Χαρακτηριστικά Νέων Τεχνολογιών και Γραμματισμού

 Αποδελτίωση του Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robinson, A.J., and Weigel, M. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century.

Ένας από τους στόχους αυτής της εργασίας είναι να προτείνει τρόπους σε αυτούς που έχουν την εξουσία και την ευθύνη ώστε οι νέοι να σκεφτούν πιο συστηματικά και δημιουργικά με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να αποκτήσουν τις τεχνολογικές και κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται από το σημερινό εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον.

Έτσι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να ενσωματώσουν αυτές τις δεξιότητες στις καθημερινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες με τρόπους που είναι κατάλληλοι για το περιεχόμενο που διδάσκουν. Επίσης παρουσιάζεται ένα σύνολο βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων και πολιτιστικών ικανοτήτων των νέων που θα πρέπει να αποκτήσουν εάν θέλουν να είναι πλήρεις, ενεργοί, δημιουργικοί και ηθικοί συμμετέχοντες σε αυτή την αναδυόμενη συμμετοχική κουλτούρα.

Στο κεφάλαιο “Core Media Literacy Skills” αναφέρονται οι τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν τους νέους να αποκτήσουν τον απαραίτητο τεχνολογικό γραμματισμό μέσα από την ανάλογη εκπαίδευση.

Στο κεφάλαιο “Who Should Respond? A Systemic Approach to Media Education” αναφέρεται ότι στο πλαίσιο των βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων και πολιτιστικών ικανοτήτων, οι συγγραφείς έχουν επισημάνει μια γκάμα υφιστάμενων πρακτικών στην τάξη, που βοηθούν τα παιδιά να αποκτήσουν ενεργό συμμετοχή στο νέο τοπίο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης εκπαιδευτικών προσομοιώσεων, παιχνιδιών εναλλακτικής και επαυξημένης πραγματικότητας, webquests, με δραστηριότητες παραγωγής πολυμέσων, ιστολόγιων και wikis, και ασκήσεις διαβούλευσης. Τέτοιες ασκήσεις περιλαμβάνουν την ενεργή εφαρμογή νέων τεχνικών παραγωγής γνώσης και συμμετοχής της κοινότητας στο υπάρχον φάσμα ακαδημαϊκών μαθημάτων και στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών. Ενεργοποιούν τους μαθητές σε πραγματικές έρευνες που απαιτούν να ψάξουν πληροφορίες, συνεντεύξεις από ειδικούς, σύνδεση με άλλους μαθητές σε όλο τον κόσμο, δημιουργία και κοινή χρήση πολυμέσων, αξιολόγηση ψηφιακών εγγράφων, γράψιμο για αυθεντικό κοινό και με άλλο τρόπο εκμετάλλευση τους πόρους της νέας συμμετοχικής κουλτούρας.

Η εργασία αυτή υποστηρίζει τους διδάσκοντες προτείνοντας μεθόδους που θα βοηθούσαν τους μαθητές να αποκτήσουν τις βασικές κοινωνικές, τεχνολογικές και πολιτιστικές ικανότητες που απαιτούνται από το σημερινό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Σαφώς, απαιτείται περισσότερη έρευνα για τον κάθε κλάδο ώστε οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν πληρέστερα την αξία και τη συνάφεια αυτών των δεξιοτήτων με τις διάφορες πτυχές του σχολείου και της διδακτέας ύλης. Δεξιότητες που απαιτούνται ήδη στα πλαίσια όλων των επαγγελματικών χώρων και που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μαζί με τους εκπαιδευτικούς  μπορούν να βοηθήσουν για την ένταξή τους στην εκπαίδευση.

Θεωρίες Μάθησης και Γραμματισμού

Σύμφωνα με τους Nawaz και Kundi (2010), ο ψηφιακός γραμματισμός είναι ένας συνδυασμός τεχνικών, γνωστικών και συναισθηματικών-κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς η χρήση υπολογιστή απαιτεί  δεξιότητες πολλών διαφορετικών τύπων. Με τις συνεχείς αλλαγές  στην τεχνολογία, το στοιχεία της εκπαίδευσης στον τομέα των υπολογιστών αλλάζουν συνεχώς και ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αναθεωρούν συνεχώς το μάθημά τους για να περιλαμβάνουν τα νέα δεδομένα.

Συχνά μέσα στους χώρους της εκπαίδευσης οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων είναι απρόθυμοι να αλλάξουν τα προγράμματα σπουδών και αυτό μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, του διδακτικού προσωπικού και των κινήτρων για επαγγελματική εξέλιξη μέσα στα αυστηρά εκπαιδευτικά πλαίσια. Οι σημερινές αλλαγές και οι εξελίξεις στον τομέα των ΤΠΕ προτείνουν την αποδοχή των καινοτομιών σαν συλλογική βιωματική κατάσταση και όχι την αποσπασματική χρήση τους από εκπαιδευτικούς φορείς.

Το   μοντέλο του οικοδομισμού είναι αυτό που κυρίως χρησιμοποιείται από εμένα κατά την διαδικασία της διδασκαλίας. Το βασικό σημείο αυτού του μοντέλου είναι ότι η μάθηση θεωρείται ουσιαστικά μια κοινωνική διαδικασία, που απαιτεί επικοινωνία μεταξύ μαθητή, δασκάλου και άλλων συντελεστών. Αυτή η κοινωνική διαδικασία δεν μπορεί να αντικατασταθεί αποτελεσματικά από την τεχνολογία, αν και η τεχνολογία μπορεί να τη διευκολύνει.

Εισαγωγή στον Ψηφιακό Γραμματισμό

Εκπαιδευτική τεχνολογία

Με τον όρο εκπαιδευτική τεχνολογία αντιλαμβανόμαστε την επιστήμη που, εφαρμόζοντας την τεχνολογική γνώση, μελετά και συμβάλλει στη συστηματική επίλυση προβλημάτων που αφορούν στη διδασκαλία και στη μάθηση με στόχο τη βελτίωσή τους. Στο ανώτερο επίπεδο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας περιλαμβάνονται οι όροι οπτικοακουστική διδασκαλία, η εκπαιδευτική ανάπτυξη/σχεδιασμός, τα επιμορφωτικά υλικά και η εξατομικευμένη μάθηση.

Γραμματισμός

Ο γραμματισμός αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως ο όρος που αποδίδεται και ως “παιδεία” ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η απόδοση αυτή συναντάται και στις μέρες μας. Οι σύγχρονες χρήσεις του όρου δεν αναφέρονται απλά σε ικανότητες γραφής και ανάγνωσης, αλλά στην εξοικείωση του ατόμου με πιο σύνθετα συστήματα επικοινωνίας και κώδικες, τα οποία μπορεί και να διαχειριστεί.

Ψηφιακός Γραμματισμός

Ο ψηφιακός γραμματισμός χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να περιγράψει τις λειτουργικές δεξιότητες της ψηφιακής ανάγνωσης και γραφής. Η πρόοδος της τεχνολογίας οδήγησε σε έναν διευρυμένο ορισμό του γραμματισμού. Ο νέος αυτός ορισμός εμπεριέχει την πολιτισμική και γλωσσική ποικιλομορφία των ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών, την πληθώρα των κειμένων που δημιουργούνται και διαδίδονται σε αυτά τα πλαίσια και την ποικιλία μορφών κειμένου που εμφανίζονται σε σχέση με τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

6 Μαρτίου 2022 – Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής βίας και του Εκφοβισμού

Μαζί με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Καλαβρύτων δημιουργήσαμε το βίντεο για την Πανελλήνα Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων