5.Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Σύμφωνα με το άρθρο 52 του ν. 4807/2021 (Α΄96) εισήχθη στο πρόγραμμα σπουδών και στο
Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα όλων των τύπων σχολικών μονάδων υποχρεωτικής εκπαίδευσης η διδακτική ενότητα με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».

Για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έχουν εκδοθεί οι υπ. αρ. πρωτ. 94236/ΓΔ4/2021 (Β΄ 3567), Φ.31/94185/Δ1/2021 (Β΄ 3791) Υ.Α. και 94189/Δ3/03-08-2021 ( Β’3540) Υ.Α.:

ΦΕΚ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ, σελ. 8-9

ΦΕΚ Β 3567_4_8_21_ΠΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Πρακτικό εργαστηρίων δεξιοτήτων νηπ.Στομίου

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων Νηπ. Στομίου, 1ος Θεματικός Κύκλος

Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Ζω καλύτερα – Ευ ζην»

Θεματικός  Κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

Επιμέρους Θεματικές  Ενότητες /Υποενότητες: Υγεία: Διατροφή – Αυτομέριμνα

Ο δικός μας τίτλος: Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης

Εργαστήριο 1: «Το αγαπημένο μου φαγητό»

1η δραστηριότητα: Συζήτηση με τα παιδιά για τις διατροφικές τους συνήθειες και τις προτιμήσεις τους. Τους ρωτάμε να μας πουν ποια φαγητά τους αρέσουν και ποια φαγητά δεν τους αρέσουν και ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό. Δείχνουμε στον υπολογιστή φωτογραφίες με διάφορα φαγητά που βρίσκουμε μέσω του google και ρωτάμε τους μαθητές/τριες να μας πουν ποια είναι αυτά τα φαγητά, εάν τα τρώνε και αν είναι στις προτιμήσεις τους και εάν είναι ωφέλιμα ή όχι.

2η δραστηριότητα: Το αγαπημένο μου φαγητό. Κίνηση και ζωγραφική. Οι μαθητές ζωγραφίζουν σε ένα χαρτί το αγαπημένο τους φαγητό και το κρεμάνε στα ρούχα τους με ένα μανταλάκι. Στέκονται ακίνητοι σε τυχαία διάταξη. Ξεκινά το τραγούδι «Το ρομαντικό γεύμα». Όταν η μουσική ξεκινά, οι μαθητές κινούνται στο χώρο. Όταν σταματά, ακινητοποιούνται και σηκώνουν τη ζωγραφιά τους ψηλά. Δείχνουμε τυχαία έναν μαθητή ή τον αγγίζουμε και λέει δυνατά το φαγητό που ζωγράφισε. Επαναλαμβάνουμε ώσπου να πουν όλοι το αγαπημένο τους φαγητό. Συζητάμε στον κύκλο. Ποιος θυμάται το αγαπημένο φαγητό ενός συμμαθητή του;

1 2 3 4 5

Εργαστήριο 2: «Τι πρέπει να τρώμε και τι πρέπει να αποφεύγουμε»

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο «Σωστή διατροφή,  Καλή υγεία» του Mario Gomboli από τις εκδόσεις Φλούδας και συζητάμε για το πώς επηρεάζει η σωστή διατροφή την υγεία μας μακροπρόθεσμα.

2η δραστηριότητα: Τα παιδιά κόβουν από φυλλάδια σούπερμάρκετ διάφορα προϊόντα-τροφές και τα κολλούν στην εργασία τους στην αντίστοιχη στήλη. Έχουμε χωρίσει το χαρτί του κάθε παιδιού στη μέση και έχουμε φτιάξει δύο στήλες, τροφές που πρέπει να τρώμε και τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε. Το κάθε παιδί θα πρέπει να κολλήσει το κάθε προϊόν στην αντίστοιχη στήλη, αναλόγως με την κατηγορία στην οποία ανήκει.

1 1 24 1 5 1 6

Εργαστήριο 3: «Η πυραμίδα της διατροφής»

1η δραστηριότητα: Παρακολουθούμε στο you tube διάφορα βίντεο για την πυραμίδα της διατροφής και τις ομάδες των τροφών, πχ το βίντεο «Ο Καραγκιόζης και η πυραμίδα της διατροφής», «Το πιάτο της υγιεινής διατροφής» κτλ.

2η δραστηριότητα: Φτιάχνουμε την πυραμίδα της διατροφής. Όταν ολοκληρώσουμε την εργασία μας, την πλαστικοποιούμε και την κάνουμε σουπλά ώστε να τρώμε πάνω σε αυτό.

1 2 2 2

3 3 4 3

Εργαστήριο 4: «Διατροφή και στοματική υγεία»

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε την ιστορία του δοντιού Πίκι Πίκι και συζητάμε για το πώς αυτά που τρώμε επηρεάζουν και τη στοματική μας υγεία και βλάπτουν ή όχι τα δόντια μας.

2η δραστηριότητα: Ομαδική εργασία: Ζωγραφίζουμε τις εικόνες του παραμυθιού και τις συρράπτουμε, βάζοντάς τες στη σωστή χρονική ακολουθία και φτιάχνουμε το δικό μας παραμύθι με το δοντάκι Πίκι Πίκι για τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

1 3 2 3 3 4 4 4 5 2

Εργαστήριο 5: «Η ζάχαρη και η επίδρασή της στην υγεία και στα δόντια μας. Νόστιμη, αλλά βλαβερή..»

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο της Άννας Ράσελμαν «Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη» και παρακολουθούμε στο youtube και το αντίστοιχο κουκλοθέατρο που υπάρχει με αυτό το παραμύθι. Μιλάμε για τα μικρόβια και τις βλαπτικές συνέπειες της υπερκατανάλωσης της ζάχαρης. Ζωγραφίζουμε ό,τι μας άρεσε από το παραμύθι.

2η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε τα γράμμα «Δ» από το οποίο ξεκινά η λέξη «Δόντια» και η λέξη «Διατροφή», βρίσκουμε και άλλες λέξεις που ξεκινούν από αυτό το γράμμα, τις καταγράφουμε, το αναπαριστούμε με το σώμα μας, το σχηματίζουμε με πλαστελίνη και τέλος, κάνουμε το φύλλο εργασίας με το γράμμα «Δ».

1 4 2 4 3 5 4 5 5 3

Σχηματίζουμε το γράμμα “Δ” με το σώμα μας και με την πλαστελίνη:

6 1 7 8 9

Εργαστήριο 6: «Οικογένειες τροφών-Τα σπιτάκια της διατροφής»

1η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε για τις οικογένειες-κατηγορίες των τροφών (π.χ. Γαλακτοκομικά, Δημητριακά, Λίπη, Φρούτα-Λαχανικά κτλ.) και για το πόσο συχνά θα πρέπει να καταναλώνουμε τροφές της κάθε κατηγορίας. Συζήτηση για την υπερκατανάλωση των τροφών, την υπερβολική εξάρτησή μας από ζωικής προέλευσης τροφές και τη σπατάλη και το πώς αυτή επιδρά αρνητικά στον πλανήτη μας, καθώς και για το πώς επηρεάζουν οι διατροφικές μας συνήθειες το μέλλον του πλανήτη.

2η δραστηριότητα: Φτιάχνουμε τα σπιτάκια με τις οικογένειες των τροφών μέσα από αντίστοιχα φύλλα εργασίας.

1 5 2 5 3 6

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων Νηπ. Στομίου, 2ος Θεματικός Κύκλος

Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Φροντίζω το Περιβάλλον – Περιβάλλον» 

Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον

Επιμέρους Θεματική Ενότητα/Υποενότητα: Περιβάλλον, Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά

Ο δικός μας τίτλος: Υπεύθυνα παιδιά – υπερασπιστές των ζώων 

Εργαστήριο 1: «Γνωριμία με τα ζώα»

1η δραστηριότητα: Συζήτηση στην ομάδα για τα ζώα. Τα παιδιά μας μιλούν για τα ζώα που ίσως έχουν, είτε πρόκειται για ζώα συντροφιάς, είτε για ζώα χρήσιμα στον άνθρωπο για τα παράγωγά τους  π.χ. κότες, δεδομένου ότι το σχολείο βρίσκεται σε χωριό και συζητάμε για τα ζώα που γνωρίζουμε, για το τι μας προσφέρουν π.χ. αγάπη τα πρώτα, τα αβγά τους τα δεύτερα και για το πώς πρέπει κι εμείς αντίστοιχα να τους συμπεριφερόμαστε και να τα φροντίζουμε, σεβόμενοι κάθε μορφή ζωής και σεβόμενοι τα δικαιώματά τους. Τονίζουμε ότι πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στα ζώα. Με αφορμή την έναρξη της συζήτησης για τα οικεία σε εμάς ζώα, διαβάζουμε και το βιβλίο «Γνωρίζω τα ζώα» από τις εκδόσεις Στρατίκη.

 

2η δραστηριότητα: Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας ζώο. Αφού πρώτα περιγράψουμε το αγαπημένο μας ζώο και αιτιολογήσουμε γιατί είναι το αγαπημένο μας (π.χ. το σκυλάκι μου, γιατί χαίρεται πολύ όταν με βλέπει, γιατί με καταλαβαίνει σαν να είναι άνθρωπος και όχι ζώο κτλ.), στη συνέχεια αναπαριστούμε με κινήσεις παντομίμας τις κινήσεις του και τη φωνή του και στο τέλος το ζωγραφίζουμε.

12 1

Παντομίμα: Μιμούμαστε τις κινήσεις και τη φωνούλα του αγαπημένου μας ζώου και οι συμμαθητές μας μαντεύουν ποιο ζώο είναι αυτό:

3456789910911

Εργαστήριο 2: «Άνθρωποι και ζώα-Μια σχέση αλληλεξάρτησης. Σέβομαι τα ζώα, δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι. Η τροφική αλυσίδα»

 

1η δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποια είναι αυτή. Στη γωνιά του υπολογιστή παρατηρούμε εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και σκεφτόμαστε με ποια ζώα σχετίζονται αυτές οι εικόνες. Στη συνέχεια, καλούμαστε να απαντήσουμε στο ερώτημα του τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα και συμπεραίνουμε ότι υπάρχει μια στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον και ότι ο άνθρωπος πρέπει να φροντίζει και να σέβεται τις ανάγκες των ζώων, καθώς και να μην τα υπερεκμεταλλεύεται. Εστιάζουμε στην υπερεκμετάλλευση στις μέρες μας στα ζώα εκτροφής και στην ευαισθητοποίηση των μαθητών ώστε να μετριάσουμε όλοι την υπερκατανάλωση των ζωικών προϊόντων, αλλάζοντας τις διατροφικές μας συνήθειες, για το καλό και των ζώων, αλλά και της υγείας των ανθρώπων. Μιλάμε για την τροφική αλυσίδα και διακρίνουμε τα ζώα σε χορτοφάγα, σαρκοφάγα και παμφάγα και για το πώς κάθε ζώο εξαρτάται από το άλλο και ότι όλα είναι πολύ σημαντικά στην τροφική αλυσίδα.

 

2η δραστηριότητα: Ομαδικά κινητικά παιχνίδια με ρόλους ζώων, όπως «Φύγε φύγε ποντικάκι», «Τα δέντρα και οι λαγοί» και το «Λύκε λύκε είσαι εδώ».

 

3η δραστηριότητα: Φύλλο εργασίας στο οποίο τα παιδιά καλούνται να ενώσουν κάθε ζώο με το προϊόν που μας δίνει (π.χ. το πρόβατο με το μαλλί).

1 12 2

Παρατηρούμε τα άλογα που περνάνε έξω από το σχολείο μας και συζητάμε γι΄αυτά. Πώς πρέπει να τα φροντίζουμε, μιλάμε για την ιππασία κτλ.:

3 14 15 1

Ομαδικό παιχνίδι με θέμα τα ζώα: “Η γάτα και το ποντίκι” και φύλλο εργασίας με τα ζώα που είναι χρήσιμα στον άνθρωπο και τα προϊόντα τους:

6 17 1

Εργαστήριο 3: «Οι κατηγορίες των ζώων»

 

1η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε τις κατηγορίες των ζώων, μέσα από αντίστοιχο εποπτικό υλικό (αφίσες). Συζητάμε, παρατηρούμε και εκφράζουμε τις απόψεις μας για τα θηλαστικά, τα κατοικίδια ζώα, τα ζώα του δάσους, τα ζώα της ζούγκλας, τα πουλιά κτλ. Επίσης, διαπιστώνουμε ότι τα ζώα χωρίζονται και σε άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, τα σπονδυλωτά (θηλαστικά, πουλιά, ψάρια, ερπετά, αμφίβια) και τα ασπόνδυλα (έντομα και άλλα αρθρόποδα, μαλάκια, εχινόδερμα και άλλα).

 

2η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε το γράμμα «Ζ» από τα ζώα, αφού πρώτα το σχηματίσουμε με το σώμα μας και το φτιάξουμε με πλαστελίνη. Βρίσκουμε και άλλες λέξεις που ξεκινούν από το γράμμα «Ζ» και τις καταγράφουμε.

 

3η δραστηριότητα: Διαβάζουμε την «Οικουμενική διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων» και μαθαίνουμε το ποίημα του Ιωάννη Πολέμη για τα ζώα, καθώς και τραγούδια για τα ζώα, όπως: Τα παπάκια, τα γουρουνάκια, ο σκύλος, το γατάκι κτλ. από το βιβλίο της Αγγελικής  Καψάσκη-Μακρή «Τα πρώτα μου τραγούδια». Τα παιδιά αναλαμβάνουν να ενημερώσουν την οικογένειά τους για τα δικαιώματα των ζώων που έμαθαν στο σχολείο. 

1 22 3

Σχηματίζουμε το γράμμα “Ζ” με το σώμα μας και το πλάθουμε και με την πλαστελίνη:

3 24 25 2

Επισυνάπτεται σε έγγραφο word η Διεθνής Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων (1978), την οποία και διαβάσαμε στην τάξη:

H Διεθνής Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων

Εργαστήριο 4: «Τα ζώα και τα μέρη όπου ζουν»

 

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο «Παράθυρα στον κόσμο: Τα ζώα και τα μέρη όπου ζουν» από τις εκδόσεις Αξιοτέλη. Συζητάμε για το πώς κάθε ζώο επηρεάζεται από το περιβάλλον στο οποίο ζει π.χ. ζώα που ζουν στους πόλους, στην τούνδρα, στην έρημο, στο τροπικό δάσος κτλ.

2η δραστηριότητα: Φύλλο εργασίας μαθηματικών για τα ζώα και φύλλο εργασίας με σταυρόλεξο για τα ζώα, στο οποίο τα παιδιά καλούνται να γράψουν στο σταυρόλεξο το όνομα του ζώου, που δείχνει η αντίστοιχη εικόνα.

1 32 43 3

Διδακτικό βίντεο για τα πολικά ζώα:

5 34 3

Φύλλο εργασίας Γλώσσας (σταυρόλεξο) και Μαθηματικών με θέμα “Τα ζώα”:

7 26 2

Εργαστήριο 5: «Τα ζώα της νύχτας και τα ζώα που έχουν εξαφανιστεί»

 

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο «Τα βιβλία της γνώσης: Ο κόσμος της νύχτας» από τις εκδόσεις Ρέκος, το οποίο περιγράφει τα νυκτόβια ζώα και παρακολουθούμε στο you tube και αντίστοιχα βίντεο με ζώα προϊστορικά που έχουν πλέον εξαφανιστεί, όπως οι δεινόσαυροι.

2η  δραστηριότητα: Παίζουμε κουκλοθέατρο με θέμα τα ζώα από το βιβλίο με κουκλοθεατρικές παραστάσεις «Η κουκλοπαρέα μας: Τα ζώα» από τις εκδόσεις Νικολαΐδη.

3η δραστηριότητα: Εικαστικά-Λεπτή κινητικότητα: Χειροτεχνία «Το σαλιγκάρι» με χαρτί κάνσον χρωματιστό, στο κέλυφος του οποίου κολλάμε μικρά ορθογώνια κομματάκια που έχουμε κόψει από γλασέ χαρτί για να το διακοσμήσουμε με την τεχνική του «ψηφιδωτού».

1 42 53 44 45 46 37 3

8 1

Κουκλοθέατρο με τις δακτυλόκουκλες με θέμα “Τα ζώα”:

910 19 1

911 1912913914

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων Νηπ. Στομίου, 3ος Θεματικός Κύκλος

Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Ενδιαφέρομαι  και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»

Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Επιμέρους Θεματική Ενότητα/Υποενότητα: Ανθρώπινα Δικαιώματα

Ο δικός μας τίτλος: «Η Οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική»

Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία

Εργαστήριο 1: «Η μοναδική μου οικογένεια»

1η δραστηριότητα

Η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε χαρτί Α4 την οικογένειά τους, δίνοντας ένα πρότυπο, με αφορμή το ηλεκτρονικό βιβλίο «Η μοναδική μου οικογένεια» της Ιωάννας Μανάφη. Γίνεται συζήτηση για το βιβλίο και με βάση τη ζωγραφιά τους παρουσιάζουν τη δική τους οικογένεια.

2η δραστηριότητα

Η εκπαιδευτικός έχει βάλει καρτελάκια με αριθμούς από το 2-10 και κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του, ανάλογα με τα μέλη της,  πηγαίνει στο αντίστοιχο καρτελάκι. Σχολιάζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν.

Εργαστήριο 2: «Τι είναι η οικογένεια»

1η δραστηριότητα

Κάνουμε έναν εννοιολογικό χάρτη στον πίνακα:

Τι είναι η οικογένεια;

Σπίτι    Αγάπη    Μαμά     Μπαμπάς

2η δραστηριότητα

Τι γνωρίζουμε για την οικογένεια και τι συναισθήματα έχουμε όταν είμαστε με την οικογένειά μας; Τα καταγράφουμε σε χαρτί Α4.

Εργαστήριο 3: «Πυρηνική οικογένεια-Αγάπη»

1η δραστηριότητα

Με βάση το παραμύθι «Η μοναδική μου οικογένεια» γίνεται συζήτηση για τον «Ουρανοκατέβατο» που συνάντησε πολλές οικογένειες ζώων.

2η δραστηριότητα

Τι σημαίνει πυρηνική οικογένεια; Τη ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4. Τι προβλήματα αντιμετωπίζει μια πυρηνική οικογένεια; Ζωγραφίζουν καλές και κακές στιγμές μιας πυρηνικής οικογένειας. Τι κάνουμε όταν η οικογένεια έχει ένα πρόβλημα;

Ποιες λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων. Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά της πυρηνικής οικογένειας; Φτιάχνουμε σπιτάκια με τουβλάκια αγάπης, σαν το δώρο που χάρισαν οι πιγκουίνοι στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.

Εργαστήριο 4: «Μονογονεϊκή οικογένεια-Στοργή»

1η δραστηριότητα

Με αφορμή τη γνωριμία μας με την οικογένεια του καγκουρό μάθαμε για την μονογονεϊκή οικογένεια. Τα παιδιά ζωγραφίζουν μία μονογονεϊκή οικογένεια.

2η δραστηριότητα

Ποια προβλήματα παρουσιάζει η μονογονεϊκή οικογένεια; Τι λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Ποια είναι  τα θετικά και τα αρνητικά της μονογονεϊκής οικογένειας; Είτε μαζί είτε χώρια η αγάπη δε φεύγει. Φτιάχνουμε σπιτάκια με τουβλάκια στοργής σαν το δώρο που χάρισε το καγκουρό στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.

Εργαστήριο 5: «Θετή οικογένεια-Αποδοχή»

1η δραστηριότητα

Με αφορμή τη γνωριμία μας με την οικογένεια του κούκου μάθαμε για τη θετή οικογένεια και την υιοθεσία. Τι είναι η θετή οικογένεια;

2η δραστηριότητα

Τι προβλήματα μπορεί να έχει μια θετή οικογένεια; Τι λύσεις προτείνουν τα παιδιά; Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Φτιάξαμε σπιτάκια με τουβλάκια αποδοχής σαν το δώρο που έκανε ο κούκος στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.

Εργαστήριο 6: «Η Εκτεταμένη οικογένεια-Συνεργασία»

1η δραστηριότητα

Με αφορμή τη γνωριμία με την οικογένεια του λύκου μάθαμε για την εκτεταμένη οικογένεια, όταν δηλαδή ο παππούς ή η γιαγιά ζουν μαζί μας. Τι είναι η εκτεταμένη οικογένεια;

2η δραστηριότητα

Τι προβλήματα μπορεί να έχει μια εκτεταμένη οικογένεια; Τι λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Φτιάξαμε σπιτάκια με τουβλάκια συνεργασίας σαν το δώρο που έκανε ο λύκος στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.

 

Φωτογραφικό αρχείο με τις εργασίες των παιδιών από την υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου με θέμα την “Οικογένεια”:

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων Νηπ. Στομίου, 4ος Θεματικός Κύκλος

Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος  «Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» 

Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Επιμέρους Θεματική Ενότητα/Υποενότητα: STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική

Ο δικός μας τίτλος: «STEM και η γη γυρίζει..»

Εργαστήριο 1: “Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις”

Τοποθετήσαμε εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος και καθίσαμε στην ολομέλεια. Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητήσαμε τι γνωρίζουν και τι θα ήθελαν να μάθουν για το διάστημα.

Είδαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE&t=97s και μιλήσαμε για τον ήλιο και τους πλανήτες. Διαβάσαμε το βιβλίο «Το απέραντο διάστημα ξεδιπλώνεται» από τις εκδόσεις Πατάκη. Φύλλα εργασίας.

Εργαστήριο 2ο: “Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;”

Πλανήτες από κοντά με την ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA:

https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview

Στη συνέχεια τέθηκαν οι ερωτήσεις: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τι σχήμα έχουν; Τι χρώμα έχουν; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν; Πώς κινούνται; Πού βρίσκεται ο ήλιος; Πού είναι ο δικός μας πλανήτης, η Γη; Ποιος είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στον δικό μας; Ποιος είναι ο πιο μακρινός πλανήτης από τον δικό μας; Υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες;

Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια και άλλα αντικείμενα.

Διαβάζουμε το βιβλίο «Αστρόγατος» της Σοφίας Ζαραμπούκα από τις εκδόσεις Πατάκη.

Παρακολουθούμε το παραμύθι «Ο μικρός πρίγκιπας»: https://www.youtube.com/watch?v=_kQMNxR_RKI

Και ζωγραφίζουμε τον δικό μας πλανήτη.

Δημιουργία  του  ηλιακού  συστήματος. Ανασύνθεση λέξεων πλανητών.

Φύλλα εργασίας.

Εργαστήριο 3ο:  “Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…”

Βίντεο προσομοίωσης για τον ήλιο:

https://solarsystem.nasa.gov/solar-system/sun/overview

και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά: Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του ήλιου; Με τι μοιάζει ο ήλιος;

Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του ήλιου, οφέλη και συνέπειες. Διαβάζουμε τα βιβλία «Φως» και «Θερμότητα» από τη σειρά «Μικροί Επιστήμονες» της Modern Times.

Ήλιος και Μυθολογία – Μύθος του Φαέθοντα: https://www.youtube.com/watch?v=ZFhXWwMk1k0

Ζωγραφίσαμε τις εικόνες από τον μύθο.

Εργαστήριο 4ο: “Ήλιος, Γη, Σελήνη, Μέρα ή Νύχτα;”

Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης της NASA: https://spaceplace.nasa.gov/all-about-earth/en/

Πείραμα με φακό και ένα πορτοκάλι (που θα είναι η «Γη» μας) για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.

Συζήτηση για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα. Διαβάζουμε το βιβλίο «Μέρα και Νύχτα» από τη σειρά «Μικροί Επιστήμονες» της Modern Times. Ζωγραφική της μέρας και της νύχτας.

Παίζουμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Καλούμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν τις σκιές από τον Ήλιο. Κάνουμε κι εμείς σκιές με τα χέρια μας.

Ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών πλανητών με το εργαλείο wardwall:

https://wordwall.net/play/16737/506/988

Εργαστήριο 5ο: “Όμορφες κόρες του Χρόνου”

Ποιες είναι οι εποχές του χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον ήλιο και τις εποχές:

https://www.youtube.com/watch?v=vDgUmTq4a2Q

Τι γνωρίζουν τα παιδιά για τις εποχές; Πώς τις ξεχωρίζουν;

Ψηφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή και τη ζωγραφίζουμε.

Εργαστήριο 6ο: “Ταξίδι στη Σελήνη…”

Πείραμα για την απόσταση ΓΗΣ και ΣΕΛΗΝΗΣ: https://spaceplace.nasa.gov/moondistance/en/

Ας ταξιδέψουμε με έναν φανταστικό πύραυλο στη Σελήνη για να γνωρίσουμε τις φάσεις.

Ακούμε την Ιστορία Φεγγαροσκεπαστής του Puybaret Eric https://youtu.be/COSzCNona4Q και ζωγραφίζουμε το παραμύθι.

Διαβάζουμε το βιβλίο «Τι είναι τα αστέρια;» από τις εκδόσεις Πατάκη.

 

Φωτογραφικό αρχείο με τις εργασίες των παιδιών από την υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου με θέμα τη “Γη και το Διάστημα”:

 

1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 9 1 10 11 12 13