Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2023-2024)

Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2023-2024)
Σχολική Μονάδα: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΡΟΝΤΑΜΑ – 9300221
Σχολικό Έτος: 2023 – 2024
Ημερομηνία Εξαγωγής: 10/06/2024

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Το 1/θ Νηπιαγωγείο Βρονταμά βρίσκεται σε ένα μικρό χωριό που ονομάζεται Βρονταμάς του Δήμου Ευρώτα .
Πρόκειται για μια αγροτική περιοχή και το σχολικό έτος 2023-2024 φοίτησαν στο νηπιαγωγείο 4 παιδιά (1
προνήπιo και 3 νήπια). Στο σχολείο λειτουργεί ένα πρωινό τμήμα και υπηρετεί σε αυτό μια μόνιμη νηπιαγωγός η
οποία εκτελεί και χρέη Προϊσταμένης της σχολικής μονάδας.
Το νηπιαγωγείο στεγάζεται σε λυόμενο κι έχει μια αίθουσα με επαρκή χώρο για τους τέσσερεις μαθητές και την
ανάπτυξη κάποιων σταθερών γωνιών/ κέντρων ενδιαφέροντος. Υπάρχει επάρκεια σε παιχνίδια, βιβλία, παζλ και
υλικά ζωγραφικής. Στο χώρο υπάρχει ψυγείο και φουρνάκι. Το μπάνιο βρίσκεται σε διαφορετικό λυόμενο και οι
μαθητές πρέπει να συνοδεύονται σε αυτό για αποφυγή τραυματισμών ή για παροχή βοήθειας εαν χρειαστεί.
Η αυλή του σχολείου έχει χαλίκι και τσιμέντο και είναι περιφραγμένη. Υπάρχει και γήπεδο με χλοοτάπητα το
οποίο χρησιμοποιείται στα διαλείμματα από κοινού με το Δημοτικό, σε διαφορετικές ώρες. Η περίφραξη του
γηπέδου μετά από επιμονή και τις αναγκαίες κινήσεις επιδιορθώθηκε και βάφτηκαν οι γραμμές του γηπέδου
καθώς και οι μπασκέτες και τα τέρματα.
Η αίθουσα διδασκαλίας έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Υπάρχει ένα λάπτοπ το οποίο χρησιμοποιείται από την
εκπαιδευτικό και ακόμη ένα λάπτοπ κι ένα τάπλετ τα οποία διατέθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν από τους μαθητές
κατα τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης το 2020-2021. Στην αίθουσα υπάρχει και έγχρωμος
εκτυπωτής όμως δεν υπάρχει διαδραστικός πίνακας ούτε προτζέκτορας. Η Σχολική Επιτροπή Δήμου Ευρώτα
προχώρησε σε δωρεά ενός ασπροπίνακα για να αντικατασταθεί ο παλιός πίνακας με κιμωλίες που υπήρχε και ο
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων προχώρησε σε δωρεά νέου έγχρωμου εκτυπωτή όταν χάλασε ο παλιός.
Επιπλέον αντικαταστάθηκαν από το Δήμο οι λάμπες της τάξης με λάμπες με κάλλυμα διότι υπήρχε κίνδυνος να
πέσουν σε περίπτωση σεισμού μετά από σχετικό αίτημα της μονάδας μας προς το Δήμο.
Στο σχολείο μας πλέον έχουν και δύο BeeBot τα οποία παραλάβαμε αρχές Ιουνίου μέσω του έργου «SUB.5 –
Προμήθεια εξοπλισμού Ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» (ΚΩΔ ΟΠΣ ΤΑ 5161711).
Κύριο μέλημα μας είναι να δημιουργείται ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για όλα τα παιδιά με σεβασμό στη
διαφορετικότητα και τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Λόγω του μικρού αριθμού των παιδιών δίνεται η δυνατότητα η ομάδα να δεθεί και να μάθει να συνεργάζεται και
να συνυπάρχει αρμονικά.
Δίνεται η δυνατότητα στην εκπαιδευτικό να μάθει εις βάθος το κάθε παιδί και να
δουλέψει μαζί του αλλά και με όλη την ομάδα ώστε να αναπτύξει το μέγιστο των δυνατοτήτων του.
Η ποικιλία των δραστηριότητων που πραγματοποιούνται καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς φέρνουν τα
παιδιά σε επαφή με ποικίλα ερεθίσματα και τα ωθούν να μάθουν με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο.
Σημεία προς βελτίωση
θα ήταν ωφέλιμο να τοποθετηθεί διαδραστικός πίνακας ή προτζέκτορας στην αίθουσα ώστε η καθημερινή
διδασκαλία να μπορεί να χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες και τα παιδιά να εξοικειώνονται με αυτές και να
μαθαίνουν με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο. Επιπλέον, ένας διαδραστικός πίνακας βοηθάει στη μείωση
των φωτοτυπιών καθώς η εξάσκηση γίνεται μέσω του πίνακα.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Η βιβλιοθήλη της σχολικής μονάδας οργανώθηκε και ανανεώθηκε με βιβλία από δωρεές του Συλλόγου Γονέων
και κηδεμόνων και του Library4all μετά από αίτημα της Προϊσταμένης.
Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης για να παρακολουθήσουν τα παιδιά το
εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το Σύστημα Dewey.
Προσκλήθηκε και ήρθε συγγραφέας η οποία παρουσίασε το βιβλίο της και συζήτησε με τα παιδιά για τον τρόπο
δημιουργίας ενός βιβλίου.
Σημεία προς βελτίωση
Οι επόμενοι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να επιμορφωθούν με δράσεις φιλαναγνωσίας για να αξιοποιηθούν τα
νέα βιβλία και να ενισχυθεί η λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης της Σχολικής Μονάδας.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
Υπήρξε επιμόρφωση μέσω του Σωματείου Eliza που αφορούσε την πρόληψη και αναγνώριση της παιδικής
κακοποίησης.

Σημεία προς βελτίωση
Θα μπορούσε να γίνει προσπάθεια να ενταχθεί κάποιο πρόγραμμα e-twinning με τη νέα σχολική χρονιά.

 

Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Παρατηρήσεις / Σχόλια
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν ως προς τα δικαιώματα τους ως μικροί αναγνώστες, αγάπησαν το παιδικό βιβλίο
και αλληλεπίδρασαν με αυτό. Η επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη της Σπάρτης τους έδειξε όχι μόνο το πόσα βιβλία
υπάρχουν εκεί εξώ αλλά και τον τρόπο ταξινόμησης τους και τους κανόνες λειτουργίας μιας βιβλιοθήκης τα
οποία εφάρμοσαν προσαρμοσμένα και στην τάξη τους. Όλη η σχολική κοινότητα συμμετείχε στις δράσεις
φιλαναγνωσίας και η ευρύτερη κοινότητα στήριξε την ανάγκη και αγάπη των παιδιών για επαφή με τα βιβλία
μέσω της δωρεάς νέων παιδικών βιβλίων.
Τέλος, η βιβλιοθήκη της μονάδας εμπλουτίστηκε με νέους τίτλους και οργανώθηκε με αποτέλεσμα να
εκσυγχρονιστεί.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δεν παρουσιάστηκε κάποια σημαντική δυσκολία για την οποία να μην βρέθηκε λύση.
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
Φιλαναγνωσία στην τάξη

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΠΑΡΤΗΣ

1713161680875 1713161830178 1713161572568

Την Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024, το Νηπιαγωγείο μας πραγματοποίησε διδακτική επίσκεψη με τόπο προορισμού τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης για την παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Γνωριμία με τη Βιβλιοθήκη-  Αναζητώντας πληροφορίες μέσα από τη δεκαδική ταξινόμηση DEWEY».

Η διδακτική επίσκεψη  εντάσσεται στα πλαίσια του σχεδίου δράσης για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας που φέτος αφορά την αναβάθμιση της Δανειστικής Βιβλιοθήκης της τάξης μας. Το πρόγραμμα δίνει πληροφορίες για τον τρόπο οργάνωσης της Βιβλιοθήκης και τις βασικές αρχές ταξινόμησης του υλικού. Μέσω της εξοικείωσης των παιδιών με αυτή τη διαδικασία θα ακολουθήσει εφαρμογή της μεθόδου και στην τάξη μας. Επιπλέον, η διδακτική επίσκεψη  βοηθάει στη διαμόρφωση μιας αναγνωστικής κουλτούρας εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος καθώς και την βαθύτερης καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της φιλομάθειας.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το περιβάλλον της βιβλιοθήκης και να έρθουν σε επαφή με πολλά διαφορετικά είδη βιβλίων. Έμαθαν για τους κανόνες λειτουργίας της βιβλιοθήκης, τον τρόπο ταξινόμησης των βιβλίων αλλά και πως δεν υπάρχουν μόνο παραμύθια αλλά πολλά είδη βιβλίων. Επιστρέψαμε στο σχολείο μας γεμάτοι εμπειρίες και ξεχωριστές αναμνήσεις.

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΦΙΛΟΖΩΙΑΣ

1713161282526 1713161324819

Είχαμε την τιμή να επισκεφτεί το σχολείο μας η συγγραφέας Δήμητρα Γαλανοπούλου και να μας μιλήσει για το βιβλίο της Ο Πάντα μου. Η αρχή μιας διαφορετικής φιλίας στα πλαίσια της Ημέρας Φιλοζωίας. Έτσι, τη Δευτέρα 8 Απριλίου 2024 ήτανε κοντά μας και είχε έναν παραγωγικό διάλογο με τα παιδιά για τα καταφύγια ζώων, τη διαδικασία υιοθεσίας ενός αδέσποτου αλλά και τις υποχρεώσεις που έχει όποιος αποκτήσει ένα κατοικίδιο.

 

 

Πως να προωθήσω τη φιλαναγνωσία στο νηπιαγωγείο από την elniplex και τον νηπιαγωγό Απόστολο Πάππο

#diavazoume-P3: Πώς διαβάζω ένα βιβλίο σε παιδιά; 21 φανερά μυστικά | Elniplex

#diavazoume-P3: Πώς διαβάζω ένα βιβλίο σε παιδιά; 21 φανερά μυστικά

Δεν είναι τόσο εύκολο όσο μοιάζει. Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο σας φόβισε ο τίτλος. Πρέπει, ωστόσο, να επισημάνουμε κάποια πράγματα για να βάλουμε μια σειρά, συγκεντρώνοντας μικρά και μεγαλύτερα μυστικά.

1. Πριν την αφήγηση

Να ξέρω τι λέει περίπου το βιβλίο που θα διαβάσω. Ακόμα καλύτερα να το έχω ήδη διαβάσει. Έτσι θα μπορέσω να προετοιμάσω κατάλληλα τις φωνές, την αφήγησή μου, ακόμα και το πότε θα διαβάσω το βιβλίο (κάποια βιβλία δεν ενδείκνυνται ας πούμε για ανάγνωση καληνύχτας).

2. Περικειμενικά στοιχεία

Τι είναι τούτο πάλι; Τίτλος, όνομα συγγραφέα, εικονογράφου, εξώφυλλο, οπισθόφυλλο, φόδρες/εσώφυλλα, αλλά και γραμματοσειρές, η διάταξη του κειμένου στη σελίδα, όλα παίζουν ρόλο, όλα εξασκούν τον μικρό αναγνώστη και όλα έχουν αξία να τους δίνουμε λίγη σημασία για να μυούμε τα παιδιά στον κόσμο του βιβλίου που δεν είναι μόνο η ιστορία. Μετά τη φωνή μας, το χρώμα της, την αφήγησή μας, αυτά είναι τα μυρωδικά, το αλάτι και το πιπέρι, τα μπαχαρικά, το λάδι και το κρεμμύδι σε ένα πιάτο φαγητό, που δίχως αυτά θα έστεκε αρκετά πιο μόνο.

3. Κρατάς λάθος το βιβλίο, μαμά – Δεν βλέπω τίποτα, μπαμπά!

Ποτέ δεν κρατάμε το βιβλίο με πρόσωπο σε εμάς, έτσι ώστε να μη βλέπει το παιδί. Για να το κάνουμε αυτό, πρέπει να θέλουμε να δώσουμε μεγάλη αξία και έμφαση στη φωνή και την αφήγησή μας, να αποκρύψουμε την εικόνα και να εξετάσουμε την αφηγηματική μας δύναμη και την επίδρασή της στο παιδί. Οι λέξεις, η φωνή μας, οι διαβαθμίσεις της, έχουν μεγάλη αξία και η εικόνα δεν πρέπει να γίνεται μια στατική τηλεόραση. Αλλά είναι εντελώς άκομψο να κρατάω ένα βιβλίο βλέποντάς το μόνο εγώ και μάλιστα με χωμένο το πρόσωπό μου μέσα στις σελίδες του.

4. Την ώρα που διαβάζουμε/αφηγούμαστε, το παιδί παρατηρεί τα πάντα

Παρατηρεί τα χείλη μας που ανοιγοκλείνουν, τη φωνή μας που αλλάζει. Παρατηρεί το πώς γουρλώνουμε τα μάτια μας, το πως κουνάμε τα χέρια μας, το πώς δίνουμε υπόσταση στον κόσμο της ιστορίας που διαβάζουμε. Παρατηρεί ακόμα και τις συμβάσεις της γραφής και της ανάγνωσης, όπως την από αριστερά προς τα δεξιά κατεύθυνση της ελληνικής γραφής κ.α. Κι αυτές οι παρατηρήσεις είναι πολύ σημαντικές.

5. Η Κοκκινοσκουφίτσα ίδια φωνή με τον Λύκο; Δεν γίνεται!

Δεν γίνεται, πράγματι! Γι’ αυτό φροντίζουμε να έχουμε τόσες φωνές, όσοι και οι ήρωες και ηρωίδες του βιβλίου που διαβάζουμε. Άλλη ο λύκος, άλλη η γιαγιά, άλλη η Κοκκινοσκουφίτσα, άλλη η μαμά της, άλλη ένα μανιτάρι του δάσους που μπορεί να μιλήσει. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της μεγαλόφωνης ανάγνωσης, το οποίο προσθέτει χρώμα στην ιστορία. Μια ευθύγραμμη φωνή, που διαβάζει δίχως πάθος, δίχως χρώμα, δίχως χαρακτήρες, μπορεί να σβήσει τον ενθουσιασμό από την καλύτερη ιστορία του κόσμου.

6. Τα φύλλα θροΐζουν, οι πόρτες τρίζουν

Δεν είναι μόνο οι φωνές, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι ήχοι που υπάρχουν σε μια ιστορία. Περπατήματα πάνω σε φύλλα, τοκ τοκ σε μια πόρτα, επιφωνήματα έκπληξης, κάθε ήχος προσθέτει σε ζωντάνια, ανυψώνει την ποιότητα της αφήγησής μας.

7. Τραγουδάμε;

Αν χρειαστεί, τραγουδάμε. Αν χρειαστεί κάνουμε μέχρι και τον Παβαρότι ή τη Μαρία Κάλλας. Αν θέλουμε βρίσκουμε στο youtube από τραγούδια και μουσικές μέχρι και ήχους. Φτάνει όλα αυτά να προσθέτουν και να μη διασπούν την ιστορία μας.

8. Μη στέκεσαι σαν άγαλμα, δεν χάνεις άμα κινηθείς λιγάκι

Μπορεί το βιβλίο να κουνηθεί σαν κύμα αν έχει φουρτούνα η θάλασσα; Θέλει και ρώτημα. Μπορείτε εσείς να βηματίσετε σαν γίγαντας (ε, μην σηκωθείτε κι από το κρεβάτι το βράδυ); Θέλει και πάλι ρώτημα; Επιβάλλεται να δώσουμε κίνηση στην αφήγησή μας. Αλλά αν θέλουμε να διαβάσουμε για να χαλαρώσουμε πριν τον βραδινό μας ύπνο, κάνουμε τέτοια… πράγματα; Κάνουμε ό,τι κρίνουμε ότι αρμόζει στη στιγμή και στο παιδί μας.

9. Αν το παιδί δείχνει να αδιαφορεί για την ιστορία που του διαβάζουμε;

Το πιο πιθανό είναι να κάνουμε κάτι λάθος εμείς. Ή διαβάζουμε αδιάφορα ή βαρετά και άχρωμα ή έχουμε επιλέξει βιβλίο εκτός του δυναμικού και του ειδικού βάρους του παιδιού μας. Κάτι συμβαίνει που πρέπει να το εξερευνήσουμε και να το εντοπίσουμε. Έχει συμβεί σε όλους μας να κάνουμε κάποια λάθος επιλογή ή μια μέρα να μην είμαστε στην καλύτερη φόρμα να διαβάσουμε. Οπότε απενοχοποιούμαστε και προχωράμε.

10. Έχω δικαίωμα να αλλάζω την ιστορία που διαβάζω;

Το έχετε. Ηθικά όμως δεν έχετε το δικαίωμα να αλλάζετε το ύφος, την ατμόσφαιρα ή τις βασικές επιλογές ενός/μιας συγγραφέα. Ωστόσο, πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να προσαρμόζουμε κάθε ιστορία στο δυναμικό των ακροατών μας. Είτε απλοποιώντας κάπως την αφήγηση κάποιες φορές, είτε ακόμα και επεκτείνοντάς την. Προσωπικά, τροποποιώ ελάχιστα ή καθόλου στοιχεία, δεν αποκρύπτω ποτέ βασικές επιλογές των δημιουργών και συχνά σχολιάζω την οπτική αφήγηση αν μου δώσει το παιδί το δικαίωμα. Δηλαδή αν το έχει πράξει προηγουμένως το ίδιο.

11. Το παιδί μου θέλει να διαβάζουμε το ίδιο βιβλίο ξανά και ξανά. Τι να κάνω;

Έχω διαβάσει στην κόρη μου το ίδιο βιβλίο 32 συνεχόμενες μέρες γιατί μου το ζήτησε 32 συνεχόμενες μέρες. Και τις 32 φορές ένιωθε την ίδια ευχαρίστηση και το απολάμβανε σαν να είναι πρώτη φορά. Θα της το διάβαζα και 132 αν μου το ζητούσε. Και αρκετά άλλα βιβλία τα έχω διαβάσει 10-20 φορές, συνεχείς ή μη.

12. Απαγορεύω στο παιδί μου βιβλία;

Κατηγορηματικά όχι. Είτε θέλει να διαβάσει κάτι που δεν σας αρέσει, είτε κάτι που δεν συμφωνείτε, η λογοκρισία σας θα φέρει πολύ άσχημα αποτελέσματα. Κάποτε από τα χίλια τόσα βιβλία μου, η κόρη μου επέλεξε να διαβάσει κάτι που δεν διακρινόταν για την υψηλή ποιότητά του. Της το διάβασα, της το ξαναδιάβασα και κάποτε της το ξαναδιάβασα, δίχως να σαμποτάρω καθόλου την ιστορία. Και συνέχισε να ταξιδεύει μέσα στα βιβλία.

13. Συγγνώμη, δεν είπαμε πού διαβάζουμε…

Σωστά. Γιατί μπορούμε να διαβάζουμε παντού. Από το πάρκο κάτω από το δέντρο μέχρι το τραπέζι της κουζίνας και από το μπάνιο καθώς περιμένουμε να τελειώσει το σερβίρισμα, μέχρι ασφαλώς το γλυκό κρεβάτι του ύπνου. Μπορούμε επίσης να έχουμε ένα παγκάκι ή καρέκλα ανάγνωσης, μπορούμε να έχουμε μια γωνιά με μαξιλάρια ή μια σκηνή ινδιάνικη ή κάποιο άλλο καταφύγιο όπου όλα θα μοιάζουν πιο μαγικά. Με φωτάκια που θα δίνουν κάποια ατμόσφαιρα.

14. Αν το παιδί δεν θέλει να διαβάσουμε σήμερα;

Του το επιτρέπουμε. Αλλά δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθεια. Προσπαθούμε να δούμε πού οφείλεται η άρνησή του αν διαρκέσει αρκετές μέρες. Και δεν ξεχνάμε. Εμείς συνεχίζουμε να διαβάζουμε και να μας βλέπει να διαβάζουμε. Είναι η πιο δυνατή εικόνα και απάντηση στην άρνησή του.

15. Όλα τα βιβλία πρέπει να έχουν μήνυμα και θέμα;

Όχι δα! Το χιούμορ και η απόλαυση έρχονται ως τα καλύτερα πλαίσια ενός βιβλίου. Δεν χρειάζεται πάντα να μαθαίνουμε κάτι ή να γινόμαστε καθημερινά πρεσβευτές και πρέσβειρες νέων αξιών. Υπάρχουν βιβλία που χαλαρώνουν, που ξεσηκώνουν, που σε κάνουν να γελάς και είναι θαυμάσια.

16. Συζητάμε με το παιδί για το βιβλίο;

Άμα θέλει. Άμα δεν κάνει κέφι, όχι. Αλλά προσπαθούμε κάποιες φορές που το βλέπουμε πιο ελαστικό να δούμε τι είδε, τι πρόσεξε, τι κατάλαβε, τι εισέπραξε.

17. Επεκτείνουμε πάντα ένα βιβλίο πέρα από την ανάγνωσή του;

Όχι βέβαια. Δεν είναι απαραίτητο όλα να φτάσουν να γίνουν παράσταση στο Μπρόντγουεϊ ή να εκτεθούν στο ΜΟΜΑ. Αλλά σίγουρα είναι όμορφο το παιδί να βλέπει ότι τα βιβλία είναι κόσμοι που ανοίγουν διάπλατα προς άλλους κόσμους, εικαστικούς, θεατρικούς, νοητικούς, φιλοσοφικούς, επιστημονικούς κ.α.

18. Να τις ζωγραφίζουμε τις ιστορίες που διαβάζουμε;

Ναι, να τις ζωγραφίζουμε, αλλά όχι καταναγκαστικά, όχι ως μονόδρομο. Αν το παιδί κάποια στιγμή δεν θέλει ή δεν έχει τι να ζωγραφίσει να το σεβαστούμε και να το ενθαρρύνουμε κιόλας. Δεν μπορεί το Α πάντα να οδηγεί στο Β.

19. Έχεις βιβλιοθήκη στο σπίτι ή την τάξη;

Αν δεν έχεις, τι συζητάμε;

20. Συνανάγνωση #synanagnosi #diavazoume #diavazoume_mazi

Οργανώνουμε ομαδικές αναγνώσεις με την οικογένεια, με ξαδέρφια, με φίλους του παιδιού (και τους γονείς τους μαζί ίσως), κάνουμε το βιβλίο έναν ισχυρό πόλο κοινωνικής συνεύρεσης, έναν τρόπο διασκέδασης/ψυχαγωγίας, τουλάχιστον ισάξιο (ανώτερος είναι μεταξύ μας) άλλων διαδεδομένων επιλογών.

21. Βάλτε βιβλία παντού

Από τις σκάλες του σχολείου, από μια υπαίθρια στην αυλή, από την κρεβατοκάμαρα, μέχρι την αποθήκη. Το βιβλίο είναι φως. Και φώτα έχουν όλα τα δωμάτια.

Τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη

Τα 10 δικαιώματα του μικρού αναγνώστη

… γιατί το διάβασμα είναι, πάνω απ’ όλα , ευχαρίστηση!

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ 1

(πηγή: 1001 δραστηριότητες για να αγαπήσω το βιβλίο, του Φιλίπ Μπρασέρ, εκδ. Μεταίχμιο)

 

Τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη όπως τα αναγνώρισε η 1η Αναγνωστική Σύνοδος που πραγματοποιήθηκε στη Βιβλιοχώρα το Φεβρουάριο του 2007, είναι τα παρακάτω:

  1. Να μην διαβάζεις εάν δεν θέλεις!
  2. Να ξεφυλλίζεις απλώς ένα βιβλίο!
  3. Να αφήνεις ένα βιβλίο στη μέση!
  4. Να διαβάζεις όσες φορές θέλεις το ίδιο βιβλίο!
  5. Να διαβάζεις ό,τι σου αρέσει.
  6. Να μπαίνεις στη θέση του ήρωα του βιβλίου.
  7. Να διαβάζεις οπουδήποτε!
  8. Να ψάχνεις πληροφορίες στα βιβλία που διαβάζεις.
  9. Να διαβάζεις δυνατά χωρίς να ενοχλείς.
  10. Να απαιτείς ησυχία όταν διαβάζεις.

Το 1992, ο Γάλλος συγγραφέας Ντανιέλ Πενάκ πρότεινε έναν δεκάλογο για τα “Δικαιώματα του Αναγνώστη”.

Το δικαίωμα να μη διαβάζεις

Το δικαίωμα να προσπερνάς σελίδες

Το δικαίωμα να μην τελειώνεις το βιβλίο

Το δικαίωμα να ξαναδιαβάζεις το βιβλίο

Το δικαίωμα να διαβάζεις οτιδήποτε

Το δικαίωμα να δραπετεύεις από το βιβλίο

Το δικαίωμα να διαβάζεις οπουδήποτε

Το δικαίωμα να ξεφυλλίζεις

Το δικαίωμα να διαβάζεις δυνατά

Το δικαίωμα να μην υπερασπίζεσαι τα αναγνωστικά σου γούστα

 

Tα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη όπως τα έθεσε ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος:

Κάθε παιδί είναι ένας μικρός αναγνώστης που έχει δικαίωμα:

 

-Να έχει πρόσβαση σε βιβλία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία.

-Να έχει γύρω του βιβλία πριν ακόμα μάθει να διαβάζει και να μεγαλώνει με αυτά.

-Να διαβάζει όσες φορές θέλει τα δικά του βιβλία, και να τα παίρνει μαζί του όπου θέλει, όπως κάνει με τα παιχνίδια του.

-Να έχει βιβλία όλων των ειδών, που έχουν όλες τις απόψεις, και σε αυτά να αναζητά την αλήθεια.

-Να έχει τα εφόδια να επιλέγει τα βιβλία που διαβάζει, να μπορεί να τα κρίνει, να τα αξιολογεί, χωρίς να τον εξαναγκάζει κανείς να διαβάσει κάποιο που δεν θέλει.

-Να μεταφέρεται μέσα από τα βιβλία σε όποιον τόπο και σε όποια εποχή θέλει: στο παρελθόν, στο παρόν ή στο μέλλον.

-Να συζητά με τους γονείς, τους δασκάλους και τους φίλους του για τα βιβλία του, και να τα διαβάζει δυνατά σε όποιον θέλει.

-Να έχει βιβλία με εικόνες που του αρέσουν και τον ταξιδεύουν πέρα από το κείμενο.

-Ν’ απολαμβάνει το βιβλίο του σ’ έναν χώρο χωρίς τηλεόραση ή οποιοδήποτε άλλο μέσο τού αποσπά την προσοχή.

-Να παίζει με τους ήρωες των βιβλίων, να φτιάχνει με τη φαντασία του νέες περιπέτειες, να γράφει τα δικά του βιβλία.

Ευχαριστούμε το Library4all για τη δωρεά του και την ενίσχυση της σχολικής βιβλιοθήκης μας

1709107078737

ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ “LIBRARY4ALL”

Το Library4all είναι μία αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2013 προσηλωμένη στην εκπαίδευση, τη διά βίου μάθηση, την καλλιτεχνική έκφραση και την ανάδειξη του πολιτισμού με σκοπό την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας σε παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας, μέσω της υποστήριξης και της ενίσχυσης σχολικών βιβλιοθηκών με βιβλία. Λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς τάσεις στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό,  χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σχεδιάζει εκπαιδευτικές δραστηριότητες, εφαρμογές και άλλα προϊόντα για παιδιά, ενήλικες, ΑμεΑ, καθώς και ομάδες του πληθυσμού που βρίσκονται στο περιθώριο.
Βασικός τομέας δράσης είναι η υποστήριξη σχολικών βιβλιοθηκών. Ο ρόλος του Library4all είναι να λαμβάνει ενημέρωση για τις ανάγκες των σχολείων σε όλη την Ελλάδα και εν συνεχεία να τα βοηθά να δημιουργήσουν μία βιβλιοθήκη ή να διευρύνουν την υπάρχουσα συλλογή τους.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και εκπροσώπους ιδρυμάτων και (α) προτείνονται εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε γονείς, (β) σχεδιάζονται εφαρμογές/apps για παιδιά ηλικίας 4-12, προσβάσιμα από ΑμεΑ, (γ) υποστηρίζονται σχολεία και ιδρύματα, όπως ορφανοτροφεία, κέντρα φιλοξενίας, ιδρύματα που φροντίζουν παιδιά και οργανώσεις που μεριμνούν για ανθρώπους με χαμηλό η και καθόλου εισόδημα να επισκέπτονται μουσεία, γκαλερί, αρχαιολογικούς χώρους κλπ., (δ) βοηθούνται σχολεία και ιδρύματα να δημιουργήσουν μια βιβλιοθήκη ή να διευρύνουν την υπάρχουσα συλλογή από βιβλία, (ε) διοργανώνεται το bookwave, μία ετήσια δράση με την οποία συγκεντρώνονται παιδικά βιβλία για τον εξοπλισμό σχολικών βιβλιοθηκών.

Το Νηπιαγωγείο Βρονταμά ευχαριστεί το Library4all για την συνεισφορά του και την ενίσχυση της σχολικής βιβλιοθήκης μας με 24 νέους τίτλους υπέροχων βιβλίων για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας. Ανυπομονούμε να τα διαβάσουμε ΟΛΑ!!!

 

Καινούρια βιβλία για τη βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου μας

Φέτος, στα πλαίσια της Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Εργου της Σχολικής μας Μονάδας γίνεται προσπάθεια να αναβαθμίσουμε τη βιβλιοθήκη μας.

Πιο συγκεκριμένα, ο κεντρικός στόχος βελτίωσης του Σχεδίου Δράσης που πρόκειται να υλοποιηθεί στη σχολική μονάδα κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, αφορά την αναβάθμιση της λειτουργίας αλλά και τον εκσυγχρονισμό της δανειστικής βιβλιοθήκης. Η προσπάθεια θα επικεντρωθεί αφενός στην προμήθεια νέων βιβλίων και αφετέρου στην ισχυρότερη σύνδεση της διαδικασίας δανεισμού βιβλίων με την εκπαιδευτική πράξη (καλλιέργεια φιλομάθειας, φιλαναγνωσίας, γραμματισμού και εκτίμησης της αξίας της αναγνωστικής διαδικασίας).

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας στήριξε έμπρακτα για μια ακόμη φορά την πρωτοβουλία του σχολείου και μας δώρισε καινούρια βιβλία για την ανανέωση των τίτλων της βιβλιοθήκης μας. Σας ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη και τη γενναιοδωρία σας.

1706523514288

Ο Πέτρος και ο Λύκος

Με μεγάλη χαρά παρακολουθήσαμε την παράσταση Ο Πέτρος και ο Λύκος του Sergei Prokovief από το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 11:30-12:10.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει στο νέο της εκπαιδευτικό πρόγραμμα το
δημοφιλέστερο ίσως μουσικό παραμύθι στην ιστορία της κλασσικής μουσικής εργογραφίας. Το
μουσικό παραμύθι ‘Ο Πέτρος και ο Λύκος’ γράφτηκε από τον σπουδαίο Ρώσο συνθέτη Σεργκέι
Προκόφιεφ με σκοπό να διδάξει τα παιδιά σχετικά με το χαρακτήρα και τη χρήση των οργάνων της
συμφωνικής ορχήστρας και να τα εξοικειώσει με αυτά αντιστοιχώντας κάθε χαρακτήρα του
παραμυθιού με κάποιο συγκεκριμένο μουσικό όργανο. Καθώς οι χαρακτήρες του παραμυθιού
αλληλεπιδρούν, συνδυάζονται αντίστοιχα και τα όργανα της ορχήστρας μέσα από την
αριστοτεχνική γραφή του Προκόφιεβ. Η Κ.Ο.Θ. θα παρουσιάσει την σπουδαία αυτή μουσική
ιστορία μαζί με πρωτότυπη εικονογράφηση σε συνεργασία με τo “The Comic- con”.

ο Πέτρος και ο λύκος αφίσα

Στην ιστορία του παραμυθιού, ο Πέτρος ζει στο σπίτι του παππού του στο δάσος και ως γενναίος
νέος δεν φοβάται καθόλου τους κακούς λύκους. Αγνοώντας τις προειδοποιήσεις του παππού του τα
βάζει με το λύκο, τον οποίο αιχμαλωτίζει με τη βοήθεια ενός πουλιού. Η γάτα (κλαρινέτο), η πάπια
(όμποε), το πουλί (φλάουτο), ο παππούς (φαγκότο), οι κυνηγοί (πνευστά-κρουστά), ο λύκος (κόρνα)
και ο Πέτρος (έγχορδα) πρωταγωνιστούν σε αυτή την πολυαγαπημένη ιστορία και διδάσκουν
ευχάριστα, μαζί με τα ηχοχρώματα των αντίστοιχων οργάνων.

Αφήγηση: Ανθή Σαββάκη
Διεύθυνση ορχήστρας: Μιχάλης Οικονόμου
Εικονογράφηση/εικαστική επιμέλεια: Μανώλης Φραγγίδης
Το πρόγραμμα γίνεται σε συνεργασία με τo Thessaloniki Comic Convention «The Comic Con».

Καλή Χρονιά! Ευτυχισμένο και δημιουργικό το 2024!

IMG 20240118 090929

Πραγματοποιήθηκε και φέτος η κοπή της βασιλόπιτας στο σχολείο μας. Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για την προσφορά του και το δώρο για τον τυχερό που βρήκε το φλουρί.

1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θέμα τη Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο

77465

Το 1ο ΅Εργαστήριο Δεξιοτήτων που πραγματοποιήσαμε φέτος με τίτλο Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείου.

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι.

Το εργαστήρι ξεκινά με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας,παρουσίαση και συμφωνία για το στόχο του εργαστηρίου, τη μεθοδολογία και τη δεοντολογία του. Ακολουθούν δραστηριότητες ανίχνευσης, διδασκαλίας, εμπέδωσης αξιολόγησης και μεταγνώσης.

Στα επτά εργαστήρια του συγκεκριμένου προγράμματος προτείνονται δραστηριότητες από τις εξής κατηγορίες: Δραστηριότητες γνωριμίας και συγκρότησης ομάδας,Συμβόλαιο Ομάδας, Οργανωμένες δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο  και Αξιοποίηση διαφόρων μορφών τέχνης.

Η Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο δουλεύεται από την αρχή της χρονιάς καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται μέσω της γνωριμίας με το περιβάλλον του σχολείου και των συμμαθητών τους, την κατανόησης των κανόνων της τάξης, την αναγνώρισης  και διαχείριση των συναισθημάτων, τόσο των δικών τους αλλά και των άλλων και φυσικά μέσω των αισθήσεων τους. Δουλέψαμε με παραμύθια, έργα τέχνης, μουσική και κίνηση, ομαδικές εργασίες και συνεργατική διδασκαλία. Το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό και αποτελεί τη βάση για την εξέλιξη όλης της σχολικής χρονιάς.