Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού (Code Week), ταξιδέψαμε στον κόσμο των συναισθημάτων με οδηγό το Τερατάκι των Χρωμάτων! Μέσα από πέντε διαφορετικές δραστηριότητες ταξινόμησης, κωδικοποίησης, ζωγραφικής σε πλέγμα (pixel art), επιδαπέδιες διαδρομές και παιχνίδια με ρομποτάκια Bee-Bot, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με βασικές έννοιες υπολογιστικής σκέψης, μαθαίνοντας παράλληλα να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
1η Δραστηριότητα: Χρωματικός κώδικας και συναισθήματα (Pixel Art Colouring)
Τα παιδιά αποκωδικοποίησαν εικόνες pixel ακολουθώντας απλές οδηγίες (αριθμούς ή σύμβολα) και χρωμάτισαν τα τερατάκια σύμφωνα με το αντίστοιχο συναίσθημα. Έτσι, εξοικειώθηκαν με έννοιες όπως:
● αποκωδικοποίηση,
● χρωματική αντιστοίχιση,
● οπτική αναπαράσταση εντολών,
● και βέβαια, συναισθηματική νοημοσύνη!
Μια δραστηριότητα που ενίσχυσε την προσοχή, την παρατηρητικότητα και την ακρίβεια, πάντα μέσα από τη χαρά της δημιουργίας!
2η Δραστηριότητα: Προγραμματισμός διαδρομών με βελάκια στο πάτωμα
Μετατρέψαμε την τάξη μας σε έναν μεγάλο πίνακα προγραμματισμού!
Το κάθε παιδί καλείται να “προγραμματίσει” τη διαδρομή που θα ακολουθήσει για να οδηγήσει το ρομποτάκι-τερατάκι στο σωστό συναίσθημα, ακολουθώντας τις κατάλληλες εντολές (→, ↑, ←, ↓).
Τα παιδιά:
● έμαθαν να προβλέπουν βήματα και να σκέφτονται αλγοριθμικά,
● συνεργάστηκαν σε ομάδες για να επιλύσουν προβλήματα,
● και φυσικά, διασκέδασαν μαθαίνοντας, μέσα από κίνηση και παιχνίδι!
Μια δραστηριότητα με στόχο την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης, χωρίς την ανάγκη οθονών ή συσκευών.
3η Δραστηριότητα: Αισθητηριακά Τερατάκια και Δημιουργική Έκφραση
Σε αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους αισθητηριακά τερατάκια, χρησιμοποιώντας υλικά όπως πον πον, βαμβάκι και χαρτόνι. Κάθε τερατάκι αντιπροσώπευε ένα συναίσθημα: φόβος, λύπη, χαρά, θυμός. Μέσα από την αισθητηριακή εξερεύνηση και τη χειροτεχνία:
● τα παιδιά ανέπτυξαν λεπτή κινητικότητα,
● εξέφρασαν συναισθήματα μέσα από χρώματα και υφές
● και ενίσχυσαν τη δημιουργικότητα και τη συναισθηματική κατανόηση.
4η Δραστηριότητα: Η Bee-Bot στα μονοπατια των συναισθημάτων
Μέσα από ένα χαρούμενο ταμπλό με τα τερατάκια-σύμβολα συναισθημάτων, τα παιδιά προγραμμάτισαν τη διαδρομή της Bee-Bot για να την οδηγήσουν στο συναίσθημα που τους ζητήθηκε κάθε φορά. Η δραστηριότητα ενίσχυσε την αλγοριθμική σκέψη, τη χωρική αντίληψη και την κατανόηση των συναισθημάτων, μέσα από το παιχνίδι, τη συνεργασία και τη χαρά της ανακάλυψης.
5η Δραστηριότητα: Σπάσε τον κώδικα!
Στην τελευταία δραστηριότητα, τα παιδιά κλήθηκαν να αποκρυπτογραφήσουν ένα κώδικα που αντιστοιχούσε σε σχήματα και γράμματα, για να “διαβάσουν” και να “γράψουν” τις λέξεις που έκρυβε το φύλλο εργασίας. Μέσα από αυτή τη δημιουργική δραστηριότητα, τα παιδιά εξασκήθηκαν στην αντιστοίχιση, στην οπτική διάκριση και στην αναγνώριση συμβόλων, ενώ ταυτόχρονα έμαθαν βασικές αρχές της κωδικοποίησης και του προγραμματισμού με τρόπο βιωματικό και διασκεδαστικό. Το Τερατάκι των Χρωμάτων ήταν και πάλι εκεί, για να τους θυμίζει πως και ο κόσμος των συναισθημάτων έχει… τον δικό του κώδικα!
Διαφοροποιημένη & Ομαδοσυνεργατική Προσέγγιση: Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, καθεμία με διαφορετικό ρόλο και στόχο και κλήθηκαν να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά.
Πιστοποιητικό συμμετοχής:
