Δραστηριότητες για την ανάπτυξη του γραμματισμού στο νηπιαγωγείο!

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού από τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ένας σημαντικός στόχος, ο οποίος επιτυγχάνεται στα νηπιαγωγεία μέσα από διάφορες προσεγγίσεις και μεθόδους. Ο αναδυόμενος γραμματισμός αναφέρεται σε δεξιότητες που άπτονται τόσο του γραπτού όσο και του προφορικού λόγου και περιλαμβάνει εμπειρίες του παιδιού καθώς έρχεται σε επαφή με έντυπο υλίκό, το γραπτό λόγο των βιβλίων, λέξεις, ιστορίες κ.α.. Παρακάτω αναφέρονται δραστηριότητες και παιχνίδια που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας, με στόχο την κατάκτηση του γραμματισμού

  • Ανάγνωση βιβλίων
    • Αναζήτηση λέξεων ή «ανάγνωση» μεγαλομεγέθων λέξεων πχ. Μπουμ, Ααααααα, όχι κλπ
    • Ερωτήσεις κατανόησης περιεχομένου, σειρά ιστορίας, ήρωες, τόπος κλπ
    • Περιγραφή εικόνων
    • Εναλλακτικό τέλος στην ιστορία
    • Που είναι ο τίτλος, όνομα συγγραφέα κ.λπ.
  • Αναζήτηση υλικού σχετικά με ένα θέμα σε βιβλία – περιοδικά, πχ σε ποια σελίδα του διαφημιστικού φυλλαδίου λες να έχει προϊόντα μαναβικής, τι πιστεύεις ότι γράφει εδώ, αναγνωρίζεις κάποιο γράμμα, βρες το γράμμα «Γ» σε αυτή τη σελίδα, κύκλωσέ το
  • Γραφή λίστας για ψώνια, πχ τι θέλεις να αγοράσουμε από το σούπερ μάρκετ, έχει τελειώσει το γάλα, μπορείς να γράψεις στη λίστα τη λέξη «γάλα», μπορείς να δεις από το κουτί που λέει «γάλα»/μπορείς να δεις στο φυλλάδιο του σούπερ μάρκετ τη λεξούλα
  • Εύρεση προϊόντων από λίστα, πχ. στο σούπερ μάρκετ, τι πιστεύεις ότι έχω γράψει εδώ, που θα το βρούμε, βρες το!
  • Ψαλίδι!!! Κόψιμο περιγράμματος, γραμμές!
  • Πλαστελίνη!!! Φτιάχνουμε με πλαστελίνη γράμματα και άλλα σχέδια –> βοηθάει στην ενδυνάμωση των δαχτύλων και τη επιδεξιότητά τους
  • Γραφή ονομάτων γονέων, αδερφών, μαμάς, μπαμπά, συμμαθητών σε προσκλήσεις/κάρτες/γράμματα πχ. ένα γράμμα αγάπης για τη φίλη/μαμά/μπαμπά/αδερφό/κυρία μου «Σ΄αγαπώ Μαρία», ένα γράμμα που ζητώ συγνώμη «Συγνώμη Μαρία»
  • Ποιήματα με ομοιοκαταληξία, λεξο-παιχνίδια με ομοιοκαταληξίες γάλα-μπάλα….. πχ. Η Μαρία άφησε την μπάλα πάνω στην…….. τραμπάλα!
  • Παιχνίδια με ονόματα ανακατεμένα: Φτιάχνω καρτέλες με τα ονόματα της οικογένειας, βρίσκω και βάζω κάτω από οικογενειακές φωτογραφίες τα ονόματά τους. Αντίστοιχα και με ονόματα πραγμάτων στο σπίτι, πχ στο σαλόνι «τηλεόραση», «καναπές»…. τι μπορεί να γράφει, που θα το βάλουμε ή αντίστοιχα να το κολλήσει κάτω από έπιπλα/αντικείμενα που θα κόψει/ζωγραφίσει και θα κολλήσει πχ. ζωγράφισε πως θα ήθελες να είναι το δωμάτιό σου, τι είναι αυτό, έλα να βρούμε τη λεξούλα ή γράψε όπως μπορείς
  • «Γράφω» γράμμα στην πλάτη σου με το δάχτυλό μου, μπορείς να καταλάβεις ποιο γράμμα σου έγραψα, γράψε το σε χαρτί/πίνακα(αν έχουμε) η σειρά σου τώρα! Προϋπόθεση να έχουμε γράψει όλα τα γράμματα της αλφαβήτου ή κεφαλαία ή πεζά σε ένα χαρτί. Μπορούμε για αρχή να παίξουμε γράφοντας 6 γράμματα στο χαρτί και να παίξουμε με αυτά, μετά άλλα 6 κλπ.
  • Επίσκεψη σε βιβλιοθήκη

Μπορείτε να γίνετε δημιουργικοί και να αφήσετε το παιδί να σας καθοδηγήσει! Προσαρμόζετε το παιχνίδι στις δεξιότητες του παιδιού σας ώστε να μην είναι βαρετό αλλά ούτε και πολύ δύσκολο.