Με αφορμή τις Πανελλήνιες εξετάσεις στο μάθημα των Μαθηματικών, παρατηρώντας τα θέματα των εξετάσεων του 2024 σε Ιταλία και Κύπρο, μπορούμε να διαπιστώσουμε σημαντικές διαφορές τόσο στην έκταση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης όσο και στο ύφος των θεμάτων σε σχέση με τα θέματα των Πανελληνίων στα Μαθηματικά ΓΕΛ και ΕΠΑΛ (Άλγεβρα).
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν ως πρώτο θέμα ερωτήσεις που αφορούν την αξιολόγηση θεωρίας, οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήσεις ανάπτυξης και κλειστού τύπου. Αντίθετα, στην Ιταλία και την Κύπρο, δεν υπάρχει εξέταση ορισμών, τύπων ή αποστήθισης αποδείξεων, ενώ αποφεύγονται και οι ερωτήσεις κλειστού τύπου, με εξαίρεση ένα ερώτημα στην Κύπρο, το οποίο όμως απαιτεί αιτιλόγηση.
Επιπλέον, οι υποψήφιοι στην Ιταλία έχουν τη δυνατότητα επιλογής θεμάτων από ένα πλήθος προβλημάτων και ερωτημάτων που καλύπτουν το σύνολο της διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Επιπρόσθετα, οι μαθητές στην Ιταλία μπορούν να χρησιμοποιούν επιστημονική αριθμομηχανή, ενώ στην Κύπρο παραλαμβάνουν μαζί με τα θέματα και ένα πλήρες Τυπολόγιο.
Τέλος, να σημειωθεί πως η εξέταση στην Ιταλία διαρκεί 6 ώρες, ενώ η δυνατή αποχώρηση είναι στις 3 ώρες.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι ποια θα πρέπει να είναι η κατεύθυνση του ύφους των θεμάτων στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται δυναμικά και όπου οι τεχνολογικές καινοτομίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα συστήματα μηχανικής μάθησης, καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς μας.