Αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού (Α.Δ.Σ ) 2/2

Κινητικά χαρακτηριστικά της Α.Δ.Σ

  • Προβλήματα στην αδρή & λεπτή κίνηση
  • Καθυστέρηση στην απόκτηση κινητικών προτύπων σε κάθε ηλικία
  • Προβλήματα στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων
  • Χαμηλή φυσική κατάσταση (αερόβια ικανότητα, δύναμη)
  • Δυσκολία σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής
  • Φτωχό κινητικό σχεδιασμό
  • Μειωμένη συμμετοχή στο παιχνίδι

Οι κινητικές δυσκολίες εμφανίζονται στη νηπιακή ηλικία ως δυσκολία του νηπίου στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων. Κύρια στοιχεία είναι :

  • καθυστέρηση στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων
  • αδεξιότητα/δυσκολία σε κινητικές δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδι με μπάλα, τρέξιμο, ισορροπία),
  • δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων,
  • καθυστέρηση στην εδραίωση της πλευρίωση (επικράτηση αριστερού ή δεξιού χεριού/ποδιού),
  • δυσκολία στη λεπτή κινητικότητα (π.χ. παζλ, κύβοι, σύλληψη μολυβιού για ζωγραφική/σχέδιο),
  • ακόμα και καθυστέρηση στην ομιλία παρά την καλή κατανόηση λόγου.

Οι κινητικές δυσκολίες στη δημοτική ηλικία εκδηλώνονται ως:

  • δυσκολία στην επίδοση σε αθλήματα που απαιτούν κινητικό συντονισμό (π.χ. αθλήματα με μπάλα, εναλλαγές κατεύθυνσης με ταχύτητα),
  • δυσκολία στη διάκριση της κατεύθυνσης αριστερά/δεξιά (ευθεία & καθρεπτική αντίληψη),
  • δυσκολία στην αντίληψη του χώρου και του χρόνου
  • δυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κατασκευές με αντικείμενα και σχέδιο/ζωγραφική.
  • φτωχή απόδοση στη Φυσική Αγωγή
  • δυσκολία στην αντίληψη του χώρου
  • ελλιπείς κατασκευαστικές ικανότητες
  • αργή εκτέλεση δραστηριοτήτων με τα χέρια, όταν δεν τα βλέπει
  • φτωχή εικόνα σώματος, δυσκολία στη διάκριση δεξιά/αριστερά
  • δυσκολία σε δραστηριότητες γραφής (δυσανάγνωστα γράμματα, αργός ρυθμός, κακή οργάνωση)
  • δυσκολία να αντιγράψει από απόσταση/από τον πίνακα
  • προβληματική εργονομία στην καθιστή θέση
  • μικρή διάρκεια προσοχής ή διάσπασή της

 

Προσαρμοσμένη κινητική αγωγή και Α.Δ.Σ

προσαρμοσμένη κινητική δραστηριότητα στηρίζεται σε διδακτικές αρχές όπως :

  • παρεμβάσεις συμπεριφοράς (ενίσχυση, ενδυνάμωση)
  • διαδικαστική ανάλυση έργου (τμηματικά εκπαίδευση της δραστηριότητας)
  • αισθητηριακή ολοκλήρωση
  • προσαρμογές υλικού
  • επιλογή δραστηριοτήτων με μικρό ποσοστό αποτυχίας εκτέλεσης
  • σταδιακή εκμάθηση νέων δεξιοτήτων
  • επαρκής χρόνος εξάσκησης- επαναλήψεις
  • ενθάρρυνση της συμμετοχής και όχι του ανταγωνισμού
  • προαγωγή οργανωτικών δεξιοτήτων

και προτείνονται δραστηριότητες: οπτικο-κινητικού συντονισμού, ασκήσεις νευρομυϊκής συναρμογής, ψυχοκινητικές δραστηριότητες, δραστηριότητες με  θεμελιώδη κινητικά πρότυπα και ισορροπιστικές ασκήσεις.

 

Βιβλιογραφία

Missiuna C, Rivard L, & Pollock N, 2011; CanChild Centre for Childhood Disability research, Mc Master University.

Missiuna C., Gaines R., Soucie H.,& McLean J. Parental guestions about developmental coordination disorder: A synopsis of Current evidence. Paediart Child Health Vol 11 No 8 October 2006: 507-512