Πρόκειται για την εργασία που παρουσίασα στο Επιστημονικό Συνέδριο του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής (Συνεδρία Σ4.1, «Έρευνα στο πεδίο διαχείρισης τάξης και σχολική αποτυχία», 21 Νοεμβρίου 2020) η οποία αναφέρεται στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα, το προφίλ των μαθητών, τους λόγους επιλογής της επαγγελματικής εκπαίδευσης, τις προσδοκίες των μαθητών από το σχολείο και τον καθηγητή και τις προοπτικές τους μετά την αποφοίτηση.Βασίζεται σε ένα σχέδιο εναλλακτικής διδασκαλίας το οποίο επέλεξα να εφαρμόσω στο πλαίσιο του μαθήματος της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων (2016/17), με μαθητές της Α΄ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου της Αθήνας. Σχεδιάσαμε μαζί και υλοποιήσαμε μια έρευνα στο σχολικό πεδίο, με υποδειγματική μεθοδολογία, για να αποτυπώσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού.
Το θέμα «Γνωρίζω τους συμμαθητές μου». Γνωρίζω βαθύτερα τους συμμαθητές μου, αναγνωρίζω τον εαυτό μου ανάμεσά τους, συμφιλιώνομαι με τις αδυναμίες και τις δυσκολίες μου.
Καταλήξαμε –όχι εύκολα- σε ένα ολοκληρωμένο προϊόν, το οποίο εκδόθηκε σε έντυπο τεύχος είκοσι σελίδων, αναρτήθηκε στον ιστότοπο του σχολείου, παρουσιάστηκε σε δύο ημερίδες (τη μία διοργανώσαμε εμείς) και στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης –το μόνο ΕΠΑΛ πλάι σε ιδιωτικά και πρότυπα σχολεία. Μοναδική εμπειρία στις εγκαταστάσεις του Δημόκριτου!
Παρουσιάζεται η πορεία της εργασίας, οι προβληματισμοί, οι στόχοι, τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, καθώς και οι σημαντικότερες μαθησιακές επιτεύξεις από ένα σύνθετο παιδαγωγικό έργο -νοητικό και βιωματικό- με επίκεντρο το μαθητή.
Το βίντεο της παρουσίασης:
Γιούλη Παπαλεωνίδα
25/11/2020