ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

Νηπιαγωγείου Σαραβαλίου

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ2022-2023
Σχολική μονάδα Νηπιαγωγείο Σαραβαλίου
Αριθμός τμημάτων 2
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας 28
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 2
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων 2

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην Φροντίζω το Περιβάλλον Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και Καινοτομώ–Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

1.Ψυχική υγεία « Εγώ κι εσύ δυναμώνουμε μαζί»
2.Αειφόρος Ανάπτυξη, Οικολογική Συνείδηση «Οι Νερο…εξερευνητές! η σημασία της σωστής διαχείρισης νερού»
3 Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα. «Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά Ανθρώπινα»
4.«STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού και την Υδροδυναμική» ή «Η μικρή σταγόνα ταξιδεύει»

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

Το όραμά μας Με την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στη σχολική μας μονάδα ,το βασικό όραμά μας διαμορφώνεται σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο που διατρέχει το σύνολο του συγκεκριμένου αυτού προγράμματος. Στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η επιδίωξη επιτυχούς καλλιέργειας των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στις 3 βασικές κατηγορίες, στις οποίες αυτές διακρίνονται: α. δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία) , β. δεξιότητες αλφαβητισμού (ιδιαιτέρως ψηφιακού εγγραμματισμού) και γ. δεξιότητες ζωής (ευελιξία, ηγεσία, ανάληψη πρωτοβουλίας και παραγωγικότητα). Παράλληλα, στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Στόχος των δράσεών μας είναι τα παιδιά να σέβονται και να αγαπούν τον εαυτό τους, τον συνάνθρωπό τους , και να του αναγνωρίζουν την διαφορετικότητά σαν στοιχείο της μοναδικότητας.

Στα σημαντικά πλεονεκτήματα, που πιστεύουμε ότι θα συνδράμουν ουσιαστικά στην επιτυχία του προγράμματος, συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων α. το κοινό όραμα και οι κοινοί στόχοι των εκπαιδευτικών του σχολείου β. η διάθεση ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη των στόχων των εργαστηρίων, γ. η προθυμία και η θετική διάθεση συνεργασίας των γονέων του σχολείου μας δ. η ύπαρξη ενεργούς ιστοσελίδας του σχολείου για την ευκολότερη και άμεση διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων και ε. η καλή συνεργασία με τα νηπιαγωγεία της περιοχής μας.

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες Αναφέρουμε
Α) τις δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν
• Δεξιότητες του 20ου αιώνα (4C’s): Κριτική σκέψη, Επικοινωνία Συνεργασία, Δημιουργικότητα
• Δεξιότητες ζωής : Κοινωνική εν συναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα, υπεύθυνος πολίτης
• Δεξιότητες του νου: Κατασκευές, επίλυση προβλήματος
• Ψηφιακές Δεξιότητες: Ρομποτική, εξοικείωση με ψηφιακά εργαλεία, ψηφιακός εγγραμματισμός
Β) τους στόχους που καλλιεργούνται ως προς το θέμα
• στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών.
• στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας ώστε να επιλύουν τα όποια προβλήματα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν με ειρηνικό τρόπο με γνώμονα την αλληλοβοήθεια και τον αλληλοσεβασμό.
• στην ευαισθητοποίηση των νηπίων για θέματα σχετικά με το φυσικό μας περιβάλλον και την προστασία του πλανήτη μας αποκτώντας οικολογική συνείδηση που την εκφράζουν μέσα και έξω από το σχολείο.
• στην κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό
• στην εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων
ως προς τη Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες:
ψυχική υγεία Τίτλος: « Εγώ κι εσύ δυναμώνουμε μαζί»
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ :κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία ,επικοινωνία.
ΖΩΗΣ :ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία ,κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα.
ΝΟΥ: μελέτη περίπτωσης, στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων.
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο-να έρθουν σε επαφή με τον εαυτό τους-να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους-να γνωριστούν μεταξύ τους-να ενδυναμωθούν-να εστιάσουν στα θετικά και δυνατά χαρακτηριστικά τους-να καλλιεργηθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ τους-να εξοικειωθούν με την έννοια της ενσυναίσθησης-να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες-να βρουν τρόπους συνεργασίας-να διευρυνθεί η δυναμική της ομάδας-να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα να αναπτυχθεί η προσωπική ευθύνη-να αναπτυχθεί μέσα στην τάξη ένα κλίμα αποδοχής, αγάπης, εμπιστοσύνης, ισοτιμίας-να ενημερωθούν για τη βία, να αναζητήσουν τις αιτίες και τις λύσεις-αποδοχή της διαφορετικότητας-αναγνώριση δυσκολιών συμπεριφοράς και συνύπαρξης και εκμάθησης τρόπων επίλυσης και ελέγχου-αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση μέσα από βιωματική εμπειρία-αποδοχή, κατανόηση και έκφραση θετικών και αρνητικών συναισθημάτων και τρόποι διαχείρισης αυτών.
Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος
ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το Περιβάλλον Υποθεματική: Αειφόρος Ανάπτυξη, Οικολογική Συνείδηση
Τίτλος: «Οι Νερο…εξερευνητές! η σημασία της σωστής διαχείρισης νερού»

. να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τη σημασία του νερού στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές του παραμέτρους, να γνωρίσουν τους βασικούς κανόνες για σωστή διαχείριση του νερού, αναγνωρίζοντας ως λύσεις του περιβαλλοντικού προβλήματος την προσέγγιση Σωστή Διαχείριση, Σημασία για τη Βιοποικιλότητα, Προστασία του περιβάλλοντος.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος
ως προς τηΘεματική Ενότητα

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Θεματική: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: «Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα» Τίτλος: Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά Ανθρώπινα» και δίνει έμφαση στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας.
Δεξιότητες Μάθησης: κριτική σκέψη / επικοινωνία /συνεργασία / δημιουργικότητα
• Δεξιότητες Ζωής: κοινωνικές δεξιότητες/ ενσυναίσθηση και ευαισθησία/ προσαρμοστικότητα/ ανθεκτικότητα/ υπευθυνότητα/ πρωτοβουλία
• Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες/ Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας
• Δεξιότητες του νου: Επίλυση προβλημάτων/ Μελέτη περιπτώσεων
Kατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος
ως προς τη Θεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία . Θέμα: «STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού και την Υδροδυναμική» ή «Η μικρή σταγόνα ταξιδεύει»
Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι να μπορέσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν τη νέα γνώση μέσα από διαδικασίες κριτικής σκέψης και προβληματισμού, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες
προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική. Η προσέγγιση της θεματικής θα είναι κατά κύριο λόγο διαθεματική και θα γίνει προσπάθεια να εμπλακούν σε αυτή όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Νηπιαγωγείου (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, πληροφορική και αγγλικά).
Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος