cyberbullying_shutterstock_1091907869_1-800×480

Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyber bulling)

Θέμα:  Η αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της παρενόχλησης μέσω του Διαδικτύου

Γενική περιγραφή

Το συγκεκριμένο σενάριο αναφέρεται στο φαινόμενο του ηλεκτρονικού εκφοβισμού μέσω του διαδικτύου. Στην πρώτη ώρα οι μαθητές σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό θα αποσαφηνίσουν έννοιες που σχετίζονται με το cyber bulling καθώς και τα συναισθήματα που δημιουργούνται στα θύματα της ηλεκτρονικής παρενόχλησης, ενώ στη δεύτερη οι μαθητές θα μάθουν τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να αντιδράσουν σε περίπτωση ηλεκτρονικού εκφοβισμού.

Διδακτικοί Στόχοι: 

  1. Να αναγνωρίζουν περιπτώσεις ηλεκτρονικού εκφοβισμού (cyber bullying)
  2. Να κατανοήσουν τα συναισθήματα του θύματος της ηλεκτρονικής παρενόχλησης
  3. Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικές μεθόδους αντιμετώπισής του

Προτεινόμενος χρόνος

2 διδακτικές ώρες

Εποπτικά μέσα

Βιντεοπροβολέας, υπολογιστής με πρόσβαση στο διαδίκτυο

Τάξη:    Α Γυμνασίου

Περιγραφή σεναρίου

1η ώρα

Ο εκπαιδευτικός ξεκινάει μια ολιγόλεπτη συζήτηση με τους μαθητές για την έννοια της παρενόχλησης γενικά και ειδικά στο διαδίκτυο προκειμένου να προϊδεάσει τους μαθητές για το θέμα που θα συζητήσουν.

Κάνοντας χρήση της τεχνικής του καταιγισμού ιδεών, παρουσιάζει στην τάξη τις αγαπημένες ασχολίες των μαθητών στο διαδίκτυο, (π.χ. κοινωνικά δίκτυα, συνομιλίες, ψυχαγωγία, παιχνίδια). Με βάση μια προσφιλή τους ενασχόληση περιγράφει ένα περιστατικό στην τάξη, όπως για παράδειγμα, τη δημιουργία ψεύτικου προφιλ στο Facebook με σκοπό το χλευασμό συμμαθητή σε ένα σχολείο. Με αφορμή  το παραπάνω περιστατικό οι μαθητές παρουσιάζουν ανά ομάδες την άποψή τους για το θέμα της παρενόχλησης γενικά και ειδικά τον Διαδικτυακό εκφοβισμό, ποιες μορφές αναγνωρίζουν και προσπαθούν να δώσουν απάντηση στο ερώτημα γιατί πιστεύουν ότι συμβαίνει αυτό. Το πρώτο μέρος της 1ης ώρας ολοκληρώνεται με τις απαντήσεις της πρώτης ερώτησης της Δραστηριότητας 1 όπως φαίνεται στο φύλλο εργασίας, επιτυγχάνοντας έτσι τον πρώτο διδακτικό στόχο του σεναρίου μας

Η πρώτη ώρα κλείνει με την παρουσίαση μιας φωτογραφίας ενός εφήβου που έπεσε θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού, με βάση την οποία θα  περιγράψουν τα πιθανά αισθήματα του θύματος και ολοκληρώνεται με συζήτηση και απαντήσεις σε σχόλια των μαθητών. Για το σκοπό αυτό δίνεται στους μαθητές η φωτογραφία του δεύτερου ερωτήματος της 1ης δραστηριότητας, με βάση την οποία θα περιγράψουν το πώς αισθάνεται το θύμα του cyber bulling, εκπληρώνοντας έτσι και το δεύτερο διδακτικό στόχο.

 

2η ώρα

Η δεύτερη ώρα ξεκινά με μια ανασκόπηση των μορφών ηλεκτρονικού εκφοβισμού και των πιθανών συναισθημάτων του θύματος. Ο εκπαιδευτικός στη συνέχεια με τη βοήθεια του βιντεοπροβολέα προβάλλει ένα βίντεο μυθοπλασίας.  (http://is.gd/cyberbullying) , διάρκειας 7 λεπτών όπου παρουσιάζεται ένα περιστατικό ηλεκτρονικής παρενόχλησης σε ένα σχολικό περιβάλλον, παροτρύνοντας τους μαθητές να κρατήσουν σημειώσεις για τους ρόλους που θα αναγνωρίσουν κατά τη διάρκεια της προβολής και τον τρόπο με τον οποίο εμπλέκονται στο περιστατικό. Στη συνέχεια θα παρουσιάσουν ανά ομάδα στην ολομέλεια τα σημαντικότερα σημεία που έχουν καταγράψει και θα σχολιαστεί ο τρόπος αντίδρασης όχι μόνο του θύματος αλλά και των υπόλοιπων εμπλεκομένων στο περιστατικό. Τέλος οι μαθητές θα απαντήσουν σε ερωτήσεις σύμφωνα με το φύλλο εργασίας, πιο συγκεκριμένα  τη 2η δραστηριότητα, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα και να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους ώστε να αναπτύξουν και να διαμορφώσουν τις κατάλληλες στάσεις και συμπεριφορές προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τέτοιου είδους φαινόμενα.

Με τον παραπάνω τρόπο ο μαθητές εμπλέκονται άμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, συμμετέχουν ενεργά παρουσιάζοντας τις θέσεις και τις απόψεις τους, ενώ παράλληλα γίνεται αντιληπτό από τον εκπαιδευτικό ο βαθμός κατανόησης του φαινομένου και  ο τρόπος αντιμετώπισής του από τους μαθητές ώστε να τον εφαρμόσουν επιτυχώς σε  παρόμοια φαινόμενα στο δικό τους σχολικό περιβάλλον, εκπληρώνοντας ταυτόχρονα και τον τρίτο διδακτικό στόχο του σεναρίου μας.

Επεκτάσεις σεναρίου

Το παραπάνω σενάριο μπορεί να επεκταθεί και να συσχετισθεί με την ασφάλεια του διαδικτύου και τους κανόνες ορθής χρήσης του. Θα μπορούσαν δηλαδή να θιγούν θέματα όπως  η ιδιωτικότητα , τα προσωπικά δεδομένα, ο εθισμός, αποπλάνηση, gambling κτλ

Η επιπρόσθετη αξία του σεναρίου

Οι μαθητές μετά το πέρας της παραπάνω δραστηριότητας και με τη βοήθεια ενός βίντεο μυθοπλασίας θα αποκτήσουν τα εφόδια και τις γνώσεις ώστε να ανταποκριθούν άμεσα και έγκαιρα σε παρόμοια περιστατικά, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός ότι οι μαθητές προσεγγίζουν με ασφάλεια και κατανοούν ένα επικίνδυνο φαινόμενο της εποχής μας όπως αυτό του εκφοβισμού μέσω του διαδικτύου.



Λήψη αρχείου

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση