ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΥ ΖΗΝ
Τίτλος:Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης
εργαστήριο 1 “Το αγαπημένο μου φαγητό”
1η δραστηριότητα
Συζήτηση με τα παιδιά για τις διατροφικές τους συνήθειες και τις προτιμήσεις τους. Τους ρωτάμε να μας πουν ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό.
2η δραστηριότητα
Το αγαπημένο μου φαγητό Κίνηση και ζωγραφική. Ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4 το αγαπημένο τους φαγητό και το κρεμάνε στα ρούχα τους. Στέκονται ακίνητα στο χώρο και όταν ακούνε τη μουσική κινούνται και όταν σταματάει σηκώνουν τη ζωγραφιά τους ψηλά. Δείχνουμε τυχαία ένα μαθητή ή τον αγγίζουμε και λέει δυνατά το φαγητό που ζωγράφισε.
εργαστήριο 2 “Τι πρέπει να τρώμε και τι να αποφεύγουμε”
1η δραστηριότητα
Διαβάζουμε το βιβλίο “Σωστή διατροφή-Καλή Υγεία” και συζητάμε για το πως επηρεάζει η σωστή διατροφή την υγεία μας μακροπρόθεσμα.
2η δραστηριότητα
Τα παιδιά κόβουν και κολλούν από φυλλάδια σούπερ μάρκετ, διάφορα προϊόντα, τροφές και τα κολλούν σε χαρτί Α4 που έχουμε χωρίσει στη μέση και έχουμε φτιάξει δύο στήλες, τροφές που πρέπει να τρώμε και τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε. Το κάθε παιδί θα πρέπει να κολλήσει το κάθε προϊόν στην ανάλογη στήλη.
εργαστήριο 3 “Η Πυραμίδα της Διατροφής”
1η δραστηριότητα
Παρακολουθούμε στο you tube διάφορα βίντεο για την πυραμίδα της διατροφής και τις ομάδες των τροφών π.χ. το βίντεο “ο καραγκιόζης και η πυραμίδα διατροφής”, “το πιάτο της υγιεινής διατροφής” κλπ.
2η δραστηριότητα
Φτιάχνουμε τη πυραμίδα της διατροφής.
εργαστήριο 4 “Διατροφή και στοματική υγεία”
1η δραστηριότητα
Διαλέγουμε το βιβλίο “Δόνα η Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας Τούρτας” και συζητάμε για το πως αυτά που τρώμε επηρεάζουν και τη στοματική υγεία και βλάπτουν ή όχι τα δόντια μας.
2η δραστηριότητα
Ζωγραφίζουμε εικόνες από το παραμύθι.
εργαστήριο 5 “Η ζάχαρη και η επίδρασή της στην υγεία και τα δόντια μας” Νόστιμη αλλά βλαβερή.
1η δραστηριότητα
Διαβάζουμε το παραμύθι “ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη”και παρακολουθούμε το αντίστοιχο κουκλοθέατρο που υπάρχει στο you tube. Μιλάμε για τα μικρόβια και τις βλαπτικές συνέπειες της υπερκατανάλωσης της ζάχαρης. Ζωγραφίζουμε ό,τι μας αρέσει από το παραμύθι.
2η δραστηριότητα
Μαθαίνουμε το γράμμα Δ από το οποίο ξεκινά η λέξη “Δόντια” και “Διατροφή”, βρίσκουμε τις άλλες λέξεις που ξεκινούν από αυτό το γράμμα, τις καταγράφουμε, το σχηματίζουμε με πλαστελίνη και τέλος κάνουμε το φύλλο εργασίας με το γράμμα “Δ”.
εργαστήριο 6 Οικογένειες τροφών “Τα σπιτάκια της διατροφής”
1η δραστηριότητα
Μαθαίνουμε για τις κατηγορίες των τροφών (π.χ.) Γαλακτοκομικά, Δημητριακά, Λίπη, Φρούτα, Λαχανικά κτλ) και για το πόσο συχνά θα πρέπει να καταναλώνουμε τροφές της κάθε κατηγορίας. Συζήτηση για την υπερκατανάλωση τροφών, την υπερβολική εξάρτησή μας από ζωϊκής προέλευσης τροφές και το πως αυτή επιδρά αρνητικά στον πλανήτη μας καθώς και για το πως επηρεάζουν οι διατροφικές μας συνήθειες το μέλλον του πλανήτη.
2η δραστηριότητα “Φτιάχνουμε τα σπιτάκια με τις οικογένειες των τροφών μέσα από αντίστοιχα φύλλα εργασίας.
2ος θεματικός κύκλος ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τίτλος “Υπεύθυνα παιδιά, υπερασπιστές των ζώων”
Εργαστήριο 1 “Γνωριμία με τα ζώα”
1η δραστηριότητα: Συζήτηση στην ομάδα για τα ζώα. Τα παιδιά μας μιλούν για τα ζώα που ίσως έχουν, είτε πρόκειται για ζώα συντροφιάς, είτε για ζώα χρήσιμα στον άνθρωπο για τα παράγωγά τους π.χ. κότες, δεδομένου ότι το σχολείο βρίσκεται σε χωριό και συζητάμε για τα ζώα που γνωρίζουμε, για το τι μας προσφέρουν π.χ. αγάπη τα πρώτα, τα αβγά τους τα δεύτερα και για το πως πρέπει κι εμείς αντίστοιχα να τους συμπεριφερόμαστε και να τα φροντίζουμε, σεβόμενοι κάθε μορφή ζωής και σεβόμενοι τα δικαιώματά τους. Τονίζουμε ότι πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στα ζώα. Με αφορμή την έναρξη της συζήτησης για τα οικεία σε εμάς ζώα, διαβάζουμε και το βιβλίο “Γνωρίζω τα ζώα” από τις εκδόσεις Στρατίκη.
2η δραστηριότητα: Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας ζώο.
Αφού πρώτα περιγράψουμε το αγαπημένο μας ζώο και αιτιολογήσουμε γιατί είναι το αγαπημένο μας (π.χ. το σκυλάκι μου, γιατί χαίρεται πολύ όταν με βλέπει, γιατί με καταλαβαίνει σαν να είναι άνθρωπος και όχι ζώο κτλ.), στη συνέχεια αναπαριστούμε με κινήσεις παντομίμας τις κινήσεις του και τη φωνή του και στο τέλος το ζωγραφίζουμε.
Εργαστήριο 2 “‘Ανθρωποι και ζώα-Μια σχέση αλληλεξάρτησης. Σέβομαι τα ζώα, δεν τα υπερκμεταλλεύομαι. Η τροφική αλυσίδα”.
1η δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποια είναι αυτή. Στη γωνιά του υπολογιστή παρατηρούμε εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και σκεφτόμαστε με ποια ζώα συσχετίζονται αυτές οι εικόνες. Στη συνέχεια, καλούμαστε να απαντήσουμε στο ερώτημα του τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα και συμπεραίνουμε ότι υπάρχει μια στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον και ότι ο άνθρωπος πρέπει να φροντίζει και να σέβεται τις ανάγκες των ζώων, καθώς και να μην τα υπερεκμεταλλεύεται. Εστιάζουμε στην υπερεκμετάλλευση στις μέρες μας στα ζώα εκτροφής και στην ευαισθητοποίηση των μαθητών ώστε να μετριάσουμε όλοι την υπερκατανάλωση των ζωϊκών προϊόντων, αλλάζοντας τις διατροφικές μας συνήθειες, για το καλό και των ζώων, αλλά και της υγείας των ανθρώπων. Μιλάμε για την τροφική αλυσίδα και διακρίνουμε τα ζώα σε χορτοφάγα, σαρκοφάγα και παμφάγα και για το πως κάθε ζώο εξαρτάται από το άλλο και ότι όλα είναι πολύ σημαντικά στην τροφική αλυσίδα.
2η δραστηριότητα: Ομαδικά κινητικά παιχνίδια με ρόλους ζώων, όπως “Φύγε φύγε ποντικάκι”, “Τα δέντρα και οι λαγοί” και το “λύκε λύκε είσαι εδώ”;.
3η δραστηριότητα: Φύλλο εργασίας στο οποίο τα παιδιά καλούνται να ενώσουν κάθε ζώο με το προϊόν που μας δίνει (π.χ. το πρόβατο με το μαλλί).
Εργαστήριο 3 “Οι κατηγορίες των ζώων”
1η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε τις κατηγορίες των ζώων, μέσα από αντίστοιχο εποπτικό υλικό (αφίσες). Συζητάμε, παρατηρούμε και εκφράζουμε τις απόψεις μας για τα θηλαστικά, τα κατοικίδια ζώα, τα ζώα του δάσους, τα ζώα της ζούγκλας, τα πουλιά κτλ. Επίσης διαπιστώνουμε ότι τα ζώα χωρίζονται και σε άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, τα σπονδυλωτά (θηλαστικά, πουλιά, ψάρια, ερπετά, αμφίβια) και τα ασπόνδυλα (έντομα και άλλα αρθρόποδα μαλάκια, εχινόδερμα και άλλα).
2η δραστηριότητα: Μαθαίνουμε το γράμμα “Ζ” από τα ζώα, αφού πρώτα το σχηματίσουμε με το σώμα μας και το φτιάξουμε με πλαστελίνη, βρίσκουμε και άλλες λέξεις που ξεκινούν από το γράμμα “Ζ” και τις καταγράφουμε.
3η δραστηριότητα: Διαβάζουμε την Οικουμενική Διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων και μαθαίνουμε το ποίημα του Ιωάννη Πολέμη για τα ζώα καθώς και τα τραγούδια για τα ζώα, όπως: Τα παπάκια, τα γουρουνάκια, ο σκύλος, το γατάκι κτλ. από το βιβλίο της Αγγελικής Καψάσκη-Μακρή “Τα πρώτα μου τραγούδια”. Τα παιδιά αναλαμβάνουν να ενημερώσουν την οικογένειά τους, για τα δικαιώματα των ζώων που έμαθαν στο σχολείο.
Εργαστήριο 4 “Τα ζώα και τα μέρη όπου ζουν”
1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο “Παράθυρα στον κόσμο: Τα ζώα και τα μέρη όπου ζουν από τις εκδόσεις Αξιοτέλη. Συζητάμε για το πως κάθε ζώο επηρεάζεται από το περιβάλλον στο οποίο ζει π.χ. ζώα που ζουν στους πόλους, στην τούνδρα, στην έρημο, στο τροπικό δάσος κτλ.
2η δραστηριότητα: Φύλλο εργασίας μαθηματικών για τα ζώα και φύλλο εργασίας με σταυρόλεξο για τα ζώα, στο οποίο τα παιδιά καλούνται να γράψουν στο σταυρόλεξο το όνομα του ζώου, που δείχνει η αντίστοιχη εικόνα.
Εργαστήριο 5 “Τα ζώα της νύχτας και τα ζώα που έχουν εξαφανιστεί”.
1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο “Τα βιβλία της γνώσης: Ο κόσμος της νύχτας από τις εκδόσεις Ρέκος, το οποίο περιγράφει τα νυκτόβια ζώα και παρακολουθούμε αντίστοιχα βίντεο με ζώα προϊστορικά που έχουν πλέον εξαφανιστεί, όπως οι δεινόσαυροι.
2η δραστηριότητα: Παίζουμε κουκλοθέατρο με θέμα τα ζώα από το βιβλίο με κουκλοθεατρικές παραστάσεις “Η κουκλοπαρέα μας: Τα ζώα από τις εκδόσεις Νικολαϊδη.
3η δραστηριότητα: Εικαστικά-Λεπτή κινητικότητα: Χειροτεχνία “Το σαλιγκάρι” με χαρτί κάνσον χρωματιστό, στο κέλυφος του οποίου κολλάμε μικρά ορθογώνια κομματάκια που έχουμε κόψει από γλασέ χαρτί για να το διακοσμήσουμε με την τεχνική του ψηφιδωτού.
3ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Ενεργώ- Ενδιαφέρομαι και Κοινωνική Συναίσθηση
Τίτλος «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική»
1ο εργαστήριο
Τίτλος «Η μονα-δική μου οικογένεια»
1η δραστηριότητα
Η εκπαιδευτικός ζητά να ζωγραφίσουν σε χαρτί Α4 την οικογένειά τους δίνοντας ένα πρότυπο, με αφορμή το ηλεκτρονικό βιβλίο «η μοναδική μου οικογένεια» της Ιωάννας Μανάφη. Γίνεται συζήτηση για το βιβλίο και με βάση τη ζωγραφιά τους παρουσιάζουν την δική τους οικογένεια.
2η δραστηριότητα
Ο εκπαιδευτικός έχει βάλει καρτελάκια με αριθμούς από το 2-10 και κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του, ανάλογα με τα μέλη πηγαίνει στο αντίστοιχο καρτελάκι. Σχολιάζουν τις ομοιότητες και διαφορές που παρατηρούν.
2ο εργαστήριο
Τίτλος «Τι είναι η οικογένεια»
1η δραστηριότητα
Κάνουμε έναν εννοιολογικό χάρτη στον πίνακα
Τί είναι η οικογένεια;
Σπίτι Αγάπη Μαμά Μπαμπάς
2η δραστηριότητα
Τί γνωρίζουμε για την οικογένεια και τι συναισθήματα έχουμε όταν είμαστε με την οικογένειά μας; Τα καταγράφουμε σε χαρτί Α4.
3ο εργαστήριο
Τίτλος «πυρηνική οικογένεια-αγάπη»
1η δραστηριότητα
Με βάση το παραμύθι «η μοναδική μου οικογένεια» γίνεται συζήτηση που ο ουρανοκατέβατος συνάντησε πολλές οικογένειες ζώων
2η δραστηριότητα
Τι σημαίνει πυρηνική οικογένεια, την ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4. Τι προβλήματα αντιμετωπίζει μια πυρηνική οικογένεια; Ζωγραφίζουν καλές και κακές στιγμές μιας πυρηνικής οικογένειας. Τι κάνουμε όταν η οικογένεια έχει ένα πρόβλημα;
Τι λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων. Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά της πυρηνικής οικογένειας; Φτιάχνουμε σπιτάκια με τουβλάκια αγάπης, σαν το δώρο που χάρισαν οι πιγκουίνοι στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.
4ο εργαστήριο
Τίτλος «Μονογονεϊκή οικογένεια-στοργή»
1ο εργαστήριο
Με αφορμή την γνωριμία μας με την οικογένεια του καγκουρό μάθαμε για την μονογονεϊκή οικογένεια. Ζωγραφίζουν μία μονογονεϊκή οικογένεια.
2ο εργαστήριο
Ποια προβλήματα παρουσιάζει η μονογονεϊκή οικογένεια. Τι λύσεις προτείνουν. Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Ποια είναι τα θετικά και μονογονεϊκής οικογένειας. Είτε μαζί είτε χώρια η αγάπη δεν φεύγει. Φτιάχνουμε σπιτάκια με τουβλάκια στοργής σαν το δώρο που χάρισε το καγκουρό στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.
5ο εργαστήριο
Τίτλος «Θετή οικογένεια-αποδοχή»
1η δραστηριότητα
Με αφορμή την γνωριμία μας με την οικογένεια του κούκου μάθαμε για την θετή οικογένεια και την υιοθεσία. Τι είναι η θετή οικογένεια.
2η δραστηριότητα
Τι προβλήματα μπορεί να έχει μια θετή οικογένεια; Τι λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Φτιάξαμε σπιτάκια με τουβλάκια αποδοχής σαν το δώρο που έκανε ο κούκος στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.
6ο εργαστήριο
Τίτλος «εκτεταμένη οικογένεια-συνεργασία»
1η δραστηριότητα
Με αφορμή την γνωριμία μας με την οικογένεια του Λύκου μάθαμε για την εκτεταμένη οικογένεια. Τι είναι η εκτεταμένη οικογένεια;
2η δραστηριότητα
Τι προβλήματα μπορεί να έχει μια εκτεταμένη οικογένεια; Τι λύσεις προτείνουν; Φύλλο καταγραφής λύσεων σε χαρτί Α4. Φτιάξαμε σπιτάκια με τουβλάκια συνεργασίας σαν δώρο που έκανε ο λύκος στον ουρανοκατέβατο του παραμυθιού μας.
4ος Θεματικός κύκλος
Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία
STEAM- Εκπαιδευτική Ρομποτική
STEAM “και η γη γυρίζει”
1ο εργαστήριο τίτλος “Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις”
Τοποθετήσαμε εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος και καθίσαμε στην ολομέλεια. Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητήσαμε τι γνωρίζουν και τι θα ήθελαν να μάθουν για το διάστημα.
Είδαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE&t=97s και μιλήσαμε για τον ήλιο και τους πλανήτες. Διαβάσαμε το βιβλίο «Το απέραντο διάστημα ξεδιπλώνεται» από τις εκδόσεις Πατάκη. Φύλλα εργασίας.
2ο εργαστήριο τίτλος : Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Πλανήτες από κοντά με την ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA:
https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview
Στη συνέχεια τέθηκαν οι ερωτήσεις: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τι σχήμα έχουν; Τι χρώμα έχουν; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν; Πώς κινούνται; Πού βρίσκεται ο ήλιος; Πού είναι ο δικός μας πλανήτης, η Γη; Ποιος είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στον δικό μας; Ποιος είναι ο πιο μακρινός πλανήτης από τον δικό μας; Υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες;
Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια και άλλα αντικείμενα.
Διαβάζουμε το βιβλίο «Αστρόγατος» της Σοφίας Ζαραμπούκα από τις εκδόσεις Πατάκη.
Παρακολουθούμε το παραμύθι «Ο μικρός πρίγκιπας»: https://www.youtube.com/watch?v=_kQMNxR_RKI
Και ζωγραφίζουμε τον δικό μας πλανήτη.
Δημιουργία του ηλιακού συστήματος. Ανασύνθεση λέξεων πλανητών.
Φύλλα εργασίας.
3o εργαστήριο τίτλος : Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…
Βίντεο προσομοίωσης για τον ήλιο:
https://solarsystem.nasa.gov/solar-system/sun/overview
και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά: Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του ήλιου; Με τι μοιάζει ο ήλιος;
Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του ήλιου, οφέλη και συνέπειες. Διαβάζουμε τα βιβλία «Φως» και «Θερμότητα» από τη σειρά «Μικροί Επιστήμονες» της Modern Times.
Ήλιος και Μυθολογία – Μύθος του Φαέθοντα: https://www.youtube.com/watch?v=ZFhXWwMk1k0
Ζωγραφίσαμε τις εικόνες από τον μύθο.
4ο εργαστήριο τίτλος : Ήλιος, Γη, Σελήνη, Μέρα ή Νύχτα;
Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης της NASA: https://spaceplace.nasa.gov/all-about-earth/en/
Πείραμα με φακό και ένα πορτοκάλι (που θα είναι η «Γη» μας) για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.
Συζήτηση για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα. Διαβάζουμε το βιβλίο «Μέρα και Νύχτα» από τη σειρά «Μικροί Επιστήμονες» της Modern Times. Ζωγραφική της μέρας και της νύχτας.
Παίζουμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Καλούμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν τις σκιές από τον Ήλιο. Κάνουμε κι εμείς σκιές με τα χέρια μας.
Ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών πλανητών με το εργαλείο wardwall:
https://wordwall.net/play/16737/506/988
5ο εργαστήριο τίτλος: “Όμορφες κόρες του Χρόνου
Ποιες είναι οι εποχές του χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον ήλιο και τις εποχές:
https://www.youtube.com/watch?v=vDgUmTq4a2Q
Τι γνωρίζουν τα παιδιά για τις εποχές; Πώς τις ξεχωρίζουν;
Ψηφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή και τη ζωγραφίζουμε.
6ο εργαστήριο τίτλος “Ταξίδι στη Σελήνη…
Πείραμα για την απόσταση ΓΗΣ και ΣΕΛΗΝΗΣ: https://spaceplace.nasa.gov/moondistance/en/
Ας ταξιδέψουμε με έναν φανταστικό πύραυλο στη Σελήνη για να γνωρίσουμε τις φάσεις.
Ακούμε την Ιστορία Φεγγαροσκεπαστής του Puybaret Eric https://youtu.be/COSzCNona4Q και ζωγραφίζουμε το παραμύθι.
Διαβάζουμε το βιβλίο «Τι είναι τα αστέρια;» από τις εκδόσεις Πατάκη.