Αποδελτίωση παραγράφων του άρθρου «Experiments in digital literacy» των Alkali, Y. E., & Amichai -Hamburger, Y. (2004)
Η καλλιέργεια ψηφιακής παιδείας απαιτεί περισσότερα από την ικανότητα χρήσης λογισμικού ή χειρισμού μια ψηφιακής συσκευής.
Περιλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία σύνθετων δεξιοτήτων όπως γνωστικές, κινητικές, κοινωνιολογικές και συναισθηματικές που πρέπει να διαθέτουν οι χρήστες για να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα ψηφιακά περιβάλλοντα.
Ένα εννοιολογικό μοντέλο που περιγράφεται από τους συγγραφείς προτείνει ότι ο ψηφιακός αλφαβητισμός περιλαμβάνει πέντε κύριες ψηφιακές δεξιότητες: δεξιότητες φωτο-οπτικής («ανάγνωση» οδηγιών από γραφικές οθόνες),
- δεξιότητες αναπαραγωγής (χρησιμοποιώντας την ψηφιακή αναπαραγωγή για τη δημιουργία νέου, ουσιαστικού υλικού από τα προϋπάρχοντα) ,
- δεξιότητες διακλάδωσης (κατασκευή γνώσης από μη γραμμική, υπερκειμενική πλοήγηση),
- δεξιότητες πληροφόρησης (αξιολόγηση της ποιότητας και εγκυρότητας των πληροφοριών)
- και κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες (κατανόηση των «κανόνων» που επικρατούν στον κυβερνοχώρο και εφαρμογή αυτής της κατανόησης στην ηλεκτρονική επικοινωνία στον κυβερνοχώρο ).
Η παρούσα εργασία παρουσιάζει αποτελέσματα από μια πρωτοποριακή μελέτη βασισμένη στην απόδοση που διερεύνησε την εφαρμογή του παραπάνω εννοιολογικού μοντέλου δεξιοτήτων ψηφιακής παιδείας μεταξύ διαφορετικών ομάδων μελετητών. Τα αποτελέσματα δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι νεότεροι συμμετέχοντες είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους μεγαλύτερους, με εργασίες φωτοεικονικού και διακλαδιστικού αλφαβητισμού, ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμμετέχοντες βρέθηκαν να ήταν πιο εγγράμματοι σε εργασίες αναπαραγωγής και πληροφοριακής παιδείας. Τα αποτελέσματα της έρευνας ρίχνουν φως στις γνωστικές δεξιότητες που χρησιμοποιούν οι χρήστες στην απόδοση με ψηφιακά περιβάλλοντα και παρέχουν στους εκπαιδευτικούς και τους προγραμματιστές λογισμικού χρήσιμες οδηγίες για το σχεδιασμό καλύτερων ψηφιακών περιβαλλόντων με επίκεντρο τον χρήστη.