Μία τάξη, μία αγκαλιά!

Το σχέδιο δράσης που επιλέξαμε για τη φετινή χρονιά έχει τίτλο “Μία τάξη,μια αγκαλιά”. Ως σκοπό του σχεδίου δράσης θέσαμε τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών, την καλλιέργεια του σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της ομάδας και της αλληλεγγύης. Ταυτόχρονα, μια από τις προτεραιότητες των εκπαιδευτικών του σχολείου μας είναι να δράσουμε βελτιωτικά όσον αφορά την αποδοχή της διαφορετικότητας και να υποστηρίξουμε τους μαθητές στην επίλυση των μεταξύ τους συγκρούσεων.

 

Μετά από συζήτηση με τα παιδιά κάναμε την καταγραφή των κανόνων συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο. Αυτό έγινε με τη γνωστή μορφή του Συμβολαίου Τάξης, με τη διατύπωση των γνωμών των ίδιων των μαθητών, αλλά κυρίως με την κατανόηση της σημασίας τήρησης των κανόνων που έχουν συμφωνηθεί. Οι κώδικες συμπεριφορές οπτικοποιήθηκαν και τοποθετήθηκαν σε κεντρικό σημείο της τάξης.20240528 105742 20240528 110247

Χρησιμοποιήσαμε την τεχνική “Μιλάω – Ακούω”

 

Υπάρχουν στην τάξη δύο καρέκλες, στη μία είναι κολλημένο ένα στόμα,στην άλλη ένα αυτί. Όποτε υπάρχει μια αντιπαράθεση τα παιδιά χρησιμοποιούν τις καρέκλες και ανταλλάσσουν ρόλους ομιλητή-ακροατή προκειμένου να την λύσουν

20240528 105800 1 20240528 105847 1

Διαβάσαμε πολλά βιβλία καθ’όλην τη διάρκεια της χρονιάς με σκοπό να καταφέρουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους ,να τα αποδέχονται και ταυτόχρονα, να αναπτύξουν την συναισθηματική τους νοημοσύνη .Κάποια από αυτά είναι:

20240528 111524 20240528 111213 1

Στο παραμύθι της Σταυρούλας Βενιέρη “Η βασιλοπούλα που θύμωνε με το παραμικρό!” τα παιδιά έκαναν μια ομαδική εργασία

20240528 114007

Τα παιδιά κατάλαβαν ότι το αίσθημα του θυμού θα πρέπει να το διαχειρίζονται σωστά και να το ελέγχουν γιατί όλο το περιβάλλον επηρεάζεται από την συναισθηματική μας κατάσταση. Η ευγένια, η καλοσύνη και ο σεβασμός στους άλλους,αλλά και στο ίδιο το περιβάλλον μας είναι ένας πλούτος ξεχωριστός που ομορφαίνει τις ζωές μας!

Δουλέψαμε σε ομάδες!

 

Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες και φυτέψαμε στην αυλή μας λουλούδια, μυρωδικά και λαχανικά. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα ανέλαβε να φροντίζει συγκεκριμένη ομάδα φυτών. Μέσα από αυτή τη διαδικασία είδαμε πόσα μπορεί να καταφέρει μία ομάδα όταν τα μέλη της συνεργαστούν αποτελεσματικά αφού η αυλή μας έγινε πολύ πιο όμορφη και πολύχρωμη και παράλληλα μάθαμε πολλά πράγματα για τα φυτά και τη φροντίδα τους.

20231024 113248 20231024 113511 20231024 113616 20231024 113129 20231024 113237 20231024 114126 20231024 114150 20231024 112739 20231024 113748 20231024 113947 20231024 112926 20231024 112807

Με τις παραπάνω δράσεις και άλλες που υλοποιήσαμε, το σχέδιο δράσης είχε θετικά αποτελέσματα. Οι δραστηριότητες δεσίματος της ομάδας ενθουσίασαν τα παιδιά, που με χαρά συμφώνησαν για τη σημασία της αρμονικής συνύπαρξης όλων στο πλαίσιο της τάξης. Αυτό που κυρίως παρατηρήθηκε ήταν η προσπάθεια των νηπίων να επιλύουν τις διαφορές και τις μικροσυγκρούσεις τους με τα λόγια και με εξήγηση των συναισθημάτων τους, για τα οποία ανέπτυξαν πλούσιο λεξιλόγιο. Προσπαθούσαν να ελέγξουν τον θυμό ή τον εκνευρισμό τους, επιλέγοντας την ειρηνική διευθέτηση ενός προβλήματος, ενώ παρατηρήθηκε να ζητούν σταδιακά λιγότερο συχνά τη βοήθεια της εκπαιδευτικού, προκειμένου να λειτουργήσει ως μεσολαβητής στη διευθέτηση μίας κρίσης. Η σημαντική μείωση της γκρίνιας ακόμα και για ασήμαντα θέματα, η ωριμότερη εκτίμηση των καταστάσεων συνολικά, η σταδιακά αυξημένη αυτονομία των παιδιών στο πλαίσιο διαχείρισης μιας κρίσης, η συνολικά αρμονικότερη συνύπαρξη και το συνεργατικό παιχνίδι, ήταν ανάμεσα στα σημαντικότερα αποτελέσματα του Σχεδίου Δράσης. Το ουσιαστικότερο, ωστόσο, αποτέλεσμα κρίνουμε πως είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών μέσα από το συγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης για τη σημασία έκφρασης των συναισθημάτων τους με ήρεμο και πολιτισμένο τρόπο, η κατανόηση της σημασίας της συνεργασίας και της δημιουργικής συνύπαρξης για την επίτευξη του βέλτιστου δυνατού αποτελέσματος και η ανάγκη αποφυγής αποκλεισμού ή περιθωριοποίησης κάποιου ή κάποιων από τα μέλη της ομάδας της τάξης. Αξίες που θα συνοδεύουν τα παιδιά στη ζωή τους και θα τα βοηθούν να επαναπροσδιορίζουν συμπεριφορές και στάσεις στις δύσκολες καταστάσεις….20240529 105619 20240529 105839