Ο/η νηπιαγωγός ξεκινά το εργαστήριο με τη μουσική υπόκρουση που τα παιδιά έχουν ορίσει.
Ο/η νηπιαγωγός διαβάζει μια ιστορία από το εκπαιδευτικό υλικό της Ύπατης Αρμοστείας .
Στο τέλος της ιστορίας απευθύνει ερωτήματα σχετικά στα παιδιά όπως: «γιατί δεν τη δέχτηκαν στις χώρες από όπου πέρασε; Τι φοβήθηκε περισσότερο; Τι θα κάνατε εάν τη συναντούσατε; ποιες νομίζετε ότι ήταν οι βασικές ανάγκες της και άρα δικαίωμά της;» Καταγράφει όλες τις πιθανές απαντήσεις των παιδιών και τοποθετεί στο μέσον τις εικόνες/πληροφορίες που είχαν συλλέξει τα παιδιά για το δικαίωμα.
Ο/η νηπιαγωγός αναφέρει στα παιδιά τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της Unicef
Με βάση τη σύμβαση τα παιδιά κατηγοριοποιούν/ταξινομούν τα δικαιώματα .
Τα παιδιά χωρίζονται με τον ήχο της μουσικής σε ζευγάρια .
Στην ολομέλεια η νηπιαγωγός ζητά από την κάθε ζευγάρι να επιλέξει 1 ομάδα δικαιωμάτων για να επεξεργαστούν (Δικαιώματα Ανάπτυξης, Δικαιώματα Επιβίωσης, Δικαιώματα Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής). Έπειτα στην κάθε ομάδα ο/η νηπιαγωγός μοιράζει από μία κάρτα, αντίστοιχη με τις ομάδες των δικαιωμάτων που παρουσιάζει εικόνα παιδιού σε προβληματική κατάσταση.
Παράλληλα θέτει ερωτήματα από τις ρουτίνες σκέψης όπως: «Δώστε ένα όνομα στην εικόνα σας. Τι σκέψεις κάνεις; Τι νομίζεις ότι είναι αυτό που βλέπεις;» πώς νομίζετε ότι αισθάνεται τώρα; Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; Υπάρχει κάτι που θα μπορούσατε να κάνετε για να αλλάξει αυτό; Τι θα κάνατε εσείς για να μην επαναληφθεί αυτό; Τι λύση θα δίνατε;
Η νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών.
Στη συνέχεια έρχεται η ανάγνωση του παραμυθιού: “Το Σανταλάκι” της Ελένης Αναστασοπούλου που θα προβληματίσει και θα συγκινήσει τα παιδιά πάνω στα θέματα των δικαιωμάτων των παιδιών.
Εντοπίζουμε την αλλαγή στις συνθήκες ζωής του ήρωα του παραμυθιού , την αιτία που τον οδήγησε στην προσφυγιά και δίνουμε μια αισιόδοξη λύση.
Κι αν ήμουν εγώ; Τα παιδιά λένε πώς θα αισθάνονταν σε κάθε περίπτωση και καταγράφουμε τις απόψεις τους ώστε να ζωντανέψουν σε επόμενο εργαστήριο.