Σχετικά με αυτό το ιστολόγιο

       Αυτό το ιστολόγιο αποτελεί συνέχιση και αντικατάσταση, κυρίως όμως αναβάθμιση και ανανέωση της ιστοσελίδας «Φιλολογική Γωνιά», που διατηρούσα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) από το 2009 έως τον Σεπτέμβριο του 2022. Χάρη στις εντυπωσιακές δυνατότητες που έχει δημιουργήσει πλέον το ΠΣΔ για τους εκπαιδευτικούς, μπόρεσα να μετατρέψω μια παλαιού τύπου και «εργόχειρη» ιστοσελίδα σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό ιστολόγιο. Τούτων δοθέντων, όλο το υλικό της «Φιλολογικής Γωνιάς» όχι μόνο έχει μεταφερθεί και μπορεί να αναζητηθεί σε αυτό το ιστολόγιο, αλλά έχει εμπλουτισθεί, διευρυνθεί και επικαιροποιηθεί, ενώ η περιήγηση και το ψηφιακό περιβάλλον έχουν γίνει πολύ πιο μοντέρνα και πιο φιλικά για τον επισκέπτη, καθώς έχουν προστεθεί νέες δυνατότητες, νέα μενού και περισσότερες επιλογές.

          Θα ήθελα, ωστόσο, να πω και δυο λόγια για τη φιλοσοφία και τους στόχους αυτού του ιστολογίου. Η πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα που τακτικά μάθαινα ότι είχε τα τελευταία χρόνια η «Φιλολογική Γωνιά» από εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα όχι μόνο με ικανοποίησε βαθιά και με τίμησε, αλλά με βάρυνε με ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη για το περιεχόμενο του ιστολογίου μου. Ακόμη παραπέρα, μού έδειξε ότι η κοινότητα των εκπαιδευτικών φιλολόγων, η εργαζόμενη και μαχόμενη στις αντίξοες – αν όχι εξουθενωτικές – συνθήκες του ελληνικού δημόσιου σχολείου, αναζητά και εκτιμά το γνήσιο, το πραγματικό, το ουσιαστικό: αυτό που έχει προκύψει μέσα από την πραγματική εμπλοκή και τριβή με την σχολική τάξη και όχι από ένα απομακρυσμένο ακαδημαϊκό περιβάλλον ή από μια εμπορευματοποιημένη μηχανή παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού. Και αυτό ακριβώς θέλω να βεβαιώσω: όποια άσκηση, εργασία, σημείωση, θεωρία ή κριτήριο αξιολόγησης υπάρχει σε αυτό το ιστολόγιο είναι όλα δοκιμασμένα και ελεγμένα στο περιβάλλον πραγματικών τάξεων με πραγματικούς μαθητές πολλών διαφορετικών σχολείων, και μάλιστα κατά κανόνα όχι με τις καλύτερες συνθήκες. Και κάτι ακόμη: όλο αυτό το υλικό έχει περάσει επανειλημμένα από την κοπιαστική βάσανο της αναθεώρησης και της αναπροσαρμογής στις πραγματικές μαθησιακές ανάγκες υπαρκτών, κανονικών μαθητών, άρα πίσω από κάθε σελίδα κρύβεται πολύς προσωπικός μόχθος, πολλή αμφιβολία, πολλή προσπάθεια για το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα. Διότι κάθε φιλόλογος της τάξης γι’ αυτό το «δια ταύτα» ακριβώς πρέπει να ενδιαφέρεται: για την όσο γίνεται πιο εξασφαλισμένη και αποτελεσματική μετακένωση του πνευματικού, διανοητικού, πολιτισμικού και εν ενί λόγω μορφωτικού πλούτου των φιλολογικών μαθημάτων στις νεανικές ψυχές, που ομολογουμένως βάλλονται από καταιγιστική ομοβροντία αποβλακωτικών ερεθισμάτων (στα οποία δυστυχώς υποκύπτουν ταχύτατα).

       Δεν ισχυρίζομαι ότι το εκπαιδευτικό υλικό αυτού του ιστολογίου μπορεί να επιτύχει αυτόν τον υψηλό και απαιτητικό στόχο. Άλλωστε η επιτυχία του εκπαιδευτικού λειτουργήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, μικρό μέρος των οποίων είναι και οι ασκήσεις και οι σημειώσεις. Μπορώ, ωστόσο, να βεβαιώσω ότι είδα πολλές φορές πίσω από τις φωτοτυπίες με αυτό το υλικό πολλά μαθητικά ματάκια να ανοίγουν και να γυαλίζουν, καταλαβαίνοντας ότι  μέσα σε αυτά τα κατασυκοφαντημένα και υποβαθμισμένα φιλολογικά μαθήματα κρύβεται κάτι πολύ βαθύτερο, πολύ ευρύτερο, πολύ πιο σοφό και πιο ανθρώπινο από την φρενίτιδα της σημερινής καταναλωτικής εποχής. Και αυτό με έχει κάνει να ελπίζω και να θέλω να μοιραστώ με τους μάχιμους συναδέλφους μου της πρώτης γραμμής κάποια από τα εργαλεία που με βοήθησαν να «σκάψω» στις μαθητικές ψυχές και να τις κάνω δεκτικές στην σπορά και – γιατί όχι; –  ικανές αργότερα για καρποφορία…

Καλή σας περιήγηση!

~ Παναγιώτης Λουπάσης ~