Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας

 

 

 

 

 

1/Θ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΡΟΝΤΑΜΑ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΤΟΥΣΧΟΛΕΙΟΥ
 

 

1/θέσιο Νηπιαγωγείο Βρονταμά

 

Διεύθυνση

A΄/θμιαςΕκπ/σης

   

9300221(ΥΠAIΘΑ)

 

Ν.ΛΑΚΩΝΙΑΣ

 

 

 

 

 

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) Bρονταμάς Λακωνίας
 

Τηλέφωνο

 

27350-61223

 

Fax

 

27350-61223

 

e-mail:

 

mail@nip-vront.lak.sch.gr

 

Ιστολόγιο

 

https://blogs.sch.gr/nipvron

Προϊσταμένη Σχολικής Μονάδας  

Καζαγκράντε Καλλιόπη Τερέζα

 Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Kηδεμόνων  

Νίκια Αδαμαντία

 

                     Εσωτερικός Κανονισμός  Λειτουργίας

 

 

Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37,Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες). Το 1/θ Νηπιαγωγείο Βρονταμά αποτελείται την τρέχουσα σχολική χρονιά από μια Νηπιαγωγό η οποία εκτελεί και χρέη Προϊσταμένης και πέντε μαθητές  οι οποίο παρακολουθούν το πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα. Το νηπιαγωγείο  συστεγάζεται με το Δημοτικό Σχολείο Βρονταμά και μοιράζεται τους αύλειους χώρους του σχολείου.

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας. Από φέτος εφαρμόζεται σε όλα τα Νηπιαγωγεία της χώρας το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΦΕΚ Β 687/10-2-2023) και εντάσσονται και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (ΦΕΚ 3567/Β/4-8-2021) στο πρόγραμμα. Το Νηπιαγωγείο επίσης συμμετέχει στον συλλογικό προγραμματισμό, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο (ΦΕΚ 4189/Β/10-9-2021).

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, της Προέδρου του Συλλόγου των Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και της Προέδρου της Σχολικής Επιτροπής και εκπροσώπου του Δήμου. Το Σχολικό Συμβούλιο με τους παραπάνω συνεδρίασε με αριθμό Πράξης 1/ 12-10-2023. Ο Εσωτερικός Κανονισμός εγκρίνεται από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στο ιστολόγιο του Νηπιαγωγείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας : της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

 

Άξονας 1. Προσέλευση – παραμονή και αποχώρηση από το σχολείο

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/μαθητριών στο νηπιαγωγείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του. Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς των τμημάτων, οι οποίες καταγράφουν τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

 

Διδακτικό ωράριο νηπιαγωγείου

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο.

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15-8:30.

Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος-αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00

Ολοήμερο πρόγραμμα

Έναρξη     λειτουργίας      των      δραστηριοτήτων          Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.

Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Διάλειμμα

 

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες  βγαίνουν στο προαύλιο,  όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Υπεύθυνες για την εφημερία στα διαλείμματα είναι οι νηπιαγωγοί των τμημάτων.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας τα νήπια παραμένουν στις τάξεις τους και απασχολούνται στα κέντρα ενδιαφέροντος.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος  δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

 

Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η είσοδος των νηπίων στο χώρο του νηπιαγωγείου, γίνεται από την κεντρική είσοδο, η οποία είναι κοινή με το Δημοτικό σχολείο. Η προσέλευση γίνεται με συνοδεία γονέα και ώρα 8:15π.μ. έως 8:30π.μ., όπως προβλέπεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του υποχρεωτικού προγράμματος. Τους μαθητές παραλαμβάνουν οι νηπιαγωγοί των τμημάτων στις εισόδους του σχολείου και οι γονείς αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των νηπίων/προνηπίων, δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια κανείς πέραν των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών.

Η  έγκαιρη  προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος  οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να      συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο, όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση). Σε περίπτωση ασθένειας-απουσίας του παιδιού, ενημερώνεται το σχολείο, το αργότερο μέχρι τις 9:00π.μ.

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

 

Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

 

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Κατά την αρχή του πρώτου τριμήνου του διδακτικού έτους και για διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο εβδομάδων, μπορεί να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο νηπιαγωγείο, προκειμένου η προσαρμογή των παιδιών να είναι ομαλή. Το ευέλικτο ωράριο καθορίζεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης και το σύλλογο διδασκόντων, σε συνεργασία με τους γονείς- κηδεμόνες, σύμφωνα με το ΠΔ79/2017, όπως τροποποιήθηκε με το νόμο4559/2018,άρθρο 23.

Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Προϊστάμενος εκπαιδευτικών θεμάτων(άρθρο 16, παρ.10 Π.Δ.79/2017).

 

 

Άξονας 2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Δικαιώματα-Υποχρεώσεις

Δημοκρατική συμπεριφορά – κανόνες του σχολείου-ισότιμη συμμετοχή στη ζωή του Σχολείου-σεβασμός στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή / τη συμμαθήτρια.

 

Η Προϊσταμένη

Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκουσών  και  των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους\τη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

Είναι υπεύθυνη, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

 

Οι εκπαιδευτικοί

Καθοδηγούν τους μαθητές σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης, μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την υποστήριξη των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους,

 

καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, τη δημοκρατική συμπεριφορά και συνδιαμορφώνουν μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες, το συμβόλαιο της τάξης.

Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών/μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

 

 

 

 

Οι μαθητές/μαθήτριες

Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

Απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς και στην Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημαπου τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.

Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική

Προσπαθούν να  λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα  παρακάτω βήματα:

Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.

Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.

Απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.

Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

Σε θέματα συμπεριφοράς των μαθητών/τριών που απασχολούν το σχολείο, απαραίτητη είναι η συνεργασία ανάμεσα στην εκπαιδευτικό του τμήματος, τους γονείς, την Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου, τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και τα οικεία ΚΕΔΑΣΥ, ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση.

Ειδικότερα σε περίπτωση που η συμπεριφορά κάποιου νηπίου προβληματίσει τις νηπιαγωγούς, καλείται ο γονέας/κηδεμόνας στο σχολείο και ενημερώνεται με στόχο τη συνεργασία για την εξεύρεση λύσης, με εφαρμογή της κατάλληλης παιδαγωγικής μεθόδου, αφού λάβουν υπόψη τη βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

 

Γονείς και κηδεμόνες

Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.

Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.

Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.

Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα,αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης-  τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

 

 

Άξονας 3. Πρόληψη φαινομένων Βίας             και Σχολικού εκφοβισμού

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή / και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου ως επιμορφωμένα μέλη της Ομάδας Δράσεων Πρόληψης (Ο.Δ.Π) και αντιμετώπισης των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού οργανώνουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς κατάλληλες δραστηριότητες, συζητήσεις με τους μαθητές και ενημερώσεις των γονέων.

 

 

Άξονας 4. Σχολικές εκδηλώσεις-δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων,που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τονεμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/μαθητριών, διότι έτσι αυτοί/αυτές αισθάνονται υπεύθυνοι/υπεύθυνες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

 

Τα νηπιαγωγεία δεν λειτουργούν:

Τα Σάββατα και τις Κυριακές

Την 28η Οκτωβρίου (Εθνική εορτή)

Από 24 Δεκεμβρίου ως και 7 Ιανουαρίου (Διακοπές Χριστουγέννων)

Την Καθαρά Δευτέρα

Την 25η Μαρτίου (Εθνική εορτή)

Από τη Μ. Δευτέρα ως και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (πασχαλινές διακοπές)

Την 1η Μαΐου

Την εορτή του Αγίου Πνεύματος

Μετά τη λήξη του διδακτικού έτους (καλοκαιρινές διακοπές)

 

Η υλοποίηση γιορτών στο νηπιαγωγείο, όπως και ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθούν, αποφασίζεται από το σύλλογο διδασκόντων στην αρχή του σχολικού έτους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Πιο συγκεκριμένα:

Οι εθνικές γιορτές, 28η Οκτωβρίου και 25η Μαρτίου πραγματοποιούνται την παραμονή των εθνικών επετείων στο χώροτου σχολείου, με ή χωρίς την παρουσία γονέων, ανάλογα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Για τον εορτασμό της 17ης Νοεμβρίου (επέτειος του Πολυτεχνείου) εκδηλώσεις και δραστηριότητες γίνονται στο πρωινό ωράριο εργασίας, με τη συμμετοχή όλου του διδακτικού προσωπικού.

Σχετικά με τον τρόπο εορτασμού των γενεθλίων ο εορτασμός περιορίζεται σε κεράσματα συσκευασμένα που θα μοιράζονται από τα νήπια μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, έξω από το χώρο του νηπιαγωγείου.

Αναφορικά με τις επισκέψεις που πραγματοποιεί το Νηπιαγωγείο στο πλαίσιο των σχεδίων εργασίας που υλοποιεί, τονίζεται ότι θα πρέπει οι γονείς να υπογράφουν υπεύθυνες δηλώσεις έγκρισης συμμετοχής των παιδιών τους στις επισκέψεις. Σε διαφορετική περίπτωση τα παιδιά δε συμμετέχουν.

 

Άξονας 5. Συνεργασία σχολείου – οικογένειας – Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

 

Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τηνοικογένεια του μαθητή/της μαθήτριας, και με Φορείς, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/ συγκεκριμένη μαθήτρια, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.

Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Πιο συγκεκριμένα για το σχολικό έτος 2023-2024, ορίζεται η τελευταία Παρασκευή κάθε μήνα από τη 1:10μμ-2:00μμ.

Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.

Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ..

Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου.

Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

Για κάθε αλλαγή που συμβαίνει στη ζωή του παιδιού, αλλά και για κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή, οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν εμπιστευτικά τη νηπιαγωγό της τάξης και την Προϊσταμένη. Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να γνωρίζει ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία (Φ7/517/127893/Γ1/13.10.2010).

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο.

 

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Στο Νηπιαγωγείο Βρονταμά έχει δημιουργηθεί Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων με Πρόεδρο την κα. Νίκια Αδαμαντία.

 

ΣχολικόΣυμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο(άρθρο 51 του Ν.1566/1985, ΦΕΚ 167 Α ́, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 107 του Ν.4823/2021, ΦΕΚ 136 Α ́) το οποίο συνεδριάζει  με την συμμετοχή α) της Προϊσταμένης της σχολικής μονάδας, β) τριών (3) εκπαιδευτικών της Σχολικής Μονάδας οι οποίοι έχουν οριστεί -ορίζονται κατά πλειοψηφία από τον Σύλλογο Διδασκόντων της Σχολικής Μονάδας, γ) ενός (1) εκπροσώπου του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων ο/η οποίος/α προτάθηκε κατά πλειοψηφία από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και δ) δύο (2) εκπροσώπων του οικείου Δήμου, οι οποίοι ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο και είναι ο ένας αιρετός εκπρόσωπος του οικείου Δήμου και ο έτερος υπάλληλος της Διεύθυνσης ή του Τμήματος Παιδείας του οικείου Δήμου.

Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

Φέτος το Σχολικό Συμβούλιο συνεδρίασε για τα παραπάνω με Αριθμό Πράξης 1/12-10-2023 και θέμα την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

 

Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Σύμβουλου Εκπαίδευσης ΠΕ60 − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

 

 

 

 

 

Άξονας 6. Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλονταχώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόννα καλλιεργηθεί η ψυχή τουπαιδιού. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας τουνηπιαγωγείου. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Σε περίπτωση φθοράς στην περιουσία του Σχολείου, η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του μαθητή.

 

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών. Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

  1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
  3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.

 

Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια και έχει επικαιροποιηθεί και φέτος α)το Μνημόνιο Ενεργειών για τη διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων, τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών από τον Σύλλογο Διδασκόντων με επικεφαλή την Προϊσταμένη και έχει ενημερωθεί σχετικά η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης. Το Μνημόνιο αυτό βρίσκεται στο αρχείο του σχολείου.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα έχει επικαιροποιηθεί το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, οι μαθητές/μαθήτριες ενημερώνονται για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριεςπαραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπαπου οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊσταμένη, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες : π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας .βάση του «Εσωτερικού Κανονισμού Σχολικής Μονάδας (Δ.Α.Ι) & Μνημόνιο Ενεργειών για τη διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων, τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών» που έχει συνταχτεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς2023-2024.

 

Άλλα θέματα

 

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του ΒιβλιαρίουΥγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Φάρμακα-Ατυχήματα

Αν κάποιο νήπιο υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να ενημερώσει ο γονέας την εκπαιδευτικό. Δεν επιτρέπεται η χορήγηση φαρμάκων από την εκπαιδευτικό, όπως ορίζει σχετική νομοθεσία.

 

Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητέςκαι τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες,  εκπαιδευτικούς,  γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και τον Σύλλογο Διδασκόντων,

Σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.

 

 

 

Βρονταμάς Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2023

 

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Βρονταμά

 

Καζαγκράντε Καλλιόπη-Τερέζα