ΠΑΥΛΟΣ ΣΟΥΡΛΑΣ

Τα πάντα για την Μηχανολογία

Αρχική » ΙΜΑΝΤΟΚΙΝΗΣΗ

ΙΜΑΝΤΟΚΙΝΗΣΗ

ΙΜΑΝΤΕΣ

10.2.1 Ορισμός – περιγραφή
Σε περιπτώσεις που η άμεση μετάδοση με τη χρήση οδοντώσεων δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω μεγάλης απόστασης των ατράκτων, χρησιμοποιούνται έμμεσοι τρόποι συνεργασίας των τροχών με τη βοήθεια ενδιάμεσου στοιχείου, δηλαδή ιμάντα (λουριού) ή αλυσίδας.
Στην ιμαντοκίνηση η διάταξη αποτελείται (στην απλούστερη μορφή της) από δύο τροχαλίες προσαρμοσμένες στην κινητήρια και την κινούμενη άτρακτο και τον κλειστό (ατέρμονα) ιμάντα που τις συνδέει, καλύπτοντας ένα μέρος της εξωτερικής τους περιφέρειας (τόξο επαφής). Το
άθροισμα των δύο τόξων είναι προφανώς 360°.

Οι τροχαλίες είναι ολόσωμα τύμπανα ή23 δίσκοι ή, σε μεγάλες διαστάσεις, τροχοί με βραχίονες (ακτίνες) για μικρότερο βάρος. Στο κέντρο τους
είναι διαμορφωμένη η πλήμνη, για τη σύνδεση με την άτρακτο. H περιφερειακή τους στεφάνη έχει διάφορες μορφές, ανάλογα με τον τύπο του
ιμάντα: μπορεί να είναι απλή κυλινδρική, με μικρή πλευρική κυρτότητα, με πατούρες για ασφάλεια μετακίνησης του λουριού και με ένα ή περισσότερα αυλάκια, συνήθως τραπεζοειδούς και σπάνια ημικυκλικής μορφής. Όταν ο ιμάντας έχει στην εσωτερική του επιφάνεια οδόντωση, η στεφάνη της τροχαλίας έχει διαμορφωμένη αντίστοιχη οδόντωση, ίδιας μορφής και βήματος.

Οι ιμάντες μορφολογικά χαρακτηρίζονται κυρίως από τη διατομή τους, που μπορεί να είναι ορθογωνική, κυκλική ή τραπεζοειδής. Όταν θέλουμε ακρίβεια στη μετάδοση, χωρίς ολίσθηση (γλίστρημα) του ιμάντα στην τροχαλία, η εσωτερική επιφάνεια του ιμάντα φέρει οδόντωση, η οποία βελτιώνει και την ευκαμψία του. Στη συνέχεια (ενότητα 10.2.3) θα εξετάσουμε αναλυτικά τους διάφορους τύπους των ιμάντων ως προς τη μορφή και τα άλλα χαρακτηριστικά τους.

Όνομα συντάκτη

Όνομα: ΠΑΥΛΟΣ ΣΟΥΡΛΑΣ

Σύντομο βιογραφικό:
Περισσότερες πληροφορίες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση