Πανελλήνια μέρα κατά της σχολικής βίας & του εκφοβισμού (6 Μαρτίου)
Κουιζ
- Ποια συμπεριφορά είναι σωστή και ποια όχι; (κουίζ)
- Ποια συμπεριφορά είναι σωστή και ποια λάθος; (σωστό ή λάθος)
Δραστηριότητες
- Μορφές και ρόλοι εκφοβισμού (ποια λέξη λείπει)
- Σχολικός εκφοβισμός! Ποια λέξη λείπει;
- Σχολικός ΕκφοβισμόςΆνοιξε το κουτί
- Λεξιλόγιο σχετικά με το ρατσισμό (βρες το ταίρι)
- Κρεμάλα Σχολικός Εκφοβισμός
- .Σχολικός εκφοβισμόςΤηλεπαιχνίδι
- Σχολικός εκφοβισμός Σωστό ή Λάθος
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΔΩ ΑΦΙΣΑ ΕΔΩ1 ΕΔΩ2
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Μιλάμε για σχολικό εκφοβισμό, όταν ένα παιδί στο σχολείο..
– χτυπάει και σπρώχνει ξανά και ξανά…
–μιλάει άσχημα ή διώχνει από την παρέα και το παιχνίδι…
– κοροϊδεύει ή απειλεί…
– παίρνει η χαλάει πράγματα που ανήκουν σε… κάποιο άλλο παιδί.
– δεν κάνει παρέα επειδή είναι «διαφορετικό»…
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Τι δεν είναι Ενδοσχολική Βία; Ενδοσχολική Βία δεν είναι όταν μαλώσεις με έναν συμμαθητή σου και στη συνέχεια ξαναγίνετε φίλοι, χωρίς να έχει προσβληθεί κάποιος.
Ενδοσχολική Βία δεν είναι όταν κάνεις αστεία με τους φίλους σου, διασκεδάζοντας όλοι αληθινά, χωρίς να προσβληθεί κάποιος.
- ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΡΚΑΒΕΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ KAHOOT
- Διαδικτυακός εκβιασμός ΚΑΡΚΑΒΕΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ KAHOOT
Οι μορφές που μπορεί να πάρει η ενδοσχολική βία ποικίλουν:
- Λεκτική: η συστηματική χρήση υβριστικών σχολίων, φράσεων, πειράγματα κατ’ επανάληψη, κοροϊδία, εκβιασμός για απόσπαση υλικών αγαθών κ.ά. ΕΔΩ ΒΙΝΤΕΟ
- Σωματική: μέσα από την σκόπιμα σπρωξίματα, χτυπήματα, κλωτσιές κ.ά. που οδηγούν σε τραυματισμούς ΕΔΩ ΒΙΝΤΕΟ
- Κοινωνική: η απομόνωση και ο αποκλεισμός ατόμου από ομάδες, δράσεις, η διάδοση ενοχλητικών φημών, σχόλια που αφορούν την καταγωγή, σεξουαλικό προσανατολισμό και κάθε είδους διαφορετικότητα που μπορεί να εκπροσωπεί κάποιος κ.ά. ΕΔΩ ΒΙΝΤΕΟ
- Ηλεκτρονική: με υλικό που διαμοιράζεται στο διαδίκτυο υβριστικού ή ταπεινωτικού περιεχομένου, φωτογραφίες παραποιημένες ή μη, που εκτίθενται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η αποστολή ανήθικων μηνυμάτων, ο αποκλεισμός χρηστών από εφαρμογές, η διάδοση φημών κ.ά. ΕΔΩ ΒΙΝΤΕΟ
Υλικό για εργασία
Μηνύματα κατά της σχολικής βίας
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Eikona ζωής – Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος – Παραμύθι
- Παραμύθι για το bullying & τη διαφορετικότητα: Ένας Φίλος Μοναχός
- Το ασχημόπαπο | Παραμύθι για παιδιά στα Ελληνικά | The Ugly Duckling
- Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε
- Σχολική Βία “το παιχνίδι με τα μήλα”
- Σταμάτησε την ηλεκτρονική παρενόχληση!
- ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
- Bullying – Ενδοσχολική βία –Ελληνική Αστυνομία
Δραστηριότητα
Κάρτες λεξιλογίου εκφοβισμού
Η δραστηριότητα αυτή έχει διάρκεια μίας διδακτικής ώρας και είναι κατάλληλη για τους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των τάξεων του δημοτικού με ανάλογη προσαρμογή στο λεξιλόγιο ή και υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό ιδιαίτερα στις πολύ μικρές τάξεις.
- Κατεβάζουμε τις κάρτες λεξιλογίου από ΕΔΩ: Τάξη Μαγική – Λεξιλόγιο εκφοβισμού, τις εκτυπώνουμε, τις κόβουμε και αν γίνεται τις πλαστικοποιούμε.
- Μοιράζουμε σε όλους τους μαθητές από μία κάρτα.
- Ετοιμάζουμε 4 υπολογιστές ή ταμπλέτες στις 4 γωνίες της τάξης.
- Χωρίζουμε τους μαθητές σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα πηγαίνει σε μία γωνία και παρακολουθεί τα βίντεο που βρίσκονται και στην αρχή της σελίδας (Λεκτικός Εκφοβισμός, Κοινωνικός Εκφοβισμός, Ηλεκτρονικός Εκφοβισμός, Σωματικός Εκφοβισμός). Μόλις τελειώσει το βίντεο διαβάζουν τις κάρτες τους και μετά από συζήτηση αποφασίζουν ποιες ταιριάζουν με τη μορφή εκφοβισμού του εκάστοτε βίντεο. Τοποθετούν τις επιλεγμένες κάρτες πάνω στο θρανίο.
Η διαδικασία επαναλαμβάνεται κυκλικά ώστε όλες οι ομάδες να περάσουν από όλες τις γωνίες της τάξης.
- Συζητάμε στην ολομέλεια σχετικά με τις μορφές του εκφοβισμού, αν τις θεωρούμε όλες ισότιμες και αν επηρεάζουν το κάθε άτομο το ίδιο.
- Δημιουργούμε ένα κολάζ. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να κολλήσει τις κάρτες στο μέρος του κολάζ-αφίσας που αντιστοιχεί σε μία από τις μορφές εκφοβισμού. (Κατεβάζετε την αφίσα από ΕΔΩ). Συνθέτουν το τελικό κολάζ (μπορούν να το κολλήσουν πάνω σε χαρτόνι κάνσον) που αναρτάται έξω από την αίθουσα, ώστε να το βλέπουν και οι μαθητές των άλλων τάξεων.
- Οι μαθητές μπορούν να κάνουν ένα ομαδικό ηλεκτρονικό κολλάζ στο padlet.com (ο/η εκπαιδευτικός συνδέεται στην εφαρμογή και επιλέγει δημιουργία padlet με στήλες, ονομάζει κάθε στήλη με κάθε μία από τις τέσσερις μορφές εκφοβισμού που συζητάμε, μοιράζεται τον σύνδεσμο με τους μαθητές οι οποίοι συμπληρώνουν κάτω από κάθε στήλη λέξεις από το λεξιλόγιο που τους έχει δώσει).
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ PADLET