Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μια νέα πραγματικότητα για τα εκπαιδευτικά συστήματα των αναπτυγμένων χωρών και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή εκπαιδευτικών, αλλά και μαθητών κάνουν πλέον την εμφάνισή τους σε όλες τις βαθμίδες.
Η Ε.Ε. αναμένει αύξηση παραγωγικότητας από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης της τάξης του 30% μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια και τα ποσοστά αυτά περιλαμβάνουν και την εκπαίδευση. Στις Η.Π.Α. η χρήση τέτοιων εφαρμογών αναμένεται να αυξηθεί κατά 45% μέχρι το τέλος του έτους και ενώ οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι η παρουσία των εκπαιδευτικών είναι αναντικατάστατη, το σίγουρο είναι πως θα υπάρξουν πολλές αλλαγές στον τρόπο που εργάζεται ένας δάσκαλος, ειδικά όσον αφορά στις βέλτιστες εκπαιδευτικές πρακτικές.
Προγράμματα που ελαχιστοποιούν το χρόνο διόρθωσης εξετάσεων, εφαρμογές που αναγνωρίζουν τις αδυναμίες των μαθητών και προσαρμόζουν τα τεστ και την ύλη στις ανάγκες τους, εφαρμογές που μπορούν να μεταφράζουν σε διαφορετικές γλώσσες και σε πραγματικό χρόνο και προγράμματα που μπορούν να διαβάζουν τα χειρόγραφα των μαθητών και να τα βαθμολογούν αυτόματα, είναι μόνο μερικές από τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης που ήδη λειτουργούν σε πολλές χώρες αναπτύσσοντας και εξελίσσοντας τα εκπαιδευτικά τους συστήματα.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται, είναι πλέον εφικτό μια μηχανή να διαβάσει ακόμη και την έκφραση του προσώπου ενός μαθητή που δείχνει ότι δεν κατανοεί ένα θέμα και να τροποποιήσει το μάθημα κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του συγκεκριμένου μαθητή με εξατομικευμένο τρόπο.
Στην Κίνα, έχουν αναπτυχθεί σημαντικές εκπαιδευτικές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και μεγάλες εταιρείες πληροφορικής συνεργάζονται με δασκάλους, ώστε να χωρίσουν τα γνωστικά αντικείμενα σε όσο το δυνατόν μικρότερες ενότητες. Ο διαχωρισμός, για παράδειγμα των μαθηματικών μιας τάξης σε 10.000 μικρές ενότητες, επιτρέπει στα συγκεκριμένα προγράμματα να διαγνώσουν τα μαθησιακά κενά των μαθητών με μεγαλύτερη ακρίβεια από οποιονδήποτε εκπαιδευτικό.
Στην Ινδία, τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται μια μαζική έλλειψη δασκάλων και καθηγητών και πιστεύεται ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα, δημιουργώντας μια νέα τάξη εργαζομένων ικανών να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία και ως εργαλείο αποφόρτισης της γραφειοκρατίας που υπάρχει στην εκπαίδευση με την χρήση των συνεργατικών ρομπότ.
Ταυτόχρονα διεξάγεται και ένα πιλοτικό μοντέλο διδασκαλίας στο οποίο ένα ανθρωποειδές ρομπότ αναλαμβάνει τη διδασκαλία, ενώ ένας άνθρωπος εκπαιδευτικός παρευρίσκεται και επεμβαίνει αν χρειαστεί. Το ρομπότ διδάσκει το μάθημα με τη βοήθεια παρουσίασης του power point και μπορεί να αλληλεπιδρά με τους μαθητές, να θέτει ή να απαντά σε ερωτήσεις και να αντιδρά στις απαντήσεις που παίρνει. Έχουν ήδη κατασκευαστεί τρεις τύποι τέτοιων ρομπότ, τα οποία λειτουργούν σαν βοηθοί καθηγητών για τις τρεις μεγαλύτερες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και για τα μαθήματα της φυσικής, της χημείας, της βιολογίας, της γεωγραφίας και της ιστορίας.
Και επειδή όλα τα παραπάνω δεν είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας και οι εφαρμογές τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης αποτελούν την πλέον υποσχόμενη μορφή σύγχρονης τεχνολογικής υποστήριξης στην εκπαιδευτική διαδικασία, πολλές χώρες εκπαιδεύουν και πιστοποιούν καθημερινά εκπαιδευτικούς κάθε ηλικίας στις εφαρμογές αυτές, ώστε το ψηφιακό χάσμα σε λίγα χρόνια να είναι το μικρότερο δυνατό.
Θανάσης Κοπάδης Μαθηματικός συγγραφέας
ΠΗΓΗ : https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/366838_tehniti-noimosyni-kai-ekpaideysi