>
Το θέμα του προηγούμενου φύλλου σχετικά με τον όγκο της μελέτης που ανατίθεται από το σχολείο στο σπίτι εστίαζε κυρίως στις συμπεριφορές που καταγράφονται από τη μεριά των εκπαιδευτικών. Έτσι όμως δόθηκε η διάσταση ενός μόνο από τους συντελεστές της μαθησιακής διαδικασίας, αυτή της συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού, αφήνοντας ουσιαστικά να εννοηθεί πως ο εκπαιδευτικός είναι παντοδύναμος και πως μπορεί να καθορίσει την πορεία της μαθησιακής διαδικασίας. Οι γονείς άραγε τι θέση παίρνουν απέναντι σε αυτή την κατάσταση; Μήπως τελικά η συμπεριφορά που έχει υιοθετηθεί από τους εκπαιδευτικούς απέναντι στις εργασίες στο σπίτι, υπαγορεύεται από τους γονείς;
Σκηνικό: πενήντα από τους εκατόν πενήντα γονείς ενός σχολείου σε απογευματινή συζήτηση με σύλλογο διδασκόντων. Παρόντα και κάποια από τα μέλη του Προεδρείου του Συλλόγου Γονέων. Ο Διευθυντής ξεκινά τη συζήτηση ενημερώνοντας τους γονείς για τις εγκυκλίους που αφορούν το χρόνο μελέτης στο σπίτι και το βάρος της σχολικής τσάντας. Οι γονείς συμφωνούν με όσα αναφέρονται στις εγκυκλίους, υπερθεματίζουν μάλιστα για το χρόνο μελέτης καθώς υπάρχουν στιγμές που αγχώνονται προκειμένου να ανταπεξέλθουν τόσο στις απαιτήσεις του σχολείου όσο και στις απαιτήσεις των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών αλλά και στις λοιπές υποχρεώσεις σε ωδεία, γυμναστήρια ή όπου αλλού. Ο Διευθυντής τότε μεταφέρει στους γονείς απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων για εφαρμογή των εγκυκλίων που σημαίνει πως α) καταργούνται οι φωτοτυπίες κι αν υπάρξει περίπτωση φωτοτυπίας αυτή θα είναι μία και θα αφορά μόνο σε ένα αντικείμενο, β) καταργείται το κουβάλημα βιβλίων αφού τα βιβλία θα μένουν στο σχολείο, με συνέπεια να γ) καταργείται η τσάντα αφού τα παιδιά το μόνο που έχουν να κουβαλούν είναι ένα τετράδιο ίσως και μια φωτοτυπία και, ζήτησε από τους υπάρχοντες γονείς να δηλώσουν πως θα προσπαθήσουν να χειριστούν αυτή την αλλαγή στην καθημερινότητά τους.
Η δήλωση αυτή σχετίζεται με προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί στη σχολική μονάδα κατά το παρελθόν όταν και γονείς κατηγόρησαν εκπαιδευτικούς για το ότι δε δίνουν αρκετές φωτοτυπίες στο σπίτι για εξάσκηση. Η σωστή διατύπωση βέβαια είναι πως δεν έδιναν τόσες φωτοτυπίες όσες έδιναν συνάδελφοι άλλων τμημάτων με αποτέλεσμα κάποια παιδιά να έχουν ένα χαλαρό απόγευμα και κάποια παιδιά να ζουν διαρκώς σε κλίμα έντασης. Οι εκπαιδευτικοί απάντησαν στους γονείς πως η μαθησιακή διαδικασία ολοκληρώνεται στο σχολείο και πως δεν υπάρχει νόημα για τα παιδιά να εμπλέκονται στο σπίτι με ασκήσεις και φωτοτυπίες από τη στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει χρόνος για διδακτική αξιοποίησή τους. Το θέμα τότε είχε λήξει εκεί, χωρίς εμπλοκή Διευθυντών και Συμβούλων, ο χαρακτηρισμός του οκνηρού όμως, είχε κολλήσει δίπλα στο όνομα των εκπαιδευτικών από την κοινότητα των γονέων.
Οι πενήντα γονείς αρνήθηκαν να δηλώσουν πως τους ενδιαφέρει να έχουν τα παιδιά τους ένα χαλαρό απόγευμα. Αρνήθηκαν να δουλέψουν με τα παιδιά τους στην κατεύθυνση ρύθμισης της συμπεριφοράς τους στο σχολείο ώστε να γνωρίζουν γιατί βρίσκονται εκεί και να συμμετέχουν στις διαδικασίες του. Ποια άλλη μπορεί να είναι η συνέπεια στη συμπεριφορά ενός παιδιού όταν γνωρίζει πως το απόγευμα στο σπίτι του θα διαβάζει από τις τρεις μέχρι τις δέκα εκτός από το να παίζει; Κι αυτό φυσικά θα γίνει στο σχολείο, είτε μέσα είτε έξω από την αίθουσα, το μόνο μέρος που μπορεί να αναλάβει μόνο του την ευθύνη για το τι κάνει, τη συμπεριφορά του δηλαδή την οποία φυσικά εκδηλώνει στο επίπεδο της ηλικίας του. Αρνήθηκαν πως έχουν ανάγκη να συζητήσουν με τα παιδιά τους για τον τρόπο που οι ίδιοι αντιλαμβάνονται την καθημερινότητα, να τα μυήσουν στον κόσμο τους, να επιτρέψουν στα παιδιά τους να τους πλησιάσουν.
Δήλωσαν ωστόσο κατ’ επανάληψη πως περιμένουν από τους δασκάλους περισσότερη δουλειά και επειδή αυτό είναι αόριστο και γενικό, όταν τους ζητήθηκε να το κάνουν πιο συγκεκριμένο είπαν να μαθαίνουν τα παιδιά τους στο σχολείο και, μετά, όλα θα ρυθμιστούν. Στο σημείο αυτό, οι γονείς έπαιρναν μια εξήγηση για τη δομή και τη δυναμική της σχολικής τάξης. Για τις σχέσεις και τις συγκρούσεις των παιδιών στο διάλειμμα, για το βραδινό ύπνο, για τις εντάσεις και τις συγκρούσεις στην οικογένεια, για τις ανάγκες που έχει η ηλικία τους. Για το γεγονός πως δεν μπορεί να κατηγορηθεί εύκολα ένας εκπαιδευτικός πως δεν κάνει καλά τη δουλειά του από τη στιγμή που υπάρχουν μαθητές στο τμήμα του που μαθαίνουν. Δεν είναι καθόλου εύκολο κάποιος εκπαιδευτικός να ξεπεράσει τα προβλήματα συμμετοχής και εμπλοκής που ανακύπτουν στην τάξη του, ειδικά αν δεν του έχει υποδείξει, δεν του έχει διδάξει κανένας τον τρόπο. Και, μεταξύ μας, ποιος άραγε ξέρει πώς να εξασφαλίσει συμμετοχή σε ένα ανταγωνιστικό σχολείο χωρίς να μπορεί – νόμιμα τουλάχιστον – να καταργήσει τον ανταγωνισμό και τη βαθμοθηρία;
Είναι γεγονός πως μειοψηφία γονέων είναι ενήμεροι για το τι συμβαίνει σε μια τάξη, για το πώς μαθαίνει κάποιος, τι σημαίνει κίνητρο και ποια είναι η αξία του στη μαθησιακή διαδικασία. Είναι επίσης γεγονός πως σε πολλά νοικοκυριά υπάρχουν προβλήματα τόσο έντονα, που το αν το παιδί δε μάθει ή το αν το παιδί δεν πάει στο σχολείο του, είναι θέματα που ούτε καν συζητιούνται. Δυστυχώς η κοινωνία μας δε φροντίζει ώστε να εξασφαλίζει κάποιες συνθήκες ώστε η παροχή εκπαίδευσης ή παιδείας να εξασφαλίζεται σε όλο τον πληθυσμό χωρίς καμιά εξαίρεση, παρά το γεγονός πως προεκλογικά χαρακτηρίζεται πρώτη προτεραιότητα για κάθε κυβερνώντα τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Η καταγραφή αυτής της διαπίστωσης, σκοπό έχει να υποστηρίξει πρόταση σχετικά με τις κοινωνικές συμμαχίες που προτείνονται κατά καιρό προκειμένου να υποστηρίξουμε τη διεκδίκηση αιτημάτων μας. Οι κοινωνικές συμμαχίες πιστεύω πως είναι στέρεες όταν οικοδομούνται στη βάση ανταποδοτικών ωφελειών και όχι στη βάση υποστήριξης μιας διεκδίκησης. Η ενημέρωση των γονέων συνεπώς, δεν έχει κανένα νόημα να γίνεται με θέμα την οικτρή οικονομική μας κατάσταση, όταν πλέον γνωρίζουμε πως και οι ίδιοι ζουν μια παρόμοια με τη δική μας καθημερινότητα. Κάποιες φορές γινόμαστε μάλιστα ανακόλουθοι όταν δείχνουμε στην κοινωνία πως έχουμε εναλλακτικές λύσεις για τη διαχείριση της κρίσης μας: τα ιδιαίτερα μαθήματα!
Μπροστά στη Γενική Συνέλευση του κλάδου, αλλά και γενικά στην κατεύθυνση της συζήτησης για διαμόρφωση μακρόπνοης πολιτικής (όπου αποσκοπεί θεωρώ και το απεργιακό ταμείο) θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά την ενημέρωση των γονέων. Ενημέρωση ουσιαστική για την καθημερινότητά τους, που να έχει στόχο τη διαπίστωση από το γονέα της των όρων της διαδικασίας στην οποία εμπλέκεται υποχρεωτικά το παιδί του. Σχολές γονέων σε κάθε σχολείο, όπου οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, θα ενημερώνουν τους γονείς για τον τρόπο που θα πρέπει να υποστηρίζουν το παιδί τους στη διαδικασία της μάθησης. Η ενημέρωση αυτή θα πρέπει να είναι διακριτή από την ενημέρωση της πορείας του τμήματος και φυσικά θα πρέπει να κινείται στη βάση αποφάσεων Συλλόγων Διδασκόντων. Αν πάλι θεωρείτε πως ο κλάδος είναι ανώριμος να πραγματοποιήσει ένα τέτοιο έργο ίσως θα πρέπει να υποστηρίξτε αρχικά να στραφούμε στα εντός μας ώστε να προσδιορίσουμε τα όρια του κόσμου μας και μετά να ανοίξουμε τα πανιά μας για να κατακτήσουμε άλλους κόσμους.