Mαθαίνοντας τα γεωμετρικά σχήματα με οδηγό τον Wassily Kandinsky
Mια εβδομάδα συνδιδασκαλίας αφιερωμένη στα χρώματα:❤️
Βλέποντας την αξιοσημείωτη πρόοδο😃 των παιδιών στο μαθηματικό παιχνίδι με τις χάντρες μέσα από τη ρητή διδασκαλία και την μέθοδο της «φωνακτής σκέψης» επιβεβαιώνουμε για άλλη μια φορά την ερευνητική υπόθεση του πρωτοπόρου Σοβιετικού Ψυχολόγου Λεβ Βυγκότσκι της δεκαετίας του ’30 που «ανακαλύφθηκε» 60 χρόνια μετά από τους Αμερικανούς ψυχολόγους.
Η πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου προκύπτει από μία διαμεσολαβούμενη κοινωνική διαδικασία, κατά την οποία τα μικρά παιδιά αποκτούν τις στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων μέσω της αλληλεπίδρασης με άτομα της κοινωνίας που έχουν περισσότερες γνώσεις. Όμως ο Βυγκότσκι εισήγαγε και την περίφημη έννοια της «ζώνης επικείμενης ανάπτυξης». ⏰Μπορείς σήμερα να διδάξεις στα νήπια πώς κατασκευάζεται ένα δίχρωμο κολιέ (όχι σε όλα!) αλλά για να εναλλάξουν τρία χρώματα θα πάρει τουλάχιστον ένα χρόνο…
ΌΛΑ όμως μπορούν να επωφεληθούν από την παραπάνω άσκηση λεπτής κινητικότητας! Τα περισσότερα παιδιά δεν παρουσιάζουν δυσκολία στην αδρή κινητικότητα (όπως πχ τρέξιμο, πήδημα κλπ) η λεπτή κινητικότητα όμως, που απαιτεί μεγαλύτερο έλεγχο, περισσότερο ακριβείς κινήσεις και επομένως καλύτερο έλεγχο στους μικρότερους μύες είναι αυτή που συνήθως μας απασχολεί στην πλειοψηφία των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η λεπτή κινητικότητα μας ενδιαφέρει όχι μόνο γιατί είναι πολύ σημαντική, ώστε να κατακτήσει το παιδί την ικανότητα να πιάνει το μολύβι, αλλά και γιατί είναι απαραίτητη σε πολλές καθημερινές δραστηριότητες.
Η λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με το πόσο ικανό είναι το μικρό παιδί να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του για να χειρίζεται με επιδεξιότητα διάφορα αντικείμενα.
Είναι μια δεξιότητα η οποία βοηθάει σημαντικά το παιδί στα πρώτα του μαθησιακά βήματα στο σχολείο όπως π.χ. το γράψιμο. Η λεπτή κινητικότητα είναι ένα σημαντικό κριτήριο όταν ένα παιδί αρχίζει το σχολείο και θα το βοηθήσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που υπάρχουν εκεί όπως η γραφή στο τετράδιο ή στον πίνακα. Ως λεπτή κινητικότητα αναφέρουμε όλες εκείνες τις ικανότητες που αφορούν επιδέξιες κινήσεις που κάνουμε με τα χέρια μας.
Και στο σπίτι μπορούμε να δώσουμε στο παιδί ένα κορδόνι και χάντρες και να το προτρέψουμε να περάσει τις χάντρες στο κορδόνι στην αρχή ελεύθερα, λίγο αργότερα όμως όχι άναρχα αλλά πειθαρχημένα, εναλλάσσοντας δύο χρώματα . Αν δεν έχουμε χάντρες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σπάγκο ή χοντρό νήμα και μακαρονάκι κοφτό, το οποίο αν θέλουμε μπορούμε να το έχουμε πρώτα χρωματίσει μαζί με το παιδί σε διάφορα χρώματα.