Οι ωκεανοί: εργασία του Νικόλα
ΙΣΤΟΡΙΑ: Οι Έλληνες των παροικιών και των παραδουνάβιων ηγεμονιών
| ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: παροικίες, παραδουνάβιες ηγεμονίες
Η μετανάστευση των Ελλήνων στο εξωτερικό, κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, πραγματοποιήθηκε κυρίως σε δυο χρονικές περιόδους. Την πρώτη περίοδο, από τον 15ο έως τον 16ο αιώνα, η μετανάστευση ήταν συνήθως υποχρεωτική. Κατά τη διάρκειά της λόγιοι, ευγενείς και στρατιώτες, άλλοτε μόνοι και άλλοτε συνοδευόμενοι από τις οικογένειές τους, εγκατέλειψαν την υπόδουλη Ελλάδα εξαιτίας των πολεμικών συγκρούσεων και της επέκτασης των Τούρκων. Οι περισσότεροι πρόσφυγες κατάγονταν από νησιά (Κύπρος, Κρήτη) ή παραθαλάσσια μέρη (Μονεμβασιά, Μάνη, Ναύπλιο, Ήπειρος). Εγκαταστάθηκαν κυρίως σε παραθαλάσσιες πόλεις της Ιταλίας καθώς και σε άλλα μέρη της Ευρώπης, ιδρύοντας παροικίες. |
Οι Έλληνες μετανάστες εξασκούσαν συνήθως το επάγγελμα του στρατιώτη, του ναυτικού, του τεχνίτη, του εμπόρου, του αντιγραφέα χειρογράφων καθώς και του δασκάλου σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Η δεύτερη περίοδος της μετανάστευσης, κατά τον 17ο και 18ο αιώνα, ήταν εθελοντική και ειρηνική, με οικονομικά κυρίως αίτια. Τα εμπορεύματα μεταφέρονταν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία προς την Κεντρική Ευρώπη και τη Ρωσία διά ξηράς από συγκεκριμένους δρόμους, με καραβάνια που διέσχιζαν τα Βαλκάνια. Σε αρκετές πόλεις κατά μήκος αυτών των δρόμων εγκαταστάθηκαν Έλληνες.
Την ίδια περίοδο, Έλληνες από τον Πόντο μετακινήθηκαν στον Καύκασο και την Κριμαία ιδρύοντας παροικίες, με γνωστότερη την Οδησσό. Οι Έλληνες από τη Μακεδονία εγκαταστάθηκαν κυρίως στη Βιέννη, την Τεργέστη, τη Σερβία και την Ουγγαρία, όπου ασχολήθηκαν με το εμπόριο βαμβακερών, δερμάτων, χαλιών και άλλων ειδών. Αρκετοί Έλληνες, τέλος, δραστηριοποιήθηκαν στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες, τη Βλαχία και τη Μολδαβία, περιοχές που κυβερνούσαν Φαναριώτες ηγεμόνες.
Πρώτο μέλημα των Ελλήνων μεταναστών στη νέα τους πατρίδα ήταν η ανέγερση ναού, για να τελούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και η σύνταξη καταστατικού, για τον τρόπο οργάνωσης της κοινότητάς τους. Στο καταστατικό αναγράφονταν οι σκοποί, η οργάνωση, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μελών της κοινότητας. Με την πάροδο του χρόνου χτίστηκαν μοναστήρια αλλά και κοινοτικά σχολεία, όπως το Φλαγγινιανό Φροντιστήριο στη Βενετία. Οι Έλληνες μετανάστες φρόνησαν για την έκδοση ελληνικών βιβλίων, περιοδικών και εφημερίδων.
Αυτοί οι μετανάστες που ονομάστηκαν Έλληνες της Διασποράς, με τα πλούτη που απέκτησαν, ενίσχυαν οικονομικά τα ελληνικά σχολεία στις τουρκοκρατούμενες περιοχές και κατασκεύαζαν πολυτελείς κατοικίες στους τόπους καταγωγής τους (π.χ. στη Σιάτιστα, την Καστοριά, την Κοζάνη, τα Ζαγοροχώρια και τα χωριά του Πηλίου), τα λεγόμενα αρχοντικά.
Από τους Έλληνες των παροικιών ξεκίνησε κατά τον 18ο αιώνα η πνευματική αναγέννηση του υπόδουλου έθνους.
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
ΓΛΩΣΣΑ (26/11/2020)
Το Φύλλο Εργασίας που επεξεργαστήκαμε:
ΑΣΚΗΣΗ: Φτιάξε προτάσεις με τα επιρρήματα που έγραψες στον Συγκριτικό και Υπερθετικό βαθμό.
Εξασκούμαι το σαββατοκύριακο:
Διαδραστική ασκήση 1!
Διαδραστική άσκηση 2!
Τα επιρρήματα στο διαδίκτυο: Όλα όσα θέλεις να ξέρεις για τα επιρρήματα + Ασκήσεις.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ – ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ: Η θερμότητα μεταδίδεται με αγωγή
Αν τοποθετήσουμε το ένα άκρο μιας μεταλλικής βελόνας πλεξίματος επάνω από τη φλόγα ενός καμινέτου, πολύ γρήγορα θα διαπιστώσουμε ότι και στο άλλο άκρο η θερμοκρασία αυξάνεται. Η θερμότητα μεταδίδεται από το θερμότερο προς το ψυχρότερο άκρο της βελόνας.
Τη μετάδοση της θερμότητας μέσα από ένα υλικό σώμα την ονομάζουμε μετάδοση με αγωγή.
Ανάλογα με το πόσο καλά μεταδίδεται η θερμότητα σε ένα υλικό, το υλικό αυτό το χαρακτηρίζουμε καλό ή κακό αγωγό της θερμότητας.
Κατά τη μετάδοση της θερμότητας με αγωγή, τα μόρια του σώματος που βρίσκονται σε περιοχές με υψηλότερη θερμοκρασία μεταδίδουν τη θερμότητα σε γειτονικά τους μόρια που βρίσκονται σε περιοχές με χαμηλότερη θερμοκρασία.
Η μετάδοση μπορεί να γίνεται και από μόρια ενός σώματος σε μόρια άλλου σώματος χαμηλότερης θερμοκρασίας, όταν τα σώματα είναι σε επαφή.
Συμπέρασμα
Η θερμότητα μεταδίδεται με αγωγή από την πιο ζεστή προς την πιο κρύα άκρη της βελόνας.
Παρουσίαση του μαθήματος 
Πείραμα
Θερμότητα από την Καθημερινή Φυσική (βίντεο)
Μαθήματα της ημέρας 24/11/2020
Προγραμματισμός μαθήματος
Καλημέρα, παιδιά! Για ό,τι ανεβάζω στον Τοίχο της Κυψέλης, θα σας λέω τι πρέπει να κάνετε. Τα έχω απλώς ήδη έτοιμα. Τα λέμε (ελπίζω) το μεσημέρι! Σήμερα στη Γλώσσα θα ασχοληθούμε με τα Παραθετικά των επιθέτων και θα ελέγξουμε τις Ασκήσεις των ρημάτων με α’ συνθετικό πρόθεση.
Σύνδεσμος webex
Μαθηματικά: Η προτεραιότητα των πράξεων – Αριθμητικές παραστάσεις
Αριθμητική παράσταση ονομάζουμε μια σειρά αριθμών που συνδέονται μεταξύ τους με τα σύμβολα των πράξεων.
π.χ. 25 + 5 + 10 x 2 4 x 2,5 + 40 : 10
· Ο τρόπος λύσης ενός προβλήματος μπορεί να εκφραστεί με την κατάλληλη αριθμητική παράσταση (με την αριθμητική παράσταση εκφράζουμε τη δομή του προβλήματος).
Παράδειγμα
Αγόρασα 2 χυμούς προς 0,75€ τον ένα και 3 τυρόπιτες προς 1,5€ τη μία. Πόσο πλήρωσα;
Λύση: 2 x 0,75 + 3 x 1,5 =
1,5 + 4,5 = 6 € πλήρωσα.
· Το αποτέλεσμα που βρίσκουμε, όταν εκτελέσουμε τις πράξεις που είναι σημειωμένες στην αριθμ. παράσταση, λέγεται τιμή της αριθμητικής παράστασης.
Για να υπολογίσουμε την τιμή της αριθμ. παράστασης, εκτελούμε τις πράξεις με την εξής σειρά:
- Σε αριθμ. παραστάσεις που δεν έχουν παρενθέσεις:
– Πρώτα εκτελούμε τους πολλαπλασιασμούς και τις διαιρέσεις με τη σειρά που σημειώνονται (από αριστερά προς τα δεξιά).
– Μετά εκτελούμε τις προσθέσεις και τις αφαιρέσεις.
Π.χ. 20 : 2 x 5 + 4,5 =
10 x 5 + 4,5 =
50 + 4,5 = 54,5
- Σε αριθμ. παραστάσεις που έχουν παρενθέσεις:
– Εκτελούμε πρώτα τις πράξεις μέσα στις παρενθέσεις με τη σειρά που περιγράψαμε,
– Στη συνέχεια τις πράξεις στην αριθμητική παράσταση που προκύπτει (με τη σειρά που αναφέραμε προηγουμένως).
Π.χ. (8,5 + 1,5) : (6,75 – 1,75)=
10 : 5 = 2
Ασκήσεις:
1. Βρίσκω με δύο τρόπους την τιμή των αριθμητικών παραστάσεων:
20 x (3,5 + 1,5) = …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..
(360 + 240) : 4= …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..
2,5 x (50 – 30) = …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..
2. Βρίσκω την τιμή των αριθμητικών παραστάσεων:
2 x 11 – 1 + 5 x 3 – 18 : 9 =
0,75 + 4,25 – 4,2 + 8,2 : 2 =
500 + 8 x (45 – 20) =
(25 – 18,5) : 100 =
6 x (5 + 4) – 2 x (19 – 15)=
(2,1 : 3 + 0,4) x (3 : 10 + 2) =
3. Λύνω τα παρακάτω προβλήματα με αριθμητική παράσταση:
§ Ένας μελισσοκόμος έχει να πουλήσει 60 κουτιά μέλι. Το μεικτό βάρος όλων των κουτιών είναι 112,2 κιλά και το απόβαρό τους 7,2. Πόσο μέλι περιέχει το κάθε κουτί;
Λύση: (112,2 – 7,2) : 60 = 105 : 60 = 1,75 κιλά μέλι περιέχει το κάθε κουτί.
§ Ο παππούς του Αντρέα έχει 4 βαρέλια κρασί. Το μεικτό βάρος τους καθενός είναι 200 κιλά και το απόβαρο 25,5 κιλά. Πόσα κιλά κρασί έχει συνολικά;
Λύση:
§ Ο Αντρέας με ένα χαρτονόμισμα των 20 € αγόρασε 4 τετράδια προς 2,5€ το ένα και με τα υπόλοιπα 8 μαρκαδόρους. Πόσο κόστισε ο κάθε μαρκαδόρος;
Λύση:
Ιστορία: Επανάληψη Α’ ενότητας
Ερωτήσεις και απαντήσεις θα βρεις εδώ
- Αρχική
- About
- ο πίνακάς μας
- Ε1: Ανακοινώσεις – ειδοποιήσεις – μηνύματα
- Ε1: Οι εργασίες μας
- Στ2: Η στ2άση μας
- Στ2: Φτιάχνουμε λίμερικ
- Στ2: Κλιματικές ζώνες, ζώνες βλάστησης
- Στ2: Πολλαπλασιασμός και διαίρεση κλασμάτων
- Ε1: Για το κοινό καλό
- Στ2: Δυνάμεις
- Τα μαθήματά μου
- Ακούμε…
- Γεωμετρία
- Φυσικές Επιστήμες
Προσωπικό εκπαιδευτικό ιστολόγιο.
- 25ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου
- 3ο Δημοτικό Σχολείο Διονύσου
- 6o Δημοτικό Σχολείο Βύρωνα
- schoolarxeio
- Αρχεία Βοήθειας χρήσης Ιστολογίου στο ΠΣΔ
- Ασφάλεια στο Διαδίκτυο-Ενημερωτικός Κόμβος ΠΣΔ
- Δικτυακή πύλη sch.gr
- Εκπαιδευτικές Κοινότητες και Ιστολόγια ΠΣΔ
- Ηλεκτρονικό Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας
- Μουσείο Ακρόπολης – Εκπαιδευτικό υλικό
- Παιδική Λογοτεχνία
- Ψηφιακή Τάξη
