Οι περισσότεροι επιστήμονες τονίζουν σήμερα ότι μάλλον δεν ευσταθεί πως καταστρέφεται το 40% των εγκεφαλικών κυττάρων όπως πιστευόταν μέχρι πρόσφατα· αυτό που στην πραγματικότητα συμβαίνει είναι ότι όσα έχει μάθει κανείς μέχρι τα 50 συνήθως «χάνονται» στις διακλαδώσεις των νευρώνων του εγκεφάλου. Μάλιστα, σύμφωνα με μια από αυτές τις μελέτες, ο εγκέφαλος ενός μεσήλικα είναι πολύ πιο αποτελεσματικός στην αναγνώριση της κεντρικής ιδέας ενός θέματός. Αν είναι σε φόρμα, τότε μπορεί πιο εύκολα με βάση τις ήδη αποθηκευμένες πληροφορίες να αναγνωρίσει αν κάτι είναι σημαντικό ή όχι και πιθανότατα αυτό να του δίνει και το προβάδισμα σε σύγκριση με τον νεώτερο στην ανεύρεση λύσεων. Σε έρευνα του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα όπου συμμετείχαν 3.000 μεσήλικες, άνδρες και γυναίκες, σε δέκα διαφορετικά τεστ εκγύμνασης του εγκεφάλου βρέθηκε ότι ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν επάξια τούς κατά δέκα χρόνια νεώτερούς τους.
ΣΥΜΦΩΝΑ με την κ. Μεσθεναίου η διαδικασία διδασκαλίας για κάποιον μετά τα 50 είναι διαφορετική από αυτήν που ακολουθείται σε νέους ανθρώπους, «οι νέοι είναι tabula rasa, οι μεγάλοι έχουν εμπειρίες και γνώσεις τις οποίες πρέπει να βρεις τρόπους να πας ένα βήμα παραπέρα. Επιπλέον είναι απαραίτητος ο διάλογος. Παίζει λοιπόν σημαντικό ρόλο η σχέση διδασκάλου- διδασκομένου, γιατί πολλοί από αυτούς που διστάζουν να μάθουν νέα πράγματα μετά τα 50 συνήθως είχαν μια αρνητική εμπειρία μόρφωσης στο παρελθόν». Τέλος, σημειώνει ότι είναι πολύ σημαντικό για τον καθηγητή να κεντρίσει το ενδιαφέρον, «σε κάθε ηλικία, όταν ένα αντικείμενο σού προκαλεί το ενδιαφέρον, μαθαίνεις πιο εύκολα».
Σύμφωνα με την Κathleen Τaylor, καθηγήτρια στο St. Μary΄s College της Καλιφόρνιας, η οποία μελετά πώς μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερη η εκπαίδευση των ενηλίκων, ο ανθρώπινος εγκέφαλος με τα χρόνια διατηρεί την πλαστικότητά του και συνεχίζει να αλλάζει, μπορεί να μη μεγαλώνει αλλά επιτυγχάνει βαθύτερη κατανόηση όσων διαβάζει. Ο Dr Jack Μezirow, ομότιμος καθηγητής του Columbia Τeachers College, ο οποίος ασχολείται με την εκπαίδευση ενηλίκων περίπου 30 χρόνια, θεωρεί ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει κάποιος σε μεγάλη ηλικία δεν είναι απαραίτητα να διδαχθεί νέα πράγματα αλλά να εξετάσει διαφορετικές απόψεις σε θέματα που ήδη γνωρίζει. Υπάρχουν μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, αρκετοί τρόποι για να γυμνάσει κάποιος τον εγκέφαλό του: από το να παρακολουθήσει μαθήματα σε ακαδημαϊκή αίθουσα μέχρι να δοκιμάσει μια διαφορετική διαδρομή για τη δουλειά του ή να σερφάρει στο Διαδίκτυο. Ειδικά το τελευταίο, σύμφωνα με έρευνα του UCLΑ, η οποία δημοσιεύθηκε στην «Αμερικανική Επιθεώρηση Γηριατρικής Ψυχιατρικής», το συστηματικό σερφάρισμα ακόμη και στις μηχανές αναζήτησης όπως το Google ενεργοποιεί κάποια νευρικά κυκλώματα που είναι απαθή σε άλλες διαδικασίες.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.