Κτητικές αντωνυμίες -(α’ πρόσωπο) δικός μου/δικός μας, δική μου/δική μας, δικό μου/δικό μας -(β’ πρόσωπο) δικός σου/δικός σας, δική σου/δική σας, δικό σου/δικό σας -(γ’ πρόσωπο) δικός τον/δικός τους, δική τον/δική τους, δικό τον/δικό τους. Ως κτητικές αντωνυμίες λειτουργούν και οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών έπειτα από ουσιαστικό. Οριστικές αντωνυμίες -ο ίδιος, η ίδια,…Συνέχεια ανάγνωσης ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ
• Ο περιφραστικός σχηματισμός είναι ο πιο κοινός και συνηθισμένος. Μονολεκτικό τύπο συγκριτικού δεν έχουν τα επίθετα που λήγουν σε: -ής, -ιά, -ί (καφετής – καφετιά – καφετί -» πιο καφετής) -ης, -α, -ικο (ζηλιάρης – ζηλιάρα – ζηλιάρικο -» πιο ζηλιάρης) -άς, -ού, -άδικο /-ής, -ού, -ήδικο /-άς, -ού, -ούδικο (φωνακλάς – φωνακλού -φωνακλάδικο…Συνέχεια ανάγνωσης ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ
Π Ραψωδία
Περίληψη της ραψωδίας Ο Πάτροκλος, φτάνοντας στα πλοία των Μυρμιδόνων, εκθέτει τη σοβαρότητα της κατάστασης στον Αχιλλέα και τον κατηγορεί για τη σκληρή στάση του. Του ζητάει να επιτρέψει τουλάχιστον σ’ αυτόν να οδηγήσει τους Μυρμιδόνες στη μάχη. Ο Πηλείδης, βλέποντας κιόλας καπνό να βγαίνει από το καράβι του Πρωτεσίλαου, υποχωρεί και επιτρέπει στον Πάτροκλο…Συνέχεια ανάγνωσης Π Ραψωδία
Ιλιάδα: Ανακεφαλαίωση
Ι. ΙΔΕΕΣ – ΑΞΙΕΣ (ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ) Άτις – ύβρις – νέμεσις – τίσις: Άτη είναι η τύφλωση του νου του ανθρώπου που οδηγεί στην ύβρη. Πρόκειται για την αλαζονική συμπεριφορά του ανθρώπου που ξεπερνά το μέτρο, τα επιτρεπτά όρια της ανθρώπινης φύσης, και συμπεριφέρεται προσβλητικά απέναντι σε θεούς και ανθρώπους. Η συμπεριφορά αυτή οφείλεται…Συνέχεια ανάγνωσης Ιλιάδα: Ανακεφαλαίωση
Τα λουλούδια της Χιροσίμα, Ε. Μόρρις
Το απόσπασμα του μυθιστορήματος Τα λουλούδια της Χιροσίμα εκτυλίσσεται 15 χρόνια μετά την 6η Αυγούστου 1945, ημέρα της ατομικής έκρηξης στη Χιροσίμα. O Σαμ, Ο νεαρός αμερικανός ζει το όνειρό του να επισκεφθεί την Ιαπωνία και η νεαρή Γιούκα , που για μερικά επιπλέον γεν δέχεται να τον φιλοξενήσει, κάνει το παν για να μην του χαλάσει την…Συνέχεια ανάγνωσης Τα λουλούδια της Χιροσίμα, Ε. Μόρρις
Γραφείον Ευρέσεως Εργασίας, Μ. Κουμανταρέας
Το κείμενό μας είναι απόσπασμα από τη συλλογή διηγημάτων του μεταπολεμικού συγγραφέα Μένη Κουμανταρέα:”Τα μηχανάκια”. O Αναστάσης είναι ένας νέος που ζει στην Αθήνα στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ο οποίος νιώθει ξεκομμένος από την οικογένεια και τον κοινωνικό του περίγυρο. Σε αυτό το απόσπασμα από Τα μηχανάκια, την πρώτη συλλογή διηγημάτων του, ο…Συνέχεια ανάγνωσης Γραφείον Ευρέσεως Εργασίας, Μ. Κουμανταρέας
Η΄ ΡΑΨΩΔΙΑ
ΡΑΨΩΔΙΑ Η Έκτορος και Αίαντος μονομαχία. Νεκρών αναίρεσις. Περίληψη στίχων Ο Αίαντας εμφανίζεται πάνοπλος, με άγριο χαμόγελο, προκαλώντας αγαλλίαση στους Αχαιούς και τρόμο στους Τρώες, ακόμα και στον Έκτορα. Στο ένα του χέρι κρατάει κοντάρι και στο άλλο ασπίδα φτιαγμένη από εφτά δερμάτινες στρώσεις και μια χάλκινη. Προκαλεί τον Έκτορα λέγοντας πως μεταξύ των Αχαιών…Συνέχεια ανάγνωσης Η΄ ΡΑΨΩΔΙΑ
Ε Ραψωδία
«Διομήδους Αριστεία» (στ. 274-430) ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΈΝΟΥ Η συμπλοκή του Διομήδη με τον Πάνδαρο – Ο θάνατος του Πάνδαρου Ο αγώνας του Αινεία γύρω από τον νεκρό Πάνδαρο και η επέμβαση της Αφροδίτης Τα άλογα του Αινεία Ο τραυματισμός της Αφροδίτης από τον Διομήδη Η Αφροδίτη αποσύρεται στον Όλυμπο –…Συνέχεια ανάγνωσης Ε Ραψωδία
Ζ Ραψωδία
Συνάντηση Έκτορα και Ανδρομάχης σε εικόνες «Έκτορος και Ανδρομάχης ομιλία» (στ. 369-529) ΔΟΜΗ – ΣΚΗΝΕΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ Α. Η αναζήτηση της Ανδρομάχης από τον Έκτορα (στ. 369-389) χώρος: το ανάκτορο του Έκτορα πρόσωπα: Έκτορας, οικονόμος, (δούλες = βουβά πρόσωπα) Β. Η συνάντηση Έκτορα – Ανδρομάχης (στ. 390-494) χώρος: οι Σκαιές Πύλες πρόσωπα: Έκτορας, Ανδρομάχη (παραμάνα,…Συνέχεια ανάγνωσης Ζ Ραψωδία