Δημοσιεύθηκε στην Εκπαιδευτικό Υλικό

Σαπουνόφουσκες παντού…

Καθώς η θερμοκρασία ανεβαίνει και οι δραστηριότητες σε εξωτερικό χώρο πληθαίνουν, με απλά υλικά δημιουργούμε ευκαιρίες για να περάσουμε ευχάριστο χρόνο με τα παιδιά, ενώ τα εισάγουμε αβίαστα και στον κόσμο της επιστήμης. Τα παιδιά γνωρίζουν από προηγούμενη εμπειρία τους τον τρόπο να δημιουργούν φούσκες (μικρές σφαίρες από αέρα -τις γνωστές σε όλους μας, μπουρμπουλήθρες) αρκεί να φυσήξουν αέρα με ένα καλαμάκι σε ένα υγρό στοιχείο (νερό, γάλα, χυμό) ή να ανακατέψουν στην μπανιέρα το νερό με το αφρόλουτρο.

Ενώ τα παιδιά μπορούν να συσχετίσουν τη δημιουργία μιας σαπουνόφουσκας με τον αέρα ή με το σαπούνι, ωστόσο δεν κατανοούν πως η διάρκειας ζωής της εξαρτάται από το υγρό διάλυμα που χρησιμοποιούμε, τη θερμοκρασία του, το είδος του σαπουνιού και πως συνδέεται άμεσα με το λεπτό στρώμα νερού που αποτελεί την επιφάνειά της.

Ο φυσικός κόσμος αποτελεί σημαντική πηγή έμπνευσης τόσο για την επιστήμη όσο και για την τέχνη.

Κλασσικοί ζωγράφοι απεικονίζουν παιδιά που φτιάχνουν σαπουνόφουσκες:  Edouard ManetJacob Hendricus MarisEdward Henry Potthast

Ο Ελβετός φωτογράφος Fabian Οefner  έχει εξερευνήσει την τέχνη της φούσκας στο έργο του «iridient».

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν με σαπουνόφουσκες…

Σε χαρτιά Α4, χαρτί του μέτρου ή οποιαδήποτε ανοιχτόχρωμη επιφάνεια μπορούμε να δημιουργήσουμε πρωτότυπες, πολύχρωμες και μοναδικές ζωγραφιές! Προτείνουμε στα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα διαλύματα χρωματιστού νερού και υγρού απορρυπαντικού πιάτων για να δημιουργήσουν σύγχρονα έργα τέχνης.

*Χρωματίζουμε το νερό σε διαφορετικά μπολ προσθέτοντας ελάχιστη ποσότητα χρώματος (χρώματα ζαχαροπλαστικής ή τέμπερα ή κομμάτια γκοφρέ χαρτιού που ξεβάφει ή το μελάνι από παλιούς μαρκαδόρους) και ζητάμε από τα παιδιά να φυσήξουν με το καλαμάκι μέσα στα μπολ ώστε να δημιουργηθούν έντονες φυσαλίδες.

Στη συνέχεια, τοποθετούμε πάνω στο μπολ το λευκό χαρτί ώστε να κολλήσουν οι σαπουνόφουσκες. Αφήνουμε σε επίπεδη επιφάνεια και περιμένουμε να σπάσουν οι φούσκες. Μόλις στεγνώσει το ένα χρώμα επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία με άλλο χρώμα. Οι συνδυασμοί που σχηματίζονται είναι μοναδικοί.

Όταν στεγνώσουν τα χρώματα μπορούμε να φτιάξουμε κάρτες, κατασκευές ή να γίνουν  το φόντο για να ζωγραφίσουμε ή να κολλήσουμε διάφορα υλικά.

**Εναλλακτικά, μπορούμε να πειραματιστούμε και να ζωγραφίσουμε φυσώντας τις σαπουνόφουσκες πάνω στο χαρτί, μέσα από αυτοσχέδια εργαλεία.

Αφού τα παιδιά ολοκληρώσουν τη ζωγραφική  μπορούμε να τους θέσουμε κάποιες ερωτήσεις με τη μορφή συνέντευξης και να καταγράψουμε τις απαντήσεις ώστε να τις συγκρίνουμε με μελλοντικές τους απόψεις για το ίδιο θέμα.

Ρωτήστε:

Τι είναι οι σαπουνόφουσκες;

Πως δημιουργούνται;

Έχουν όλες το ίδιο σχήμα;

Έχουν όλες το ίδιο μέγεθος;  

Μπορούμε να δημιουργήσουμε διαφορετικών μεγεθών σαπουνόφουσκες;

Έχουν όλες το ίδιο χρώμα;

Έχει σημασία το κρύο ή το ζεστό νερό; (θερμοκρασία του νερού)

Έχει σημασία το σαπούνι που χρησιμοποιούμε (αφρόλουτρο, υγρό απορρυπαντικό πιάτων) για τη διάρκεια του χρόνου ζωής της σαπουνόφουσκας;

(Αναφέρουμε έννοιες όπως το μέγεθος, το χρώμα, η θερμοκρασία, το είδος του σαπουνιού).

Ας πειραματιστούμε ανακατεύοντας…

Η συγκεκριμένη διερεύνηση επικεντρώνεται στις σαπουνόφουσκες και την ποιότητά τους. Ελέγχουμε την αντοχή τους, όταν αυτή παράγεται μόνο από υγρό σαπούνι, μόνο από απορρυπαντικό, με ζεστό ή κρύο νερό, καθώς και όταν προστίθεται γλυκερίνη στο κάθε ένα από τα προηγούμενα μείγματα και καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας.

Τι θα συμβεί αν;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό σαπούνι + ζεστό νερό;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό σαπούνι + κρύο νερό;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό σαπούνι + ζεστό νερό + γλυκερίνη;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό σαπούνι + κρύο νερό + γλυκερίνη;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό απορρυπαντικό πιάτων + ζεστό νερό;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό απορρυπαντικό πιάτων + κρύο νερό; 

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό απορρυπαντικό πιάτων + ζεστό νερό + γλυκερίνη;

Τι θα συμβεί αν ανακατέψουμε… υγρό απορρυπαντικό πιάτων + κρύο νερό + γλυκερίνη;

Συνταγή για σαπουνόφουσκες:

Υλικά:

Γνωρίζετε ότι:

Η γλυκερίνη κάνει τις φυσαλίδες να διαρκούν περισσότερο.

Είναι σημαντικό να αναμειγνύουμε απαλά τα υλικά κατά την παρασκευή του μείγματος.

Όσο περισσότερο χρόνο αφήσουμε το μείγμα μέxρι να το χρησιμοποιήσουμε τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα δούμε στις σαπουνόφουσκες. Αν έχουμε υπομονή καλό θα είναι να το ετοιμάσουμε και να το αφήσουμε μερικές ώρες έως και μία ημέρα πριν να το χρησιμοποιήσουμε.

Για να δείτε αναλυτικά την παρασκευή του μείγματος πατήστε στην εικόνα:

Εναλλακτικά, μπορούμε σε μια άλλη συνταγή να αντικαταστήσουμε τη γλυκερίνη με ζάχαρη:

Για να δείτε αναλυτικά την παρασκευή του μείγματος πατήστε στην εικόνα:

Γνωρίζετε ότι:

Ένας τρόπος για να μην σπάνε φυσαλίδες όταν προσπαθούμε να τις πιάσουμε είναι να φορέσουμε υφασμάτινα γάντια -με τον τρόπο αυτό οι φυσαλίδες δεν έρχονται σε επαφή με τη λιπαρή επιφάνεια των χεριών μας και διατηρούνται για περισσότερο χρόνο.

Ένα σκιερό μέρος σε σχέση με την απ’ ευθείας έκθεση στον ήλιο, βοηθά τις σαπουνόφουσκες να διατηρηθούν πιο πολύ. 

Δημιουργούμε αυτοσχέδια εργαλεία…

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χειροποίητα εργαλεία που θα φτιάξουμε με αντικείμενα της καθημερινότητας: καλαμάκια, πλαστικά μπουκάλια, χωνιά, τρυπητές μεταλλικές κουτάλες, βαμβακερό σκοινί, ξύλινες λαβές, κρεμάστρες, κ.α.

Γνωρίζετε ότι το διασκεδαστικό αυτό παιχνίδι μπορεί:

  • να βοηθήσει στην ενίσχυση της βλεμματικής επαφής, καθώς το παιδί εστιάζει το βλέμμα του και περιμένει τις σαπουνόφουσκες για να ξεκινήσει το παιχνίδι ενώ στη συνέχεια προσπαθεί να ακολουθήσει την πορεία τους για να καταφέρει να τις πιάσει
  • να βοηθήσει ώστε να αντιληφθεί το παιδί μια πολύ βασική δεξιότητα  που αφορά στην έννοια της εναλλαγής σειράς. Οι έννοιες “σειρά σου- σειρά μου”, ως απάντηση στην ερώτηση: “ποιανού η σειρά είναι τώρα;”
  • να βοηθήσει ώστε να εξασκήσουν τα παιδιά τα όργανα της φώνησης, τους μύες γύρω από το στόμα και τα χείλη τους, να αποκτήσουν μεγαλύτερη επίγνωση των κινήσεων των χειλιών τους, να βελτιώσουν τον συντονισμό τους –εάν ωστόσο δεν μπορούν να κατανοήσουν τον σωστό σχηματισμό των χειλιών, τα βοηθάμε με ένα κομμένο καλαμάκι ώστε να εφαρμόσουν τα χείλη τους σε αυτό
  • να αυξήσουν την ποσότητα του αέρα που παράγουν
  • να μάθουν να ελέγχουν τη δύναμη και την ένταση της εκπνοής τους, ώστε να δημιουργήσουν μικρές ή μεγάλες, πολλές ή λίγες σαπουνόφουσκες.

Συνοψίζοντας, δημιουργούμε σαπουνόφουσκες όλων των ειδών γιατί προάγουν την παρατήρηση και την εφευρετικότητα, είναι διασκέδαση για μικρούς και μεγάλους και γιατί τα παιδιά τις αγαπούν!

Καλή διασκέδαση!

 

Πηγή φωτογραφιών: pinterest, διαδίκτυο.

Πηγή δραστηριότητας: https://priscinetwork.files.wordpress.com/2015/01/hlikia-3-5_a_diorthosh.pdf

Φωτογραφία χαρακτηριστικής εικόνας: Russell Freer