Τηλεοπτική εκπομπή

Η λέσχη του βιβλίου τηλεοπτική εκπομπή ΕΡΤ
Η λέσχη του βιβλίου τηλεοπτική εκπομπή ΕΡΤ

Η συχνότητα της ΕΡΤ “φιλοξενεί” τη λογοτεχνική εκπομπή «Η λέσχη του βιβλίου», μέσα από την οποία παρουσιάζονται κλασικά έργα που σφράγισαν την ιστορία του ανθρώπινου πνεύματος με τον αφηγηματικό τους κόσμο, τη γλώσσα και την αισθητική τους.

Από τον Σοφοκλή μέχρι τον Τσέχωφ, τον Ντίκενς και τον Κάφκα, τα προτεινόμενα βιβλία συνιστούν έναν οδηγό ανάγνωσης για όλους, μια «ιδανική βιβλιοθήκη» με αριστουργήματα που ταξιδεύουν στο χρόνο και συνεχίζουν να μας μαγεύουν και να μας συναρπάζουν.

Επιμέλεια – παρουσίαση: Γιώργος Αρχιμανδρίτης

Τα επεισόδια που έχουν μέχρι τώρα προβληθεί είναι διαθέσιμα στην διαδικτυακή πλατφόρμα ertflix και ειδικότερα στην παρακάτω διεύθυνση:

https://www.ertflix.gr/series/ser.216085-e-leskhe-tou-bibliou

Εργαστήριο βιβλιοδεσίας για παιδιά και εφήβους 8 και 9 Ιουλίου 2023 στα Ιωάννινα

Η Ωνάσειος Βιβλιοθήκη ταξιδεύει στα Ιωάννινα και διοργανώνει το προσεχές σαββατοκύριακο (8 και 9 Ιουλίου 2023) εργαστήριο βιβλιοδεσίας “Ακολουθώντας τα ίχνη των Γιαννιωτών τυπογράφων” που απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους 10-17 ετών. Τόπος διεξαγωγής είναι ο Πολιτιστικός Πολυχώρος «Δημ. Χατζής» (Παλαιά Σφαγεία) στα Ιωάννινα.

Επισημαίνεται ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι δωρεάν, αλλά απαιτείται υποβολή αίτησης ενδιαφέροντος.

Η συμπλήρωση της αίτησης δεν εξασφαλίζει αυτομάτως μια θέση στη δράση. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΟ

Τμήμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων

2103713000

education@onassis.org

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Τι κοινό έχουν τα Plásmata με τους Γιαννιώτες τυπογράφους της Βενετίας του 17ου και 19ου αιώνα; Δήλωσε συμμετοχή σε αυτό το καλλιτεχνικό εργαστήριο και μάθε την ιστορία των ελληνικών έντυπων βιβλίων μέσα και έξω.

Με έμπνευση τα ευφάνταστα τυπογραφικά σήματα διάσημων εκδοτικών οίκων που ιδρύθηκαν από Ηπειρώτες εμπόρους της διασποράς, έλα να γνωρίσεις την τέχνη της βιβλιοδεσίας και να φτιάξεις το δικό σου χειροποίητο σημειωματάριο για να το δωρίσεις ή να το κρατήσεις ως ενθύμιο αυτής της δράσης.

Χαρτιά, δερμάτινα καλύμματα, κοσμήματα, κλείστρα, κόκκαλα, κόλλες και πρέσες θα γίνουν τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσεις για να εξασκήσεις μια τέχνη που θα σε κερδίσει για πάντα. Για να τα καταφέρεις θα χρειαστεί να δαμάσεις δικέφαλους αετούς, γοργόνες με δυο ουρές, άγριες μέλισσες, θυμωμένους γρύπες, θαλάσσια κήτη και κενταύρους, που θα ζωντανέψουν μπροστά σου με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας, κεντρίζοντας την φαντασία σου και απελευθερώνοντας τη δημιουργικότητά σου. Άραγε ποιο Plásma θα επέλεγες εσύ για να γίνει το λογότυπό σου και να μείνεις για πάντα στην ιστορία;

Η Ωνάσειος Βιβλιοθήκη διαθέτει σπάνιες εκδόσεις των τυπογραφείων των Νικόλαου Γλυκύ, Νικόλαου Σάρου και Δημήτριου και Πάνου Θεοδοσίου που κατάγονταν από τα Ιωάννινα και δραστηριοποιήθηκαν επαγγελματικά στη Βενετία από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2023

KE2023 EBE Καλοκαιρινή εκστρατεία ανάγνωσης
KE2023 EBE Καλοκαιρινή εκστρατεία ανάγνωσης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος επιστρέφει! Φέτος το καλοκαίρι, οι μικροί φίλοι των βιβλιοθηκών γνωρίζουν τα βιβλία των μεγάλων, τα αναγνώσματά τους, την αξία της φιλίας και ταξιδεύουν σε διάφορα μέρη της χώρας μέσα από λογοτεχνικά αφηγήματα και χαρακτήρες που επιδρούν σε γενιές αναγνωστών. Κι όλα αυτά μέσα από τα έργα δύο αγαπημένων συγγραφέων: της Άλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρή.

Η ΚΕ2023 με τίτλο «100 ακριβώς! Θησαυροί της Άλκης και τη Ζωρζ…», ξεκίνησε στις 16/6 και θα ολοκληρωθεί στις 9/9. Οι δράσεις συνδέονται με έργα των δύο συγγραφέων και οδηγούν σε δημιουργικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες βασισμένες σε θέματα όπως η ιστορία, τα συνθήματα, τα ταξίδια, οι καλοκαιρινές μας συναντήσεις, κ.ά. που θα υλοποιηθούν στη βιβλιοθήκη ή τον περιβάλλοντα χώρο της.

Για εμάς η Άλκη και η Ζωρζ είναι αχώριστες. Δύο παράλληλες ζωές, δύο παράλληλες πορείες, μια σχέση ζωής όπως εκείνη καταγράφεται σε δεκάδες βιβλία. Βιβλία που αποτελούν πολιτιστικό θησαυρό για τις βιβλιοθήκες της χώρας μας και θα αναδειχθούν μέσα από τη νέα Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας.

Η ΚΕ2023 και φέτος περιλαμβάνει την ενότητα «Το Ραδιόφωνο της ΚΕ» με συνεντεύξεις ανθρώπων που γνώρισαν τις δύο συγγραφείς και μοιράζονται σημαντικές στιγμές που έζησαν μαζί τους. Τέλος, οι ηχογραφημένες αναγνώσεις θα oδηγήσουν τους αναγνώστες στην πιο κοντινή βιβλιοθήκη και όλοι θα μπορούν να τις ακούσουν οποιαδήποτε στιγμή απλά σκανάροντας ένα QR code.

 

Η Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2023 διοργανώνεται από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και υλοποιείται χάρη στην αγαστή συνεργασία της ΕΒΕ και του ΕΚΠΑ, και συγκεκριμένα του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Εφαρμογών και Παραγωγής Εκπαιδευτικού Υλικού, του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και του Διευθυντή του Καθηγητή Κωνσταντίνου Δ. Μαλαφάντη.

Καθόλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι βιβλιοθήκες συντονίζουν τις δράσεις τους, ενώ μικροί και μεγάλοι μοιράζονται τις αναγνωστικές τους εμπειρίες στα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιώντας το hashtag #ΚΕ2023gr και #forEBEr.

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 364

TK 176 74, Καλλιθέα

Tel: (+30) 213 099 9971, (+30) 213 099 9974

KE2023 EBE Καλοκαιρινή εκστρατεία ανάγνωσης

Αποχαιρετιστήρια εκδήλωση αποφοίτησης (Συνεδριακό Κέντρο Μετσόβου)

Την Παρασκευή το απόγευμα, στις 16-6-2023, στο Συνεδριακό Κέντρο Μετσόβου, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Μετσόβου, διοργάνωσε αποχαιρετιστήρια εκδήλωση για τους απόφοιτους μαθητές και τις απόφοιτες μαθήτριες της Γ’ Λυκείου (απόφοιτοι σχολικού έτος 2022-2023). Αρχικά, προβλήθηκαν φωτογραφίες των μαθητών/τριών από την παιδική κι εφηβική τους ηλικία και στιγμιότυπα από κοινές δράσεις […] Πηγή – περισσότερα: https://blogs.sch.gr/lesxianagnosis/2023/06/24/apochairetistiria-ekdilosi-apofoitisis-sto-synedriako-kentro-metsovoy/

Άρθρο του Σ. Ζουμπουλάκη στην «Κ»: Η Ευρώπη ως ερώτημα – Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (kathimerini.gr)

Σταύρος Ζουμπουλάκης
16.01.2023 • 07:32

Τα άρθρα, οι μπροσούρες και τα βιβλία που μιλούν για την Ευρώπη και το μέλλον της είναι αμέτρητα. Βαρετά και ανούσια, στην πλειονότητά τους, ιδίως όσα την προσεγγίζουν υπό το πρίσμα της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών και των τραπεζών. Πού και πού ωστόσο ξεμυτίζουν και σημαντικά κείμενα, όπως τούτα τα δύο που κυκλοφόρησαν στη γλώσσα μας τη χρονιά που πέρασε: Τζωρτζ Στάινερ, «Η ιδέα της Ευρώπης» (Δώμα), Μίλαν Κούντερα, «Ο ακρωτηριασμός της Δύσης ή Η τραγωδία της Κεντρικής Ευρώπης» (Εστία).

Ο Στάινερ, ο μέγας αναγνώστης και κήρυκας της ανθρωπιστικής παιδείας, σε τούτη την ομιλία του 2004 που εκδόθηκε σε χωριστό τομίδιο την ίδια χρονιά, προκειμένου να εξηγήσει την ιδέα της Ευρώπης, διάλεξε να μη μιλήσει τόσο για βιβλία και για γράμματα, αλλά περισσότερο για τον τρόπο με τον οποίο εκφράζεται αυτή η ιδέα, υλικά και φυσικά, στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Για τον Στάινερ λοιπόν, η Ευρώπη είναι πρώτα κι αρχή τα καφενεία της (τόπος διακριτός από τα εστιατόρια και τα μπαρ), εκεί όπου πηγαίνεις για να συναντήσεις φίλους, ομοϊδεάτες ή συνωμότες, αλλά και για να διαβάσεις (ή να γράψεις) μοναχός σου. Δεύτερον, η Ευρώπη ανέκαθεν περπατιέται, δεν υπάρχουν εδώ Σαχάρες και τούντρες, ακόμη και σήμερα δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πηγαίνουν με τα πόδια, από διάφορες χώρες, στον Άγιο Ιάκωβο της Κομποστέλας. Τρίτον, τα οδωνύμια των ευρωπαϊκών πόλεων, αυτά που αντικρίζουμε κάθε μέρα, φέρουν ονόματα δημιουργών, επιστημόνων και πολιτικών (αντίθετα προς τις αμερικανικές λεωφόρους που αριθμούνται), και μαζί με άλλα οδόσημα ορίζουν τις πόλεις μας ως τόπους μνήμης. Τέταρτον, η Ευρώπη είναι τελικά «ιστορία δύο πόλεων», της Αθήνας και της Ιερουσαλήμ, τα αντίπαλα ιδεώδη των οποίων προσπαθεί να συμφιλιώσει. Πέμπτον, η Ευρώπη είναι ο μόνος πολιτισμός που έχει εσχατολογική αυτοσυνείδηση, που πιστεύει δηλαδή ότι μπορεί κάποτε να τελειώσει.

Αν πάντως η Ευρώπη έχει μέλλον –και ο Στάινερ πιστεύει ότι παρά ταύτα έχει!–, αυτό βρίσκεται αυτονόητα στην ενοποίησή της, αλλά ακόμη περισσότερο στον σεβασμό των πολιτιστικών, γλωσσικών, κοινωνικών, διατροφικών και άλλων ιδιαιτεροτήτων. Τούτο σε απλά ελληνικά σημαίνει αντίσταση στη σαρωτική κυριαρχία της αγγλοαμερικανικής γλώσσας και κουλτούρας. Το δύσκολο εγχείρημα της Ευρώπης συμπυκνώνεται, κατά τον Στάινερ, στην εξισορρόπηση δύο αντιφατικών αξιώσεων, της πολιτικοοικονομικής ενοποίησης αφενός και της δημιουργικής ιδιαιτερότητας αφετέρου, για τη δημιουργία ενός θύραθεν ανθρωπισμού, που θα συνδυάζει την παράδοση της ελληνικής σκέψης και της ιουδαϊκής ηθικής, και θα επιδιώκει τη μη χρησιμοθηρική γνώση και την ομορφιά.

Το βιβλίο του Κούντερα, που πρωτοεκδόθηκε στα γαλλικά το 2021, περιέχει δύο παλαιότερα κείμενά του. Στο πρώτο, την περίφημη ομιλία του στο Συνέδριο των Τσεχοσλοβάκων Συγγραφέων (1967), το οποίο αποτέλεσε μήτρα της Άνοιξης της Πράγας, υποστηρίζει με έμφαση ότι για ένα μικρό έθνος η υπεράσπιση της γλώσσας και της κουλτούρας του είναι αξεχώριστη από την πολιτική αυτονομία και ανεξαρτησία του. Αυτό όμως είναι σχεδόν αυτονόητο, το κρίσιμο ερώτημα είναι άλλο: για ποιο λόγο να υπάρχει ένα μικρό έθνος και να μην ενσωματώνεται και να αφομοιώνεται σε ευρύτερες εθνικές και γλωσσικές οντότητες; Μόνο ένας λόγος, απαντάει ο Κούντερα, μπορεί να δικαιώσει την ύπαρξη ενός μικρού έθνους: η πρωτότυπη και ξεχωριστή συμβολή του στον πολιτισμό της Ευρώπης (και του κόσμου όλου), μια συμβολή που, αν λείψει αυτό το μικρό έθνος και η γλώσσα του, θα χαθεί για πάντα.

Στο δεύτερο κείμενο του τομιδίου (1983), ο Κούντερα μετακινείται από την Τσεχοσλοβακία προς την ευρύτερη ενότητα της Κεντρικής Ευρώπης – προσφιλές θέμα του. Ποια είναι αυτή και ποια είναι τα σύνορά της; «Η Κεντρική Ευρώπη δεν είναι κράτος, αλλά κουλτούρα ή πεπρωμένο. Τα σύνορά της είναι φανταστικά και πρέπει να χαράζονται και να ξαναχαράζονται με βάση κάθε νέα ιστορική κατάσταση» (σ. 73). Αν κάτι ενώνει τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, είναι η αντίθεση, όχι τόσο πια προς τη Γερμανία, αλλά προς τη Ρωσία. Το ξέρουμε και από άλλα κείμενά του, ο Κούντερα δύσκολα αποκρύπτει τη βαθιά αντιπάθειά του προς τη Ρωσία. Θεωρεί ότι η Ρωσία δεν ανήκει στην Ευρώπη, ότι είναι εχθρός της Ευρώπης. «Ο πολιτισμός του ρωσικού ολοκληρωτισμού είναι η ριζική άρνηση της Δύσης» (σ. 91), γράφει, μα η αλήθεια είναι άλλη: ο κομμουνιστικός (όπως και ο ναζιστικός) ολοκληρωτισμός είναι γέννημα και θρέμμα της Ευρώπης, και εκείνος που κατεξοχήν τον υπέστη είναι ο ρωσικός λαός. Ο Κούντερα είδε βεβαίως τα ρωσικά τανκς να εισβάλλουν στην πατρίδα του, η αντίθεσή του όμως προς τη Ρωσία έχει βαθύτερες ρίζες, πηγάζει από την αντιπάθειά του για τον βυζαντινό κόσμο και την Ορθόδοξη χριστιανοσύνη. Όποια και αν ήταν η πολιτική σημασία του κειμένου αυτού την εποχή που γράφτηκε, σήμερα, την ώρα της μετακομμουνιστικής δικτατορίας του Πούτιν και κυρίως του πολέμου της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας, όταν τα αντιρωσικά αισθήματα βρίσκουν, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, γόνιμο έδαφος, ο αποκλεισμός της Ρωσίας από την Ευρώπη και η εξώθησή της σε εξωευρωπαϊκές και αντιευρωπαϊκές συμμαχίες αποτελεί επικίνδυνο πολιτικό και πολιτιστικό σφάλμα. Αν πάψουμε, στις πόλεις και στις πολίχνες της Ευρώπης, να διαβάζουμε Ντοστογιέφσκι και να ανεβάζουμε Τσέχωφ, τότε ούτε εμείς θα είμαστε Ευρώπη.

Η Ευρώπη θα εξακολουθεί να είναι Ευρώπη όσο θα αντιμετωπίζεται ως ερώτημα. Οι απαντήσεις, όπως πάντα, θα διαφέρουν. Εν προκειμένω, είμαι βέβαιος πως ο Στάινερ θα συμφωνούσε ανεπιφύλακτα με το πρώτο κείμενο του Κούντερα, αλλά όχι με το δεύτερο. Καθένας έχει τελικά τη δική του Ευρώπη. Δεν είναι κακό αυτό, αρκεί να μην παίρνει τροπή αποκλειστική και διχαστική.

https://www.kathimerini.gr/world/562228171/arthro-toy-s-zoympoylaki-stin-k-i-eyropi-os-erotima/

Εφαρμογή διδακτικού σεναρίου για την έμφυλη βία

Στις 20 Δεκεμβρίου 2022, εφαρμόστηκε στο σχολείο μας διδακτικό σενάριο για την έμφυλη βία. Μετά την προβολή σχετικών ταινιών, ακολούθησε συζήτηση για την άνιση αντιμετώπιση των γυναικών σε ποικίλους χώρους του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Επιπλέον, δόθηκε έμφαση σε αναπαραστάσεις και απεικονίσεις των φύλων σε αναγνώσματα των μαθητών/τριών.

Δημοκρατία και ανθρωπιστική παιδεία – ΤΟ ΒΗΜΑ (tovima.gr)

Χριστόφορος Χαραλαμπάκης
23.05.2023 • 8:58

Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των σημερινών εκλογών, η χώρα μας χρειάζεται επειγόντως να χαράξει μακροπρόθεσμη γλωσσική, εκπαιδευτική, εξωτερική, κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτιστική, τεχνολογική και υγειονομική πολιτική.

Η ψήφος, αρχαία λέξη με 17 σημασίες, παραγόμενη από το αμάρτυρο ψήω «ξύνω, γρατσουνίζω», επιβιώνει ως τις μέρες μας με δύο μόνο βασικές έννοιες: κάθε μέσο με το οποίο πραγματοποιείται μια ψηφοφορία και συνεκδοχικά η ίδια η ψηφοφορία.

Αρχικά η λέξη σήμαινε «πέτρα που έχει λειανθεί», πετραδάκι, και μετά πετράδι, πολύτιμος λίθος. Από την ίδια ρίζα παράγεται το ψηφιδωτό, ενώ πλήθος λόγιων λέξεων αποτελούν μεταφραστικά δάνεια τα οποία καλύπτουν νεότερες κοινωνικές και επικοινωνιακές ανάγκες, όπως δημοψήφισμα, μειοψηφία, ψηφιακός, ψηφοδέλτιο, υποψηφιότητα.

Oι μακρινοί πρόγονοί μας έριχναν το «βοτσαλάκι» τους στην κάλπη με υψηλό αίσθημα ευθύνης. Έτσι και όλοι εμείς έχουμε υποχρέωση να «βάζουμε το λιθαράκι» μας στις εθνικές εκλογές για να είναι όσο γίνεται πιο αντιπροσωπευτική η βούληση του λαού για το ποιο κόμμα είναι καταλληλότερο να κυβερνήσει ή ποιοι θα αναλάβουν τα ηνία της εξουσίας. Τα «ηνία» παραπέμπουν στο ατίθασο, το αφηνιασμένο άλογο το οποίο ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να κατακρημνίσει τον επίδοξο αναβάτη του.

Ο προεκλογικός αγώνας επιβάλλεται να γίνεται με ευπρέπεια, να μη διεξάγεται με όρους πολεμικής επιχείρησης, όπως δείχνουν οι εκφράσεις προεκλογική «εκστρατεία», «οπλοστάσιο» της αντίπαλης «παράταξης» και «μάχη» επικοινωνίας. Η «άγρα» ψήφων υποδηλώνει τον ανυποψίαστο εκλογέα που αντιμετωπίζεται ως θήραμα. Το «πολιτικό σκηνικό» συνδέεται με το θέατρο στο οποίο παρουσιάζεται όχι σπάνια το άλογο και το παράλογο.

Θέλω να πιστεύω ότι απόψε θα αποτραπεί το «φαινόμενο (του) ντόμινο» (αγγλ. domino effect, νεολογισμός του 1966), δηλαδή το συσσωρευτικό αποτέλεσμα που ξεκινά από ένα συμβάν το οποίο δημιουργεί αλλεπάλληλα παρόμοια γεγονότα, συνήθως αρνητικά.

Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των σημερινών εκλογών, η χώρα μας χρειάζεται επειγόντως να χαράξει μακροπρόθεσμη γλωσσική, εκπαιδευτική, εξωτερική, κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτιστική, τεχνολογική και υγειονομική πολιτική, η οποία θα εξασφαλίζει, όσο ουτοπικό και αν φαίνεται, διακομματική συναίνεση σε ποσοστό 60%-70%. Έτσι θα περιοριστούν οι ανερμάτιστες προεκλογικές υποσχέσεις, θα αποκατασταθεί μερικώς το κύρος της πολιτικής και θα εμπεδωθεί ένα ευέλικτο σύγχρονο κράτος δικαίου με ισονομία, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις μεγάλες ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις.

Τέλος, καλό θα ήταν οι επαγγελματίες πολιτικοί, και όχι μόνο, να διαβάζουν περισσότερη λογοτεχνία, η οποία «είναι φορέας δημοκρατίας και πολιτισμού εκ φύσεως». Ας έχουν εγκόλπιό τους, δίπλα στον Θουκυδίδη, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, τους «Στοχασμούς ενός απολιτικού» (Betrachtungen eines Unpolitischen, 1918) του Thomas Mann, με την παράκληση να ενδιατρίψουν στο κεφάλαιο «Λίγα λόγια ανθρωπιάς». Όπως σε κάθε εποχή, ο κόσμος είναι συχνά άδικος, άνισος, σκληρός και απάνθρωπος. Γι’ αυτό χρειάζεται να ανακαλύψουμε ξανά τις δημοκρατικές αρχές των κλασικών χρόνων και την απαξιωμένη στις μέρες μας ανθρωπιστική παιδεία.

Ο κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης είναι ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δημοκρατία και ανθρωπιστική παιδεία

Ουκ επ’ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος – ΤΟ ΒΗΜΑ (tovima.gr)

Χριστόφορος Χαραλαμπάκης
23.12.2016 • 10:22

Και μόνο η απλή σκέψη ότι ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη ενδέχεται να αναστείλει τις δραστηριότητές του, ύστερα από μια δυναμική παρουσία ενός περίπου αιώνα στην πολιτική, πνευματική, οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου, γεννά αισθήματα όχι απλώς θλίψης, αλλά απελπισίας για κάθε ενσυνείδητο πολίτη που αναγνωρίζει ότι θεμελιώδης αρχή και προϋπόθεση κάθε ευνομούμενης Πολιτείας είναι η πολυφωνία του Τύπου.
Αν σιγήσει μια εφημερίδα, ένα περιοδικό, μια ηλεκτρονική ιστοσελίδα, ένας τηλεοπτικός ή ραδιοφωνικός σταθμός, δεν μένουν απλώς στον δρόμο, εκτός των άλλων υπαλλήλων, επίλεκτα μέλη της δημοσιογραφικής κοινότητας και επιστήμονες με λαμπρές σπουδές και εξειδικευμένη εμπειρία, αλλά περιορίζεται συγχρόνως ο ορίζοντας της ενημέρωσης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την έγκυρη πληροφόρηση.
Η ευαγγελική ρήση (Ματθ. Δ4, Λουκ. Δ4) Ουκ επ’ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος παραμένει τραγικά επίκαιρη. Η πνευματική τροφή αποτελεί εξίσου απαραίτητο όρο επιβίωσης των σύγχρονων κοινωνιών οι οποίες κλυδωνίζονται στη δίνη μιας αδυσώπητης κρίσης που εκτυλίσσεται σε πολλαπλά επίπεδα. Ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη επένδυσε πολλά στην παιδεία και τον πολιτισμό με αίσθημα υψηλής κοινωνικής ευθύνης χωρίς να αναμένει υλικά ανταποδοτικά οφέλη. Απτό πρόσφατο παράδειγμα η προσφορά από την εφημερίδα «Το Βήμα» του Χρηστικού Λεξικού της Νεοελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών σε επτά σκληρόδετους άκρως καλαίσθητους τόμους τεσσάρων χιλιάδων περίπου σελίδων, που έγινε κτήμα του ευρύτερου αναγνωστικού κοινού. Αρκετά εκατομμύρια Ελληνες έχουν επωφεληθεί από τις ποιοτικές και εθνικής σημασίας πολιτιστικές αυτές προσφορές, στις οποίες συγκαταλέγονται και άλλα λεξικά και μονογραφίες για την ελληνική γλώσσα. Αναρίθμητα είναι τα λογοτεχνικά βιβλία, ελληνικά και ξένα, όπως και ποικίλες άλλες σπουδαίες εκδόσεις, που προσφέρει αφειδώλευτα ο ΔΟΛ στον ελληνικό λαό.
Ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη απέδιδε και αποδίδει μεγάλη σημασία στην ποιότητα του νεοελληνικού λόγου τον οποίο καλλιεργεί και συνδιαμορφώνει με τα υπόλοιπα ποιοτικά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, διατηρώντας σταθερά και διαχρονικά την πρωτοκαθεδρία. Δεν είναι καθόλου υπερβολή αν λεχθεί ότι τα σώματα κειμένων, έντυπων και ηλεκτρονικών, με εκατομμύρια λέξεις, που διαθέτει ο ΔΟΛ αποτελούν αμύθητης αξίας υλικό για τη μελέτη της ελληνικής γλώσσας. Αν ληφθεί υπόψη ότι η γλώσσα συνδέεται στενά με τον πολιτισμό και την ταυτότητα ενός έθνους, τότε συνειδητοποιεί κανείς ακόμα καλύτερα το μέγεθος της εθνικής προσφοράς του ιστορικού αυτού Οργανισμού, στους συνεργάτες του οποίου συγκαταλέγονται κορυφαίες φυσιογνωμίες της ελληνικής και διεθνούς πνευματικής σκηνής.
Ο πολιτισμός και η πολιτική είναι ομόρριζες λέξεις. Δεν μπορεί ξαφνικά να υπάρξει άνθηση του πολιτισμού όταν η πολιτική ζωή του τόπου έχει σχεδόν πλήρως απαξιωθεί. Οσοι τυχόν επιχαίρουν για τις τραγικά δυσάρεστες εξελίξεις στον χώρο του Τύπου δεν πρέπει να ξεχνούν ότι γινόμαστε όλοι πολιτιστικά φτωχότεροι.
Ο κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης είναι ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
https://www.tovima.gr/2016/12/23/opinions/oyk-ep-artw-monw-zisetai-anthrwpos/

Το βιβλίο στο ραδιόφωνο

Στα ερτζιανά κύματα, αλλά και στην ψηφιοποιημένη εκδοχή τους σε πλατφόρμες όπως στο youtube, ανακαλύπτει κανείς μικρές οάσεις – σταθμούς γνωριμίας με τον πλούτο των βιβλίων.

Δύο τέτοιες αξιόλογες προσπάθειες είναι το ένθετο “Η βιβλιοθήκη του πρώτου” με τη Μαρία Σφυρόερα και οι “Βιβλιοπαρουσιάσεις” του Πρώτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Αμφότερες παρουσιάζουν μια ευσύνοπτη και σύντομης διάρκειας περιγραφή του περιεχομένου ενός διαφορετικού κάθε φορά βιβλίου.

Δείτε τα playlists των δύο αυτών ένθετων ραδιοφωνικών εκπομπών που “ανεβαίνουν” στην πλατφόρμα youtube.

Screenshot Playlist Η βιβλιοθήκη του πρώτου

 

Screenshot playlist Βιβλιοπαρουσιάσεις

 

Τεχνητή νοημοσύνη

Στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης έχει έρθει το τελευταίο χρονικό διάστημα η επαναστατική ορμή της τεχνητής νοημοσύνης και οι επιπτώσεις της σε ποικίλους τομείς.

Στο πλαίσιο του προγράμματος βιβλιογέφυρες οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν – εργαζόμενοι σε ομάδες – να χρησιμοποιήσουν διαδικτυακά εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που επιτρέπουν τη δημιουργία εικόνων από αναλυτικές κειμενικές περιγραφές. Η θεματολογία των εικόνων αφορούσε τα βιβλία και την ανάγνωση μιας και προορίζονταν να αποτελέσουν μέρος σχετικής gallery που θα παρέπεμπε στο blog του προγράμματος Βιβλιογέφυρες από την ιστοσελίδα του σχολείου.

Ενδεικτικά χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία που είναι διαθέσιμα στις ιστοσελίδες:

https://openai.com/product/dall-e-2 και

https://www.canva.com/ai-image-generator/

Οι εικόνες που παρήχθησαν φαίνονται στη συνέχεια: