Οι κάστες υπάρχουν στην Ινδία ακόμη και σήμερα!
Οι κατώτερες κάστες στην Ινδία εξακολουθούν να καθαρίζουν τα ανθρώπινα περιττώματα με γυμνά χέρια
Ας σχολιάσουμε το παρακάτω βιντεάκι. Συμφωνούμε; Έχουμε ενστάσεις;
3.1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ
- Η θέση που καταλαμβάνει το άτομο στις κοινωνικές ομάδες όπου συμμετέχει.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ | ΘΕΣΕΙΣ |
Οικογένεια
Σχολείο Επιχείρηση Πολιτικό κόμμα |
γονιός, παιδί
δάσκαλος, μαθητής εργοδότης, εργαζόμενος στέλεχος, μέλος |
- Εξουσίαπου έχει το άτομο: ανάλογη της κοινωνικής του θέσης
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ | ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ-ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ | ΕΞΟΥΣΙΑ |
μεγάλη
μικρή |
πολλά
λίγα |
μεγάλη
μικρή |
3.1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
- Τρόπος κατάληψης κοινωνικής θέσης: ανάλογα με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του ατόμου
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ |
εκ γενετής
ηλικία φύλο εθνότητα |
δοτές
μαθητής στρατιώτης Έλληνας |
επίκτητα
μόρφωση εισόδημα |
κεκτημένες
φοιτητής, καθηγητής επιχειρηματίας |
Η σημασία των εκ γενετής ή επίκτητων χαρακτηριστικών διαφέρει από κοινωνία σε κοινωνία.
(παλαιότερες κοινωνίες ð δινόταν βάρος στα εκ γενετής χαρακτηριστικά, π.χ. η γυναίκα αποκλειόταν από θέσεις εξουσίας
σύγχρονες κοινωνίες ð δίνεται βάρος στα επίκτητα χαρακτηριστικά π.χ. η μόρφωση και οι δεξιότητες οδηγούν σε κεκτημένες κοινωνικές θέσεις, εφόσον υπάρχει ισότητα)
3.2 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
- ΕΙΝΑΙ η συμπεριφορά που οφείλει να έχει το άτομο που κατέχει μια κοινωνική θέση απέναντι στα άλλα άτομα
- ΑΠΟΡΡΕΕΙ από δικαιώματα / υποχρεώσεις που πηγάζουν από την κοινωνική του θέση
- ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ από κοινωνικούς κανόνες
(π.χ. σχολικοί κανόνες : προσδιορίζουν το ρόλο του μαθητή
νόμοι : προσδιορίζουν το ρόλο του πολίτη)
- ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΤΑΙ με βάση την προσωπικότητα του καθενός.
Η ελευθερία στην προσαρμογή του κοινωνικού ρόλου στην προσωπικότητά μας, εξαρτάται από την κάθε κοινωνία.
(παλαιότερες κοινωνίες ð λιγότερη ελευθερία επιλογής συμπεριφοράς
σύγχρονες κοινωνίες ð περισσότερη ελευθερία επιλογής συμπεριφοράς)
ΣΥΓΡΟΥΣΗ ΡΟΛΩΝ (π.χ. γονέας – εργαζόμενος)
Συμμετοχή σε πολλές κοινωνικές ομάδες -> Πολλοί κοινωνικοί ρόλοι -> Πολλές υποχρεώσεις -> Σύγκρουση ρόλων
3.3 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
- ΕΙΝΑΙ πρότυπα συμπεριφοράς (π.χ. ισομερής κατανομή οικογενειακών βαρών)
- ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΙ από κοινωνικές αξίες (π.χ. αξία ισότητας)
- ΕΙΔΗ: τυπικοί – άτυποι (γραπτοί – άγραφοι)
αυστηροί – ελαστικοί (προβλέπουν ή όχι ποινές)
γενικοί – ειδικοί (αφορούν όλο ή μέρος του κοινωνικού συνόλου)
.4 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ
- Ο τρόπος που η κοινωνία κατατάσσειτα άτομα σε κοινωνικές θέσεις, με βάση τα κοινωνικά τους χαρακτηριστικά.
- Κλειστό σύστημα διαστρωμάτωσης: η κοινωνική θέσητου ατόμου παραμένει σταθερή (π.χ. δούλοι αρχαίας εποχής)
Ανοιχτό σύστημα διαστρωμάτωσης: η κοινωνική θέση του ατόμου
αλλάζει (π.χ. οικονομική ανέλιξη του ατόμου στις σύγχρονες κοινωνίες)
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ
- Η ανισότητα που δημιουργείται ανάμεσα σε άτομα μιας κοινωνίας που διαθέτουν διαφορετικά κοινωνικά χαρακτηριστικά.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
ΚΑΤΑΤΑΞΗ
(ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ) |
ΜΟΡΦΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑΣ |
Κτηνοτροφική | φύλο | εργάτης / οικογενειάρχης | ανδρικά / γυναικεία επαγγέλματα,ή ασχολίες |
Παραδοσιακή | αριστοκρατική
προέλευση |
διάδοχος θρόνου / απλός πολίτης | μεγάλη / μικρή εξουσία |
Σύγχρονη | εισόδημα | εργατική / αστική τάξη | μεγάλη / μικρή εξουσία |
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Η αλλαγή κοινωνικής διαστρωμάτωσης με μετακίνηση του ατόμου σε άλλη κοινωνική τάξη. Παρατηρείται εφόσον υπάρχει για όλους ισότητα ευκαιριών (π.χ. δωρεάν παιδεία)
- ΑΝΟΔΙΚΗ: μετακίνηση σε ανώτερη κοινωνική τάξη (π.χ. από φοιτητής ð εργαζόμενος)
ΚΑΘΟΔΙΚΗ: μετακίνηση σε κατώτερη κοινωνική τάξη (π.χ. απώλεια εργασίας)
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ: μετακίνηση στην ίδια κοινωνική τάξη (π.χ. αλλαγή εργασίας)
ΔΙΑΓΕΝΕΑΚΗ: σύγκριση κοινωνικής κινητικότητας διαφορετικών γενεών
3.5 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ
Η μεταβολή που παρατηρείται στην οργάνωση της κοινωνίας
- ΑΙΤΙΕΣ
φυσικές (π.χ. αλλαγή κλίματος. Συνέπειες: υποσιτισμόςðμετακινήσεις πληθυσμών)
τεχνολογικές (π.χ. κινητά, Internet. Συνέπειες: ταχύτερη επικοινωνία)
κοινωνικές (π.χ. επαναστάσεις)
- ΤΡΟΠΟΙ
-αργά (π.χ. νοοτροπίες) / γρήγορα (π.χ. τεχνολογία)
-ειρηνικά (π.χ. εκλογές) / επαναστατικά (π.χ. εξεγέρσεις)
- ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
-ατομικές (βελτίωση ζωής / ατομικά προβλήματα, π.χ. αλλοτρίωση)
-κοινωνικές (εκσυγχρονισμός κοινωνίας / κοινωνικά προβλήματα, π.χ. μόλυνση περιβάλλοντος)
ΕΡΓΑΣΙΕΣ:
- Να επιλέξετε μία από τις παρακάτω εργασίες: ΕΔΩ
- Να δώσετε ένα παράδειγμα σύγκρουσης ρόλων και να εξηγήσετε γιατί αυτό συμβαίνει.
- Ποιοι κανόνες προσδιορίζουν το ρόλο του μαθητή; Να τους χαρακτηρίσετε κατά είδος.
- Ποια είναι τα είδη των κοινωνικών κανόνων; (σελ. 24, οι 3 κουκίδες)
- Ποιες είναι οι μορφές της κοινωνικής κινητικότητας; (σελ.26, α, β, γ)
- Ποιες είναι οι αιτίες των κοινωνικών μεταβολών; (σελ. 27, οι 3 κουκίδες)