www

Αναζήτηση στον Παγκόσμιο Ιστό – Πως να οργανώσω μια σχολική εκδρομή

Τίτλος

Οργανώνοντας μια περιβαλλοντική επίσκεψη για το  σχολείο μας

Γενική περιγραφή σεναρίου

Οι μαθητές/τριες θα χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή και το διαδίκτυο για να οργανώσουν μια ημερήσια εκδρομή για την τάξη τους στο ΚΠΕ Καρπενησίου στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος στο οποίο συμμετέχουν. Θα ασχοληθούν με θέματα όπως ο προορισμός, η ξενάγηση, τα αξιοθέατα της περιοχής αλλά την πρόβλεψη του καιρού.

Το σενάριο αυτό εντάσσεται στο μάθημα πληροφορικής Β Γυμνασίου στην τρίτη Θεματική Ενότητα «Χρήση εργαλείων έκφρασης, επικοινωνίας, ανακάλυψης και δημιουργίας», Κεφάλαιο 7 (Υπηρεσίες αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό). Επίσης, εντάσσεται στο μάθημα «Πληροφορική» της Α΄Τάξεως Γυμνασίου , στην τέταρτη Θεματική Ενότητα «Γνωριμία με το Διαδίκτυο και τις Υπηρεσίες του», Κεφάλαιο 13 (Άντληση Πληροφοριών από τον Παγκόσμιο
Ιστό), σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών για τον Πληροφοριακό Γραμματισμό στο Γυμνάσιο.

Στόχοι

Μετά το τέλος της διδακτικής ενότητας οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα της υπηρεσίας αναζήτησης στον παγκόσμιο ιστό
  • Να εξηγούν τι είναι οι μηχανές αναζήτησης
  • Να εξηγούν τι είναι η λέξη κλειδί κατά τη διαδικασία της αναζήτηση
  • Να αποκτήσουν κριτική στάση απέναντι στις πληροφορίες που εντοπίζουν
  • Να αξιολογούν τους ιστότοπους που επισκέπτονται

Προτεινόμενος χρόνος

2 διδακτικές ώρες

Εποπτικά μέσα

Βιντεοπροβολέας, υπολογιστής με πρόσβαση στο διαδίκτυο

Περιγραφή σεναρίου

1η διδακτική ώρα

Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει τις δυσκολίες οργάνωσης μιας εκπαιδευτικής εκδρομής και συζητά με τους μαθητές για θέματα οργάνωσης και  προετοιμασίας αυτής. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται έτσι τον όγκο των πληροφοριών που θα πρέπει να συγκεντρώσουν, ώστε να προγραμματίσουν με λεπτομέρεια την εκδρομή τους. Στο σημείο αυτό ο εκπαιδευτικός θέτει τον προβληματισμό στους μαθητές, πως θα βρουν συγκεκριμένες πληροφορίες για την εκδρομή τους χωρίς να γνωρίζουν σχετικές διευθύνσεις από τις οποίες θα τις αντλήσουν, αναδεικνύοντας παράλληλα την αναγκαιότητα της χρήσης των υπηρεσιών αναζήτησης στον Παγκόσμιο ιστό.

Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται ανά ομάδες των τριών –τεσσάρων ατόμων προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ Καρπενησίου, το πρόγραμμα και τις επισκέψεις που αυτό διοργανώνει και τα αξιοθέατα της περιοχής. Ο εκπαιδευτικός με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα και του υπολογιστή δείχνει μερικά παραδείγματα αναζήτησης στον παγκόσμιο ιστό ενώ στη συνέχεια δίνετε στους μαθητές συγκεκριμένος σύνδεσμος όπου παρουσιάζεται η διαδικασία της αναζήτησης πληροφοριών.

Αναζήτηση στον Παγκόσμιο Ιστό

(http://photodentro.edu.gr/photodentro/Diadiktyo_pidx0032702/exercise/exercise.html).

Ακολούθως, τους καλεί να υλοποιήσουν τη δραστηριότητα σε πραγματικό περιβάλλον. Οι μαθητές θα πρέπει να αναζητήσουν συγκεκριμένες πληροφορίες ανά ομάδα σύμφωνα με τη γενική περιγραφή του σεναρίου, ενώ ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές κατά τη διαδικασία της αναζήτησης. Οι μαθητές χρησιμοποιούν μόνοι τους λέξεις κλειδιά και στο τέλος παρουσιάζουν τα αποτελέσματα στην τάξη.

Για την πρακτική τους εξάσκηση δίνετε η Δραστηριότητα 1 από το φύλλο εργασίας όπου η κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα μέρος αυτής σύμφωνα με τις οδηγίες και τις αναθέσεις του εκπαιδευτικού.

Η διδακτική ώρα κλείνει με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης, με ερωτήσεις εμπέδωσης και ανακεφαλαίωση των βασικών εννοιών που αναπτύχθηκαν.

2η διδακτική ώρα

Ο εκπαιδευτικός ξεκινάει με μια σύντομη επανάληψη για τη χρησιμότητα του παγκόσμιου ιστού, το ρόλο της μηχανής αναζήτησης στην εύρεση πληροφοριών και τη σημασία λέξης κλειδί στην αναζήτηση αυτών.

Η δεύτερη διδακτική ώρα θα αφιερωθεί στην  αξιολόγηση του περιεχομένου των ιστοσελίδων και την κριτική τους στάση σχετικά με το περιεχόμενο που αναρτάτε σε αυτές. Για το σκοπό αυτό ο εκπαιδευτικός στο δικό του ιστολόγιο ή του σχολείου έχει αναρτήσει από πριν μια σειρά από ψευδής ειδήσεις της τρέχουσας επικαιρότητας οι οποίες απασχολούν τους μαθητές.  Αφού τους δοθεί λίγο χρόνος για περιήγηση και διατύπωση των σχολίων τους, τους αποκαλύπτετε ο σκοπός της ανάρτησης των συγκεκριμένων ψευδών ειδήσεων, τους τονίζεται ότι πρέπει πάντα να αξιολογούν τις πληροφορίες που βρίσκουν στον παγκόσμιο ιστό και τέλος τους παρουσιάζονται τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης ενός ιστότοπου με βάση τα οποία και θα συμπληρώσουν τη φόρμα αξιολόγησης στη δραστηριότητα 2 για δύο ιστότοπους,  του ΚΠΕ Καρπενησίου και του ιστότοπου με τις πληροφορίες για τα αξιοθέατα της περιοχής που δόθηκε στην 1η δραστηριότητα, ενώ τέλος θα υπάρχει  και συγκριτική αξιολόγηση αυτών.

Οι μαθητές στο τέλος παρουσιάζουν τα αποτελέσματα στην τάξη και ακολουθεί συζήτηση για το σκοπό που εξυπηρετεί η φόρμα αξιολόγησης, ενώ η διδακτική ώρα ολοκληρώνεται με ανακεφαλαίωση των βασικών σημείων που αναπτύχθηκαν.

Επεκτάσεις σεναρίου

Το  παραπάνω σενάριο μπορεί να επεκταθεί και στα επόμενα κεφάλαια του σχολικού βιβλίου (Κεφ. 8  και 9)της Β Τάξης Γυμνασίου,  όπου οι μαθητές μπορούν να οργανώσουν τις πληροφορίες που έχουν βρεί σε ένα υπολογιστικό φύλλο ή να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη  παρουσίαση του σχεδιασμού και του τρόπου υλοποίησης της σχολικής εκδρομής. Με αυτό τον τρόπο αποκτούν επιπλέον γνώσεις αλλά και ικανότητες οργάνωσης και συντονισμού ενός έργου, καθώς και τη σημασία της συνέχειας και επέκτασης αυτού.

Η επιπρόσθετη αξία του σεναρίου

Με τα παραπάνω σενάριο οι μαθητές προσεγγίζουν και κατανοούν τις έννοιες που διαπραγματευόμαστε με ενεργό τρόπο αφού υλοποιούν δραστηριότητες που τους εμπλέκουν άμεσα. Συμμετέχουν σε μια ερευνητική διαδικασία με άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα γεγονός που τους δίνει και μια αίσθηση ικανοποίησης αφού κατακτούν εν μέρει τη γνώση μόνοι τους.

Η σημαντικότερη ίσως αξία αυτού του σεναρίου είναι ότι ενθαρρύνει και ενισχύει την κριτική στάση και σκέψη των μαθητών για την αξιολόγηση της αξιοπιστίας ενός ιστότοπου, μια ικανότητα ιδιαίτερα σημαντική για οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο διδάσκονται στο σχολικό περιβάλλον αλλά και γενικότερα ένα σημαντικό εφόδιο για να γίνουν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες.



Λήψη αρχείου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση