Οι σπουδές των Μαθηματικών στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, όπως αποδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία που παρατίθενται στον πίνακα. Οι κενές θέσεις σε πολλά πανεπιστήμια και η χαμηλή κάλυψη των θέσεων είναι φαινόμενα που προβληματίζουν.
Παράγοντες που Επηρεάζουν τις Επιλογές των Φοιτητών/Φοιτητριών
- Επαγγελματική Αποκατάσταση: Πολλοί/Πολλές φοιτητές/φοιτήτριες αποφεύγουν τις σπουδές στα Μαθηματικά λόγω της αντίληψης ότι η επαγγελματική αποκατάσταση στον τομέα αυτό είναι περιορισμένη. Πολλοί/Πολλές θεωρούν ότι οι δυνατότητες απασχόλησης περιορίζονται στη διδασκαλία, ενώ οι θέσεις εργασίας σε ερευνητικά κέντρα ή εταιρείες είναι περιορισμένες.
- Επίπεδο Δυσκολίας: Τα Μαθηματικά είναι γνωστά για τον υψηλό βαθμό δυσκολίας τους, κάτι που αποθαρρύνει πολλούς/πολλές υποψηφίους/υποψήφιες.
- Προτιμήσεις των Φοιτητών/Φοιτητριών: Οι φοιτητές/φοιτήτριες συχνά επιλέγουν σπουδές που θεωρούν πιο συναρπαστικές ή καινοτόμες, όπως η Πληροφορική και οι Τεχνολογίες Πληροφορικής.
Γιατί οι Σπουδές των Μαθηματικών δεν είναι Ελκυστικές
Τα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι η ζήτηση για σπουδές Μαθηματικών είναι χαμηλή, με πολλές θέσεις να παραμένουν κενές. Ενδεικτικά:
- Το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κάλυψαν όλες τις θέσεις τους, ενώ το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δεν κατάφεραν να καλύψουν ούτε το 25% των θέσεων.
- Ο βαθμός του/της τελευταίου/τελευταίας επιτυχόντα/επιτυχούσας (ΒΑΣΗ ΜΟΡΙΑ 2024) κυμαίνεται από 9.210 έως 14.460, κάτι που υποδεικνύει ότι οι βάσεις εισαγωγής είναι σχετικά χαμηλές, αποδεικνύοντας τη μειωμένη ζήτηση.
Τι Συμβαίνει στο Εξωτερικό
Στο εξωτερικό, τα Μαθηματικά έχουν διαφορετική απήχηση. Σε πολλές χώρες, οι σπουδές αυτές θεωρούνται προαπαιτούμενες για επαγγέλματα υψηλής εξειδίκευσης, όπως:
- Data Science και Big Data: Οι μαθηματικές δεξιότητες είναι θεμελιώδεις.
- Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση: Τα μαθηματικά αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη αλγορίθμων.
- Οικονομικά και Χρηματοοικονομικά: Οι αναλύσεις και τα μοντέλα βασίζονται στα μαθηματικά.
Γιατί Μένουν Τόσες Κενές Θέσεις;
Οι κενές θέσεις οφείλονται σε πολλούς παράγοντες:
- Ελλιπής Πληροφόρηση: Οι μαθητές/μαθήτριες ίσως δε γνωρίζουν τις επαγγελματικές προοπτικές που προσφέρουν τα Μαθηματικά.
- Επαγγελματικές Προοπτικές: Η αντίληψη ότι οι ευκαιρίες είναι περιορισμένες.
- Ανταγωνισμός: Η προτίμηση σε άλλες, πιο «μοντέρνες» επιστήμες.
Αναδιαμόρφωση του Τοπίου των Μαθηματικών Σπουδών
Για να αναδιατάξουμε τον κλάδο και να τον κάνουμε πιο ελκυστικό, πρέπει να θέσουμε τα εξής ερωτήματα:
- Πώς μπορούμε να αυξήσουμε την ενημέρωση για τις επαγγελματικές προοπτικές που προσφέρουν τα Μαθηματικά;
- Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε το επίπεδο διδασκαλίας και να το κάνουμε πιο συναρπαστικό;
- Ποιοι είναι οι τρόποι για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων και βιομηχανίας;
- Πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε περισσότερες πρακτικές εφαρμογές των Μαθηματικών στο πρόγραμμα σπουδών;
Μια στοχευμένη προσέγγιση με στρατηγικές ενέργειες μπορεί να βοηθήσει στην αναβάθμιση των σπουδών Μαθηματικών και να τις καθιστά ένα κλάδο αιχμής.