Την εβδομάδα από 03/04 έως 07/04 υλοποιήθηκε το πρόγραμμα της Θεματικής εβδομάδας, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και την απόφαση του Συλλόγου των Διδασκόντων στο Γυμνάσιο Κερατέας.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα διαμορφώθηκε ως εξής:
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Το φαινόμενο της διαδικτυακής εξάρτησης πρωτοεμφανίστηκε το 1995 στις Η.Π.Α., όπου και καθιερώθηκε ο όρος «διαδικτυακός εθισμός». Η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου μπορεί να είναι παθολογική και εθιστική και υπάγεται σ’ αυτό που γενικότερα ονομάζεται «τεχνολογικός εθισμός». Ο εθισμός στην τεχνολογία μπορεί να είναι είτε παθητικός (εθισμός στην τηλεόραση), είτε ενεργητικός (εθισμός σε ηλεκτρονικά παιχνίδια).
Σύμφωνα με τον Davis R.A. (York University, Toronto, Ontario, Canada), η παθολογική χρήση του Διαδικτύου διακρίνεται σε δύο τύπους:
α) Συγκεκριμένη Παθολογική Χρήση που αναφέρεται σε όσους χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων σκοπών, όπως εμπορικές και τραπεζικές συναλλαγές, δημοπρασίες και περιπτώσεις που αφορούν επαγγελματική ανάγκη.
β) Γενικευμένη Παθολογική Χρήση που αφορά την γενική και πολυδιάστατη χρήση του Διαδικτύου, χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο.
Τα κριτήρια διάγνωσης του «εθισμού» στο διαδίκτυο είναι τα εξής:
- Παραμονή on-line για όλο και περισσότερο χρόνο.
- Αποτυχία διαχείρισης του επερχομένου αισθήματος διέγερσης ή/και κατάθλιψης.
- Παραμονή on-line για περισσότερο από το προτιθέμενο χρονικό διάστημα.
- Κίνδυνος απώλειας σχέσης ή ευκαιρίας εξαιτίας της χρήσης.
- Ψεύδη προκειμένου να καλυφθεί η αληθής έκταση της χρήσης.
- Χρήση προκειμένου να ελεγχθούν τα αρνητικά συναισθήματα.
Ερευνητική εργασία
Στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, 3-7 Απριλίου 2017, διενεργήθηκε έρευνα με σκοπό την διαπίστωση του βαθμού διαδικτυακού εθισμού στους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.
Στη μελέτη ερωτήθηκαν 142 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ τάξης σχετικά με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου και του διαδικτύου.
Έρευνα: ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες δήλωσαν σε ποσοστό 65,6 % ότι απέκτησαν κινητό στην ηλικία 10-12 ετών. Το 17,2 % απέκτησε κινητό σε ηλικία μικρότερη των 9 ετών και το 17,2 % σε ηλικία μεγαλύτερη των 13 ετών. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία, σε ποσοστό 96,6%, συνδέονται στο διαδίκτυο με το τηλέφωνό τους. Διαδικτυακά παιχνίδια παίζει το 59,3% των μαθητών/τριών και το 95% χρησιμοποιεί κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Το 56,9% πιστεύει ότι η χρήση του κινητού βελτιώνει τις ανθρώπινες σχέσεις και το 93,2% γνωρίζει για τις συνέπειες της χρήσης του κινητού στην υγεία. Το 48,7% των μαθητών/τριών απάντησε ότι κακώς τα κινητά απαγορεύονται στο σχολείο.
Το 67% των μαθητών συνδέεται στο διαδίκτυο για περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα, ενώ το 15,2% περισσότερες από 5 ώρες ημερησίως. Το 54% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν την καθημερινή ζωή. Από τους ερωτηθέντες μαθητές/τριες το 35% πιστεύει ότι επηρεάζεται αρνητικά και το 65% θετικά. Το 61% θεωρεί ότι δεν είναι εύκολο να σταματήσει κάποιος τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Διαδικτυακά παιχνίδια παίζει το 57,6% των μαθητών/τριών και από αυτούς περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα το 51,4%, ενώ το 11% πάνω από 6 ώρες ημερησίως. Σε συζητήσεις (chatting) εμπλέκεται το 23,5% των ερωτηθέντων και on line παιχνίδια παίζει το 16,2%, ενώ το 25,2% των μαθητών/τριών δημιουργεί νέες σχέσεις με διαδικτυακούς φίλους. Περισσότερο χρόνο από τον αρχικά σχεδιαζόμενο σπαταλά στο διαδίκτυο το 55,3% των μαθητών/τριών, ενώ το 28,4% δηλώνει ότι παραμελεί τα καθήκοντά του και το 32% παραμελεί τις δουλειές του σπιτιού προκειμένου να περάσει περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο. Το 29% των ερωτηθέντων απαντά ότι είναι αποδέκτες παραπόνων από τα οικία τους πρόσωπα για το χρόνο που σπαταλούν στο διαδίκτυο, ενώ το 19,7% προσπαθεί να κρύψει την διάρκεια της σύνδεσής του στο διαδίκτυο.
Οι μαθητές/τριες δηλώνουν σε ποσοστό 27,5% ότι επηρεάζονται αρνητικά οι βαθμοί τους και σε ποσοστό 30,9% ότι επηρεάζονται αρνητικά οι επιδόσεις τους στα μαθήματα και η παραγωγικότητά τους. Επίσης, το 22,7% των ερωτηθέντων χάνει το ύπνο του εξαιτίας νυχτερινών προσβάσεων στο διαδίκτυο.
Tο 25,8% των μαθητών/τριών δηλώνει ότι γίνεται μυστικοπαθής ή επιθετικός όταν τον ρωτούν τι κάνεις όσο είσαι on line. Το 6,7% προτιμά να βρίσκεται on line παρά με την παρέα του και το 14,9% των ερωτηθέντων θα επέλεγε το διαδίκτυο από το να περάσει χρόνο με το ταίρι του. To 32,8% δηλώνει ότι ανυπομονεί να συνδεθεί στο διαδίκτυο, ενώ το 51,4% πιάνει τον εαυτό του να λέει «λίγα λεπτά ακόμη» όταν είναι συνδεδεμένο στο διαδίκτυο. Το 27,6% αποτυγχάνει να μειώσει το χρόνο που είναι συνδεδεμένο στο διαδίκτυο και το 31,9% ενοχλείται όταν κάποιος θέλει να του αποσπάσει την προσοχή ενώ είναι on line. To 31,4% των μαθητών/τριών ελέγχουν με μεγάλη συχνότητα το e-mail τους και το 8,9 % αισθάνεται απορροφημένο από το διαδίκτυο, ενώ είναι εκτός σύνδεσης ή φαντάζεται ότι είναι συνδεδεμένο.
Το 20,7% των μαθητών/τριών σταματούν τις ενοχλητικές σκέψεις για τη ζωή κάνοντας θετικές σκέψεις σχετικά με το διαδίκτυο. Το 41,5% πιστεύει ότι η ζωή χωρίς το Internet θα ήταν βαρετή, άδεια και θλιβερή, ενώ σε ποσοστό 15,6% δηλώνουν ότι αισθάνονται απογοητευμένοι, νευρικοί και κακόκεφοι όταν είναι εκτός σύνδεσης και το συναίσθημα αυτό υποχωρεί όταν συνδέονται στο διαδίκτυο.
Συμπεράσματα
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι συμβατά με αντίστοιχες μελέτες στους εφήβους. Το 25% έως 30% των ερωτηθέντων μαθητών/τριών βρίσκονται υψηλά στην κλίμακα παθολογικής χρήσης του διαδικτύου. Το 15,6% των μαθητών/ τριών εμφανίζει συμπεριφορές εξάρτησης από τη χρήση του διαδικτύου.
Παρουσίαση του θέματος σε αρχείο PDF: Εξάρτηση από το διαδίκτυο
.
.
ΔΙΑΤΡΟΦΗ:ΛΗΨΗ ΠΡΩΙΝΟΥ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΙΑΝΟΥ
Στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, 3-7 Απριλίου 2017, διενεργήθηκε έρευνα που αφορούσε τη λήψη πρωινού και δεκατιανού από τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.
Στη μελέτη ερωτήθηκαν 109 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης σχετικά με τη λήψη πρωινού και δεκατιανού.
Αφήστε μια απάντηση