Τα παραμύθια της γιαγιάς – Εργαστήρι 5ο : “Οι τρεις καλές συμβουλές”

Αξίες – Στόχοι
– Να κατανοήσουν ότι είναι σημαντικό να μην ασχολούμαστε με το τι κάνουν οι άλλοι, αλλά με αυτό που εμείς κάνουμε.
– Να κατανοήσουν ότι μόνο αν παραμείνουμε επικεντρωμένοι, θα φτάσουμε στον προορισμό -στόχο μας.
– Να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι να αναγνωρίζουμε και να διαχειριζόμαστε δημιουργικά τον θυμό μας, να παίρνουμε το χρόνο μας και να μη βγάζουμε αβίαστα συμπεράσματα.
– Δεν υπάρχουν καλά και κακά συναισθήματα αλλά αντιδράσεις-συμπεριφορές.

Αφήγηση του παραμυθιού

Κόκκινη κλωστή δεμένη……..

ξεδιπλώνουμε το κουβάρι σε κύκλο και το παραμύθι ξεκινά

22 13 22 14

Παίρνοντας τα ερεθίσματα από το παραμύθι, τα παιδιά ξεκινούν να καταθέτουν τους προβληματισμούς τους και ό,τι τα
εντυπωσίασε.

Ζωγραφίζουν αυτό που τους έκανε εντύπωση

22 15 22 16 22 17 22 18 22 19 22 20

Εστιάζουν στην τραγική εξέλιξη που θα είχε η ιστορία του Γιάννη αν δεν είχε ακολουθήσει την τρίτη συμβουλή «..τον αποψινό θυμό ,φύλαγέ τον το πουρνό ». Αν δεν είχε συγκρατήσει το θυμό του, θα είχε σκοτώσει τον ίδιο του το γιο!

Εντυπωσιάζει επίσης πολύ η αυτοσυγκράτηση του Γιάννη όταν, παρ’ όλη την περιέργεια που του προκαλεί το θέαμα του δράκου που κολλάει τα φλουριά στα φύλλα του δέντρου,ακολουθεί την πρώτη συμβουλή «το δε σε μέλλει, μη ρωτάς» και γίνεται πλούσιος.
Αρχίζει η συζήτηση για το θέμα της αυτοσυγκράτησης και τα παιδιά στον κύκλο καταθέτουν πόσο τους είναι δύσκολο να
ελέγξουν το θυμό τους και τι είναι αυτό που τους θυμώνει περισσότερο στο σπίτι ή στο σχολείο.

Συμπληρώνουμε το φύλλο της προσωπικής συνέντευξης

θυμώνω όταν…………………………………………………………

Οδηγός διαχείρισης του θυμού

Οι προτάσεις των παιδιών για τη διαχείριση-αντιμετώπιση του θυμού είναι πολλές.
Αποφασίζουμε να φτιάξουμε έναν Οδηγό με προτάσεις που δε θα είναι άλλο από αυτό που κάθε φορά βοηθά το
συγκεκριμένο παιδί να αντιμετωπίσει το θυμό
του.
Η εργασία είναι σε πρώτη φάση ατομική. Καθένας σκέφτεται με ποιο τρόπο θα μπορούσε να αντιμετωπίσει αποτελεσματικότερα το θυμό του, ποια τακτική θα μπορούσε να αποβεί πιο αποτελεσματική.
Συζητάμε, μοιραζόμαστε τις ιδέες μας. Γράφουμε πρώτα την πρόταση μας και μετά την
εικονογραφούμε και την ομορφαίνουμε με χρώματα.
Οι καρτέλες του οδηγού είναι έτοιμες.

IMG 20230203 082238

 

 

Θεατρικό παιχνίδι – γλωσσική αγωγή
Αφόρμηση:
Ξεκινάμε με ομαδική εκφώνηση του τίτλου του
παραμυθιού «Οι τρεις συμβουλές»
 Με σταθερή φωνή Με εναλλαγές στην ένταση -Σιγανά/Δυνατά/Σταδιακή αύξηση και μείωση της έντασης
 Με εναλλαγές στην ταχύτητα –
Αργά/Γρήγορα/Σταδιακή αύξηση και μείωση της ταχύτητας
 Με εναλλαγές στην τονικότητα – Χοντρή ή χαμηλή φωνή/Λεπτή ή ψιλή φωνή
 Με εναλλαγές στην άρθρωση -Κοφτή/Δεμένη φωνή

Κύριο Μέρος:
Θεατρικό Παιχνίδι
1η Φάση –
Περπατώ στο δρόμο που έκανε ο Γιάννης για να γυρίσει σπίτι του – πεινάω και είμαι κουρασμένος – συναντώ το δέντρο με τον Αράπη – παίρνω τα φλουριά – βρίσκω τους εμπόρους με τις πραμάτειες τους ….κλπ
2η Φάση –
Δίνω στα παιδιά μουσικό ερέθισμα (επιλέγω διαφορετικό σε κάθε οδηγία μου)
Το ταξίδι μου είναι μεγάλο και περπατώ
 Κουρασμένα (αργή μουσική)
 φοβισμένα
 προσεκτικά
 σκεπάζομαι γιατί κρυώνω
 τρέχω να αποφύγω κάποιο κίνδυνο
 θυμωμένα
 στεναχωρημένα
 χαρούμενα

3η Φάση – κλείσιμο
Φτάνω στο σπίτι μου και βρίσκω την οικογένειά μου.

Τα παιδιά τρία- τρία στους ρόλους του Γιάννη της γυναίκας του και του γιού του αγκαλιάζονται και χορεύουν στο
ρυθμό της μουσικής που ακούν. Είναι χαρούμενοι, ευτυχισμένοι, πλούσιοι και μαζί.
Κάθονται τέλος στο πάτωμα και ονειρεύονται τη ζωή τους από δω και πέρα….

Τα θυμωμένα μπαλόνια
Στον κύκλο δείχνω στα παιδιά ένα μικρό στενόμακρο ή στρογγυλό μπαλόνι.

Αρχίζω να το φουσκώνω και ακολουθεί ο διάλογος:
– Ας υποθέσουμε ότι αυτό είναι ένα παιδί που νιώθει να θυμώνει. Πώς αρχίζει να φαίνεται;
– Αρχίζει να φουσκώνει.
– Μπορεί να φύγει ο θυμός του;
– Όχι.
– Αν συνεχίσει έτσι τι νομίζετε ότι θα του
συμβεί;
– Θα σκάσει.
Πράγματι σε λίγο το μπαλόνι σκάει απότομα και τα παιδιά φωνάζουν τρομαγμένα από το θόρυβο.
– Γιατί φωνάξατε;
– Τρομάξαμε.
– Όταν λοιπόν κάποιος αφήνει το θυμό του να
σκάσει τι προκαλεί στους γύρω του;
– Φόβο.
– Όμως και ο ίδιος πώς νιώθει;
– Σαν κουρέλι.
Φουσκώνω ένα δεύτερο μπαλόνι. Πριν όμως αυτό σκάσει το αφήνω απότομα ελεύθερο.
Αυτό αρχίζει να πετάει στην τάξη και τα παιδιά διασκεδάζουν. Το μπαλόνι όμως πετάει ανεξέλεγκτα και πέφτει και πάνω σε κάποια παιδιά. Γίνεται συζήτηση και καταλήγουμε ότι και αυτό δεν είναι επιθυμητή λύση γιατί όταν ο
θυμός αφήνεται ελεύθερος χωρίς έλεγχο, θα πέσει πάνω και σε κάποιους που δεν φταίνε.
Φουσκώνω ένα τρίτο μπαλόνι. Πριν όμως αυτό σκάσει, πιάνω το στόμιό του και αφήνω σιγά σιγά τον αέρα να ελευθερωθεί. Ακολουθεί συζήτηση και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αν εκφράζουμε τον θυμό μας στο σωστό
χρόνο και με κατάλληλο τρόπο, ούτε στους άλλους κάνουμε κακό, ούτε στον εαυτό μας.
Καταλήξαμε ότι ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που φέρνει πολύ ενέργεια. Είναι σημαντικό να μάθουμε να τη διαχειριζόμαστε με τρόπο δημιουργικό, ώστε να αποβεί βοηθητική και όχι καταστροφική για μας και τους γύρω μας.
Στο τέλος της ημέρας πήρε το κάθε παιδί ένα μπαλόνι, ώστε όταν νιώθει θυμωμένο να το φουσκώνει και να αφήνει το θυμό του να φύγει στον αέρα.

 

Παιχνίδι με συναισθήματα

Κατασκευάζουμε φατσούλες παζλ με συναισθήματα

IMG 20230203 100440 IMG 20230203 101732IMG 20230203 102005 HDR

Επιτραπέζιο παιχνίδι 

Κατασκευάζουμε ένα δικό μας επιτραπέζιο με τον δρόμο του Γιάννη ,του ήρωα του παραμυθιού, προς το σπίτι του και τις περιπέτειες που συνάντησε μέχρι να φτάσει.

IMG 20230203 104052 HDR IMG 20230203 104337 HDRIMG 20230207 093623