Εισήγηση/παρουσίαση προγράμματος σε ημερίδα
Το πρόγραμμα Δεξιοτήτων «Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή» παρουσιάστηκε στην ημερίδα με θέμα : «Μοιράζομαι τις δράσεις του σχολείου μου» που διοργάνωσε η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Δρ. Άρτεμις Παπαδημητρίου στις 20/6/22. Την εισήγηση πραγματοποίησε η Νηπιαγωγός Σ. Αργυρούλη αναλύοντας τις δραστηριότητες που πραγματοποίησαν οι μαθητές της .
Εργαστήρια Δεξιοτήτων-τομέας Ψυχικής Υγείας :
« Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή! »
Το πρόγραμμα στοχεύει στην κοινωνικοσυναισθηματική υποστήριξη και ομαλή προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο.
1o Εργαστήριο/τίτλος:
«Ένα γράμμα και μια επίσκεψη/Εισαγωγή-Σύνδεση-Συμβόλαιο»
Kατά την υλοποίηση του πρώτου εργαστηρίου του προγράμματός πραγματοποιείται επίσκεψη στην τάξη μας της κούκλας «Ηλιαχτίδας». Η μικρή Ηλιαχτίδα εμφανίζεται από το παράθυρο, παρουσιάζεται στα παιδιά και τα καλεί να γνωριστούν κι εκείνα μαζί της παίζοντας παιχνίδια γνωριμίας.
Περιλαμβάνονται παιχνίδια στο χώρο, με «διαδρομές» που οδηγούν από το σπίτι στο σχολείο. Κινούνται με τη μουσική σαν άλλες ηλιαχτίδες, ανακαλύπτοντας όλους τους χώρους του σχολείου και μαθαίνουν τους πρώτους κανόνες της τάξης.Με χαρούμενη μουσική παίζουμε παιχνίδια γνωριμίας!
Κάθε μαθητής/-ήτρια λέει ΚΑΛΗΜΕΡΑ με όποιον τρόπο θέλει (έκφραση, κίνηση) και οι υπόλοιποι/-ες επαναλαμβάνουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο.
Το κουβάρι περνά από χέρι σε χέρι. Κάθε παιδί λέει το όνομά του και όλοι τον/την
χαιρετούν. «Είμαι ο/η … Γεια σου ο/η …» Κάθε παιδί, χωρίς τήρηση της σειράς στον κύκλο, πετά το κουβάρι σε ένα συμμαθητή/ήτρια φωνάζοντας το όνομά του/της. Δημιουργία ενός αχτινο-ιστού που συνδέει όλη την ομάδα.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν το προτεινόμενο από το Ι.Ε.Π φύλλο εργασίας, απεικονίζοντας την Ηλιαχτίδα. Χρωματίζουν και τη φατσούλα που ρωτάει «Πως νιώθεις που ήρθε η Ηλιαχτίδα στο σχολείου σου;».
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων/2ο τμήμα: τίτλος: «Σύνδεση σπιτιού και σχολείου»
Διαβάζεται στα παιδιά το γράμμα του Ήλιου:
Η κούκλα Ηλιαχτίδα φέρνει ένα νέο παιχνίδι γνωριμίας. Τα παιδιά μαθαίνουν καλούς τρόπους επικοινωνίας ( συστήνονται και λένε το όνομα και το επίθετό τους καθώς τυλίγουν το τεντωμένο σχοινί που συνδέει δυο ξυλάκια).
Ακολουθεί ο χορός της Ηλιαχτίδας (ελεύθερη εκφραστική κίνηση στο χώρο σε ρόλο ηλιαχτίδων με χορευτική μουσική.
Μόλις κλείνει η μουσική, τα παιδιά ακολουθούν τις οδηγίες της Νηπιαγωγού.
Αναδεικνύονται οι κανόνες της τάξης, σημειώνονται σε λίστα και αναρτούνται σε συγκεκριμένο χώρο της τάξης.
Τα παιδιά τέλος καλούνται να οδηγήσουν την ακτινοκορδέλα από το σπίτι στο σχολείο μέσα από φύλλο εργασίας του προγράμματος.
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων/2ο τμήμα με τίτλο: «Από το σπίτι στο σχολείο»
Ύστερα από επιστολή προς τους γονείς, τα παιδιά έφεραν στο σχολείο ένα αγαπημένο τους αντικείμενο από το σπίτι. Μπορούσαν να φέρουν ένα παιχνίδι, ένα μαξιλαράκι, ένα κασκόλ, ένα παραμύθι, το αγαπημένο τους παιχνίδι, ή μια φωτογραφία. Το αντικείμενο αυτό αποτέλεσε αφορμή για παρουσίαση και συζήτηση στην παρεούλα.
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων « Υιοθετώντας μια πιο υγιεινή στάση ζωής».
Τονίστηκε η σημασία της φυσικής γυμναστικής (περπάτημα στη φύση, αποφυγή τακτικής χρήσης του αυτοκινήτου στις μετακινήσεις, υιοθέτηση καλών πρακτικών στη διατροφή μας.
Με τον ερχομό της Ηλιαχτίδας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουν τα παιδιά την πυραμίδα της διατροφής και τις κατηγορίες των τροφών με υψηλή και χαμηλά διατροφική αξία. Επίσης έμαθαν ποιες τροφές επιτρέπεται να τρώμε καθημερινά και ποιες μια-δυο φορές το μήνα.
5o Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: «Savoir vivre»
Η Ηλιαχτίδα φέρνει μαζί της το βιβλίο με τίτλο «Savoir vivre για παιδιά», του Χρήστου Ζαμπούνη. Προκύπτουν πολλές συζητήσεις μεταξύ των μαθητών, καθώς αυτοί προβληματίζονται γύρω από το τι είναι επιτρεπτό και τι όχι στη συμπεριφορά τους.
Τα παιδιά αντιγράφουν τη λέξη συγνώμη και μιλάμε για την αξία αυτής της λέξης . Συζητάμε πότε πρέπει να ζητάμε συγνώμη.
6o Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θέμα : «Διαλέγω την καλοσύνη»
Την αξία της καλοσύνης και της καλής συμπεριφοράς ανέδειξε και η παράσταση διαδραστικού κουκλοθέατρου που έλαβε χώρο στο νηπιαγωγείο μας! Η Ηλιαχτίδα μαζί με άλλες κούκλες ανέλαβε να αλληλεπιδράσει με τα παιδιά ….!
Τονίστηκε πόσο σημαντικό είναι να σέβονται τους φίλους τους και να ακούν τις δασκάλες τους.
Με τη λήψη του προγράμματος δόθηκε στα παιδιά και η αντίστοιχη Βεβαίωση Συμμετοχής.
Αποτίμηση
Λίστα Υπερηφάνειας: Γιατί νιώθει υπερήφανος/η ο κάθε μαθητής/-ήτρια;
Με ποιες δεξιότητες /δυνάμεις και ικανότητές του αισθάνεται ότι βοήθησε την ομάδα και το σχολείο να γίνει καλύτερο; Απάντηση στην ερώτηση: «- Νιώθω περήφανος/η, γιατί …».
Καταγραφή των απαντήσεων στη λίστα περηφάνειας
-Αποχαιρετισμός Μικρής Ηλιαχτίδας
-Ενημέρωση – Επιστολές/ Προσκλήσεις που στάλθηκαν προς τους γονείς/κηδεμόνες κατά την υλοποίηση των εργαστηρίων:
1 η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ/ΕΠΙΣΤΟΛΗ πριν την έναρξη του προγράμματος: ενημέρωση για το πρόγραμμα με αναφορά στην αξία της συνεισφοράς και συνεργασίας τους με το σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό ως προαπαιτούμενο για την επίτευξη των στόχων του.
2 η ΕΠΙΣΤΟΛΗ (μετά το 1ο εργαστήριο): ενημέρωση για την εκκίνηση του προγράμματος και για τη δραστηριότητα παρουσίασης στο 2ο εργαστήριο, ενός αγαπημένου ή σημαντικού αντικειμένου του/της μαθητή/-ήτριας το οποίο συνδέεται με στιγμές στο σπίτι και την οικογένεια (κούκλα, παιχνίδι, χρηστικό αντικείμενο, φωτογραφία, ή άλλο) ή εναλλακτικά με το προηγούμενο σχολείο, τόπο καταγωγής, κ.λπ. Επισήμανση της παιδαγωγικής σημασίας που έχει η έγκαιρη παράδοση του αντικειμένου στον/την εκπαιδευτικό
3 η ΕΠΙΣΤΟΛΗ (μετά το 5ο εργαστήριο): ενημέρωση για όσα έχουν πραγματοποιηθεί στα προηγούμενα εργαστήρια και τον προγραμματισμό υλοποίησής των επόμενων, τη συμμετοχή τους είτε με την παροχή υλικού, άλλης βοήθειας ή και ενεργούς παρουσίας, κατά περίπτωση.
4 η ΕΠΙΣΤΟΛΗ/-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ (πριν το 7ο εργαστήριο): Ενημέρωση για την παράσταση κουκλοθεάτρου και την οργάνωση μιας μικρής γιορτής επιβράβευσης και παράδοσης των επαίνων “περηφάνειας”/Βεβαιώσεων συμμετοχής.