Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης
Ένα ποίημα πιο επίκαιρο από ποτέ, που μιλάει για το ταξίδι της ζωής μέσα από τις δυσκολίες, τις προκλήσεις και τις απογοητεύσεις. Ένα ταξίδι μέσα στο χρόνο και τις εμπειρίες, μέσα σε φόβους, όνειρα, προσδοκίες και διδάγματα.
Αυτή είναι η Ιθάκη του Καβάφη.
«Σαν βγεις στο πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μεν’ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δε θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι να ναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωιά να είναι
που με τι ευχαρίστηση, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους.
να σταματήσεις σ’ εμπορεία Φοινικικά,
και τες καλές πραγματείες ν’ αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κι έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά.
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ’ τους σπουδασμένους.
Πάντα στο νου σου να `χεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί είν’ ο προορισμός σου.
Αλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει.
και γέρος πια ν’ αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.
Η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξείδι.
Χωρίς αυτήν δε θα ‘βγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δε σε γέλασε.
έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν».
Οργάνωση Συλλογών – Οι αριθμοί μέχρι το 50- Μονάδες-Δεκάδες
Η παρουσίαση του μαθήματος εδώ:διδασκαλια οργανωση συλλογων
Εισάγουμε τα παιδιά στο θέμα δείχνοντας 1 καραμέλα και 10 καραμέλες τις οποίες βάζουμε μέσα σε ένα σακουλάκι. Ρωτάμε αν είναι η ίδια ποσότητα δηλαδή: «1 σακουλάκι με 10 καραμέλες και 1 καραμέλα»
Είναι η ίδια ποσότητα δεδομένου ότι λέμε 1 σακουλάκι και 1 καραμέλα;
Δεχόμαστε απαντήσεις και τα προβληματίζουμε για την αξία των ψηφίων, χωρίς να επεκταθούμε στην φάση αυτή στην ανάλυση της απάντησης.
Έπειτα λέμε στα παιδιά ότι έχουμε δύο καινούριες κυρίες να τους γνωρίσουμε:
Την κυρία Μονάδα , η οποία χαίρεται όταν κρατάει πράγματα στα χέρια της αλλά μπορεί να κρατήσει μόνο μέχρι 9 πράγματα. Αν έχει περισσότερα φωνάζει τη φίλη της τη Δεκάδα.
Στη δεκάδα αρέσει να κουβαλάει πράγματα σε σάκους. Όταν συγκεντρώνει 10 πράγματα τότε τα βάζει στους σάκους της.
Στολίζουμε το νέο εποπτικό υλικό στον πίνακα.
Προβάλουμε στα παιδιά μία άσκηση με λουλούδια στην οποία τους ζητάμε να κυκλώσουν σύνολα των 10 λουλουδιών για να δώσουμε στην κυρία Δεκάδα να βάλει στους σάκους της και να δούμε πόσα λουλούδια περισσεύουν για την κυρία Μονάδα.
Την άσκηση αυτή επεξεργαζόμαστε σαν ολομέλεια.
Για να κάνουμε το μάθημα πιο ενδιαφέρον λέμε στα παιδότι οι δύο κυρίες , Μονάδα και Δεκάδα, τους έχουν φέρει πολλά παιχνίδια μέσα ένα κουτί.
Τους δείχνουμε ένα καλαθάκι με πλαστικοποιημένα 16 γλειφιτζούρια. Ζητάμε από ένα παιδί να κολλήσουμε ένα – ένα γλειφιτζουράκι στους σάκους της κυρίας Δεκάδας.
Θα παρατηρήσουμε ότι συγκεντρώνεται ένας γεμάτος σάκος με γλειφιτζουράκια και περισσεύουν 6 για την κυρία Μονάδα.
Καταγράφουμε την απάντηση σε χαρτονάκι όπου φαίνεται ότι ο αριθμός 1 μας δηλώνει δεκάδες και ο αριθμός 6 μονάδες.
Έπειτα δείχνουμε στα παιδιά πλήθος με χάρτινα ποτήρια. Τους ζητάμε να κάνουμε σαν ολομέλεια ομάδες των 10 και να καταγράψουμε πάλι σε χαρτονάκι τον αριθμό που σχηματίζεται.
Κάνουμε το ίδιο με τουβλάκια lego και καταγράφουμε την απάντηση.
Τέλος, κάνουμε το ίδιο και με καλαμάκια. Δίνοντας στα παιδιά καλαμάκια και χάρτινα ποτήρια. Τους ζητάμε να φτιάξουν ομάδες των δέκα και να δουν τι περισσεύει. Έπειτα να καταγράψουν όπως και πριν σε χαρτονάκι τον αριθμό που σχηματίζεται.
Συνεχίζουμε το ίδιο με προβολή ανάλογων δραστηριοτήτων ομαδοποίησης στον πίνακα.
Ταυτόχρονα, δίνουμε στα παιδιά ένα αριθμητήριο σε κάθε θρανίο και ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν τον αριθμό 28.Με αυτό τον τρόπο εισάγουμε τα παιδιά στο σχηματισμό αριθμών με αθροίσματα του 10.
Παράδειγμα 35=10+10+10+5
22=10+10+2
Στη φάση αυτή της διδασκαλίας επεξεργαζόμαστε την Δραστηριότητα 1 από το βιβλίο του μαθητή.
Οι μαθητές καθοδηγούνται με τις εικόνες, να ανακαλύψουν την έννοια της ανταλλαγής 10 πράσινων μαρκών με μία κόκκινη, την αξία τους και να υπολογίσουν ποιος ήρωας στην εικόνα έχει τις περισσότερες.
- Σε δεύτερη φάση, ασκούνται στην αντικατάσταση. Μετρούν τις πράσινες μάρκες και εντοπίζουν τις δεκάδες, τις βάζουν σε κύκλο και τις αντικαθιστούν με μία κόκκινη.
- Σχεδιάζουν το αποτέλεσμα και γράφουν τον τελικό αριθμό των κόκκινων (δεκάδων) και πράσινων (μονάδων) μαρκών.
Με τον τρόπο αυτό ασκούνται στην ανταλλαγή των 10 μονάδων με μια άλλη ισοδύναμη μεγάλη μονάδα και στην κατανόηση ότι έχουν την ίδια αξία.
Στη 2η Δραστηριότητα κάνουμε με προφορική αρίθμηση μέχρι το 50,
- Οι μαθητές αριθμούν προφορικά ανά 1 μέχρι το 50 .
- Αριθμούν ανά 10 μέχρι το 50 και γράφουν μέσα στα κυκλάκιατου πέντε αριθμούς (Νοεροί υπολογισμοί)
Με τον τρόπο αυτό αποδεικνύουν ότι γνωρίζουν και μπορούν να μάθουν μεγαλύτερους αριθμούς από ό,τι τους αριθμούς των πράξεων. Επίσης, ξεπερνούν τις δυσκολίες της αλλαγής των δεκάδων ( π.χ.29-40, 49-50 ) Εξάλλου, η εκ των προτέρων γνώση και εργασία με μεγαλύτερους αριθμούς βοηθάει στη διδασκαλία και την εμπέδωση των πράξεων.
Με τα νέα μαθηματικά θεωρείται σημαντικό να βοηθηθούν οι μαθητές να μεταφερθούν σταδιακά από την αισθητοποίηση των αριθμών (αναπαράσταση με αντικείμενα και δάκτυλα) σε πιο αφηρημένης μορφής διαδικασία υπολογισμού που επιτυγχάνεται νοερά.
Στο σημείο αυτό παρακολουθούμε και εξετάζουμε τους νοερούς υπολογισμούς των παιδιών και μπορούμε να διαπιστώσουμε το σταδιακό πέρασμα από την αρίθμηση στην ανάκληση από την μνήμη μακράς διαρκείας.
Για την 3η Δραστηριότητα προβάλουμε στα παιδιά διαφάνειες για το τι είναι και τι αναπαριστούν οι άβακες.
- Οι μαθητές παρατηρούν τους αριθμούς που σχηματίζονται στους άβακες των εικόνων και γράφουν το διψήφιο αριθμό με δεκάδες και μονάδες.
Με τον κάθετο άβακα, σε αντίθεση με το αριθμητήριο και τις βάσεις, οι δεκάδες δεν φαίνονται με βάση τη μονάδα αλλά με βάση τη δεκάδα. Οι μαθητές εξοικειώνονται με αυτήν την αναπαράσταση των αριθμών που τους βοηθάει ομαλά και σταδιακά να οδηγηθούν στην αναπαράσταση των πράξεων διψήφιων και πολυψήφιων αριθμών.
Στην 5η Δραστηριότητα του Β.Μ οι μαθητές υπολογίζουν τα αθροίσματα των δεκάδων (νοεροί υπολογισμοί
Έχοντας ολοκληρώσει τις δρασηριότητες από το βιβλίο του μαθητή ελέγχουμε εάν επιτεύχθηκαν οι κυριότεροι στόχοι του μαθήματος . Για να κάνουμε μία καλύτερη ανατροφοδότηση χρησιμοποιούμε το Εκπαιδευτικό Λογισμικό του Παιδαγωγικού Ινσιτούτου για να επαναλάβουμε τα βασικά σημεία του μαθήματος και παίξουμε όλοι μαζί διαδραστικές ασκησούλες από τον εκπαιδευτικό ιστόχωρο word wall.https://wordwall.net/el/resource/13693342/%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82
- https://wordwall.net/el/resource/30303018/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%B8%CE%AD%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82
- https://wordwall.net/el/resource/7609217/%CF%80%CF%8C%CF%83%CE%B1-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CF%8C%CE%BB%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%BA%CF%85%CE%B2%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CE%B6%CE%AF-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%AC-%CF%84%CE%AC%CE%BE%CE%B7
Τέλος, με κουκλοθέατρο ρωτάμε τα παιδιά αν η «πονηρή αλεπού» μπορεί να ξεγελάσει την κατσίκα ανταλλάσοντας 5 πράσινες μάρκες που αντιπροσωπεύουν τις μονάδες με 4 πράσινες και 1 κόκκινη που έχει η κυρία κατσίκα. Με αυτό τον τρόπο ελέγχουμε ξανά αν επιτεύχθηκε ο βασικός στόχος του μαθήματος που είναι η κατανόηση της ομαδοποίησης δεκάδων μοναδων και του δεκαδικού συστήματος
Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας-Το γραμματάκι Ξξ
Η παρουσίαση της διδασκαλίας εδώ.Το γραμματάκι Ξξ
Η φάση της αφόρμησης γίνεται με το Παιχνίδι-Ταχυδρόμου , το οποίο παίζουμε με τα παιδιά από την αρχή της χρονιάς σε όλες της διδασκαλίες των γραμμάτων. Με βάση το παιχνίδι αυτό της χρονιάς σε όλες της διδασκαλίες των γραμμάτων. Με βάση το παιχνίδι αυτό υπάρχει ένας ταχυδρόμος (φανταστικό πρόσωπο), ο Τάκης ο οποίος επισκέπτεται πρωί το σχολείο και αφήνει έναν φάκελο για τα παιδιά. Ο φάκελος αυτός περιέχει:
1.ένα αίνιγμα το οποίο τα παιδιά καλούνται να λύσουν για να βρουν τη λεξούλαhttps://blogs.sch.gr/tharreniz/files/2023/03/το-γραμματάκι-για-τον-ταχυδρόμο-2.docx
2.ένα μουσικό όργανο που ξεκινάει από Ξξ
3.ένα μύθο του Αισώπου.
Έτσι, καλλιεργώντας κλίμα ανυπομονησίας και περιέργειας πληροφορούνται τα παιδιά ότι επισκέφτηκε το πρωί το σχολείο ο κύριος Τάκης. Ζητείται από δύο μαθητές που τυχαίνει να είναι υπεύθυνοι τάξης να πάνε στην υπεύθυνη του κυλικείου να ελέγξουν αν υπάρχει δέμα για την τάξη μας. Οι δύο μαθητές φέρνουν το δέμα στην τάξη.
Έπειτα, παρουσιάζεται το νέο γράμμα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους στα παιδιά. Με βάση τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner υπάρχουν 8 διαφορετικά είδη νοημοσύνης (γλωσσική, λογικομαθηματική, νατουραλιστική, χωροταξική,μουσική,σωματοκινητικς,διαπροσωπική, ενδοπροσωπική και σύμφωνα με την κ. Παντελιάδου(2020) κάθε παιδί έχει μία μοναδικότητα την οποία πρέπει να διαχειριστούμε διαφοροποιημένα. Για αυτό το λόγο γίνεται προσπάθεια να εμπλέξουμε όλες τις αισθήσεις των παιδιών στη διδασκαλία του νέου γράμματος.
Έτσι, όταν τα παιδιά φέρουν το δέμα στην τάξη, ενθαρρύνεται η ολομέλεια να αγγίξει το φάκελο για να μαντέψουν τι έχει μέσα
Αφού διατυπώσει η ολομέλεια τις υποθέσεις της, προβάλλεται η εικόνα με τη λύση του αινίγματος που είναι : «Ξυλοκόπος».
Χτυπάμε παλαμάκια όλοι μαζί για να χωρίσουμε σε συλλαβές τη λέξη και να απομονώσουμε την πρώτη συλλαβή.
Ξυ-λο-κό-πος
Στη συνέχεια εστιάζουμε στην πρώτη συλλαβή και απομονώνουμε τον πρώτο ήχο που ακούγεται. Ξξ
Έπειτα ζητείται από όλους τους μαθητές να προφέρουν σωστά τον ήχο και έπειτα δείχνουμε στα παιδιά το γράμμα
(σύμβολο) με το οποίο γράφεται αυτός ο ήχος.
Στη συνέχεια, γράφουμε στον πίνακα το κεφαλαίο και το πεζό Ξξ.
Βγάζουμε από το φάκελο του ταχυδρόμου το ξυλόφωνο.
Ρωτάμε την ολομέλεια:
Τι νομίζετε πως είναι αυτό παιδιά;
Ποιο μουσικό όργανο είναι;
Καταγράφουμε την απάντηση σε χαρτόνι.
Έπειτα δίνουμε στα παιδιά να μυρίσουν ένα μπουκαλάκι ξύδι.
Ρωτάμε την ολομέλεια :
Έχετε ξαναμυρίσει αυτή τη μυρωδιά παιδιά τι είναι;
Καταγράφουμε την απάντηση σε χαρτόνι.
Τέλος δείχνουμε στα παιδιά ένα λεμόνι.
Έχετε μήπως δοκιμάσει να πιείτε χυμό λεμόνι;
Τι γεύση έχει;
Δίνουμε στην ολομέλεια πλαστελίνη και ζητάμε να μας φτιάξουν με πλαστελίνη το γράμμα Ξξ
Προβάλλουμε στα παιδιά την ηχογραφημένη αφήγηση με ένα ποιηματάκι για τον ξυλοκόπο. Το ποιηματάκι θα είναι γραμμένο σε χαρτί του μέτρου. Έπειτα θα ζητήσουμε από τα παιδιά να εντοπίσουν το γραμματάκι Ξξ και να το κυκλώσουν.
Δείχνουμε το πορτοκαλί βαγονάκι που συμπληρώνει το τρενάκι της Άλφαβήτα στην τάξη μας.
Ρωτάμε την ολομέλεια:
Φωνάζει το γραμματάκι μας ή δεν φωνάζει;
Βάζουμε τόνο σε αυτό το γραμματάκι;
Πού συναντάμε κεφαλαίο Ξξ;
Πού συναντάμε μικρό ξ
Μέσα στην τάξη μας έχουμε λεξούλες που έχουν μέσα το ξ;
Στο τετράδιο μισό-μισό τα παιδιά ασκούνται στη σωστή γραφή του γράμματος Ξξ
Δίνονται σε κάθε θρανίο μπερδεμένες συλλαβές με λεξούλες που έχουν μέσα συλλαβές του Ξξ και ζητείται από τα παιδιά να βάλλουν στη σειρά τις συλλαβές για να φτιάξουν τις λέξεις εργαζόμενοι σε ομάδες των δύο.
Επεξεργαζόμαστε με την ολομέλεια όλες τις συλλαβές του Ξξ και τοποθετούμε τις καρτέλες στον πίνακα.
Δίνεται φύλλο εργασίας διαβαθμισμένης δυσκολίας στα παιδιά το οποίο δουλεύουν σαν ατομική εργασία και έπειτα το λύνουμε όλοι μαζί.
Έπειτα κάνουμε μία σύντομη αναφορά στις αντίθετες λέξεις με το μόριο ξε-
Δίνουμε στα θρανία μία λεξούλα και έπειτα μοιράζουμε τη συλλαβή ξε- για να σχηματιστεί η αντίθετή της.
Δείχνουμε στα παιδιά τρεις λεξούλες και τα προβληματίζουμε ρωτώντας τα αν παρατηρούν κάποια ομοιότητα. (σύνδεση με προϋπάρχουσες γνώσεις)
Ξύλο, Ξυλοκόπος, ξυλόφωνο.
Για να επεξεργαστούμε τη βασική δομή της πρότασης με λέξεις από Ξξ διαβάζουμε στα παιδιά διασκευή του μύθου του Αισώπου με παράλληλη δραματοποίηση με κούκλες. Έπειτα χωρίζουμε την τάξη σε 4 ομάδες των 4 παιδιών. Σε κάθε ομάδα δίνουμε από μία πρόταση. Οι λέξεις όμως δίνονται μπερδεμένες. Τα παιδιά πρέπει να τις βάλουν στη σωστή σειρά και να παρουσιάσουν την προτασούλα στην τάξη.
Ο ξυλοκόπος έχασε το τσεκούρι.
Το ξωτικό βοήθησε τον ξυλοκόπο.
Ο ξυλοκόπος κέρδισε τρία τσεκούρια.
Ο ξυλοκόπος είναι τίμιος.
Αφού ολοκληρωθεί αυτή η δραστηριότητα ζητάμε από ένα παιδί να αναδιηγηθεί την ιστορία.
Στη φάση αυτή κάνουμε μία ανακεφαλαίωση των όσων διδαχτήκαμε και παρουσιάζουμε στην ολομέλεια διαδραστικά παιχνίδια στα οποία εμπλέκονται όλοι οι μαθητές.http://• https://wordwall.net/el/myactivities
Δείχνουμε στα παιδιά το σπιτάκι του Ξξ και ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν μία πρόταση μία λέξη από αυτές και να τη γράψουν στο τετράδιό τους.
Τέλος, κάνουμε μία σύνδεση με συναισθηματική αγωγή και ρωτάμε την ολομέλεια :
Πώς ένιωσε ο ξυλοκόπος όταν έχασε το τσεκούρι του;
Πώς ένιωσε όταν του πρόσφεραν το χρυσό ή το ασημένιο τσεκούρι;
Πώς ένιωσε όταν κέρδισε και τα τρία;
Λέμε στα παιδιά ότι ο ξυλοκόπος θέλει να τους δώσει μία συμβουλή. Κάνουμε κλήρωση και δίνουμε σε ένα παιδί να διαβάζει το μήνυμα του :
Το παραπάνω καρτελάκι το κολλάμε στην «Αλφαβήτα των συναισθημάτων» που έχουμε στολίσει την τάξη μας και εμπλουτίζουμε το βιβλιόδεντρο των Αξιών μας με το μύθο του τίμιου ξυλοκόπου.