Το σχολείο μας επιλέχθηκε, από τον Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσής μας, προκειμένου να υλοποιηθούν από τους μαθητές μας εκπαιδευτικές δραστηριότητες, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Το Δώρο της Βροχής». Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος, που εκπονήθηκε από το Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης MEdIES είναι εγκεκριμένο (30309/Γ7/16-03-2010), καθώς επίσης και η σχολική επίσκεψη στο πλαίσιο του προγράμματος (162507/Γ7/08-10-2014).
Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη συνεργασία του Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευση και τη σύμφωνη γνώμη της Διευθύντριας του σχολείου μας από στελέχη της Παιδαγωγικής Ομάδας του MEdIES.
Γενικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών και η υιοθέτηση υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον και ειδικότερα απέναντι στο νερό, τον πολύτιμο αυτό φυσικό πόρο, που απειλείται εξαιτίας της μη ορθολογικής χρήσης.
Ειδικότεροι στόχοι, είναι οι μαθητές:
– Να ανακαλύψουν τον κύκλο του νερού και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις σε αυτόν.
– Να συσχετίσουν περιβαλλοντικές απειλές του τόπου τους με τον υδρολογικό κύκλο.
– Να φανταστούν ένα σύστημα συλλογής βρόχινου νερού στα αρχαία ή τα παλιά χρόνια.
– Να ανακαλύψουν ένα σύγχρονο σύστημα συλλογής του βρόχινου νερού.
– Να ανακαλύψουν ένα σύστημα διαχείρισης του γκρι νερού.
– Να περιεργαστούν διάφορα υλικά και να δοκιμάσουν την διαπερατότητα τους σε νερό.
– Να παρατηρήσουν μοντέλα προσομοίωσης (μακέτες).
– Να αποκτήσουν υπεύθυνη στάση απέναντι στη χρήση νερού.
Όλες οι δραστηριότητες είναι βιωματικές και ανακαλυπτικές για τους συμμετέχοντες μαθητές. Οι μαθητές με βιωματικό τρόπο συζητώντας τις χρήσεις νερού εντός και εκτός του σπιτιού γνωρίζουν και ανακαλύπτουν δυνατότητες αξιοποίησης των Μη Συμβατικών Υδατικών Πόρων στο σπίτι τους.
Το εποπτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε περιλαμβάνει:
- μαγνητικό πίνακα (υδρολογικός κύκλος με μαγνήτες-βέλη),
- χούλα – χουπ υδρολογικού κύκλου,
- τυπωμένο μουσαμά με καρτέλες (σύστημα συλλογής βρόχινου νερού), μακέτα τομής μιας παλιάς-χτιστής στέρνας, σειρά από διάφορα κατασκευαστικά υλικά (πείραμα στεγανότητας-διαπερατότητας στο νερό).
- Μακέτα σπιτιού σε τομή: Η μακέτα προσομοιάζει τις διαδικασίες Μείωσης, Επαναχρησιμοποίησης, Ανακύκλωσης και Ανάκτησης χρησιμοποιημένου νερού σε μια οικία (The 4Rs Model: Reduction, Reuse, Recycling and Recovery). Η δραστηριότητα βοηθά τους μαθητές να ανακαλύψουν τη σπουδαιότητα συλλογής του βρόχινου νερού, τη συλλογή και επεξεργασία του γκρίζου (ελαφρά χρησιμοποιημένου) νερού και τις δυνατότητες επεξεργασίας και επαναχρησιμοποίησης ακόμα και του μαύρου νερού (λύματα).
- Μακέτα νησιώτικου σπιτιού: Η μακέτα αυτή βοηθάει στην κατανόηση ενός απλού συστήματος συλλογής βρόχινου νερού σε μια μονοκατοικία σε νησί.
Το πρόγραμμα διήρκεσε ένα σχολικό δίωρο (90 λεπτά, δύο συνεχόμενες σχολικές ώρες) και διεξήχθη την Τρίτη 01 Μαρτίου 2016, στο Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, με βιωματικό τρόπο και με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών της περιβαλλοντικής ομάδας της Β΄ Γυμνασίου (αριθμός μαθητών 35). Την παρουσίαση, ως εμψυχωτής εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων εκ’ μέρους της MEdIES και του Μεσογειακού Γραφείου Πληροφόρησης ανέλαβε ο κος Βασίλης Ψαλλιδάς (φυσιογνώστης με MSc περιβαλλοντικής βιολογίας). Το πρόγραμμα παρακολούθησαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας: Κεραμάρης Κ., Κουκουβίνης Ν., Κανδαράκη Αρτ., Βλάχου Χρ., Δράκος Ιωάννης.
Οι μαθητές πρότειναν τρόπους με τους οποίους μπορούν οι ίδιοι να εξοικονομήσουν το νερό και τους κατέγραψαν στα φύλλα εργασίας που τους δόθηκαν (ανώνυμα). Επίσης δόθηκε φύλλο αξιολόγησης του προγράμματος στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς.
Αφήστε μια απάντηση