
“Συλλαβές σε δράση“
Κάνουμε επανάληψη παίζοντας!
Μέσα από ένα ομαδοσυνεργατικό παιχνίδι, που το ονόμασα με τους μαθητές/τριες μου “Συλλαβές σε δράση“, κάναμε σήμερα την επανάληψή μας στα ” πα, πο, πι, τα, το, τι, α, ο, η” .
Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και καθισμένοι στο χαλί σχημάτιζαν με τα καρτελάκια τους τις λέξεις που τους εκφωνούσα.
Τα καρτελάκια αποτελούνταν από γνωστές συλλαβές και γράμματα που είχαν διδαχθεί ως τώρα (πα, πο, πι, τα, το, τι, α, ο, η), αλλά και από συλλαβές και γράμματα, τα οποία δεν είχαν διδαχθεί ακόμα (ε, ς, πε, τε, με, λε, νε, να, νι, νε, κο, λα, λι, λε).
Ξεκινήσαμε λοιπόν να σχηματίζουμε τις γνωστές μας λέξεις και έπειτα συνεχίσαμε με τις καινούριες (πχ πινέλο, πάμε, παλάτι, αλάτι, πιπίλα, κότα, τόπος, μέλι, ένα , έλα κ.ά. )
Η μόνη βοήθειά μου ήταν όταν ” κολλούσαν” να τους βάζω να σκέφτονται τη λέξη στο μυαλό τους και να επαναλαμβάνουν τις συλλαβούλες που ακούν.
Οι μαθητές/τριες ενθουσιάζονταν που σχημάτιζαν με τόση ευκολία τόσες καινούριες λέξεις!!!
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τις οδηγίες του παιχνιδιού: “Συλλαβές σε δράση”
Ένα ωραίο ομαδοσυνεργατικό παιχνίδι που προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους/στις μαθητές/τριες της Α΄ τάξης στην προσπάθειά τους να ταιριάξουν σωστά τις συλλαβές, ώστε να σχηματιστεί κάθε φορά η λέξη που εκφωνείται από τον εκπαιδευτικό.
Το παιχνίδι αυτό προτείνεται να το παίζετε με τους μαθητές/τριες σας κάτω στο πάτωμα χρησιμοποιώντας τα μαξιλαράκια τους ως κάθισμα ή πάνω σε ένα μεγάλο χαλί, ώστε να αποφορτίζονται από τα μαθήματα της ημέρας.
Αρχικά, εκτυπώνετε το αρχείο τόσες φορές όσες θα είναι και οι ομάδες που θα δημιουργήσετε στην τάξη σας.
Στη συνέχεια, κόβετε τις συλλαβές και τα γραμματάκια, τα χωρίζετε ανά ομάδα και τα τοποθετείτε μέσα σε κουτάκια ή πουγκιά ή ακόμα και σε μικρούς φακέλους με κουμπί.
Έπειτα, στρώνετε στο πάτωμα χαρτόνια κανσόν 70x100cm, ένα για κάθε ομάδα. Τα χαρτόνια αυτά βοηθούν ώστε να φαίνονται καθαρά τα γράμματα-συλλαβές.
Πάνω στα χαρτόνια τοποθετείτε από ένα πουγκί ή φάκελο με κουμπί ή κουτί, όπου μέσα θα υπάρχουν τα κομμένα αυτά καρτελάκια.
Οι μαθητές ανά ομάδες παίρνουν τις θέσεις τους και το παιχνίδι ξεκινά..!!!
Εκφωνούμε μία λέξη ταυτόχρονα για όλες τις ομάδες και περιμένουμε ώσπου να τις συνθέσουν.
Αρχίζουμε με εύκολες λέξεις (πχ παπί, πίτα, πίπα, τάπα, πατάτα, ποτό κτλ), ώστε όλες οι ομάδες να αποκτήσουν κίνητρο και έπειτα με πιο δύσκολες χρησιμοποιώντας συλλαβές ή και γράμματα που δεν έχουν διδαχτεί ακόμα (πχ κότα, πινέλο, κόπος, ένα-ένας κτλ).
Σημαντικό: Εάν οι μαθητές/τριες σας “κολλήσουν” στο σχηματισμό μιας καινούριας γι΄ αυτούς λέξης, τότε:
τους βάζετε να σκεφτούν τη λέξη στο μυαλό τους και να επαναλαμβάνουν χτυπώντας παλαμάκια τις συλλαβές που ακούν. Μόλις καταφέρουν και σχηματίσουν τελικά τη λέξη, θα πρέπει να συνεχίζετε με μία πολύ εύκολη γι΄ αυτούς λέξη πχ παπί ή ακόμα και με γνωστές συλλαβές (πα, πο, πι, τα), ώστε να υπάρξει ανατροφοδότηση και να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην επόμενη “άγνωστη” λέξη που θα τους εκφωνήσετε.
Οι μαθητές/τριες στην πλειοψηφία τους τα καταφέρνουν εξίσου καλά και μπορούν και συνθέτουν τις λέξεις που τους εκφωνούμε κι ας μην τους έχουμε διδάξει όλες τις συλλαβές. Σε αυτό βοηθάει πολύ το ότι είναι χωρισμένοι σε ομάδες. Έτσι μαθαίνουν πιο ευχάριστα!
Κάθε φορά που οι ομάδες θα συνθέτουν τη λέξη, ο εκπαιδευτικός θα τη γράφει στον πίνακα με τόνο και θα διαβάζεται από όλους τους μαθητές/τριες της τάξης. Στο σημείο αυτό οι ομάδες που δεν θα έχουν καταφέρει να συνθέσουν σωστά τη λέξη, τη διορθώνουν κοιτάζοντάς την από τον πίνακα.
Το παιχνίδι αυτό προτείνεται να το παίξετε με τους μαθητές/τριες την ημέρα που θα διδάξετε τη φωνούλα “ε” και όταν θα έχουν κατακτήσει την ανάγνωση των φωνημάτων, συλλαβών και λέξεων έως και τη σελίδα 16 του Βιβλίου Μαθητή της Γλώσσας.
Θα ήταν καλό το αρχείο Α4 να εκτυπωθεί ξανά και από την άλλη πλευρά της σελίδας, ώστε όταν θα κοπούν να αναγράφονται οι συλλαβές και τα γράμματα και από τις δύο πλευρές.
Μπορείτε να εκτυπώσετε το αρχείο Α4 σε χαρτονάκι ή χρωματιστά χαρτιά (διαφορετικό χρώμα για την κάθε ομάδα) ή ακόμα και σε απλή λευκή κόλλα.
Κατεβάστε το αρχείο Α4 από εδώ.
Συντάκτης και δημιουργός: Γιαννακοπούλου Θωμαή







