Αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού (Α.Δ.Σ ) 1/2

Ορίζεται η κατάσταση κατά την οποία τα παιδιά έχουν καθυστερημένες κινητικές δεξιότητες για την ηλικία τους, χωρίς όμως να υπάρχει νευρολογική διαταραχή που να επηρεάζει την κινητικότητα τους π.χ. εγκεφαλική παράλυση, μυϊκή δυστροφία. Το νευρολογικό υπόστρωμα της διαταραχής είναι άγνωστο. Σημειώνεται μια ενδογενής διαταραχή στον κινητικό προγραμματισμό, έλλειψη συντονισμού στο χρονισμό και στην ένταση (δύναμη) για την επίτευξη της κίνησης, καθώς και αδυναμία επεξεργασίας των κινητικοαισθητικών πληροφοριών από το περιβάλλον και ενσωμάτωσής τους στο κινητικό σύστημα.

Διαγνωστικά κριτήρια της αναπτυξιακής διαταραχής του κινητικού συντονισμού είναι:

Α. Η εκτέλεση καθημερινών πράξεων που απαιτούν κινητικό συντονισμό είναι σημαντικά κατώτερη του αναμενόμενου για την ηλικία και το γνωστικό επίπεδο του παιδιού. Χαρακτηρίζεται από:

  • καθυστέρηση στην κατάκτηση των κινητικών αναπτυξιακών οροσήμων
  • αδεξιότητα (πτώση αντικειμένων, δυσκολία στη σίτιση, στο ντύσιμο κλπ.)
  • κακή επίδοση σε αθλήματα
  • δυσκολίες στο γράψιμο, ζωγραφική

Β. Η διαταραχή επηρεάζει τη λειτουργικότητα (σχολείο ή καθημερινές δραστηριότητες).

Γ. Η διαταραχή δεν οφείλεται σε άλλο νόσημα και δεν πληρούνται τα κριτήρια της Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής.

Δ. Απουσία νοητικής υστέρησης.

Διαφοροδιάγνωση έγκειται αναφορικά με στοιχεία αυξημένου ή αυξομειωμένου μυϊκού τόνου, ολόπλευρης κινητικής καθυστέρησης και εξέλιξης ελλείψεων συντονισμού δλδ αν αυξάνονται με το πέρας της ηλικίας ή/και απώλεια κατεκτημένων κινητικών δεξιοτήτων.

Χαρακτηριστικά της αναπτυξιακής διαταραχής κινητικού συντονισμού

  • Απουσία νευρολογικών ενδείξεων
  • Φυσιολογική νοημοσύνη
  • Διαταραγμένη κινητικότητα σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής
  • Διαταραχές στην κινητική απόδοση
  • Προβλήματα σε: ανάγνωση, μαθηματικά, ορθογραφία και προφορικό λόγο

Ως δευτερεύον χαρακτηριστικά:

  • Αντίθετη πλευρίωση
  • Έλλειψη προσανατολισμού
  • Διαταραγμένη αυτοεικόνα
  • Υπερκινητικές τάσεις, διάσπαση προσοχής
  • Συναισθηματικά, ψυχολογικά, συμπεριφορικά προβλήματα

Το παιδί χαρακτηρίζεται «αδέξιο», «ακατάστατο», «απρόσεκτο» ή/και «άτσαλο» καθώς παρουσιάζει σοβαρά ελλείμματα στην ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεων, που εμποδίζουν την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού και την σχολική του επίδοση και επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση του.

 

Βιβλιογραφία

Cantin N, Polatajko HJ, Thach WT, Jaglal S. Developmental coordination disorder: exploration of a cerebellar hypothesis. Hum Mov Sci 2007; 26:491–509

Cermak, Sharon A., and Dawne Larkin. Developmental coordination disorder. Cengage Learning, 2002.

Geuze, Reint H., et al. Clinical and research diagnostic criteria for developmental coordination disorder: a review and discussion. Human movement science 20.1 (2001): 7-47.

Ivry RB. Cerebellar involvement in clumsiness and other developmental disorders. Neural Plast 2003; 10:141–53.

Sigmundsson H. Disorders of motor development (clumsy child syndrome). J Neural Transm Suppl 2005; 51–68.