Δημοσιεύθηκε στην Γενικά, Επαγγέλματα

Έρευνα για τις εργασιακές αξίες

Στόχος της έρευνας ήταν η μελέτη των εργασιακών αξιών των μαθητών του Γυμνασίου.  Οι εργασιακές αξίες είναι γενικές πεποιθήσεις γύρω από την επιθυμητότητα συγκεκριμένων γνωρισμάτων – χαρακτηριστικών της εργασίας (για παράδειγμα, η αμοιβή, η αυτονομία, οι εργασιακές συνθήκες) και συγκεκριμένων σχετιζόμενων με την εργασία εκβάσεων (για παράδειγμα, επίτευξη, πραγμάτωση, γόητρο).  Όπως οι γενικές αξίες, έτσι και οι εργασιακές αξίες λειτουργούν ως κριτήρια, τα οποία το άτομο χρησιμοποιεί προκειμένου να επιλέξει τις κατάλληλες σχετιζόμενες με την εργασία συμπεριφορές και εργασιακούς στόχους. Οι εργασιακές αξίες είναι κεντρικού ενδιαφέροντος για την επαγγελματική πορεία και ανάπτυξη των ατόμων, ειδικά των νέων, οι οποίοι προσπαθούν να προσδιορίσουν τη μελλοντική επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Το δείγμα της έρευνας μας ήταν 108 μαθητές της Β΄και Γ΄ τάξης του 2ου Γυμνασίου Ν. Μηχανιώνας.  Οι μαθητές αρχικά ενημερώθηκαν γενικά για τις εργασιακές αξίες και ειδικά για κάθε μία από αυτές και στη συνέχεια τους δόθηκε ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή στο οποίο καλούνταν να επιλέξουν 3 εργασιακές αξίες με φθίνουσα σειρά.
Οι εργασιακές αξίες ήταν:

Ανεξαρτησία
Δημιουργικότητα
Δόξα-Φήμη-Γόητρο
Ελεύθερος χρόνος
Επαφή με ανθρώπους
Ηγεσία-Διοίκηση
Μετακινήσεις-ταξίδια
Οικονομικές απολαβές
Περιβάλλον Εργασίας

c1 c2 c3

Τα αποτελέσματα της έρυνας έδειξαν ότι για τους μαθητές είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχουν ένα επάγγελμα που θα τους επιτρέπει να έχουν αρκετό ελεύθερο χρόνο για άλλες ασχολίες, εκτός των εργασιακών.  Επίσης, ιδιαίτερη αξία έχει να κάνουν ένα επάγγελμα που να τους δίνει τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με άλλους ανθρώπους αλλά και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους.  Τέλος, στις πρώτες προτιμήσεις των μαθητών ήταν και επαγγέλματα τα οποία θα τους αποφέρουν σημαντικές οικονομικές απολαβές, αλλά και επαγγέλματα μέσα από τα οποία θα αποκτήσουν δόξα-φήμη-γόητρο.  Μάλιστα οι εργασιακές αξίες, όπως οι Οικονομικές Απολαβές, Δόξα-Φήμη-Γόητρο και Μετακινήσεις-Ταξίδια εμφανίστηκαν πολλές φορές ως οι 3 επικρατέστερες στις προτιμήσεις των μαθητών.
Από την άλλη πλευρά δε φαίνεται να έχει ιδιαίτερη σημασία για τους μαθητές το περιβάλλον εργασίας, αλλά και ένα επάγγελμα στο οποίο να ασκούν διοίκηση ή να έχουν γενικώς ηγετική θέση.