Ζω καλύτερα- Ευ ζην- Γ΄ Γυμνασίου

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ 2024

 

Το Γυμνάσιο της Νέας Αρτάκης ανήκει στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ευβοίας. Στα εργαστήρια δεξιοτήτων στην Γ΄ τάξη διδάσκεται ήδη στην ενότητα του Ευ ζην η ψυχική υγεία. Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα εορτασμού αυτής προτάθηκε στο τμήμα 1 να μελετηθεί ένα σενάριο στο οποίο το άτομο κάνει σωστές ή λάθος επιλογές σε μια δυσκολία. Σκοπός ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες πως η χαρά βρίσκεται σε μικρά, καθημερινά πράγματα ενώ με λάθος επιλογές οι εθισμοί κάνουν την εμφάνισή τους. Το ζητούμενο είναι η ψυχική ισορροπία…

Η εκπαιδευτικός Τσαμάκη Βασιλική ΠΕ 80(Οικιακή Οικονομία και Οικολογία) μελέτησε με τους μαθητές/τριες του Γ1, δυο εικόνες από το διαδίκτυο. Η μια αφορούσε τις ορμόνες της χαράς και η άλλη το δέντρο των εθισμών. Έπειτα δημιουργήθηκε λογαριασμός στο https://genially.com/   με το μειλ της εκπαιδευτικού στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο. Επιλέχτηκε το πιο κατάλληλο πρότυπο διαδραστικού παιχνιδιού και στήθηκε το σενάριο. Αποφασίστηκε από όλους να φαίνεται η προσφώνηση σε δεύτερο ενικό πρόσωπο, χωρίς διάκριση φύλου, διότι αποδείχτηκε στην συζήτηση ότι όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα. Έτσι επιλέχτηκε ένα υποθετικό πρόβλημα και οι πιθανές αντιδράσεις σε αυτό σε βάθος χρόνου και με μια αλληλουχία τέτοια που ή να οδηγεί σε ισορροπία ή σε εθισμό στο διαδίκτυο. Όλοι πήραν το λόγο και πρότειναν, διαφώνησαν και συμφώνησαν. Ο στόχος ήταν η χαρά!

 

https://view.genially.com/67079c28ef03f1388af29942/interactive-content-psaxnontas-tis-ormones-ths-xaras

Η δράση υλοποιήθηκε σταδιακά σε 5 διδακτικές ώρες(10/10/24 2 ώρες, 15/10/24 2 ώρες και 17/10/24 1 ώρα). Την 5 η ώρα παίχτηκε το παιχνίδι ενώ παράλληλα έγινε μαγνητοσκόπησή του στην οθόνη με το https://vimeo.com/features/screen-recorder . Στο βίντεο που προέκυψε προστέθηκε μουσική από το  https://pixabay.com/el/music/   χωρίς καταβολή δικαιωμάτων για λήψη αυτής. Τέλος στο https://www.canva.com/el_gr/ έγινε η κάλυψη των λογότυπων των εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν.  Η όλη δράση έδωσε χαρά στους μαθητές/τριες λόγω του ότι είχαν την επιλογή της δημιουργίας. Το τελικό αποτέλεσμα υπήρξε ικανοποιητικό για όλους/ες!

 

Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Ζω καλύτερα-Ευ ζην»

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

 Γ1, Γ2  και Γ4 ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ

 ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2024-25

 

 

Θεματικός Κύκλος:

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες:

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη:
Αυτομέριμνα και Ψυχική Υγεία

Τίτλος προγράμματος

 

«Βρες την ευτυχία κρυμμένη» 

Δρ. Κυριακή Ζαχαροπούλου
Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Μουσικής

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

Α) Δεξιότητες:

Δεξιότητες Ζωής (Δεξιότητες της Κοινωνικής Ζωής,
Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία)

Β) Στόχοι:   Το παρόν πρόγραμμα με την ονομασία “Βρες την ευτυχία κρυμμένη” έχει σκοπό να βοηθήσει τους/τις μαθητές και μαθήτριες που βρίσκονται στην εφηβεία, μία περίοδο που χαρακτηρίζεται από μεγάλες ψυχολογικές, συναισθηματικές και σωματικές αλλαγές, αλλά και μια περίοδο κατά την οποία διαμορφώνονται τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους α) να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και να κατανοούν τη λειτουργία τους και τις συνέπειές τους, β) να αναγνωρίζουν τα δυνατά σημεία τους και να τα αξιοποιούν, γ) να βελτιώνουν τις κοινωνικές τους σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις τους παίρνοντας θετικές αποφάσεις, δ) να υιοθετούν στρατηγικές επιτυχημένης διαχείρισης των συναισθημάτων τους με γνώμονα την προσωπική τους ευεξία και τη συμμετοχή τους στην εύρυθμη λειτουργία της ευρύτερης κοινότητας και ομάδας.

Γ) Επιπρόσθετοι στόχοι:

Αυτομέριμνα και Ψυχική Υγεία, Αισθητική Αγωγή

 

 

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1

 

«Ανακαλύπτω τα δυνατά μου σημεία »

 

·        Γνωριμία ομάδας

·        Εισαγωγή στη θεματική της ευεξίας και της θετικής ψυχολογίας,

·        Ανακάλυψη δυνατών σημείων του χαρακτήρα.

Δραστηριότητα

Ο/η εκπαιδευτικός καλωσορίζει τους μαθητές και τις μαθήτριες, οι οποίοι
κάθονται σε κύκλο. Ακούνε το τραγούδι του Ζακ Στεφάνου: Φτάσε στον πάτο.

https://youtu.be/OfL7ldp_7Zg?si=4Q0d7GCpxjdEtNwu

Φτάσε στον πάτο
εκεί που δεν υπάρχει πιο κάτω
και βρες την ευτυχία κρυμμένη
κομμένη και ραμμένη για σένα
που κλαις σε κάθε πτώση
ισχύς εν τη ενώσει ψυχή μου
και έλα μαζί μου στον πάτο

Ο/η εκπαιδευτικός συζητά με τους μαθητές/τριες για τις διαφορετικές άσχημες στιγμές που μπορεί να συναντήσουμε στη ζωή μας και τον τρόπο που πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε, δίνοντας έμφαση στο σημείο “ισχύς εν τη ενώσει” και στη σημασία των κοινωνικών σχέσεων. Στη συνέχεια, τους εισάγει στη θεματική που θα δουλέψουν στο παρόν πρόγραμμα με τίτλο τον στίχο του Ζακ Στεφάνου “Βρες την ευτυχία κρυμμένη”. Σκοπός, λοιπόν, του προγράμματος είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα θετικά στοιχεία της ζωής τους, να τα ενισχύσουν, ώστε να πετύχουν το ευ ζην, δηλαδή ευημερία, ευεξία και ευτυχία, βρίσκοντας παράλληλα τρόπους και στρατηγικές για να ξεπερνούν τις διαφορετικές δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους.

Φύλλο εργασίας

https://blogs.sch.gr/vtsamak/2024/09/14/dynata-simeia-toy-charaktira/

Δημοσκόπηση στο tricider:

Ποιο το νόημα του Ευ Ζην;

https://www.tricider.com/admin/3eLYAP6gGhJ/6XgqNjZvBDh

Εργαστήριο 2 «Αναγνωρίζω και κατανοώ τα συναισθήματά μου»

  •    αναγνώριση βασικών και πιο πολύπλοκων συναισθημάτω
  •  συνειδητοποίηση λειτουργίας συναισθημάτων στην
    κοινωνική ζωή

Ο/η εκπαιδευτικός ζητάει από τα παιδιά να αναφέρουν μερικά συναισθήματα και τους εξηγεί ότι στο παρόν εργαστήριο θα ασχοληθούν με το να μάθουν για τα συναισθήματα που νιώθουν και πώς αυτά επηρεάζουν τους άλλους. Στη συνέχεια, ζητάει από κάποιους/ες μαθητές/τριες να περιγράψουν πώς νιώθουν σήμερα ή να
θυμηθούν ένα περιστατικό που τους προκάλεσε ένα έντονο συναίσθημα την τελευταία βδομάδα.

Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός και εξηγεί στα παιδιά ότι τα συναισθήματα οδηγούν τη συμπεριφορά μας. Τα συναισθήματα έχουν λειτουργική αξία, διότι βοηθούν τους ανθρώπους να προσαρμοστούν στο περιβάλλον τους. Προσφέρουν ασφάλεια, βοήθεια, προειδοποίηση στον κίνδυνο και ώθηση για δράση. Για παράδειγμα, ο φόβος επιτρέπει την αναδιοργάνωση της συμπεριφοράς με σκοπό την αποφυγή ενός κινδύνου. Πολλές φορές μπορούν να βοηθήσουν ώστε να πετύχουμε το σκοπό μας. Για παράδειγμα, η αγωνία και το άγχος που νιώθουμε σε ένα διαγώνισμα, μας βοηθούν να συγκεντρωθούμε περισσότερο στο στόχο έχοντας εγρήγορση, εκτός κι αν είναι υπερβολικά και τελικά μας εμποδίζουν μειώνοντας την απόδοσή μας. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η περίπτωση που βλέπουμε ένα φίδι και πριν ακόμα συνειδητοποιήσουμε ότι νιώθουμε φόβο, έχουμε κινητοποιηθεί από την αμυγδαλή, το κέντρο του μεταιχμιακού μας συστήματος στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να έχουμε ήδη τρέξει μακριά ή παραμείνει ακίνητοι (παγωμένοι).

Φύλλο εργασίας

https://blogs.sch.gr/vtsamak/2024/09/14/anagnorisi-synaisthimaton/

Εργαστήριο 3 «Κάνω έξυπνες επιλογές»

  •  Συνειδητοποίηση της σχέσης μεταξύ συναισθημάτων,
    συμπεριφοράς και αντίκτυπου στο περιβάλλον
  • Αναγνώριση της σημασίας των θετικών τρόπων
    συμπεριφοράς για το κοινωνικό σύνολο

Η αφόρμηση αποτελεί μία σύνδεση με το προηγούμενο εργαστήριο. Οι
μαθητές και οι μαθήτριες ακούν και συζητούν πάνω στο τραγούδι του Αλκίνοου Ιωαννίδη που προέκυψε μέσα από τη συγκυρία της πρόσφατης πανδημίας.

https://youtu.be/4t9-fqoWnB0?si=x_ldnIrmCAfF2GWS

Τα παιδιά συζητούν στην ολομέλεια πάνω στα συναισθήματα που συνόδευσαν την πρόσφατη υγειονομική συνθήκη, καθώς η καθημερινότητα όλης της κοινότητας επηρεάστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις συνέπειες των μέτρων υγιεινής, κοινωνικής αποστασιοποίησης, το κλείσιμο των σχολείων και την εμπειρία της
επείγουσας απομακρυσμένης διδασκαλίας. Τι συναισθήματα ένιωσαν; Τι τους έλειψε; Τους έλειψαν οι φίλοι τους και η επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, της τηλεκπαίδευσης και του κλεισίματος των σχολείων; Πώς επηρέασε την καθημερινή επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους η χρήση μάσκας; Γιατί ο τίτλος του τραγουδιού είναι “Μαζί ξανά”; Τι εύχεται ο τραγουδιστής; Ποια συναισθήματα μεταδίδει στους ακροατές;

Στη συνέχεια, ακολουθεί η ερώτηση του/της εκπαιδευτικού, αν οι
μαθητές/τριες έχουν πάρει κάποια πρόσφατη σημαντική απόφαση. Συζητούν μία περίπτωση στην ολομέλεια και οι μαθητές και οι μαθήτριες επικεντρώνονται α) στο κίνητρο ή το συναίσθημα πίσω από την απόφαση, β) στην επιλογή που έκανε ο/η μαθητής/τριας, γ) στις επιπτώσεις που είχε αυτή η απόφαση στο περιβάλλον (γονείς, συμμαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς κ.α.).

Φύλλο εργασίας

https://blogs.sch.gr/vtsamak/2024/09/14/synaisthimata-kai-symperifora/

Εργαστήριο 4 «Ήρθα κι άφησα τα νεύρα σε μια κρεμάστρα»

  •  ανάπτυξη στρατηγικών για υγιή έκφραση και διαχείριση
    συναισθημάτων
  • εισαγωγή στην έννοια της διάθεσης

Η αφόρμηση της δραστηριότητας ξεκινάει από το όνομα του εργαστηρίου “ήρθα κι άφησα τα νεύρα σε μια κρεμάστρα”. Τι σημαίνει άραγε αυτό; Η δραστηριότητα συνεχίζεται με το τραγούδι “Me Wanna Dance” των Locomodo, από το οποίο προέρχεται ο προηγούμενος στίχος:

https://youtu.be/5mADY2a0P1g?si=7HSoHhszu2HZRP9A

Τα παιδιά συζητούν τι συναισθήματα τους επικοινωνεί το τραγούδι. Ο/η
εκπαιδευτικός εξηγεί ότι οι συναισθηματικές καταστάσεις που διαρκούν λίγο ή περισσότερο, χωρίς να αποτελούν απόκριση σε ένα εξωτερικό ερέθισμα (όπως τα συναισθήματα) λέγονται διαθέσεις. Επηρεάζει, λοιπόν, τη διάθεσή τους το συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι και με ποιο τρόπο; Ποια πιστεύουν ότι είναι η σχέση του χορού με τη διάθεση των ανθρώπων; Ο χορός αποτελεί ένα τρόπο θετικής επιρροής της διάθεσης, όπως είναι γενικότερα η φυσική άσκηση.

  •   Συμμετοχή στο Διαγωνισμό ¨Καν’ το ν’ ακουστεί″ του

European School Radio

  • Συμμετοχή στο brainstorming

Εσύ τι κάνεις όταν έχεις νεύρα;

https://answergarden.ch/3815043

Φύλλο εργασίας

https://blogs.sch.gr/vtsamak/2024/09/14/otan-den-aisthanomai-kala/

 

Εργαστήριο 5 Aυτοαξιολόγηση συναισθηματικής νοημοσύνης

https://e-stadiodromia.eoppep.gr/index.php/slelfas/selfas-emotional-intelligence 

&

https://blogs.sch.gr/vtsamak/2024/09/14/aytoaxiologisi-ey-zin/

Εργαστήριο 6 Συναισθηματική νοημοσύνη

Σύμφωνα με τον Goleman (1995), ο όρος της συναισθηματικής νοημοσύνης χρησιμοποιείται για να εκφράσει την ικανότητα των ατόμων να κινητοποιούν τον εαυτό τους για να πετύχουν έναν στόχο, να επιμένουν ενάντια στις ματαιώσεις, να ελέγχουν τις παρορμήσεις τους, να χαλιναγωγούν την ανυπομονησία τους, να ρυθμίζουν σωστά τη διάθεση τους και να έχουν ενσυναίσθηση και αισιοδοξία (Φλουρής, 2005)

Σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα και αστάθεια, η συναισθηματική νοημοσύνη προβάλλει τελικά ως μια δεξιότητα που ενισχύει την προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας και να διαχειριστούμε τα ερεθίσματα που δεχόμαστε με τρόπο που να ευνοεί τόσο την προσωπική όσο και την κοινωνική ευημερία. Ως μία πολυσύνθετη και πολυδιάστατη δεξιότητα, η συναισθηματική νοημοσύνη συνδέεται, ενδεικτικά, με τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τον αυτοέλεγχο, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την κοινωνική ευαισθησία και την αυτοπαρακίνηση.

Ενδεικτικά επαγγέλματα που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη ικανότητα είναι:

ψυχολόγος,  εκπαιδευτικός,  υπεύθυνος προσωπικού,  λογοθεραπευτής,  διατροφολόγος,  πωλητής,  στέλεχος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας,  φροντιστής ατόμων στο σπίτι,  δικηγόρος διαπολιτισμικών διαφορώνβιοκλιματολόγος

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών Εκπαιδευτικό υλικό στην Αγγλική γλώσσα για μαθητές της αλλοδαπής.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας
  • Λόγω πανδημίας δεν είναι εύκολο να σχεδιαστούν συνεργασίες με φορείς.
Τελικά προϊόντα που θα παραχθούν από τους/τις μαθητές/τριες  κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
  • Δημοσκόπηση στο tricider
  • Συμμετοχή σε brainstorming στο  answergarden

 

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που θα παραχθούν από τους/τις  μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων Τραγούδι και μήνυμα στο European School Radio
Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση
  • Φύλλα αυτοαξιολόγησης
  • Δομημένη συζήτηση
Εκδηλώσεις διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της υποδράσης  

·        Ιστοσελίδα του σχολείου

https://blogs.sch.gr/gymnarta/

·        Δημοσίευση στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου μας: Μαθητικό Magazino

https://schoolpress.sch.gr/art2019/

 



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων