sntoumanis's blog

Αναδημοσίευση άρθρων για την εκπαίδευση

Αρχεία για Νοέμβριος, 2009


Η διαδικτυακή πληροφορία είναι γνώση;

Από την εφημερίδα “Το Βήμα της Κυριακής”, 29/11/2009
άρθρο του κ. Σταμάτη Αλαχιώτη, συμπρατριώτη μας

Συνηθίσαμε να λέμε ότι ζούμε στην εποχή της πληροφορίας και της γνώσης, ταυτίζοντάς τες όμως άκριτα, καθώς εκλαμβάνουμε συνήθως την πληροφορία ως γνώση. Συνδέονται όμως με δύο διαφορετικές εγκεφαλικές διεργασίες: η πρώτη κυρίως με τη μνήμη και η δεύτερη με ανώτερες νοητικές λειτουργίες, όπως είναι η ανάλυση και η σύνθεση διά της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.

Η γενική αυτή εισαγωγική νότα έχει ιδιαίτερο νόημα για το πώς χρησιμοποιούμε στην ηλεκτρονική εποχή μας την πληροφορία και για το πώς μπορεί να μεταποιηθεί αποτελεσματικότερα σε γνώση. Ενα επίπεδο προβολής αυτών των καίριων ερωτημάτων αποτελεί η χρήση του Διαδικτύου από τους νέους κυρίως, οι οποίοι βρίσκονται στο στάδιο οικοδόμησης των γνώσεών τους, ή και από πολλούς μεγάλους, που χάνονται σε μια χαοτική ξενάγηση. Σε κάθε περίπτωση, ένα πρώτο χαρακτηριστικό, που πρέπει να τονιστεί, σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου είναι το επίπεδο της αποτελεσματικότητας εντοπισμού της αναζητούμενης πληροφορίας. Ενα άλλο χαρακτηριστικό αφορά τον υπερπληθυσμό σχετικών πληροφοριών, με τις περισσότερες όμως να μην είναι καλά εστιασμένες στη ζητούμενη, προκαλώντας διάχυση της προσπάθειας. Μια άλλη «παγίδα» αφορά τον βαθμό της εγκυρότητας και της αντικειμενικότητας της διαδικτυακής πληροφορίας, ακόμη και της επιστημονικής· μια άλλη παρατήρηση ακόμη αφορά το ότι η προσφερόμενη πληροφορία «περιβάλλεται» από πάμπολλους «θορύβους», άσχετες δηλαδή οπτικές πληροφορίες της οθόνης του υπολογιστή που διασπούν την προσοχή και γεμίζουν τη μνήμη με περιττές νευρωνικές συνάψεις.

Ενας έμπειρος βέβαια εξερευνητής του Διαδικτύου μπορεί να αποφύγει πολλές παγίδες και να εστιάσει αποτελεσματικότερα την ξενάγησή του, καθιστώντάς το ανεκτίμητο εργαλείο της σύγχρονης εποχής μας. Γι΄ αυτό η πρόσφατη κυβερνητική προσπάθεια εισαγωγής της χώρας μας στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι ένα σοβαρό βήμα, καθώς η προσπάθεια αυτή αναβαθμίζεται σε επίπεδο υπουργείου. Παρ΄ όλα αυτά δεν παύει το πρόβλημα να υπάρχει· και ως εκ τούτου γίνονται μεγάλες προσπάθειες από τις σχετικές εταιρείες προκειμένου να βρεθεί ένας τρόπος καλύτερης συστηματοποίησης της πληροφορίας του Διαδικτύου για την αποτελεσματικότερη αξιοποίησή του.

Επί του παρόντος γίνεται πολλές φορές όχι μόνο αναποτελεσματικό υπό το πρίσμα που προαναφέραμε, αλλά και επικίνδυνο, υπό τη θέαση λ.χ. της αγωνιώδους προσπάθειας ασθενών να «μάθουν» περισσότερα πράγματα για την ασθένειά τους παρεκκλίνοντας πολλές φορές από την ιατρική φροντίδα, επηρεασμένοι από την αποσπασματική πληροφορία που συλλέγουν, ή από την ανεξέλεγκτη διαφήμιση διαφόρων μπλογκ που αφορούν λ.χ. την υγεία, τη διατροφή, την εκπαίδευση κ.ά.

Μια άλλη διάσταση της χρήσης του Διαδικτύου αποτελεί η οχληρή υπερπληροφόρηση· στον σχετικό λ.χ. ιστότοπο του Πανεπιστημίου μας, φαντάζομαι και άλλων Πανεπιστημίων, εμφανίζονται πολλά μηνύματα που δεν ενδιαφέρουν κάποιους. Λογοκρισία βέβαια δεν πρέπει να γίνεται, πολύ περισσότερο στο Πανεπιστήμιο που ταυτίζεται με την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, τις οποίες μπορεί να αξιοποιεί ο καθένας ανάλογα με την κριτική του σκέψη, την παιδεία του. Μπορεί όμως να γίνει μια συστηματοποίηση ανά θέμα, στο οποίο να εμπεριέχονται τα σχετικά μηνύματα και όποιος ενδιαφέρεται για το θέμα να προχωρεί στην ανάγνωσή του ή διαφορετικά στην απαλοιφή του, να προηγείται δηλαδή ένας χαρακτηρισμός των μηνυμάτων και να δημιουργούνται φάκελοι ομοειδών θεμάτων.

Η υπερβολική λοιπόν συσσώρευση κατακερματισμένων διαδικτυακών πληροφοριών δεν είναι δημιουργική και καταντά αποπροσανατολιστική μερικές φορές. Θυμίζει δε αυτό που έγραψε ο Εμμανουήλ Ροΐδης στο βιβλίο του «Η Πάπισσα Ιωάννα», η οποία παρίστανε τον άνδρα, αλλά κάποτε έμεινε έγκυος με ένα «οχληρό και απρόσκλητο ενοικέτη της κοιλίας της». Με όρους Διαδικτύου θα αναφερόμασταν στα ανεπιθύμητα μηνύματα που δεχόμαστε ως «οχληρούς και απρόσκλητους ενοικέτες του εγκεφάλου μας».

Η σημαντική λοιπόν αυτή τεχνολογία της εποχής μας εμφανίζει ορισμένες παιδικές ασθένειες που μπορεί να επηρεάζουν την πνευματική υγεία μικρών και μεγάλων, οδηγώντας ακόμη και στον εθισμό. Γι΄ αυτό, το Διαδίκτυο, έχει ανάγκη μιας σχετικής ηθικής, κάποιων κανόνων, μιας δεοντολογίας, καθώς όλα αυτά θα ήταν αυτονόητα και οι κανόνες δεν θα χρειάζονταν αν όλοι οι χρήστες είχαν το ίδιο επίπεδο παιδείας με την τεχνολογία. Ιστορικά όμως η τεχνολογία προηγείται της κοινωνικής και της πολιτισμικής προόδου. Είναι βέβαια παρήγορο που ήδη μπαίνουν διεθνώς κανόνες καταπολέμησης της διαφθοράς ορισμένων μπλογκ.

Ωσότου λοιπόν ξεπεράσει αυτές τις παιδικές ασθένειες η νέα αυτή τεχνολογία είναι καλό να προσέχουμε όλοι, έχοντας κατά νου τα προαναφερθέντα προβλήματα, κυρίως όμως όσον αφορά τους μικρότερους· για να αποφεύγονται οι κακοτοπιές του Διαδικτύου και να μη θυσιάζουμε τη γνώση στον βωμό της πληροφορίας, η οποία δεν είναι γνώση, όπως βέβαια και οι κατακερματισμένες γνώσεις όχι μόνο του Διαδικτύου αλλά και γενικότερα. Η κατάκτηση λοιπόν της γνώσης είναι η πρόκληση κάθε σκεπτόμενου ανθρώπου και ειδικότερα των μαθητών· με τη χρήση του Διαδικτύου να εισβάλλει όλο και περισσότερο στη μάθηση, ένα μείζον θέμα στο οποίο θα αναφερθούμε σε επόμενη επικοινωνία μας.

Ο κ. Σταμάτης Ν. Αλαχιώτης είναι καθηγητής Γενετικής.

Εκπαιδευτικά λάπτοπ για msn και παιχνίδια

Από την εφημερίδα “Καθημερινή” , 29/11/2009

Του Αποστολου Λακασα

Ενα βήμα μπροστά, πολλά σημειωτόν και… πάμε πάλι. Αυτό συμβαίνει και με τη χρήση των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, που δόθηκαν από τις αρχές Οκτωβρίου στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Τα λάπτοπ χρησιμοποιούνται (στο σχολείο) σε λίγες ώρες μαθημάτων, αλλά κυρίως οι μαθητές τα χρησιμοποιούν για παιχνίδια, chat και σερφάρισμα στο Διαδίκτυο όταν βρίσκονται στο σπίτι. Αποτέλεσμα; Σε μία ακόμη περίπτωση, επιβεβαιώνεται η ελληνική κακοδαιμονία να δίνονται πολλά κονδύλια, αλλά τα αποτελέσματα να είναι πενιχρά.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα της δωρεάν προσφοράς λάπτοπ ολοκληρώθηκε και οι περίπου 120.000 μαθητές έχουν πλέον τη δυνατότητα να μελετούν τα μαθήματά τους από τα ψηφιακά βιβλία, τα οποία περιέχονται στον υπολογιστή, ενώ επίσης στον υπολογιστή έχει σχεδιαστεί να υπάρχει λογισμικό για διδασκαλία τεσσάρων μαθημάτων: της Βιολογίας, της Γεωγραφίας, της Ιστορίας και των Μαθηματικών.

Εμπόδια

Ομως, όπως εξηγεί –μιλώντας στην «Κ» – ο μαθηματικός κ. Κωνσταντίνος Δήμου, έως τώρα δεν υπάρχει λογισμικό για τα Μαθηματικά, όπως συμβαίνει για τα υπόλοιπα τρία μαθήματα. Ο κ. Δήμου –εκτός των Μαθηματικών– διδάσκει και Γεωγραφία στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου σε σχολείο της Αττικής. «Τα παιδιά έχουν διάθεση να συμμετάσχουν και το πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Ομως, υπάρχουν εμπόδια και το σύστημα πάει αργά. Για παράδειγμα, οι μαθητές δεν έχουν μάθει να αξιοποιούν τον υπολογιστή στη μελέτη τους. Το σχολείο μεν θα δώσει τις κατευθυντήριες αρχές, θα δημιουργήσει τις συνθήκες, αλλά η κύρια δουλειά πρέπει να γίνει στο σπίτι», συμπληρώνει.

«Τα 13χρονα για πρώτη φορά έχουν δικό τους, στα «μέτρα» τους λάπτοπ και όχι τον παλιό υπολογιστή του μπαμπά. Χάρηκαν και ξεσάλωσαν. Εχουν συνδεθεί όλα στο msn και άρχισαν να συνομιλούν διαδικτυακά μεταξύ τους. Το πράγμα έφτασε στην ακραία του μορφή να συνομιλούν μέσω msn παιδιά, που μένουν στο ίδιο τετράγωνο», προσθέτει, από την πλευρά του, ο κ. Στράτος Στρατηγάκης, καθηγητής ο ίδιος και με παιδί στην Α΄ Γυμνασίου. «Κάποια παιδιά ξεχνούν να τα φέρουν στο σχολείο, κάποια άλλα τα ξεχνούν στην τάξη φεύγοντας. Υπάρχουν και κάποια που φοβούνται μήπως τους τα κλέψουν και τα παίρνουν μαζί τους στο διάλειμμα. Βλέπετε, οι μαθητές δεν διαθέτουν ντουλάπια για να τα φυλάξουν στο σχολείο», προσθέτει.

Από την άλλη, την κατάσταση δυσχεραίνει η απροθυμία πολλών εκπαιδευτικών –και όχι μόνο εκείνων που διδάσκουν τα τέσσερα μαθήματα για τα οποία υπάρχει εκπαιδευτικό λογισμικό– να αξιοποιήσουν τον υπολογιστή στο μάθημά τους.

Είναι ενδεικτικό ότι πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ έδειξε ότι μόλις το 35,6% των Ελλήνων εκπαιδευτικών έχει κάνει χρήση των υπολογιστών για το μάθημα. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 75%, ενώ σε χώρες όπως η Δανία, η Βρετανία, η Νορβηγία και η Σουηδία το ποσοστό κυμαίνεται πάνω από 90%. Επίσης, συχνά είναι τα μικροπροβλήματα με το λογισμικό κι αυτό έχει αποτέλεσμα συχνά οι εκπαιδευτικοί να τα παρατούν. Παράλληλα, πάσχει και η οργάνωση του σχολείου. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Δήμου, «η διδασκαλία με υπολογιστές δεν είναι εύκολο να λειτουργήσει σωστά και οργανωμένα σε μία τάξη με 25 μαθητές».

Ελλείψεις

Από την άλλη, οι απαραίτητες ενέργειες που θα έπρεπε να προηγηθούν της διανομής των υπολογιστών δεν έχουν γίνει. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχει αρκετή ηλεκτρική ισχύς ούτε… πρίζες στις τάξεις ούτε και η δυνατότητα σύνδεσης με το Διαδίκτυο. Και ας ληφθεί υπόψη ότι το 70% των σχολείων έχει εργαστήριο πληροφορικής, τα οποία έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό και εκεί το μάθημα γίνεται σε τμήματα των 12 μαθητών.

Ομως, σε ολόκληρο το γυμνάσιο η χρήση υπολογιστή διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην εξοικειώνονται με τη χρήση του για να μελετήσουν. Ετσι, τα εκπαιδευτικά λάπτοπ μετατράπηκαν σε παιχνίδι, καθώς οι 13χρονοι στο σπίτι, μετά το msn έβαλαν στόχο να κατακτήσουν και το… facebook.

«Πάντως, εγώ δεν κάνω χαβαλέ»

Στη Γεωγραφία μέσω του υπολογιστή βλέπουμε χάρτες, πλανήτες. Είναι πολύ ενδιαφέρον», μας λέει ο 13χρονος Γιώργος, μαθητής Α΄ Γυμνασίου σε σχολείο στα Ανω Πατήσια. «Μου αρέσει που έχω φορητό υπολογιστή. Δεν είχα στο δημοτικό. Δεν κάνω χαβαλέ με τον υπολογιστή», συμπληρώνει, παίρνοντας… αποστάσεις από συμμαθητές του. «Υπάρχουν παιδιά που παίζουν παιχνίδια μέσα στο μάθημα. Κάποια άλλα βλέπουν φωτογραφίες», προσθέτει. «Δεν μας έχουν δείξει πώς να μελετάμε με τον υπολογιστή. Πώς θα το κάνουμε, από τη στιγμή που έχουμε τα βιβλία μας; Συνήθως το απόγευμα παίζω παιχνίδια ή μιλάω με συμμαθητές μου στο msn. Αυτό, όταν βρίσκω ελεύθερο χρόνο και δεν έχω πολύ γιατί κάνω αγγλικά, γαλλικά και χορό», προσθέτει η 13χρονη Μαρία από τη Νέα Σμύρνη.

Φωτογραφίες από τη γιορτή του Πολυτεχνείου

fwpolytexneio2ogimnasio.zip

Οι φωτογραφίες είναι του δημοσιογράφου του “Βήματος της Κω” κ. Γιώργου Πασσανικολάκη

ΔΙΧΡΟΝΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ”
Της ΜΑΙΡΗΣ ΠΙΝΗ

Οι μαθητές οραματίζονται ένα σχολείο διαφορετικό από το σημερινό, που να τους δίνει κίνητρο, διάθεση, να τους εμπνέει. Θέλουν οι σχολικές μονάδες να λειτουργούν ως μικρές κοινωνίες με τους δικούς τους κανόνες, οι μαθητές και οι δάσκαλοι να έχουν διακριτούς ρόλους, με αλληλοσεβασμό στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματά τους. Πώς θα γίνει αυτό; Με τον Σχολικό Κανονισμό, μια μορφή Συνταγματικού Χάρτη, που θα συντάσσεται έπειτα από διάλογο, για να έχει γενική αποδοχή.

Προς αυτή την κατεύθυνση εργάστηκε επί δύο χρόνια ο Συνήγορος του Παιδιού Γιώργος Μόσχος, καταγράφοντας τις απόψεις των μαθητών σε όλη την Ελλάδα, για τη σύνταξη Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου. Στις 19 Οκτωβρίου κατέθεσε το «Σχολικό Σύνταγμα», 14 κεφαλαίων, που πρότειναν οι μαθητές, για έγκριση από το υπουργείο Παιδείας, ώστε να είναι έτοιμο προς υιοθέτηση στην Ετήσια Συνάντηση των Εφήβων Συμβούλων, που έχει προγραμματιστεί για 21-22 Νοεμβρίου στην Αθήνα.

Ο κ. Μόσχος, παράλληλα με τις προσωπικές επαφές σε σχολικές μονάδες της επικράτειας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, στις πρωτεύουσες των Περιφερειών) και την επικοινωνία του με τους εφήβους, μέσω ηλεκτρονικού φόρουμ που δημιούργησε, βασίστηκε και σε πιλοτική έρευνα με συμμετοχή 130 μαθητών από 60 Γυμνάσια και Λύκεια της Μακεδονίας. Στην προσπάθεια είχε αρωγούς την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, τις Διευθύνσεις Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης, τα Γραφεία Αγωγής Υγείας του Νομού και τα 20 μέλη της Ομάδας Εφήβων -Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Οπως προέκυψε από την έρευνα, ο Σχολικός Κανονισμός που θέλουν οι μαθητές πρέπει:

* Να εισάγει στη λειτουργία του σχολείου τις αρχές: της Δημοκρατίας, του Αλληλοσεβασμού, της Επικοινωνίας, της Ισότητας, της Συμμετοχής, της Ανεκτικότητας, της Αλληλεγγύης και της Συνεργασίας.

* Να λειτουργεί περισσότερο προληπτικά παρά κατασταλτικά, ευνοώντας ευνοϊκό κλίμα στο σχολείο, που θα το διασφαλίζει η διεύθυνση με την υποστήριξη όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

* Να είναι αυστηρός, αρκεί η αυστηρότητα να πηγάζει και να νομιμοποιείται μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες και να μην επιβάλλεται αυταρχικά, πειθαρχικά, χωρίς διάλογο, ενημέρωση και νόμιμη αιτία.

* Να προβλέπει, στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, συζητήσεις σε όλες τις τάξεις για το περιεχόμενό του (Σ.Κ.), ενημέρωση για τις πιθανές αλλαγές των μαθητικών κοινοτήτων. Το δικαίωμα κάθε σχολείου να αποφασίζει μόνο του για τον κανονισμό του, ο οποίος πρέπει να είναι διατυπωμένος σε γλώσσα προσιτή, κατανοητή, φιλική.

* Να δίνει το δικαίωμα στους εκλεγμένους εκπροσώπους των μαθητών να μετέχουν στον διάλογο για το περιεχόμενο του Κανονισμού με τους εκπαιδευτικούς και τους εκπροσώπους των γονέων. Οταν διαπιστώνεται διαφωνία με τους καθηγητές, να ακολουθεί ανοικτός διάλογος για αμοιβαία συναίνεση πριν καταλήξει η διεύθυνση στην τελική μορφή του.

Ως βάση, γίνονται αποδεκτές οι αρχές του Σ.Κ., που έθεσε το υπουργείο Παιδείας (2002) «παρά το ανεφάρμοστο, τη γενικότητα και την πολυπλοκότητά τους».

Επίσης, επιθυμία των μαθητών είναι ο Σχολικός Κανονισμός:

* Να δίνει τη δυνατότητα αναθεώρησής του, γιατί πρέπει να συμβαδίζει με τις αλλαγές και τις αντιλήψεις της κοινωνίας.

* Να καθιστά τους εκπαιδευτικούς, όπως και τους μαθητές, υπεύθυνους για την τήρηση των κανόνων, με τη συνεπή συμπεριφορά τους (π.χ. να μην καπνίζουν στους διαδρόμους του σχολείου και να μην απαντούν στο κινητό τους μέσα στην τάξη, γιατί δίνουν το κακό παράδειγμα και δεν βοηθούν στην ανάπτυξη του αλληλοσεβασμού).

* Να ενισχύει το κύρος των Μαθητικών Συμβουλίων, που είναι απαξιωμένα στη συνείδηση εκπαιδευτικών και μαθητών. Σήμερα η εκλογή εκπροσώπων σε αυτά γίνεται χωρίς επίγνωση της σοβαρής συμβολής τους στην καθημερινή λειτουργία των σχολείων.

* Να επιβάλλει την αυστηρή τήρηση των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων για τη σύγκληση των συμβουλίων από τους εκπαιδευτικούς, των οποίων ζητείται η υποστήριξη.

* Να υποχρεώνει τους διευθυντές των σχολείων να καλούν τακτικά τα 15μελή συμβούλια μαθητών και τα 5μελή συμβούλια των τάξεων για να ακούνε τις απόψεις τους και να ζητούν τη συμβολή τους στη σχολική λειτουργία.

* Να καθιερώνει τακτικές ώρες Διαλόγου και Επικοινωνίας, για θέματα που απασχολούν τους μαθητές στην καθημερινότητά τους, με συμμετοχή ειδικών (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.λπ.) που θα συζητούν μαζί τους για τα προσωπικά ή ψυχολογικά τους προβλήματα.

* Να υιοθετεί την παιδαγωγική ευαισθησία και κατανόηση για την ιδιαιτερότητα στην εμφάνιση των μαθητών, λόγω ηλικίας, προέλευσης, οικογενειακής κατάστασης κ.λπ. αντί των δημόσιων επικριτικών σχολίων και της επιβολής ποινών. Οταν εκτιμάται ότι υπάρχει παρέκκλιση από τους κανόνες ευπρέπειας και κοσμιότητας, να γίνεται σύσταση και διάλογος με τους εκπροσώπους των μαθητών, που πρέπει για τα θέματα αυτά να είναι συνεχής.

* Να ορίζει η προσέλευση και η αποχώρηση των μαθητών να γίνεται σύμφωνα με το προβλεπόμενο ωράριο, με επιείκεια για τους μαθητές από απομακρυσμένες περιοχές ή που μετακινούνται με δημόσιες συγκοινωνίες.

* Για τη συμμετοχή στην πρωινή προσευχή και στον εκκλησιασμό να συνεκτιμώνται, πέραν του σεβασμού των θρησκευτικών αναγκών, και οι πεποιθήσεις των μαθητών, για δε τη συμμετοχή στις λατρευτικές εκδηλώσεις οι ιδιαιτερότητες του σχολείου, η διαπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού.

* Να ενδυναμώνει τις πολιτιστικές δραστηριότητες-εκδηλώσεις και εκδρομές, με συνδυασμό των πολιτιστικών, θεατρικών, καλλιτεχνικών και αθλητικών δραστηριοτήτων, να ενθαρρύνει την έκδοση σχολικών εφημερίδων και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών.

* Να ανταποκρίνεται στις ανάγκες για βιβλιοθήκες εξοπλισμένες με Η/Υ, για ελεύθερη διακίνηση ιδεών και εντύπων, χωρίς προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.

* Να διασφαλίζει τη συμμετοχή σε δραστηριότητες εκτός σχολικού προγράμματος.

Αντίθετα, να είναι προαιρετική η συμμετοχή σε παρελάσεις ή άλλες δημόσιες εκδηλώσεις, εκτός σχολείου.

* Να κατοχυρώνει τον λόγο των μαθητών στον σχεδιασμό και στην επιλογή των σχολικών εκδρομών και για τη συμμετοχή των συνοδών – καθηγητών, οι οποίοι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις τους.

* Να βοηθάει στη δημιουργία περιβαλλοντικών ομάδων που να αναλαμβάνουν πέραν του σχολείου και κοινωνικές δράσεις.

* Τα σχολικά κτίρια να αποκτήσουν περισσότερο χρώμα. Να αναρτώνται οι εργασίες τους, οι μαθητές να συμβάλλουν στην καλλιτεχνική τους παρουσίαση, να έχουν χώρους για φύλαξη των προσωπικών τους ειδών (βιβλία, εκπαιδευτικά εργαλεία κ.ά.) και να έχουν γνώμη για τη διαμόρφωση και τη βελτίωση των σχολικών εγκαταστάσεων (ακαταλληλότητα αιθουσών, έλλειψη εργαστηρίων-βιβλιοθηκών, κακή χωροταξία με κίνδυνο ατυχημάτων, πρόσβαση μαθητών και γονέων με αναπηρία κ.λπ.).

* Να απαγορεύεται η τοποθέτηση καμερών στα προαύλια και στους εσωτερικούς χώρους και, αν κρίνονται απαραίτητες από το σχολικό συμβούλιο για προστασία από κλοπές ή βανδαλισμούς, να μην ενεργοποιούνται τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.

* Να απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων την ώρα του μαθήματος από όλους, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Η επιβολή της κύρωσης να μη συνοδεύεται από παρακράτηση των συσκευών, που πρέπει να παραδίδονται στους κηδεμόνες των μαθητών.

* Να μην επιτρέπεται τα κάπνισμα ούτε σε μαθητές ούτε σε εκπαιδευτικούς. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές ζητούν να οριστούν επιλεγμένοι προαύλιοι χώροι, εφόσον υπάρχει συγκατάθεση των γονέων.

* Κάθε σχολείο να παίρνει μέτρα για την ισότιμη ενσωμάτωση των αλλοδαπών. Να αποφεύγει τις διακρίσεις, να ενισχύει το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, στην έκφραση και στην επικοινωνία, ανάλογα με τα πολιτισμικά στοιχεία του μαθητή.

* Να αποφεύγεται ο διαχωρισμός των μαθητών εκ μέρους των καθηγητών, είτε για λόγους συμπεριφοράς είτε για λόγους απόδοσης (καλοί-κακοί μαθητές), γιατί δεν διευκολύνει το κλίμα συνεργασίας και συνεννόησης.

* Οι ποινές, για τους μαθητές που παραβιάζουν τους Σχολικούς Κανόνες, να είναι ανάλογες των πράξεων και της εν γένει συμπεριφοράς τους και να επιβάλλονται εφόσον έχουν προηγηθεί προειδοποιήσεις.

* Να προβλέπονται και εναλλακτικά τρόποι τιμωρίας σε περιπτώσεις πρόκλησης φθορών. Οπως η επισκευή από τους ίδιους τους μαθητές και η προσφορά κοινωφελούς εργασίας στο σχολείο. Σε σοβαρές κυρώσεις, να ζητείται και η γνώμη των εκπροσώπων των μαθητών. Γενικά, οι ποινές να μη χρησιμοποιούνται ως απειλές ή μέσα εκφοβισμού, να μην επηρεάζουν τη βαθμολογία, ούτε να συνοδεύονται από προσβολή της αξιοπρέπειας και από δημόσια διαπόμπευση. Να εξηγείται γιατί επιβάλλονται, να συμπληρώνονται από παιδαγωγικά μέτρα, οι δε επιπλήξεις να γίνονται κατ’ ιδίαν, και δημόσια μόνο αν δεν υπάρχει συμμόρφωση.

* Οι μαθητές θέλουν να εκφράζουν τη γνώμη τους και για θέματα εκτός Σχολικών Κανονισμών, όπως η αξιολόγηση των βιβλίων, των παιδαγωγικών μεθόδων και των εκπαιδευτικών τους. Μέσω της διεύθυνσης των σχολείων τους, να βρίσκονται σε ανοιχτό διάλογο με το υπουργείο Παιδείας.

Οπως επισημαίνουν, διεκδικούν τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο σχολείο, ως έκφραση Δημοκρατίας, Ωριμότητας και Κοινωνικής Ευαισθητοποίησης, ως προπαιδεία για την ουσιαστική και υπεύθυνη συμμετοχή τους στα κοινά.*

Ο φόβος του πρωτάρη στο Γυμνάσιο

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΤΑ ΝΕΑ”

Έρευνα καταγράφει τις δυσκολίες της μετάβασης από το Δημοτικό
ΕΡΕΥΝΑ του Χρήστου Κάτσικα , xkatsikas@xkatsikas.gr , ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2009

«Τον πρώτο καιρό στο Γυμνάσιο φοβόμουν. Όλοι ήταν μεγαλύτεροι, δεν ήξερα κανέναν. Δεν ήμουν πολύ ομιλητικός στην αρχή, περίμενα σ΄ ένα παγκάκι να χτυπήσει το κουδούνι, να τελειώσει το μάθημα και να φύγω από το σχολείο».

Για τον Στάθη, την Έφη, τον Ροβέρτο και την Κωνσταντίνα οι πρώτες ημέρες ως «πρωτάκια» στο Γυμνάσιο δεν ήταν όπως τις περίμεναν. Μαθητές σήμερα της Β΄ Γυμνασίου στο 9ο Γυμνάσιο Καλλιθέας «Μάνος Χατζιδάκις», θυμούνται ότι τέτοια περίοδο πέρυσι τα συναισθήματά τους ήταν μπερδεμένα. Τα μαθήματα που ήταν πιο δύσκολα, το γεγονός ότι βρίσκονταν σε έναν άγνωστο χώρο με παιδιά που δεν ήξεραν, αλλά και η εναλλαγή καθηγητών που έμπαιναν στη σχολική αίθουσα ήταν από τις βασικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν. «Ήμουν με μεγαλύτερα παιδιά με τα οποία δεν μπορούσα να κάνω παρέα. Στο Δημοτικό είχαμε φιλίες με όλες τις τάξεις. Ήμασταν πιο δεμένοι», λέει ο 13χρονος Ροβέρτος. Όπως δηλώνουν οι μαθητές, χρειάστηκε να περάσει το πρώτο «κρίσιμο» τρίμηνο προκειμένου να αρχίσουν να προσαρμόζονται στα νέα σχολικά δεδομένα.

Ένας στους τέσσερις δηλώνει ότι δεν πολυκαταλαβαίνει τα μαθήματα και επίσης ένας στους τέσσερις φοβάται τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων στα διαλείμματα. Μιλάμε για τα 100.000 «πρωτάκια» που μόλις πέρασαν από τη Στ΄ τάξη του Δημοτικού στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου.

Οι αντιθέσεις
Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο αποτελεί μια ολόκληρη διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει όλες τις περιπλοκές που συνεπάγεται μια αλλαγή, μια μετάβαση. Στη χώρα μας, η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από την παροχή γενικών γνώσεων, ενώ η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από τη διαφοροποίηση των μαθημάτων. Και καθώς η βασική φιλοσοφία που διέπει τη λειτουργία, την οργάνωση και τον ρόλο Δημοτικού και Γυμνασίου είναι αυτή των δύο σχολείων που εργάζονται αυτόνομα, η μετάβαση των 12χρονων έχει επιπτώσεις στη σχολική τους πορεία ενώ για το 10% αυτής της ηλικιακής ομάδας η αλλαγή σχολείου αποτελεί τραυματική εμπειρία και πολλά απ΄ αυτά τα παιδιά έχουν συνεχιζόμενα προβλήματα.

Τα πιο εμφανή στοιχεία της αλλαγής είναι ότι αυτή συνεπάγεται χάσιμο φίλων, νέες γνωριμίες, περισσότερους από έναν εκπαιδευτικούς, το να γίνεται κάποιος ο νεώτερος ενώ ήταν ο μεγαλύτερος, διαφορετικές διδακτικές μεθόδους και πιο απαιτητική εργασία στο σπίτι. Οι αγωνίες των μαθητών περιστρέφονται γύρω από πέντε κύρια ζητήματα: το μέγεθος και την πιο σύνθετη οργάνωση του νέου σχολείου, τους νέους τύπους πειθαρχίας και εξουσίας, τις νέες απαιτήσεις για δουλειά, την προοπτική να γίνει ένας μαθητής αντικείμενο άσκησης βίας και την περίπτωση να χάσει τους φίλους του.
Ο ΦΟΒΟΣ
Ένας στους τέσσερις δηλώνει ότι φοβάται τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων

Δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα νέα μαθήματα

ΔΥΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ, ο δρ Νίκος Αναστασάτος και η Λίνα Κεχαγιά, θέλοντας να απαντήσουν σε μια σειρά από προβλήματα που παρατηρούσαν στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου μελέτησαν το πώς βίωναν τη μετάβαση από το Δημοτικό.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, στην ομάδα των ερωτήσεων που αφορούσαν την πληροφόρηση που είχαν από το Δημοτικό και τον χρόνο προσαρμογής τους καθίσταται σαφές το έλλειμμα ενημέρωσης για τους μαθητές της Στ΄ Δημοτικού προτού αλλάξουν βαθμίδα εκπαίδευσης, καθώς ο ένας στους δύο μαθητές δηλώνει ότι δεν ήταν ενημερωμένος από το Δημοτικό για το νέο περιβάλλον που θα συναντούσε. Το ένα τρίτο των μαθητών δηλώνουν ότι οι πρώτες ημέρες στο Γυμνάσιο «ήταν δύσκολες και ένιωθαν μοναξιά», θα ήθελαν από τους καθηγητές τους «να είναι πιο φιλικοί και ανεκτικοί» (κυρίως τα κορίτσια) και «περισσότερη βοήθεια για την προσαρμογή τους» (κυρίως τα αγόρια).

Ως προς τα μαθήματα, επτά στους δέκα μαθητές θεωρούν τα μαθήματα της Στ΄ του Δημοτικού ευκολότερα, ενώ δύο στους τρεις θεωρούν ότι τα μαθήματα του Γυμνασίου δεν αποτελούν συνέχεια της Στ΄ Δημοτικού και ότι δυσκολεύονται από τα νέα μαθήματα και τους πολλούς καθηγητές.

Ένας στους τέσσερις μαθητές επισημαίνουν ότι δεν πολυκαταλαβαίνουν τα νέα μαθήματα, ότι οι πολλοί καθηγητές τους δυσκολεύουν και αναγκάστηκαν να πάνε φροντιστήριο. Σχεδόν οι μισοί μαθητές ζητούν από τους καθηγητές τους να είναι περισσότερο φιλικοί και να μην ξεχνούν ότι αντιμετωπίζουν παιδιά και όχι ενηλίκους.

Τέλος, στα ζητήματα αισθήματος ασφάλειας και πειθαρχίας, πολλοί δηλώνει ότι ένιωθαν μεγαλύτερη ασφάλεια στο Δημοτικό ενώ ένας στους τέσσερις δηλώνουν ότι φοβάται, πάντα ή μερικές φορές, στα διαλείμματα τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων. Οι μισοί μαθητές επιθυμούν μεγαλύτερη προστασία από μεγαλύτερους συμμαθητές τους στα διαλείμματα (υπερδιπλάσιο το ποσοστό των κοριτσιών από το αντίστοιχο των αγοριών). «Όταν τα μεγαλύτερα παιδιά μας φόβιζαν έξω, φεύγαμε», λέει ο Στάθης, ενώ η 13χρονη Έφη προσθέτει ότι αντιμετώπισε και παιδιά που ήταν υπεροπτικά απέναντί της.

Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις για τη νέα γρίπη

Επίσημες οδηγίες από του Υπουργείο Παιδείας

1. Αν το παιδί απουσιάσει από το σχολείο με συμπτώματα γρίπης, κατά την επιστροφή του χρειάζεται να προσκομίσει βεβαίωση γιατρού ότι δε νοσεί πια;
Αν το παιδί απουσιάσει από το σχολείο με συμπτώματα γρίπης, δε χρειάζεται κατά την επιστροφή του να προσκομίσει βεβαίωση γιατρού ότι δε νοσεί.

2. Αν το παιδί απουσιάσει από το σχολείο με συμπτώματα γρίπης, πόσο διάστημα χρειάζεται να παραμείνει στο σπίτι ώστε να είναι βέβαιο ότι κατά την επιστροφή του δε θα μεταδώσει τον ιό; Αν κατά την επιστροφή του παρατηρηθεί ύπαρξη συμπτωμάτων, όπως βήχας, θα πρέπει να ενημερωθεί ο γονέας ώστε να παραμείνει και άλλο κατ οίκον;
Τα παιδιά που παρουσιάζουν γριπώδη συνδρομή παραμένουν στο σπίτι τους για όσες μέρες διαρκεί ο πυρετός και επιπλέον ακόμα ένα 24ωρο μετά την υποχώρησή του χωρίς χρήση αντιπυρετικών. Βήχας που επιμένει μετά την παρέλευση του προαναφερόμενου χρονικού διαστήματος δεν υποχρεώνει το μαθητή να παρατείνει την παραμονή του στο σπίτι.

3. Μπορούν να πραγματοποιούνται σχολικές εορτές και επισκέψεις σε κλειστούς χώρους (θέατρα, κινηματογράφους, μουσεία κτλ.);
Με τα σημερινά επιδημιολογικά δεδομένα , δε συντρέχει λόγος ακύρωσης σχολικών εορτών και επισκέψεων σε κλειστούς χώρους.

4. Η μετακίνηση μαθητών με σχολικά λεωφορεία δημιουργεί, λόγω του ανεπαρκούς αερισμού, προβλήματα στην υγεία των μαθητών;
Εφόσον τα οχήματα μεταφοράς των μαθητών αερίζονται επαρκώς και καθαρίζονται κατά τον συνήθη τρόπο πριν και μετά την επιβίβαση των μαθητών , δεν συντρέχουν λόγοι ανησυχίας για την υγεία των μαθητών.

5. Με ποιον τρόπο προμηθεύονται οι σχολικές μονάδες τα αντισηπτικά και τα άλλα υλικά των οποίων η προμήθεια απαιτείται από τις εγκυκλίους για την πρόληψη της διασποράς της νέας γρίπης;
Η προμήθεια αντισηπτικών και άλλων υλικών προβλεπόμενων από τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης πραγματοποιείται από τις σχολικές μονάδες μέσω των σχολικών Επιτροπών. Το Υπουργείο Παιδείας, δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων απέστειλε προς όλες τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης χρηματικό ποσό ανάλογο με τον σύνολο των μαθητών και των εκπαιδευτικών της κάθε Διεύθυνσης, με σκοπό να διατεθεί στις αντίστοιχες σχολικές Επιτροπές όλων των σχολικών μονάδων.

6. Εάν το παιδί έχει κάνει το εμβόλιο της νέας γρίπης θα χρειαστεί να κάνει και το εμβόλιο της κοινής γρίπης;
Το εμβόλιο κατά της νέας γρίπης δεν παρέχει προστασία έναντι των στελεχών της εποχικής γρίπης . Για το λόγο αυτό, τα παιδιά που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου συνιστάται να εμβολιαστούν και για την εποχική γρίπη.
Οι ομάδες αυτές, όπως περιγράφονται στη με αριθμ. Πρωτ. Υ1/Γ.Π.105420/15-9-2009 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι:
Α. Υγιή παιδιά 6 μηνών-5 ετών, για την αποφυγή ταυτόχρονης νόσησης από διαφορετικούς τύπους του ιού της γρίπης
Β. Πάσχοντες από άσθμα ή άλλες χρόνιες πνευμονοπάθειες
Γ. Πάσχοντες από καρδιακή νόσο με σοβαρές καρδιοαιμοδυναμικές διαταραχές
Δ. Πάσχοντες από ανοσοκαταστολή (κληρονομική ή επίκτητη εξαιτίας νοσήματος ή θεραπείας)
Ε. Πάσχοντες από δρεπανοκυτταρική νόσο (και άλλες αιμοσφαιρινοπάθειες)
ΣΤ. Παιδιά που παίρνουν ασπιρίνη μακροχρόνια (π.χ. νόσος Kawasaki) για να ελαττωθεί ο κίνδυνος εμφάνισης συνδρόμου Reyeμετά από γρίπη
Ζ. Πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη ή άλλο χρόνιο μεταβολικό νόσημα
Η. Πάσχοντες από χρόνια νεφροπάθεια
Θ. Μεταμοσχευθέντες
Ι. Κλειστοί πληθυσμοί (προσωπικό και εσωτερικοί σπουδαστές Γυμνασίων – Λυκείων, στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών, ειδικών σχολείων ή σχολών, τρόφιμοι και προσωπικό ιδρυμάτων, οίκων ευγηρίας).

7. Εάν το παιδί έχει κάνει εμβόλιο για πνευμονιόκοκκο κινδυνεύει από τον ιό της γρίπης εφόσον αυτός εξελιχθεί σε πνευμονία;
Η πνευμονία είναι μια πιθανή επιπλοκή της γρίπης ,που μπορεί να έχει αίτιο πέραν του πνευμονιοκόκκου και άλλα μικρόβια και ιούς (ακόμα και τον ίδιο τον ιό της νέας γρίπης). Το εμβόλιο κατά του πνευμονιοκόκκου προστατεύει από τη λοίμωξη από το συγκεκριμένο μικρόβιο – αίτιο πνευμονίας.

8. Με ποιο τρόπο γίνεται η απολύμανση των σχολείων;
Η απολύμανση γίνεται σύμφωνα με την πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας που τονίζει ότι: «Πέρα από τις συνήθεις εργασίες καθαρισμού, χρειάζεται συχνός καθαρισμός των λείων επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (π.χ. πόμολα, χερούλια, κουπαστή από σκάλες ή κιγκλίδωμα, βρύσες κ.λ.π.) με κοινά καθαριστικά, δηλαδή υγρό σαπούνι και νερό ή διάλυμα οικιακής χλωρίνης 10% (ένα μέρος οικιακής χλωρίνης αραιωμένο σε 10 μέρη νερό) ή αλκοολούχο αντισηπτικό. Σημειώνεται ότι οι εργασίες καθαρισμού πρέπει να γίνονται με χρήση γαντιών και στολή εργασίας».

9. Οι διάφορες σχολικές δραστηριότητες (εκδρομές, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.λ.π.) αναστέλλονται;
Δεν υπάρχει ανάγκη για οιαδήποτε αναστολή δραστηριοτήτων λόγω της νέας γρίπης, ούτε συνίσταται κάτι τέτοιο από ελληνικούς και διεθνείς φορείς (ΚΕΕΛΠΝΟ, ΠΟΥ) .

Ο Χίτλερ… προπονητής

Από “\\www.sportfm.gr

Έχετε ποτέ φανταστεί τον Αδόλφο Χίτλερ να κάθεται στον πάγκο της εθνικής Γερμανίας; Κι όμως πολλά παιδιά στη Μεγάλη Βρετανία αυτή την άποψη έχουν…

Σε μία έρευνα που διεξήχθη στη Μ. Βρετανία σε 2.000 παιδιά ηλικίας από 9 έως 15 ετών σχετικά με τις γνώσεις τους για τους Παγκοσμίους Πολέμους τα αποτελέσματα δεν ήταν και τόσο… ενθαρρυντικά.

Αναλυτικά:

1) Ένα στα 20 παιδιά νομίζει ότι ο Χίτλερ ήταν ο προπονητής της Εθνικής Γερμανίας στο ποδόσφαιρο!

2) Ένα στα έξι πιστεύει πως το Άουσβιτς είναι θεματικό Πάρκο!

3) Το 12% των παιδιών θεωρεί ότι το λογότυπο των McDonalds ήταν το σύμβολο της Ημέρας των Βετεράνων, όπου μνημονεύονται όσοι «έπεσαν» στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

4) Και τέλος, ένα στα 20 πιστεύει ότι το Ολοκαύτωμα ήταν ο εορτασμός που έγινε για τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Επιμέλεια: Παναγιώτης Μαυρούτσος

Μαθήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης

Μαθήματα για το σεξ στα σχολεία

Εφημερίδα “ΤΟ ΕΘΝΟΣ” 6/11/2009

Υποχρεωτικά γίνονται τα μαθήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στους 15χρονους μαθητές της Βρετανίας, έπειτα από απόφαση του υπουργείου Παιδείας της χώρας.

Αυτό σημαίνει ότι από τον Σεπτέμβριο του 2011 όλοι οι έφηβοι θα πρέπει να παρακολουθήσουν μαθήματα διάρκειας ενός έτους που αφορούν το σεξ, την αντισύλληψη και τις σχέσεις.

Σύμφωνα με το αποκαλούμενο πρόγραμμα «Προσωπική, Κοινωνική, Υγειονομική και Οικονομική Διαπαιδαγώγηση», τα παιδιά ηλικίας πέντε ετών θα παρακολουθούν μαθήματα για τα μέρη του ανθρώπινου σώματος, τις σχέσεις και τα ναρκωτικά, ενώ στην ηλικία των επτά θα μαθαίνουν για την εφηβεία. Στο γυμνάσιο τα μαθήματα θα αφορούν την αντισύλληψη, το AIDS, την εγκυμοσύνη και τις ομοφυλόφιλες σχέσεις.

“Κυρία, τι βαθμό πήρατε;»

Ουάσιγκτον: οι δάσκαλοι βαθμολογούνται και οι χειρότεροι απολύονται!
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Κίττυ Ξενάκη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2009, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΤΑ ΝΕΑ” 6/11/2009

Αυτή τη σχολική χρονιά, στα (δημόσια) σχολεία της Ουάσιγκτον δεν βαθμολογούνται μόνο οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί. Οι καλύτεροι θα επιβραβευτούν με μπόνους.
Οι χειρότεροι θα απολυθούν. Μια ακόμα προσπάθεια του Μπαράκ Ομπάμα που διχάζει.

«Μόλις πήρα τον πρώτο μου βαθμό», λέει στην ανταποκρίτρια της «Liberation» η Χλόη, δασκάλα στο νηπιαγωγείο. «Η επιθεωρήτρια έμεινε στην τάξη μισή ώρα, ενόσω δίδασκα στα παιδιά το γράμμα S. Τελικά, μου έβαλε 274 με άριστα το 400. Απογοητεύτηκα πολύ». Η επιθεωρήτρια επισήμανε στη Χλόη πως έκανε δύο βασικά λάθη: καταρχάς, δεν παρουσίασε το γράμμα S στα 4χρονα παιδιά με «προσωπικό» τρόπο. «Ακούσαμε μια ιστορία γύρω από το γράμμα S, αναζητήσαμε το γράμμα S τυπωμένο κάπου μέσα στην τάξη, τα παιδιά σχεδίασαν το γράμμα S στο χέρι τους και στον αέρα…», λέει η παιδαγωγός. «Δεν είπα όμως τίποτα που να έχει σχέση με τις προσωπικές εμπειρίες των παιδιών. Δεν τα ρώτησα, για παράδειγμα, αν είχαν ήδη δει κάπου ένα S». Και το δεύτερο παιδαγωγικό της σφάλμα; Η Χλόη έβαλε τα παιδιά να σχηματίσουν το γράμμα S με κανονικά μακαρόνια, χωρίς να σκεφτεί να χρησιμοποιήσει ένα είδος ζυμαρικών που ξεκινούν από S, τα shell pasta- κοχύλια. Κι αν δεν βελτιωθεί, σίγουρα δεν θα εισπράξει μπόνους, πιθανώς μάλιστα να χάσει τη δουλειά της.

Τα μπόνους
Ο Μπαράκ Ομπάμα δηλώνει βαθιά πεπεισμένος για την αναγκαιότητα «να ανταμείψουμε τους καλούς καθηγητές και να πάψουμε να βρίσκουμε δικαιολογίες για τους κακούς» και γι΄ αυτό και αύξησε στα 297 εκατομμύρια δολάρια φέτος τον προϋπο λογισμό του «ταμείου ενθάρρυνσης των καθηγητών» που ίδρυσε το 2006 η κυβέρνηση Μπους. Ο Τζέισον Κάμρας, σύμβουλος του προέδρου σε θέματα εκπαίδευσης και αρχιτέκτονας της μεταρρύθμισης που δοκιμάζεται φέτος στην Ουάσιγκτον πριν επεκταθεί ενδεχομένως σε πανεθνικό επίπεδο, υπόσχεται για τους καλύτερους εκπαιδευτικούς μπόνους έως και 20.000

δολαρίων ετησίως- ο μέσος ετήσιος μισθός ενός εκπαιδευτικού είναι περίπου 65.000 δολάρια. Τα δημόσια σχολεία της Ουάσιγκτον έχουν ανάγκη αυτή τη μεταρρύθμιση, συνηγορεί η Μισέλ Ρι, υπεύθυνη Δημόσιας Εκπαίδευσης στην περιφέρεια της Κολούμπια: στα σχολεία αυτά φοιτούν κατά κύριο λόγο παιδιά φτωχών οικογενειών, μαύρων και ισπανόφωνων, τα προβλήματα είναι πολλά, οι προσδοκίες χαμηλές και πολλοί καθηγητές έχουν συνηθίσει στη μετριότητα.

Οι αντιδράσεις
Τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών, ωστόσο, αντιδρούν. Το περίπλοκο σύστημα αξιολόγησης των καθηγητών που εμπνεύστηκαν οι αρχές δεν τους πείθει για το πόσο δίκαιο είναι. Η ετήσια βαθμολογία του καθηγητή, αυτή που θα κρίνει και το μέλλον του, στηρίζεται σε τέσσερις συνιστώσες: στις πέντε βαθμολογίες που θα δώσουν στη διάρκεια της χρονιάς οι επιθεωρητές κατά τις ισάριθμες μισάωρες επισκέψεις τους• στα αποτελέσματα του σχολείου ως συνόλου• στον «επαγγελματισμό» του διδάσκοντος (καθυστερήσεις ή αδικαιολόγητες απουσίες κατεβάζουν τον βαθμό)• και στις επιδόσεις των μαθητών σε τεστ που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο τον Απρίλιο. Οι συνδικαλιστές όμως εντοπίζουν πολλά προβλήματα σε αυτόν τον τρόπο αξιολόγησης: «Μπορείτε να μου πείτε τι σημαίνει “δυναμικό μάθημα”;», ρωτά δίνοντας ένα παράδειγμα ο Τζορτζ Πάρκερ, πρόεδρος του συνδικάτου εκπαιδευτικών της Ουάσιγκτον (WΤU). «Για να βαθμολογηθεί με άριστα ένας εκπαιδευτικός πρέπει να έχει στην τάξη “δυναμική παρουσία”, μεταδίδοντας παράλληλα στους μαθητές “ενθουσιασμό για το μάθημα”. Πόσο αντικειμενικά είναι όλα αυτά;».

Ενστάσεις και θεωρίες συνωμοσίας

ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ έχουν πολλές ενστάσεις. Στην Ουάσιγκτον, λένε, υπάρχουν εύκολες, δύσκολες και πολύ δύσκολες συνοικίες, όπου τα παιδιά φτάνουν πεινασμένα στο σχολείο, ακούνε πυροβολισμούς απ΄ έξω όταν πάνε για ύπνο το βράδυ και γίνονται μάρτυρες εμπορίας ναρκωτικών στη γωνιά του δρόμου. Δεν μπορούν, υποστηρίζουν, να αξιολογούνται με τον ίδιο τρόπο όλοι οι καθηγητές, όλων των περιοχών. Στη χώρα της συνωμοσιολογίας, όμως, υπάρχουν κι αυτοί που βλέπουν πίσω από το νέο αυτό σύστημα αξιολόγησης «έναν σοφιστικέ τρόπο να εκδιωχθούν όλοι οι παλιοί καθηγητές ώστε να αντικατασταθούν με νεώτερους». Η θεωρία αυτή, μάλιστα, εμπεριέχει και την «απαραίτητη» ρατσιστική παράμετρο«οι περισσότεροι παλιοί καθηγητές είναι μαύροι»…

Τα greeklish βλάπτουν την ορθογραφία

Από ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ραδιοφωνικού σταθμού “Αθήνα 9,84
Ένα ιδιαίτερα αυξανόμενο ποσοστό μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish ως τρόπο έκφρασης στον γραπτό τους λόγο, κυρίως μέσω του διαδικτύου και των μηνυμάτων που ανταλλάσσουν μέσω κινητών τηλεφώνων, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην ορθογραφική τους ικανότητα.

Σε έρευνα που διενήργησε το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (κατά τη σχολική χρονιά 2008-09), τόσο σε μαθητές όλων των βαθμίδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολεία της Κοζάνης (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ) όσο και σε φιλολόγους, διαπιστώνεται ότι, η διαδεδομένη χρήση των greeklish, που ξεκινά ακόμη και από το δημοτικό, οδηγεί στην αύξηση των ορθογραφικών τους λαθών στα γραπτά του σχολείου.

Τα είδη των λαθών των μαθητών αφορούν κυρίως την παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, το συνδυασμό ελληνικών και λατινικών γραμμάτων σε μία λέξη, ορθογραφικά λάθη (π.χ. ο αντί για ω), φωνητικά λάθη (κυρίως στους φθόγγους π.χ. κς αντί για ξ), καθώς, επίσης, σύντμηση λέξεων (π.χ. tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί για δηλαδή κ.α.).

Οι φιλόλογοι δήλωσαν ότι συνάντησαν λέξεις γραμμένες σε greeklish σε γραπτά του σχολείου σε ποσοστό 64,3% και ότι παρατηρήθηκαν και μη αναμενόμενα λάθη, όπως αλλαγή χρόνου ή προσώπου στα ρήματα, αλλαγή πτώσης στα ουσιαστικά, αντικατάσταση λέξης με άλλη, με εντελώς διαφορετική σημασία.

Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish, με αξιοσημείωτη αύξηση χρηστών από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι μαθητές που παραδέχτηκαν ότι τα χρησιμοποιούν στο γυμνάσιο φτάνουν το 67,8%, στο ΕΠΑΛ το 70,2% και στο ΓΕΛ 88,5%. Απ’ αυτούς, περίπου το 50% τα χρησιμοποιούν από δύο έως και περισσότερα χρόνια, ενώ πάνω από το 63% τα χρησιμοποιεί καθημερινά ή πολλές φορές τη μέρα.

Το 19% των μαθητών της Α’ και το 51,6% της Β’ τάξης του Γυμνασίου δήλωσε ότι χρησιμοποιεί τα greeklish τουλάχιστον δύο χρόνια, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, η χρήση τους ξεκινά από το δημοτικό.

Οι μαθητές δήλωσαν ακόμη πως πέρα από τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (sms 52,8%, e-mail 78,2%, chat-forum 84,7%, smartphone 16,1%, pda 13,7%) χρησιμοποιούν τα greeklish και σε χειρόγραφα (προσωπικές σημειώσεις, σχολικές εργασίες, σημειώματα κ.α.) σε ποσοστό 15,7%.

Οι λόγοι χρήσης του συγκεκριμένου τρόπου γραφής είναι κατά τους μαθητές η συνήθεια, σε ποσοστό 83,9%, η εξοικονόμηση χρόνου (75,8%), επειδή το θεωρούν χρήσιμο ή βολικό εργαλείο (71,4%), για την αποφυγή ορθογραφικών λαθών (38,7%) και … επειδή είναι μόδα (33,9%).

Στην ίδια έρευνα, το 58,5% των μαθητών θεωρεί ότι η χρήση των greeklish απειλεί την ελληνική γλώσσα, ενώ την ίδια άποψη έχει μόνο το 64,3% των φιλολόγων, ενώ το 53,6% έχει παρατηρήσει αύξηση των ορθογραφικών λαθών σε μαθητές, που παλαιότερα παρουσίαζαν καλύτερες επιδόσεις στο γραπτό λόγο.
Tags: greeklish, μαθητές, Κινητά, Ίντερνετ Σχολιάστε
Εκτυπώσιμη μορφή


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων