χάραξη, εξακολουθεί να έχει ασφάλτινη επιφάνεια – κυρίως στενή ανάμεσα σε μπαριέρες με ένα άλμα στην αλλαγή πορείας. Όπως πάντα, για τους οδηγούς δεν υπάρχει τίποτα για να κερδηθεί, αλλά όλα μπορούν να χαθούν προτού καν αρχίσει κανονικά ο αγώνας.
Μετά την υπερειδική, τα αυτοκίνητα θα μετακινηθούν στο Λουτράκι για διανυκτέρευση υπό καθεστώς Parc Ferme. Παρόλο που δεν υπάρχει σέρβις, οι συμπληρωματικοί κανονισμοί αναφέρουν ότι η επανεκκίνηση είναι διαθέσιμη για την Παρασκευή εάν τύχει να προκληθεί ζημιά στο αυτοκίνητό το βράδυ της Πέμπτης – πιθανότατα μεταφέροντας το αυτοκίνητο πρώτα στο Service Park της Λαμίας για επισκευή, και έπειτα πίσω ξανά στο Parc Ferme του Λουτρακίου για την επανεκκίνηση.
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022
Η Παρασκευή αποτελεί και φέτος μεταβατικό σκέλος από το Λουτράκι στη Λαμία, και περιλαμβάνει 108 αγωνιστικά χιλιόμετρα δίχως μεσημβρινό σέρβις, παρά μόνο μια ζώνη αλλαγής ελαστικών (TFZ) στην Αλίαρτο, έπειτα από τέσσερις ειδικές διαδρομές. Τέσσερεις από τις έξι διαδρομές οδηγούνται μόνο μία φορά, πράγμα που σημαίνει περισσότερο καθάρισμα του δρόμου από τα πρώτα αυτοκίνητα, αλλά και πάλι υπάρχουν επίσης λιγότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα σε σχέση με τις Παρασκευές στα περισσότερα rally. Οι πρωινές ειδικές είναι τεχνικές, αργές και από τις πιο σκληρές του αγώνα, ενώ το απόγευμα διαθέτει πιο ομαλές ειδικές με ταχύτατα τμήματα.
Η SS2/4 Λουτράκι ξεκινά με τα τελευταία 10 χιλιόμετρα της περσινής διαδρομής των Αγίων Θεοδώρων και τελειώνει χρησιμοποιώντας τα 4 πρώτα χιλιόμετρα της περσινής διαδρομής του Λουτρακίου. Στην πραγματικότητα, η χάραξη είναι ίδια με τη ειδική της Νέας Πολιτείας του 2011, αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση. Η τελευταία φορά που η αρχή της φετινής ειδικής οδηγήθηκε με αυτή την κατεύθυνση ήταν το 2009, ενώ το τέλος το 2014 (στο ERC).
Πρόκειται για μια αρκετά τεχνική ειδική, με την αφετηρία της να βρίσκεται ακριβώς πριν την είσοδο του «ΧΥΤΑ», μετά τον οικισμό Καλλιθέας. Στα πρώτα 7,30 χλμ. η διαδρομή είναι σχετικά στενή, αλλά γρήγορη. Στα 5,4 χλμ. βρίσκεται μία ζώνη πυρασφάλειας όπου μπορείτε να παρακολουθήσετε τα αγωνιστικά για αρκετή ώρα και από ψηλό σημείο. Η μεγαλύτερη αλλαγή ρυθμού συμβαίνει στα 7,4 χλμ. όταν η ειδική στρίβει σε έναν φαρδύ ασφαλτόδρομο ο οποίος είναι κυρίως γρήγορος εκτός από μια σειρά κλειστών στροφών ακριβώς στην αρχή της αλλαγής πορεία, σημείο που πάντα προσελκύει κόσμο λόγω. Κατόπιν ανηφορίζει για περίπου 2,8 χιλιόμετρα, με το χώμα να επιστρέφει στο ταχύτατο 12,2 χιλιόμετρο της ειδικής.
Η συνέχεια είναι σε πολύ στρωτό και γρήγορο κομμάτι μήκους 3,6 χιλιομέτρων. Στη διασταύρωση που οδηγεί προς Παναγία Πράθι (14ο χιλιόμετρο), που αποτελεί και σημείο πρόσβασης των θεατών, τα αυτοκίνητα στρίβουν αριστερά συναντώντας την περσινή ειδική Λουτράκι όπως αναφέραμε προηγουμένως, σε ένα ιδιαίτερα γρήγορο κατηφορικό κομμάτι 4 χλμ. μέχρι τον τερματισμό, ο οποίος βρίσκεται εμπρός από την εκκλησία του οικισμού της Νέα Πολιτείας που πέρσι φιλοξενούσε την εκκίνηση της ομώνυμης ειδικής. Στην διασταύρωση προς Πράθι θα υπάρχει επίσης χώρος πάρκινγκ, όπως και στα 16,8 χλμ. της ειδικής, στο γνωστό άνοιγμα που συνδέει το κλειστό κομμάτι με την εκκίνηση.
H SS3 Χαρβάτι είναι επίσης μία μίξη παλιών ειδικών. Το πρώτο μισό της διαδρομής αποτελεί τα τελευταία χιλιόμετρα του περσινού Λουτρακίου σε αντίθετη κατεύθυνση, ενώ το άλλο μισό έχει να χρησιμοποιηθεί από το 2013 στην ειδική Πίσια.
Το Χαρβάτι αρχίζει αρκετά φαρδύ, εναλλάσσοντας μεταξύ γρήγορων και πιο τεχνικών τμημάτων. Η τραχύτητα ποικίλλει επίσης, από “άγριο” οδόστρωμα έως και και σχεδόν λείο. Υπάρχουν επίσης μερικές διαβάσεις από ρέματα, αλλά είναι εντελώς στεγνά την σήμερον ημέρα, όπως φαίνεται και στο παρακάτω βίντεο. Αυτό βέβαια μπορεί να αλλάξει σε περίπτωση που ο καιρός εκείνες της μέρες παρουσιάσει έντονες βροχοπτώσεις.
Η ειδική παρεκκλίνει από το Λουτράκι του 21′ στα 6,21 χλμ., στρίβοντας αριστερά σε διασταύρωση με κατεύθυνση τα Πίσια. Ο δρόμος παραμένει σκληρός, αρκετά φαρδύς διασχίζοντας την πλαγιά του βουνού. Στα 9,1 χιλιόμετρα η ειδική αρχίζει να κατηφορίζει, έχοντας μόνο ανηφορίσει μέχρι το σημείο αυτό.
Το κατηφορικό τμήμα είναι πάρα πολύ τεχνικό και αργό, με τον δρόμο να είναι αρκετά φαρδύς και περιστασιακά πετρώδης. Υπάρχουν επίσης όχθες και γκρέμια και στις δύο πλευρές του δρόμου, οπότε δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη. Τα τελευταίο 1,5 χλμ είναι πιο γρήγορα και ομαλά, τερματίζοντας στην αρχή του ομώνυμου οικισμού. Τα καλύτερα σημεία για τους θεατές σίγουρα είναι οι δύο αλλαγές πορείας που διασχίζουν ρέματα, στα 2,3 και 6,21 χιλιόμετρα αντίστοιχα, με το δεύτερο να προσεγγίζεται μέσω χωμάτινης πρόσβασης μέτριας δυσκολίας από το Πράθι. Άλλη μία σχετικά εύκολη πρόσβαση βρίσκεται στα 9,2 χιλιόμετρα της ειδικής, ερχόμενοι από τα Πίσια όπου θα βρείτε και πάρκινγκ θεατών.
Η SS5 Δάφνη είναι ουσιαστικά μία ολοκαίνουργια ειδική διαδρομή, διασχίζοντας το νεοσύστατο αιολικό πάρκο στο όρος Παστρά. “Πατάει” και τελειώνει στα χώματα της παλιάς Ακροπολικής διαδρομής του Όσιου Μελέτιου, που οδηγήθηκε τελευταία φορά το 1995.
Τότε η διαδρομή είχε την φήμη του “Όσιου Καρκίνιου” εξαιτίας του κάκιστου οδοστρώματος στα πρώτα 5 χιλιόμετρά της. Αυτό το κομμάτι φέτος αποτελεί και μία εκ των δύο προσβάσεων για τους θεατές, αυστηρά με το κατάλληλο όχημα.
Η ειδική ξεκινά με ανάβαση 430 μέτρων στα πρώτα 5 χλμ. Ο δρόμος είναι φαρδύς με τρομερό οδόστρωμα και περιλαμβάνει πέντε εντυπωσιακές φουρκέτες. Στη συνέχεια έχει αρκετά καλή ροή με πολλές ανοιχτές στροφές, χασίματα και μόνο περιστασιακά πιο κλειστές στροφές. Είναι παρόμοια με την ειδική Kizlan στην Τουρκία, που είναι επίσης ένας δρόμος εξυπηρέτησης Αιολικού Πάρκου όπως αυτός στο όρος Παστρά, αλλά θυμίζει και Σαρδηνία και Πορτογαλία.
Μια διασταύρωση που βρίσκει την παλιά διαδρομή του Όσιου Μελέτιου στα 8,05 χλμ. αλλάζει ελαφρώς την μορφή του δρόμου σε πιο στενό και τραχύ, ενώ πλέον κατηφορίζει για τις Ερυθρές. Υπάρχει ένα πιο φαρδύ πέρασμα μετά από 10,3 χιλιόμετρα και μερικά ακόμα παρόμοια προς τον τερματισμό. Η ειδική τελείωνε κανονικά πάνω στην ΕΟ Ελευσίνας-Θηβών, αλλά έπειτα από απρόσμενες αλλαγές τερματίζει στα 13,99χλμ, ακριβώς πριν την Μονή Προφήτη Ηλία.
Οι καλύτερες λύσεις για τους κοινούς θεατές είναι είτε να παρκάρετε στην εκκίνηση και να περπατήσετε όσο μπορείτε πάνω στις φουρκέτες, με την κούραση να ανταμείβεται από την επική θέα, ενώ η άλλη επιλογή είναι να κλειστείτε μέσα στην ειδική, με πολλά σημεία για παρκάρισμα να είναι διαθέσιμα (ακόμη και κάτω από της ανεμογεννήτριες) έως και την πρόσβαση από τον Όσιο Μελέτιο.
H SS6 Λιβαδειά είναι μια παραλλαγή της κλασσικής ειδικής διαδρομής Ευαγγελίστριας. Το μεσαίο τμήμα της ειδικής είναι εντελώς νέο για φέτος, και αυτό διότι ο δρόμος από την Κορώνεια μέχρι την Αγία Άννα έχει πλέον ασφαλτοστρωθεί και θα ήταν επικίνδυνος για τα αγωνιστικά με χωμάτινο στήσιμο.
Όπως και παλιά, ξεκινάει με μέτριο φάρδος σε καλό οδόστρωμα, και είναι σχετικά γρήγορη. Υπάρχουν κάποια πιο σκληρά σημεία εδώ κι εκεί, ένα στενότερο πέρασμα στο 1,7 χλμ. και ένα πιο φαρδύ και τεχνικό πέρασμα στα 2,3 χλμ.
Στα 5,6 χλμ. η ειδική αλλάζει θεαματικά πορεία από τη διαδρομή του 2009 σε έναν μικρότερο δρόμο. Το νέο κομμάτι δεν είναι τόσο τεχνικό, αλλά πολύ σκληρό και βραχώδες με ογκόλιθους στην άκρη του δρόμου όπως φαίνεται στο βίντεο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο δρόμος έχει επισκευαστεί από τότε, ενώ έχουν τοποθετηθεί και μπαριέρες. Θα είναι ακόμα σκληρός αλλά όχι τόσο κακός όσο φαίνεται στο βίντεο. Μέσα σε αυτό το κομμάτι τα πληρώματα θα περάσουν δύο παλιά λατομεία μαρμάρου. Έπειτα, περνώντας το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας στα 11,7 χλμ. ο δρόμος γίνεται πολύ πιο φαρδύς και ταχύτατος σε πεδιάδα με θέα το όρος Ελικώνα.
Εκεί διασχίζει την άσφαλτο της Αγ. Άννας (όπου είναι και η κυριότερη πρόσβαση για θεατές μαζί με πάρκινγκ) και από εκεί ξεκινάει ένα φαρδύ και γρήγορο κομμάτι, ενώ στα 16,8 χλμ. στρίβει δεξιά σε δασικό και πιο στενό δρόμο. Υπάρχουν επίσης δύο ανοιχτές φουρκέτες στα 18,2 χλμ. Η ειδική τερματίζει στο κατασκηνωτικό κέντρο Λιβαδειάς, πριν το χωριό Ελικώνας. Η διαδρομή σίγουρα είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες του αγώνα, λόγω της ποικιλομορφίας της αλλά και του δασικού τοπίου στο οποίο βρίσκεται.
SS7 Βωξίτες, αναμφισβήτητα από τις κλασσικότερες διαδρομές του Ακρόπολις, έχει ακριβώς την ίδια χάραξη με πέρυσι, απλά τώρα είναι η τελευταία ειδική της Παρασκευής, και ενώ αρχικά θα διεξαγόταν υπό πανσέληνο, τελικά λόγω αλλαγών θα πραγματοποιηθεί αργά το απόγευμα. Πέρυσι ο Kalle Rovanperä παραλίγο να είχε μεγάλη έξοδο εκεί, αλλά απέφυγε την εγκατάλειψη και κατάφερε να κερδίσει το ράλι. Την ίδια μοίρα δεν είχε βέβαια ο Oliver Solberg ο οποίος τελείωσε νωρίς τον αγώνα του στα τελευταία χιλιόμετρα της ειδικής.
Η αρχή βρίσκεται σε ένα παλιό ορυχείο, εξ ου και η ειδική ονομαζόταν παλιότερα «Bauxite Way». Τα πρώτα χιλιόμετρα αποτελούνται από βραχώδη και σκληρό δρόμο, αλλά κυρίως φαρδύ και αρκετά γρήγορο, μόνο με μερικές στενές στροφές εδώ και εκεί, καθώς και τις κλασσικές φουρκέτες από τα 2,75 εώς τα 4,25 χιλιόμετρα. Σε όλα τα πρώτα 8χλμ. η διαδρομή βρίσκεται σε ξερό/θαμνώδες τοπίο.
Στη μέση της ειδικής τα αγωνιστικά διασχίζουν την ΕΟ Άμφισσας-Αγίας Ευθυμίας και στη συνέχεια προχωράνε σε έναν ελαφρώς στενότερο αλλά πολύ πιο ομαλό χωματόδρομο, όπου το τοπίο γίνεται επίσης δασικό, ενώ η διαδρομή είναι τεχνική, κυρίως μέτριας ταχύτητας, όμως μερικές φορές πολύ αργή ενώ άλλες φορές αρκετά γρήγορη. Ακολουθεί το πολύ τεχνικό κατηφορικό κομμάτι προς τη διασταύρωση για Προσήλιο, όπου βρίσκεται και ο τερματισμός. Ίσως τα πιο ευχάριστα 22,97 χλμ. του αγώνα για τους οδηγούς, αλλά με πολλά σημεία πρόσβασης και για τους θεατές, με το πιο γνωστό να είναι αυτό από την άσφαλτο ερχόμενοι από Άμφισσα.
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022
Το σκέλος του Σαββάτου λαμβάνει μέρος στα δυτικά της Λαμίας. Ωστόσο, η φετινή δομή των διαδρομών είναι πιο συμβατική, με τρεις ειδικές που οδηγούνται δύο φορές και κανένα μονό πέρασμα. Η δεύτερη μέρα του αγώνα περιέχει σχεδόν το ήμισυ της συνολικής αγωνιστικής απόστασης του αγώνα. Χρονικά πιθανότατα θα καταλάβει περισσότερο από το μισό του συνολικού αγωνιστικού χρόνου του αγώνα, καθώς πρόκειται για πολύ τεχνικές και αργές ορεινές διαδρομές, αλλά όχι ιδιαίτερα σκληρές.
Η SS8/11 Πύργος είναι η μεγαλύτερη ειδική του αγώνα στα 33,2 χλμ., γεγονός που την καθιστά τη δεύτερη μεγαλύτερη σε μήκος διαδρομή της φετινής σεζόν μέχρι στιγμή, πίσω μόνο από την Amarante (37 χλμ.) στην Πορτογαλία. Είναι ακριβώς η ίδια με πέρυσι, αν και πλέον χρησιμοποιείται δύο φορές αντί για μόνο μία, όπως και της αξίζει!
Ο Πύργος ξεκινάει σε έναν αμμώδη δρόμο που εναλλάσσεται όλη την ώρα από στενό σε μέτριο φάρδος και παρουσιάζει λείας έως μέτριας δυσκολίας οδόστρωμα. Είναι τεχνική ορεινή διαδρομή μέσα σε ελατόδασος, με αρχικά γρήγορο ρυθμό, έπειτα πιο αργό στα 3,4 χλμ. και μετά έχει ένα ταχύτερο πέρασμα στα 9,26 χλμ. όπου υπάρχει και πρόσβαση θεατών από το Νεοχώρι. Το σημείο θυμίζει τις Καταβόθρες της Παύλιανης, ένα άνοιγμα με γρήγορες και ανοιχτές καμπές, που προσφέρει απίστευτο θέαμα. Μια τεχνική κατηφόρα εμφανίζεται στα 11,3 χλμ., όπως φαίνεται καλά στο παρακάτω βίντεο.
Η στροφή στη διασταύρωση των 12,06 χλμ. (πρόσβαση θεατών από ΕΟ Παύλιανης-Πυρών Ηρακλέους) κάνει το δρόμο σταθερά πιο φαρδύ με ψιλό χαλίκι, αλλά κατά τα άλλα συνεχίζει να υφίσταται ο τεχνικός χαρακτήρας της διαδρομής. Στα 17,6 χλμ. η ειδική περνάει μέσα από το χωριό Δάφνη, που διαθέτει πλακόστρωτο αλλά στενό και ανώμαλο οδόστρωμα, με τα κτίρια, τους φράχτες και τους τοίχους να βρίσκονται πολύ κοντά στον δρόμο. Επιστρέφοντας στο δάσος, η ειδική παραμένει παρόμοια, αλλά από εκεί ξεκινάει ένα ιδιαίτερα στενό κομμάτι, γρήγορο στην αρχή και αρκετά κλειστό προς το τέλος, με μήκος περίπου 6 χλμ. μέχρι το χωριό Ανατολή, πριν από το οποίο υπάρχει ένα ξαφνικό άλμα στα 24,5 χλμ.
Στη συνέχεια ενώνεται με φαρδύτατο και ομαλό δρόμο, όντας ακόμα τεχνικός, αλλά πολύ πιο γρήγορος. Από εκεί και για περίπου 10 χλμ., είναι και ιδιαίτερα απολαυστική για τα πληρώματα. Ίσως αποτελεί το πιο ενδιαφέρον κομμάτι ολόκληρου του αγώνα. Η ειδική ολοκληρώνεται με πέντε θεαματικές κατηφορικές φουρκέτες.
Γενικά η διαδρομή αυτή είναι η πιο ολοκληρωμένη και ποικιλόμορφη του αγώνα, με την έννοια του ότι ξεκινάει αργά και τεχνικά ανηφορίζοντας μέχρι την διασταύρωση στα 12,06χλμ., έπειτα διασχίζει τα δύο χωριά της Δάφνης και της Ανατολής, και στο τέλος χρησιμοποιεί έναν δρόμο που θυμίζει περισσότερο Φινλανδία παρά Ακρόπολις, με υψηλές ταχύτητες.
Η SS9/12 Περιβόλι είναι άλλη μία νέα ειδική, η οποία χρησιμοποιήθηκε για τελευταία φορά το 2005. Ξεκινά σε έναν στενό και απαιτητικό ορεινό δρόμο. Ο χαρακτήρας της είναι αργός και τεχνικός. Ένα γρήγορο πέρασμα ανεβάζει τον ρυθμό στα 4,5 χλμ., αλλά τα τραχιά και στενά σημεία εμφανίζονται όλο και πιο συχνά από εδώ και πέρα. Στα 5,8 χλμ. υπάρχει άλλο ένα τεχνικό πέρασμα, ενώ από εδώ και πέρα τεχνικά και απλά κομμάτια εναλλάσσονται μεταξύ τους μέχρι το τερματισμό. Τα τελευταία 5 χλμ. είναι κατηφορικά, περνώντας πολλές φουρκέτες, ενώ η επιφάνεια γίνεται σκληρή με χοντρό χαλίκι. Δεν συνίσταται για τους θεατές, εξαιτίας της έλλειψης προσβάσεων αλλά και ανώμαλου εδάφους γεμάτο δέντρα που καθιστά αδύνατη την παρακολούθηση.
SS10+13 Ταρζάν Είναι από τις πιο ιστορικές και ευρέως γνωστές διαδρομές του Ακρόπολις, αν και ο δρόμος σήμερα είναι πολύ πιο ομαλός από τις προηγούμενες δεκαετίες, όταν η ειδική ήταν γνωστή για την σκληρότητά της, πραγματικό σπαστήρι. Ο Ταρζάν ήταν η καταληκτική διαδρομή του περασμένου έτους, αν και μειώθηκε σε μήκος για το δεύτερο τηλεοπτικό πέρασμα της Power Stage. Φέτος θα διεξαχθεί δύο φορές στην κλασσική της μορφή των 23,37 χιλιομέτρων με τερματισμό στην Παλαιά Γιαννιτσού.
Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής λαμβάνει χώρα σε πυκνό ελατόδασος. Η εκκίνηση βρίσκεται στην άσφαλτο, αλλά αμέσως τα αγωνιστικά στρίβουν δεξιά αρχίζοντας να οδηγούν στον χωματόδρομο της ειδικής. Η υπόλοιπη ειδική είναι ως επί το πλείστον αργή, τεχνική με φουρκέτες και στενά δασικά περάσματα. Ο δρόμος είναι μέτριου φάρδους και σε αρκετά καλή κατάσταση χάρη στις επισκεύες του δρόμου το καλοκαίρι. Στα 8,5 χλμ πριν τον τερματισμό αρχίζουμε να έχουμε πιο γρήγορα περάσματα που εναλλάσσονται με το γνωστό λιθόστρωτο του Ταρζάν, που ταλαιπωρεί αναρτήσεις και λάστιχα. Από εκεί και μέχρι τον τερματισμό η διαδρομή είναι ταχύτατη με πολλές εναλλαγές σε υψόμετρο, “τυφλές” ενώ η ειδική βγαίνει από το δάσος και εισέρχεται σε ένα πιο ορεινό σκηνικό. Ο τερματισμός είναι λίγο πριν την είσοδο του χωριού της Παλαιάς Γιαννιτσού.
Η κύρια πρόσβαση βρίσκεται στα 14,81χλμ της διαδρομής, ερχόμενοι είτε από το Ροβολιάρι είτε από την Ρεντίνα, με δυνατότητα πάρκινγκ. Υπάρχουν φυσικά και διάφορες άλλες προσβάσεις ποικίλης δυσκολίας, όπως από το Δίκαστρο και την Τσούκα.
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022
Το Κυριακάτικο σκέλος διεξάγεται στα νοτιοανατολικά της Λαμίας, έχοντας παρόμοια δομή με πέρυσι – μια διαδρομή ενός περάσματος που βρίσκεται ανάμεσα στα δύο περάσματα της Power Stage. Ωστόσο, οι φετινές ειδικές έχουν άλλο χαρακτήρα. Υπάρχει ένας συνδυασμός γρήγορων και τεχνικών τμημάτων και στις δύο διαδρομές.
Η SS15 Ελάτεια-Ρεγκίνι είναι πιο οικεία προς την αντίθετη κατεύθυνση από τα παλιότερα χρόνια, όπου ονομαζόταν απλά Ρεγκίνι και ξεκινούσε από εκεί. Τελευταία φορά οδηγήθηκε με την φετινή φορά το 2002, όταν αποτελούσε μέρος μιας μεγαλύτερης διαδρομής των 37 χιλιομέτρων. Δεν έχει τίποτα κοινό με την περσινή ειδική της Ελάτειας, η οποία με τη σειρά της ήταν η αρχή της μεγάλης διαδρομής του 2002.
Πρώτα απ ‘όλα, όπως και οι περισσότερες ειδικές του αγώνα, έτσι και αυτή έχει πολλές αλλαγές επιφάνειας. Το είδος του δρόμου αλλάζει συνεχώς από γκρι χαλίκι σε πιο κόκκινο και επίσης σε ανοιχτόχρωμη άμμο. Είναι αδύνατο να αναφέρουμε όλες τις αλλαγές επειδή είναι τόσο συχνές.
Ξεκινάει ανηφορίζοντας σε ένα μέτρια φαρδύ δρόμο, σε σχετικά καλή επιφάνεια, αλλά ένα στρώμα από χαλίκια και μερικά σημεία πιο κατεστραμμένα κάνουν την εμφάνισή, με το περιβάλλον να θυμίζει ειδικές διαδρομές του Μεξικό. Στην αρχή είναι αρκετά τεχνική διαδρομή με φουρκέτες που διαθέτουν χώρο για θεατές, ενώ στα 2,8 χλμ. τα κλειστά κομμάτια τελειώνουν και η ειδική συνεχίζει με συνεχώς ανεβασμένο ρυθμό.
Στα 5,8 χλμ. υπάρχει αριστερή φουρκέτα (με πρόσβαση από Καρυά είτε Ζέλι) σε έναν στενότερο δρόμο με όχθες στο πλάι στην τοποθεσία Βασιλικά. Εκεί βρίσκεται και η κλασσική “βουτιά” με τα αγωνιστικά να περνούν ένα βαθύ ρυάκι με νερά, και αποτελεί το καλύτερο σημείο στην ειδική για τους θεατές. Ο δρόμος είναι ως επί το πλείστον ευθύς, γίνεται ομαλός και φαρδύς στα 6,8 χλμ. Σταδιακά γίνεται πιο τεχνική διαδρομή και φτάνει σε μια σειρά από απολαυστικές κατηφορικές φουρκέτες στα 9 χλμ. Το τελευταία 1,2 χλμ. είναι απλά, γρήγορα, αλλά γεμάτα χαλίκι. Η γραμμή τερματισμού βρίσκεται πάνω σε χάσιμο, όπου τα αυτοκίνητα κάνουν μικρό άλμα.
Η κύριες πρόσβασεις θεατών είναι είτε από την εκκίνηση και τον τερματισμό, είτε από την πρόσβαση στην Παναγίτσα με πάρκινγκ δίπλα στο κλασσικό σημείο με το πέρασμα στα νερά.
Η SS14/16 Ελευθεροχώρι αποτελούσε ήδη μέρος της περσινής διαδρομής του Σαββάτου, ενώ πλέον αποτελεί την Power Stage. Ωστόσο, η τελευταία δύσκολη στροφή στην διασταύρωση της Μονής Αγίας Τριάδας έχει παραλειφθεί, καθώς εκεί θα πραγματοποιηθεί ο τηλεοπτικός τερματισμός της Power Stage. Εξακολουθεί να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή για καταληκτική διαδρομή του αγώνα, όντας τόσο γρήγορη μετά τις επισκευές στο οδόστρωμα.
Η ειδική ξεκινάει με μέτριο φάρδος και πολύ καλό οδόστρωμα με δύο φουρκέτες και μερικά τεχνικά κομμάτια. Γίνεται γρήγορη αλλά κυρίως στενότερη στο 1 χλμ. Περνώντας την λίμνη Νευρόπολης (χωρίς νερό τέτοια εποχή), στρίβει θεαματικά σε έναν πιο ήπιο και τραχύ δρόμο στα 4 χλμ. όπου και υπάρχει εύκολη πρόσβαση με πάρκινγκ από το Παλαιοχώρι. Το επόμενο τμήμα ξεκινά με φουρκέτες και μία τεχνική ανάβαση, αλλά δεν παύει και πάλι να έχει γρήγορη ροή. Ένα άλλο πιο τεχνικό και αμμώδες τμήμα παρουσιάζεται στα 7,5 χλμ. αλλά στα 9 χλμ. επιστρέφουμε στα γρήγορα, τώρα σε φαρδύ και ομαλό δρόμο που περνάει την λίμνη Σουβάλα και αποτελεί το ιδανικό μέρος για τους θεατές για να παρακολουθήσουν γρήγορες πλαγιολισθήσεις. Το οδόστρωμα γίνεται πιο βραχώδες στα 11,2 χλμ., θυμίζοντας αυτό στο Λουτράκι, ενώ είναι επίσης τεχνικό και στενό, παραμένοντας έτσι και για το υπόλοιπο της, τερματίζοντας 300 μέτρα πάνω από την Μονή Αγίας Τριάδας.
H επίσημη τελετή λήξης θα λάβει μέρος στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας στις 14:45 το μεσημέρι.
Προτεινόμενα πλάνα παρακολούθησης για θεατές
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
1) Παρακολουθείτε και τα δύο περάσματα της ειδικής Λουτράκι, αλλάζοντας μέρος θέασης για το δεύτερο πέρασμα. Το καλύτερο σημείο για να γίνει αυτό είναι να παρκάρετε στο άνοιγμα αριστερά της εκκίνησης, όπου θα μπορείτε χάρη στη μικρή απόσταση να παρακολουθήσετε την ίδια την εκκίνηση αλλά και τα τελευταία θεαματικά χιλιόμετρα της ειδικής. Μπορείτε επίσης να κλειστείτε στην γνωστή πρόσβαση από Κιάφα Μπέκα.
2) Βλέπετε το πρώτο πέρασμα στο Λουτράκι, και έπειτα παρακολουθείτε είτε την Δάφνη, είτε την Λιβαδειά είτε τους Βωξίτες. Η επιλογή είναι με βάση την προτίμησή σας, προλαβαίνεται άνετα οποιαδήποτε από τις τρεις διαδρομές. Μετά από εκεί συνδυάζεται εύκολα και μία επίσκεψη στο Service Park το απόγευμα στην Λαμία.
Προσωπικά προτείνουμε την Λιβαδειά, η οποία έχει δύο ασφάλτινες προσβάσεις σε σημεία με καλό θέαμα. Και στις δύο έρχεστε από Αγία Τριάδα κατά προτίμηση, αλλά υπάρχει και εναλλακτική από Αγία Άννα. Η πρώτη πρόσβαση οδηγεί πάνω από το χωριό Κορώνεια όπου θα δείτε θεαματική αλλαγή πορείας από γρήγορο και ανοιχτό κομμάτι, σε αριστερή κλειστή στροφή που οδηγεί στα παλιά νταμάρια. Η δεύτερη συνεχίζει προς Αγία Τριάδα, όπου θα βρείτε την ειδική να διασχίζει την άσφαλτο. Εάν πάτε ακόμη και 2 ώρες νωρίτερα, θα επιτραπεί το πάρκινγκ από την απέναντι μεριά της ειδικής.
3) Μένετε όλη μέρα στις ορεινές προσβάσεις των ειδικών Λουτράκι (14ο χλμ) και Χαρβάτι (6 ή 9,1 χλμ). Θα χρειαστείτε καλό off-road όχημα, όμως το τοπίο και τα σημεία θέασης θα σας ανταμείψουν.
ΣΑΒΒΑΤΟ
Η δομή της μέρας αυτής δεν ευνοεί παρακολούθηση παραπάνω από 1 ειδική διαδρομή. Δεν είναι αδύνατο να παρακολουθήσετε δύο διαφορετικές διαδρομές, αλλά τα χρονικά περιθώρια μετακίνησης από ειδική σε ειδική, συν το παρκάρισμα και το περπάτημα το καθιστούν σχεδόν αδύνατο και σίγουρα κουραστικό.
1) Παρακολουθείτε και τα δύο περάσματα σε μία από τις ειδικές, είτε μέσω πρόσβασης, είτε το προτεινόμενο του να μπείτε μέσα στη διαδρομή 3 ώρες πριν και να παρακολουθήσετε όλη την μέρα τον αγώνα σε διαφορετικά σημεία. Ακόμα καλύτερα θα ήταν εάν είστε μεγάλη παρέα να κατασκηνώσετε από βραδύς στην ειδική της επιλογής σας ώστε να αποφευχθεί το οποιοδήποτε χρονικό πρόβλημα μετακίνησης.
2) Για τους τολμηρούς. Παρακολουθείτε το πρώτο πέρασμα του Πύργου (08:33) από τον τερματισμό με τα πόδια, ή μπαίνοντας έως και 3 ώρες νωρίτερα με το όχημά σας μέχρι και το χωριό Ανατολή. Μόλις περάσει ο ουραγός, ανοίγει για 60 λεπτά ο δρόμος (μέχρι τις 11:30), οπότε θα μπορείτε να βγείτε και να προχωρήσετε προς το δεύτερο πέρασμα του Ταρζάν (17:08), και θα προσεγγίσετε την διαδρομή είτε από την πρόσβαση στο Ροβολιάρι, είτε από τις δύο προσβάσεις στην Τσούκα. Προσοχή όμως, διότι κατά πάσα πιθανότητα να υπάρχει μεγάλος αριθμός θεατών από το πρώτο πέρασμα της ειδικής και θα πρέπει να παρκάρετε μακριά από την διαδρομή.
3) Παρακολουθείτε το πρώτο πέρασμα σε μία από τις τρεις ειδικές, και έπειτα θα επισκεφτείτε το Service Park στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας για να δείτε την επιστροφή των πληρωμάτων από την αγωνιστική δράση και να αλληλοεπιδράσετε με τους οδηγούς και τις ομάδες.
ΚΥΡΙΑΚΗ
Η καταληκτική μέρα του αγώνα θα δει πολύ κόσμο να πηγαίνει στην Power Stage για να δουν τα πληρώματα να τα δίνουν όλα στο Ελευθεροχώρι για τους επιπλέον βαθμούς. Η διαδρομή αυτή πέρυσι αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα ασφαλείας θεατών, δεδομένου και του υψηλού αριθμού επισκεπτών στο όρος Καλλίδρομο. Φέτος ο κόσμος αναμένεται να είναι ακόμα περισσότερος που σημαίνει πως δύσκολα θα υπάρχει δυνατότητα στάθμευσης και παρακολούθησης το πρωινό της Κυριακής στα περισσότερα σημεία της διαδρομής. Όσοι χόρτασαν πέρσι την δράση εκεί, θα επιλέξουν την λιγότερο περιπετειώδη Ελάτεια-Ρεγκίνι.
1) Φτάνετε από βραδύς στο Ελευθεροχώρι με την ελπίδα να βρείτε χώρο για παρκάρισμα και κατασκήνωση σε μία εκ των δύο λιμνών στην ειδική. Βλέπετε και τα δύο περάσματα της ειδικής σε εξαιρετικό περιβάλλον αλλά πιθανότατα με πολλά πλήθη.
2) Παρακολουθείται την ειδική Ελάτεια-Ρεγκίνι είτε από την εκκίνηση, όπου περπατώντας λίγο θα βρείτε εξαιρετικά σημεία θέασης, είτε από τον τερματισμό, είτε μέσω πρόσβασης στη Παναγίτσα παρκάρετε λίγο πριν την ειδική και σε λίγα μέτρα θα βρείτε το γνωστό ρυάκι με τα νερά. Φυσικά μπορείτε να κλειστείτε 3 ώρες νωρίτερα στην ειδική.
3) Παρκάρετε ερχόμενοι από Ρεγκίνι πριν τον τερματισμό, και μόλις τελειώσει το πέρασμα φεύγετε για τερματισμό της ειδικής Ελευθεροχώρι, τον οποίο θα προσεγγίσετε είτε αφήνοντας το αμάξι στη Μενδενίτσα, είτε μόνο μέσω μη δοσμένων προσβάσεων με δικό σας ρίσκο. Προτείνουμε τον χωματόδρομο από το νεκροταφείο Μενδενίτσας που καταλήγει στη Μονή Αγίας Τριάδας. Είναι στενός και δύσκολος σε σημεία, όμως με προσοχή θα καταφέρετε να φτάσετε κοντά στην ειδική. Ακόμα καλύτερα αν το πάρετε με τα πόδια.
Όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τις προσβάσεις, ωράρια, διαδρομές κλπ. θα τις βρείτε στην επίσημη σελίδα του αγώνα.
**Ευχαριστούμε πολύ τους BRV Rally Videos και Greek Rally Passion που μας επέτρεψαν να χρησιμοποιήσουμε την καταπληκτική τους δουλειά στα βίντεο των φετινών ειδικών διαδρομών.**