ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Συμπερίληψη σημαίνει: Διασφάλιση ότι κάθε μαθητής/τρια, ανεξαρτήτως προσωπικών αναγκών ή εμποδίων στην μάθηση, έχει ίση πρόσβαση στην μάθηση και τις ίδιες ευκαιρίες να τα καταφέρει.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΤΑ 3 ΜΟΝΤΕΛΑ
- Ειδική αγωγή (special education) Βασίζεται στην υπόθεση, ότι τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες έχουν κάποιες ειδικές ανάγκες, που δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν από τα σχολεία γενικής παιδείας, για αυτό χρειάζεται να φοιτήσουν σε ξεχωριστά σχολεία με άλλους μαθητές που έχουν τις ίδιες ανάγκες.
- Η εκπαιδευτική ένταξη/ενσωμάτωση (integrated education) Υποστηρίζει ότι oι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τοποθετούνται σε περιβάλλοντα γενικής εκπαίδευσης με ορισμένες προσαρμογές και πόρους (χρήματα, υλικό, προσωπικό), αλλά με την προϋπόθεση ότι το «ειδικό» άτομο μπορεί να ενταχθεί σε προϋπάρχουσες δομές, στάσεις και το περιβάλλον δεν απαιτείται να αλλάξει .
- H συμπεριληπτική εκπαίδευση Αναγνωρίζει, ότι όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν και σέβεται τις διαφορές των παιδιών (ηλικία, φύλο, εθνικότητα, γλώσσα, αναπηρία (disability) Ενεργοποιεί εκπαιδευτικές δομές, συστήματα και μεθοδολογίες, ούτως ώστε να καλύψει τις ανάγκες όλων των παιδιών.
Οι μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκπαιδεύονται σε περιβάλλοντα γενικής εκπαίδευσης, σε κατάλληλους χώρους-αίθουσες, μαζί με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους, όπου υπάρχει δέσμευση για την άρση όλων των εμποδίων και την πλήρη συμμετοχή όλων ως εξίσου αξιόλογων και μοναδικών ατόμων.
ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α Όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως ικανότητας ή αναπηρίας μαθαίνουν μαζί σε μία κατάλληλη αίθουσα.
Β Βασίζεται στην πεποίθηση, ότι όλα τα παιδιά εκτιμώνται εξίσου και αξίζουν πρόσβαση στις ίδιες ευκαιρίες.
Γ Παιδιά με αναπηρίες (disabilities) και αυτά χωρίς πολλές φορές πετυχαίνουν μεγαλύτερες ακαδημαϊκές επιτυχίες στις συμπεριληπτικές αίθουσες.
επιπλέον:
- Οι εκπαιδευτικοί της γενικής εκπαίδευσης και οι “ειδικοί” εργάζονται μαζί στην τάξη που σημαίνει επιπλέον υποστήριξη για όλους τους μαθητές.
- Χρησιμοποιούν μια ποικιλία τεχνικών και πόρων για να απευθυνθούν στα ατομικά στυλ μάθησης.
- Εστιάζουν στις ικανότητές του κάθε μαθητή/ της κάθε μαθήτριας και όχι στις αναπηρίες.
- Οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν, πώς να παρέχουν διαφοροποιημένο πρόγραμμα σπουδών και διαφοροποιημένες οδηγίες.
- Οι συμπεριληπτικές τάξεις προωθούν στάσεις σεβασμού, κατανόησης και ενσυναίσθησης.
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση μας βοηθάει να αλλάξουμε τις στάσεις, οι οποίες προάγουν διακρίσεις, και το απόθεμα στίγματος γύρω από τις αναπηρίες.
Η μεγαλύτερη εμπλοκή των γονιών προσθέτει στην αίσθηση της τάξης ως κοινότητας.
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση στοχεύει στην καλύτερη προετοιμασία όλων των μαθητών για την επιτυχία στον πραγματικό κόσμο (συμμετοχή των πολιτών, απασχόληση, κοινοτική ζωή)
ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΤΑΞΗΣ
Πώς μπορεί όμως ο/η εκπαιδευτικός να δημιουργήσει μια συμπεριληπτική τάξη που θα κάνει καλό σε όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από τις ατομικές ανάγκες του καθενός;
- Στρατηγικές μέσα στην τάξη
- Σχεδιασμός ουσιαστικών δραστηριοτήτων
- Μέτρα στήριξης
Στρατηγικές μέσα στην τάξη
- Γνωρίζω τους μαθητές μου και αφήνω να με γνωρίσουν.
- Δημιουργώ έναν ασφαλή χώρο για να μοιραστούν οι μαθητές.
- Μεταφέρω οδηγίες με διαφορετικούς τρόπους.
- Δημιουργώ ευκαιρίες ώστε να ακούσω όλα τα παιδιά.
- Γνωρίζω τις ειδικές ανάγκες κάθε παιδιού στην αίθουσα μου.
- Προσφέρω υποστήριξη με τρόπο που να κερδίζουν όλα τα παιδιά.
- Δείχνω με σαφήνεια τα χρονοδιαγράμματα και τις βασικές πληροφορίες.
- Αφήνω τα παιδιά να διαλέξουν πώς θα μου δείξουν αυτό που μάθανε.
- Δεν συγκρίνω την πρόοδο ενός μαθητή με άλλο μαθητή.
Σχεδιασμός ουσιαστικών δραστηριοτήτων
- Συνδέω τις δραστηριότητες μου με τη ζωή των μαθητών/τριών και τις προτιμήσεις τους.
- Επιτρέπω σε όλα τα παιδιά να πετύχουν.
- Επαινώ τις μικρές επιτυχίες και ενθαρρύνω την μεγαλύτερη προσπάθεια.
- Ενθαρρύνω και επαινώ την συν-εργασία με συνομηλίκους.
- Δίνω εργασίες / δραστηριότητες που συμπεριλαμβάνουν / εμπλέκουν διαφορετικές ικανότητες.
Mέτρα στήριξης
- Επιπλέον υποστήριξη με ειδικούς εκπαιδευτικούς.
- Ειδικές μέθοδοι διδασκαλίας και υλικό.
- Ειδική προσαρμογή του αναλυτικού προγράμματος, ειδική ρύθμιση για την αξιολόγηση.
- Συνεργασία με ιδρύματα κοινωνικής πρόνοιας.
- Μικρότερες τάξεις.
- Αλλαγές στις εγκαταστάσεις του σχολικού κτιρίου.
- Ενσωμάτωση θεραπειών χαλάρωσης και δημιουργίας για την ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής.
- Ένταξη των ΤΠΕ εκπαίδευση.
Η κατανόηση της Νευροδιαφορετικότητας (Neurodiversity)
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Μαθησιακές Διαταραχές – Learning Disorders
(Δυσλεξία – Δυσγραφία/Δυσορθογραφία – Δυσαριθμησία)
Προβλήματα στην Συμπεριφορά – Συναίσθημα – Διαχείριση Συναισθημάτων
Ενσυνειδητότητα & Πολυμορφία (Mindfulness & Diversity)
Βιολογικό και Κοινωνικό Φύλο – Στερεότυπα
Συνεργατικές Στρατηγικές Μάθησης