Κινητικά χαρακτηριστικά της Α.Δ.Σ
- Προβλήματα στην αδρή & λεπτή κίνηση
- Καθυστέρηση στην απόκτηση κινητικών προτύπων σε κάθε ηλικία
- Προβλήματα στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων
- Χαμηλή φυσική κατάσταση (αερόβια ικανότητα, δύναμη)
- Δυσκολία σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής
- Φτωχό κινητικό σχεδιασμό
- Μειωμένη συμμετοχή στο παιχνίδι
Οι κινητικές δυσκολίες εμφανίζονται στη νηπιακή ηλικία ως δυσκολία του νηπίου στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων. Κύρια στοιχεία είναι :
- καθυστέρηση στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων
- αδεξιότητα/δυσκολία σε κινητικές δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδι με μπάλα, τρέξιμο, ισορροπία),
- δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων,
- καθυστέρηση στην εδραίωση της πλευρίωση (επικράτηση αριστερού ή δεξιού χεριού/ποδιού),
- δυσκολία στη λεπτή κινητικότητα (π.χ. παζλ, κύβοι, σύλληψη μολυβιού για ζωγραφική/σχέδιο),
- ακόμα και καθυστέρηση στην ομιλία παρά την καλή κατανόηση λόγου.
Οι κινητικές δυσκολίες στη δημοτική ηλικία εκδηλώνονται ως:
- δυσκολία στην επίδοση σε αθλήματα που απαιτούν κινητικό συντονισμό (π.χ. αθλήματα με μπάλα, εναλλαγές κατεύθυνσης με ταχύτητα),
- δυσκολία στη διάκριση της κατεύθυνσης αριστερά/δεξιά (ευθεία & καθρεπτική αντίληψη),
- δυσκολία στην αντίληψη του χώρου και του χρόνου
- δυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κατασκευές με αντικείμενα και σχέδιο/ζωγραφική.
- φτωχή απόδοση στη Φυσική Αγωγή
- δυσκολία στην αντίληψη του χώρου
- ελλιπείς κατασκευαστικές ικανότητες
- αργή εκτέλεση δραστηριοτήτων με τα χέρια, όταν δεν τα βλέπει
- φτωχή εικόνα σώματος, δυσκολία στη διάκριση δεξιά/αριστερά
- δυσκολία σε δραστηριότητες γραφής (δυσανάγνωστα γράμματα, αργός ρυθμός, κακή οργάνωση)
- δυσκολία να αντιγράψει από απόσταση/από τον πίνακα
- προβληματική εργονομία στην καθιστή θέση
- μικρή διάρκεια προσοχής ή διάσπασή της
Προσαρμοσμένη κινητική αγωγή και Α.Δ.Σ
προσαρμοσμένη κινητική δραστηριότητα στηρίζεται σε διδακτικές αρχές όπως :
- παρεμβάσεις συμπεριφοράς (ενίσχυση, ενδυνάμωση)
- διαδικαστική ανάλυση έργου (τμηματικά εκπαίδευση της δραστηριότητας)
- αισθητηριακή ολοκλήρωση
- προσαρμογές υλικού
- επιλογή δραστηριοτήτων με μικρό ποσοστό αποτυχίας εκτέλεσης
- σταδιακή εκμάθηση νέων δεξιοτήτων
- επαρκής χρόνος εξάσκησης- επαναλήψεις
- ενθάρρυνση της συμμετοχής και όχι του ανταγωνισμού
- προαγωγή οργανωτικών δεξιοτήτων
και προτείνονται δραστηριότητες: οπτικο-κινητικού συντονισμού, ασκήσεις νευρομυϊκής συναρμογής, ψυχοκινητικές δραστηριότητες, δραστηριότητες με θεμελιώδη κινητικά πρότυπα και ισορροπιστικές ασκήσεις.
Βιβλιογραφία
Missiuna C, Rivard L, & Pollock N, 2011; CanChild Centre for Childhood Disability research, Mc Master University.
Missiuna C., Gaines R., Soucie H.,& McLean J. Parental guestions about developmental coordination disorder: A synopsis of Current evidence. Paediart Child Health Vol 11 No 8 October 2006: 507-512