Οργάνωση Συλλογών – Οι αριθμοί μέχρι το 50- Μονάδες-Δεκάδες

images

Η παρουσίαση του μαθήματος εδώ:διδασκαλια οργανωση συλλογων

Εισάγουμε τα παιδιά στο θέμα δείχνοντας  1 καραμέλα και 10 καραμέλες τις οποίες βάζουμε μέσα σε ένα σακουλάκι. Ρωτάμε  αν είναι η ίδια ποσότητα δηλαδή: «1 σακουλάκι με 10 καραμέλες και 1 καραμέλα»

Είναι η ίδια ποσότητα δεδομένου ότι λέμε 1 σακουλάκι και 1 καραμέλα;

Δεχόμαστε απαντήσεις και τα προβληματίζουμε για την αξία των ψηφίων, χωρίς να επεκταθούμε στην φάση αυτή στην ανάλυση της απάντησης.

 

Έπειτα λέμε στα παιδιά ότι έχουμε δύο καινούριες κυρίες να τους γνωρίσουμε:

Την κυρία Μονάδα , η οποία χαίρεται όταν κρατάει πράγματα στα χέρια της αλλά μπορεί να κρατήσει μόνο μέχρι 9 πράγματα. Αν έχει περισσότερα φωνάζει τη φίλη της τη Δεκάδα.

 

Στη δεκάδα αρέσει να κουβαλάει πράγματα σε σάκους. Όταν συγκεντρώνει 10 πράγματα τότε τα βάζει στους σάκους της.

Στολίζουμε το νέο εποπτικό υλικό στον πίνακα.

329543701 762817152039729 8686055860928283247 n

336352694 463879972547560 6069535461337529658 n

 

Προβάλουμε στα παιδιά μία άσκηση με λουλούδια στην οποία τους ζητάμε να κυκλώσουν σύνολα των 10 λουλουδιών για να δώσουμε στην κυρία Δεκάδα να βάλει στους σάκους της και να δούμε πόσα λουλούδια περισσεύουν για την κυρία Μονάδα.

 

Την άσκηση αυτή επεξεργαζόμαστε σαν ολομέλεια.

Για να κάνουμε το μάθημα πιο ενδιαφέρον λέμε στα παιδότι οι δύο κυρίες , Μονάδα και Δεκάδα, τους έχουν φέρει πολλά παιχνίδια μέσα ένα κουτί.

Τους δείχνουμε ένα καλαθάκι με πλαστικοποιημένα 16 γλειφιτζούρια. Ζητάμε από ένα παιδί να κολλήσουμε ένα – ένα γλειφιτζουράκι στους σάκους της κυρίας Δεκάδας.

336603940 531418545739542 7063204488588160688 n

Θα παρατηρήσουμε ότι συγκεντρώνεται ένας γεμάτος σάκος με γλειφιτζουράκια και περισσεύουν 6 για την κυρία Μονάδα.

Καταγράφουμε την απάντηση σε χαρτονάκι όπου φαίνεται ότι ο αριθμός 1 μας δηλώνει δεκάδες και ο αριθμός 6 μονάδες.

Έπειτα δείχνουμε στα παιδιά πλήθος με χάρτινα ποτήρια. Τους ζητάμε να κάνουμε σαν ολομέλεια ομάδες των 10 και να καταγράψουμε πάλι σε χαρτονάκι τον αριθμό που σχηματίζεται.

Κάνουμε το ίδιο με τουβλάκια lego και καταγράφουμε την απάντηση.

Τέλος, κάνουμε το ίδιο και με καλαμάκια. Δίνοντας στα παιδιά καλαμάκια και χάρτινα ποτήρια. Τους ζητάμε να φτιάξουν ομάδες των δέκα και να δουν τι περισσεύει. Έπειτα να καταγράψουν όπως και πριν σε χαρτονάκι τον αριθμό που σχηματίζεται.

 

Συνεχίζουμε το ίδιο με προβολή ανάλογων δραστηριοτήτων ομαδοποίησης στον πίνακα.

 

Ταυτόχρονα, δίνουμε στα παιδιά ένα αριθμητήριο σε κάθε θρανίο και ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν τον αριθμό 28.Με αυτό τον τρόπο εισάγουμε τα παιδιά στο σχηματισμό αριθμών με αθροίσματα του 10.

Παράδειγμα 35=10+10+10+5

22=10+10+2

Στη φάση αυτή της διδασκαλίας επεξεργαζόμαστε την Δραστηριότητα 1 από το βιβλίο του μαθητή.

Οι μαθητές καθοδηγούνται με τις εικόνεςνα ανακαλύψουν την έννοια της ανταλλαγής 10 πράσινων μαρκών με μία κόκκινητην αξία τους και να υπολογίσουν ποιος ήρωας στην εικόνα έχει τις περισσότερες.

  • Σε δεύτερη φάσηασκούνται στην αντικατάστασηΜετρούν τις πράσινες μάρκες και εντοπίζουν τις δεκάδεςτις βάζουν σε κύκλο και τις αντικαθιστούν με μία κόκκινη.
  • Σχεδιάζουν το αποτέλεσμα και γράφουν τον τελικό αριθμό των κόκκινων (δεκάδωνκαι πράσινων (μονάδωνμαρκών.

Με τον τρόπο αυτό ασκούνται στην ανταλλαγή των 10 μονάδων με μια άλλη ισοδύναμη μεγάλη μονάδα και στην κατανόηση ότι έχουν την ίδια αξία.

 

Στη 2η Δραστηριότητα κάνουμε με προφορική αρίθμηση μέχρι το 50,

336600397 137699345910298 9142587621348878547 n 336205002 165546599681154 6161055081346148835 n

  • Οι μαθητές αριθμούν προφορικά ανά μέχρι το 50 .
  • Αριθμούν ανά 10 μέχρι το 50 και γράφουν μέσα στα κυκλάκιατου πέντε αριθμούς (Νοεροί υπολογισμοί)

Με τον τρόπο αυτό αποδεικνύουν ότι γνωρίζουν και μπορούν να μάθουν μεγαλύτερους αριθμούς από ό,τι τους αριθμούς των πράξεωνΕπίσηςξεπερνούν τις δυσκολίες της αλλαγής των δεκάδων π.χ.29-40, 49-50 ) Εξάλλουη εκ των προτέρων γνώση και εργασία με μεγαλύτερους αριθμούς βοηθάει στη διδασκαλία και την εμπέδωση των πράξεων.

Με τα νέα μαθηματικά θεωρείται σημαντικό να βοηθηθούν οι μαθητές να μεταφερθούν σταδιακά από την αισθητοποίηση των αριθμών (αναπαράσταση με αντικείμενα και δάκτυλασε πιο αφηρημένης μορφής διαδικασία υπολογισμού που επιτυγχάνεται νοερά.

Στο σημείο αυτό παρακολουθούμε και εξετάζουμε τους νοερούς υπολογισμούς των παιδιών και  μπορούμε να διαπιστώσουμε το σταδιακό πέρασμα από την αρίθμηση στην ανάκληση από την μνήμη μακράς διαρκείας.

Για την 3η Δραστηριότητα προβάλουμε στα παιδιά διαφάνειες για το τι είναι και τι αναπαριστούν οι άβακες.

  • Οι μαθητές παρατηρούν τους αριθμούς που σχηματίζονται στους άβακες των εικόνων και γράφουν το διψήφιο αριθμό με δεκάδες και μονάδες.

Με τον κάθετο άβακασε αντίθεση με το αριθμητήριο και τις βάσειςοι δεκάδες δεν φαίνονται με βάση τη μονάδα αλλά με βάση τη δεκάδαΟι μαθητές εξοικειώνονται με αυτήν την αναπαράσταση των αριθμών που τους βοηθάει ομαλά και σταδιακά να οδηγηθούν στην αναπαράσταση των πράξεων διψήφιων και πολυψήφιων αριθμών.

Στην 5η Δραστηριότητα του Β.Μ οι μαθητές υπολογίζουν τα αθροίσματα των δεκάδων (νοεροί υπολογισμοί

Έχοντας ολοκληρώσει τις δρασηριότητες από το βιβλίο του μαθητή ελέγχουμε εάν επιτεύχθηκαν οι κυριότεροι στόχοι του μαθήματος . Για να κάνουμε μία καλύτερη ανατροφοδότηση χρησιμοποιούμε το Εκπαιδευτικό Λογισμικό  του Παιδαγωγικού Ινσιτούτου για να επαναλάβουμε τα βασικά σημεία του μαθήματος και παίξουμε όλοι μαζί διαδραστικές ασκησούλες από τον εκπαιδευτικό ιστόχωρο word wall.https://wordwall.net/el/resource/13693342/%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82

 

Τέλος, με κουκλοθέατρο ρωτάμε τα παιδιά αν η «πονηρή αλεπού» μπορεί να ξεγελάσει την κατσίκα ανταλλάσοντας 5 πράσινες μάρκες που αντιπροσωπεύουν τις μονάδες με 4 πράσινες και 1 κόκκινη που έχει η κυρία κατσίκα. Με αυτό τον τρόπο ελέγχουμε ξανά αν επιτεύχθηκε ο βασικός στόχος του μαθήματος που είναι η κατανόηση της ομαδοποίησης δεκάδων μοναδων και του δεκαδικού συστήματος