Γενικές πληροφορίες για Σ.Δ.Ε.

Τα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας»

Τα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» (Σ.Δ.Ε.) είναι δημόσια σχολεία ενηλίκων στο πεδίο της Διά Βίου Μάθησης. Απευθύνονται σε πολίτες 18 ετών και άνω, οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Με το θεσμό αυτό παρέχεται η δυνατότητα να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου (ν.4763/2020), δίνοντας έμφαση στην απόκτηση βασικών προσόντων και στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων.

Φιλοσοφία του Προγράμματος Σπουδών των ΣΔΕ

Το Πρόγραμμα Σπουδών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ανοικτό και ευέλικτο και βασίζεται στην αρχή των πολυγραμματισμών και όχι σε ένα αυστηρά προκαθορισμένο και κεντρικά σχεδιασμένο αναλυτικό πρόγραμμα. Ο όρος γραμματισμός δεν περιορίζεται στην ικανότητα κατανόησης του γραπτού λόγου, αλλά κυρίως αφορά την ικανότητα κριτικής αποτίμησης διαφόρων τύπων λόγου, καθώς και την ικανότητα λειτουργίας του ατόμου σε διάφορες επικοινωνιακές συνθήκες, χρησιμοποιώντας γλωσσικά και μη γλωσσικά κείμενα.

Στο Πρόγραμμα λαμβάνεται υπόψη η κοινωνική πραγματικότητα την οποία βιώνουν καθημερινά οι εκπαιδευόμενοι σε συνδυασμό με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά τους. Οι εμπειρίες των εκπαιδευομένων από τον κοινωνικό τους περίγυρο αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο, το οποίο αξιοποιείται στη μαθησιακή διαδικασία. Τα ευέλικτα γνωστικά αντικείμενα, «μαθήματα», των Σ.Δ.Ε. στοχεύουν στην κατάκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων συνδυάζοντας τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης, αλλά και στην κατάκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων (μαθαίνω πώς να μαθαίνω, συνεργασία, επικοινωνία, κ.λπ.). Οι γραμματισμοί που αποτελούν τον κορμό του προγράμματος είναι οι εξής: 

  1. Ελληνική Γλώσσα
  2. Μαθηματικά
  3. Πληροφορική
  4. Αγγλικά
  5. Κοινωνική Εκπαίδευση
  6. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  7. Πολιτισμική-Αισθητική Αγωγή
  8. Στοιχεία Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών
  9. Προσανατολισμός –Συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικής σταδιοδρομίας

Τα «μαθήματα» που προαναφέρθηκαν δεν περιχαρακώνονται αυστηρά στα όρια του αντίστοιχου επιστημονικού πεδίου, αλλά αξιοποιούν στοιχεία από πολλές επιστήμες. Είναι ευέλικτα, στοχεύουν στην κατάκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων και συνδυάζουν τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης. 

Η διεξαγωγή του προγράμματος δεν περιορίζεται στο σχολικό χώρο αλλά συντελείται και σε χώρους εκτός σχολείου, σε επιχειρήσεις, σε χώρους πολιτιστικής αναφοράς, κ.ά. 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμπληρώνεται από Συμβουλευτική Προσανατολισμού σε θέματα επαγγελματικής σταδιοδρομίας και Συμβουλευτική Ψυχολογία για την καλύτερη υποστήριξη των εκπαιδευομένων σε ατομικό, κοινωνικό και επαγγελματικό επίπεδο.

Το πρόγραμμα στα Σ.Δ.Ε. είναι ταχύρρυθμο και διαρκεί 18 μήνες, 2 σχολικά έτη, που διακρίνονται σε δύο εννεάμηνες περιόδους. Το ωρολόγιο εβδομαδιαίο πρόγραμμα καλύπτει 25 ώρες (20 ώρες καλύπτονται από Γραμματισμούς, 2 ώρες από Συμβουλευτικές Υπηρεσίες και 3 ώρες από εργαστήρια διαφόρων δραστηριοτήτων – projects). 

Η επιλογή των εκπαιδευομένων γίνεται μετά από συνέντευξη. Τα κριτήρια επιλογής είναι η ηλικία (προτεραιότητα έχουν νέοι από 18-35 ετών), άνεργοι, μέλη μονογονεϊκών οικογενειών, πρώην χρήστες, τσιγγάνοι κ.ά. 

Η διδακτική στα Σ.Δ.Ε. στοχεύει να μετατρέψει τα σχολεία από τόπο μετάδοσης της γνώσης σε τόπο παραγωγής της γνώσης. Η επιδίωξη αυτή προσανατολίζει σε αναζήτηση διδακτικών μεθόδων που οδηγούν τους εκπαιδευόμενους στην άμεση και ενεργό εμπλοκή τους στη διαδικασία της μάθησης (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ελεύθερος διάλογος, καταιγισμός ιδεών, μέθοδος project).

Σκοπός των Σ.Δ.Ε.

Σκοπός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) είναι η συνολική ανάπτυξη των εκπαιδευομένων, η πληρέστερη συμμετοχή τους στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι, καθώς και η αποτελεσματικότερη συμμετοχή τους στο χώρο της εργασίας.

  • Η ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης πολιτών 18 ετών και άνω
  • Η επανασύνδεση των εκπαιδευομένων με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης
  • Η απόκτηση σύγχρονων γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που θα τους βοηθήσουν στην κοινωνική – οικονομική ένταξη και ανέλιξη
  • Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των εκπαιδευομένων



Λήψη αρχείου

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση