Προϋπόθεση: Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι «η εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση που θα αναπτυχθεί δεν έχει σκοπό την κάλυψη της διδακτέας ύλης αλλά τη συνέχιση της επαφής των μαθητών/τριών με τη μαθησιακή διαδικασία» (έγγραφο ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας, ΑΠ 469/2-3-2020).
Στόχος: Δεν παραδίδουμε καινούρια διδακτικά αντικείμενα, αλλά στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να κρατήσουν την επαφή με το σχολείο και τη μαθησιακή διαδικασία.
Εργαλεία: Για τη σύγχρονη διδασκαλία χρησιμοποιούμε την ψηφιακή εικονική τάξη Cisco Webex που, εγκαθίσταται στον υπολογιστή μας μετά το email που έχουμε λάβει από το ΥΠΠΑΙΘ. Πρόκειται για πολύ φιλικό εργαλείο που θα επιτρέψει να δημιουργήσουμε την τάξη μας, και να γίνουν τα μαθήματά μας.
Για την ασύγχρονη διδασκαλία χρησιμοποιούμε τα αποθετήρια του σχολικού δικτύου eclass (Αναλυτικές οδηγίες για τη χρήση του eclass βλ στο https://eclass.sch.gr/files/intro-teacher.pdf ) και e-me (Αναλυτικές οδηγίες για τη χρήση του e-me βλ. στα https://dschool.edu.gr/menoumespiti/ και https://dschool.edu.gr/menoumespiti/assets/LetsStartWith_eme_StepByStep_Guidelines4Teachersv1.0-Mar2020.pdf ). Και τα δύο βοηθούν να αποθηκευτεί το υλικό στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
Σε κάθε περίπτωση Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών και στη σχετική ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων σχετικά με την εφαρμογή του Νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Προγραμματισμός: Ο Διευθυντής του Σχολείου είναι ο Συντονιστής της ομάδας υποστήριξης. Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα γίνει η διαμόρφωση του προγράμματος για κάθε σχολική τάξη.
Για τα Θρησκευτικά προτείνω ένα 20% των δράσεων που θα υλοποιηθούν στα πλαίσια του μαθήματος, να χρησιμοποιηθεί για την σύγχρονη τηλεκπαίδευση, και ένα 80% να αφιερωθεί στην ασύγχρονη τηλεκπαίδευση.
Παιδαγωγικά μέσα: Ως υλικό μπορεί να δοθούν δραστηριότητες επεξεργασίας των ΔΕ που ήδη έχουν διδαχτεί . Ειδικά στο Λύκειο, χρήσιμα είναι φύλλα εργασίας, όμως μπορεί να χρησιμοποιηθούν και πολυμέσα που ο εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να ανεβάσει στην πλατφόρμα ασύγχρονης που έχει επιλέξει.
Μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί υλικό του ψηφιακού σχολείου (https://dschool.edu.gr/ ), το υλικό από τον Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχόμενου Φωτόδεντρο (http://photodentro.edu.gr/aggregator/ ) και τα διδακτικά ψηφιακά σενάρια ΑΙΣΩΠΟΣ (http://aesop.iep.edu.gr/ ). Ειδικά για τους Θεολόγους το Ψηφιακό Αποθετήριο του ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας διαθέτει πλούσιο υλικό για το μάθημα των Θρησκευτικών.
Η διαδρομή για πρόσβαση σε αυτό είναι:
- Κλικάρουμε με τον κέρσορα openeclass.org/main/login_form.php?user=guestINT225&next=%2Fcourses%2FINT225%2F
- Εισερχόμαστε στην φόρμα εισόδου. Το user name είναι ήδη τοποθετημένο (είναι το guestINT225 ). Τοποθετούμε μόνο το συνθηματικό που είναι pekes2018
- Εισερχόμαστε στο αποθετήριο των θεολόγων. Δεξιά της σελίδας βρίσκονται οι Επιλογές μαθήματος. Επιλέγουμε Έγγραφα ή Πολυμέσα (περιμένουμε λίγο να «φορτώσει το υλικό»), και στη συνέχεια οδηγούμαστε στις επιλογές. «Κατεβάζουμε» από αυτές ότι θεωρήσουμε χρήσιμο.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Αναφέρουμε πάντα την πηγή προέλευσης.
Διδακτική πρόταση:
- Αφού επιλεγεί ενότητα του μαθήματος μιας συγκεκριμένης τάξης που θεωρούμε ότι θα βοηθήσει τους μαθητές μας να κρατήσουν την επαφή με τη σχολική διαδικασία, τοποθετούμε φύλλα εργασίας, δραστηριότητες, υλικό από το Φωτόδεντρο, πολυμέσα, κείμενα, διευθύνσεις του διαδικτύου (τις οποίες έχουμε ελέγξει σχολαστικά) κοκ, στο αποθετήριο του σχολικού δικτύου που έχουμε επιλέξει και αφορά τη συγκεκριμένη ΔΕ. Καλούμε τους μαθητές μας να το γνωρίσουν.
- Οργανώνουμε σύγχρονη διδασκαλία στη δική μας «εικονική» τάξη στην πλατφόρμα cisco webex. Επικεντρωνόμαστε στο υλικό που υπάρχει στο αποθετήριό μας. Συζήτηση με τους μαθητές. Επίλυση αποριών. Αναθέτουμε μικρές εργασίες, σε εθελοντική βάση, υπογραμμίζοντας ότι η παρουσίασή τους θα γίνει στην επόμενη σύγχρονη συνάντηση
- Αναρτούμε, αν συμπεράνουμε από τη συνάντηση ότι χρειάζεται, επιπλέον υλικό στο αποθετήριό μας ή αφαιρούμε . Κοινοποίηση στους μαθητές μας.
Νίκος Παύλου (npavlou@sch.gr
