ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΓΕΜΑΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ!
Καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας συμμετείχαν ενεργά εκτός των άλλων και στη δημιουργία πρωτότυπου παιδαγωγικού υλικού, τόσο μέσα στην τάξη όσο και στον εξωτερικό χώρο του σχολείου. Με βασικό άξονα τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους, αλλά και τη θεματολογία που αναδείχθηκε μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία, τα παιδιά σχεδίασαν και υλοποίησαν κατασκευές που ενίσχυσαν την εκπαιδευτική εμπειρία όλων. Οι δράσεις αυτές αποτέλεσαν μια ζωντανή έκφραση συνεργασίας, δημιουργικότητας και ουσιαστικής εμπλοκής στη μαθησιακή καθημερινότητα.
Μέσα από τις δραστηριότητες και τις κατασκευές που υλοποιήσαμε φέτος, δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να αναπτύξουν πολύπλευρες δεξιότητες. Ενισχύθηκε η ικανότητά τους να παρατηρούν λεπτομέρειες, να συγκεντρώνονται για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και να χρησιμοποιούν τόσο τη λεπτή όσο και την αδρή κινητικότητα μέσα από δημιουργικές διαδικασίες.
Παράλληλα, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες της γλώσσας και των μαθηματικών — αναγνώρισαν σχήματα και χρώματα, εξάσκησαν την απαρίθμηση, εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους και προσπάθησαν να διατυπώσουν ολοκληρωμένες προτάσεις.
Η φαντασία και η δημιουργικότητα είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια της συνεργασίας και της ομαδικής δουλειάς. Μέσα από βιωματικές καταστάσεις τα παιδιά έμαθαν να σκέφτονται λύσεις, να σέβονται τις ιδέες των άλλων και να παίρνουν πρωτοβουλίες.
Τέλος, ενισχύθηκε η οικολογική τους ευαισθησία, καλλιεργήθηκε η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή τους, καθώς είδαν τις ιδέες τους να παίρνουν σχήμα και να γίνονται κομμάτι της καθημερινότητας της τάξης.
Σεπτέμβριος
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ξεκινήσαμε με καταγραφή των υλικών μας: αναλώσιμα και παιδαγωγικό υλικό που υπήρχε ήδη στο σχολείο. Δημιουργήσαμε τη «Λίστα Αναγκών» για να οργανώσουμε ό,τι θα χρειαζόμασταν στη συνέχεια. Μέσα στον μήνα ήρθαμε σε επικοινωνία με την προϊσταμένη γειτονικού Νηπιαγωγείου και, χάρη στην άψογη συνεργασία μας, προχωρήσαμε σε εσωτερικό δανεισμό χρήσιμων υλικών: δύο στρώματα για τη γωνιά της βιβλιοθήκης, ένα κουτί με χάντρες και ξύλινα οικοδομικά παιχνίδια.
Οκτώβριος
Αφού γνωρίσαμε καλύτερα τα παιδιά και τις μαθησιακές τους ανάγκες, επικαιροποιήσαμε τη «Λίστα Αναγκών» και σχεδιάσαμε τις πρώτες παιδαγωγικές δραστηριότητες. Δημιουργήσαμε παιχνίδια που ενισχύουν την παρατηρητικότητα, τη λεπτή κινητικότητα και την ομαδοποίηση, ενώ παράλληλα οργανώθηκε σύλλογος διδασκόντων για να δρομολογηθούν οι πρώτες κατασκευές.
Μέσα στον μήνα επισκεφθήκαμε, μαζί με τα παιδιά, το Κέντρο Ανακύκλωσης στην Αχαράβη. Επιστρέψαμε γεμάτοι πολύτιμα «θησαυράκια» από ανακυκλώσιμα υλικά: ρολά, κουτιά, καπάκια, μικροσυσκευές, παιδικά σκεύη μαγειρικής. Τα παιδιά ξεκίνησαν αμέσως να δημιουργούν, ζωγραφίζοντας, κόβοντας, σχεδιάζοντας και συνθέτοντας κατασκευές για τις γωνιές του σχολείου και της αυλής.
Νοέμβριος – Δεκέμβριος
Η ανταπόκριση από την κοινότητα, τους συλλόγους και ιδιώτες ήταν συγκινητική. Πολλοί προσέφεραν υλικά και παιχνίδια, τα οποία ενσωματώθηκαν άμεσα στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα. Τα παιδιά, ενθουσιασμένα, φιλοτέχνησαν μια ομαδική αφίσα-ευχαριστήριο, που μοιράστηκε στους χορηγούς. Παράλληλα, νέες κατασκευές γεννήθηκαν μέσα από την έμπνευση που προσέφεραν τα καινούρια ερεθίσματα.
Στο τέλος Δεκεμβρίου, γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε δράσεις για την ενίσχυση του εξοπλισμού του σχολείου, τόσο σε παιδαγωγικό όσο και σε αθλητικό επίπεδο.
Ιανουάριος – Φεβρουάριος
Η λίστα αναγκών εμπλουτίστηκε με νέες επιθυμίες των παιδιών. Με υλικά που είχαν συγκεντρωθεί από προηγούμενες δράσεις, κατασκευάστηκαν θεματικά παιχνίδια: ένα διαδραστικό «βιβλίο μουσικής», ένα ομαδικό παιχνίδι με θέμα τη βροχή και ένα επιτραπέζιο για το διάστημα. Για τις Απόκριες, οργανώθηκε αυτοσχέδιο βεστιάριο με στολές και αξεσουάρ, φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα και δωρεές.
Μάρτιος
Μια αγαπημένη ιδέα των παιδιών πήρε σάρκα και οστά: η δημιουργία γωνιάς «Μαγαζάκι». Κατασκευάστηκε με χαρτόκουτα και περιλάμβανε πάγκο, ράφια, τιμοκατάλογο και χρήματα–όλα δημιουργημένα από τα ίδια τα παιδιά. Μέσα από αναζητήσεις στο διαδίκτυο, εκτυπώσεις και εικαστική δουλειά, η γωνιά έγινε χώρος καθημερινής εμπλοκής και παιχνιδιού.
Απρίλιος – Μάιος
Με τη βοήθεια ενός γονέα φτιάξαμε χειροποίητες πλαστελίνες και δημιουργήσαμε μαγνητικά σχήματα και εποχικά παιχνίδια για την Άνοιξη. Εργαστήκαμε στον σχολικό κήπο, φυτέψαμε, φτιάξαμε φυτολόγιο και παρατηρήσαμε τον μικρόκοσμο μέσα από το μικροσκόπιο. Χάρη στον νέο αθλητικό εξοπλισμό, ο εξωτερικός χώρος του σχολείου μας μετατράπηκε σε σημείο παιχνιδιού, μάθησης και χαράς.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ο εξοπλισμός του νηπιαγωγείου μας εμπλουτίστηκε σημαντικά. Με τη στήριξη ιδιωτών, τοπικών φορέων και τη συνεργασία των γονέων μέσα από κοινές δράσεις, καταφέραμε να προσθέσουμε περίπου 55 νέα παιχνίδια στη συλλογή μας. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται επιτραπέζια, παζλ, υλικό για κατασκευές, δραστηριότητες μαθηματικών και γλώσσας, εργαλεία εξερεύνησης, αθλητικός εξοπλισμός και παιχνίδια εξωτερικού χώρου.
Το πιο ξεχωριστό, όμως, ήταν πως οι ίδιοι οι μαθητές δημιούργησαν περίπου 14 χειροποίητα παιχνίδια, βασισμένα στα ενδιαφέροντά τους και τη θεματολογία της χρονιάς, συμμετέχοντας ενεργά σε κάθε στάδιο: από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση.

















































































