«Το μάθημα... παιχνίδι! » Εκπαιδευτικός Οδηγός για σχεδιασμό επιτραπέζιων και ψηφιακών αφηγηματικών παιχνιδιών STEM - Ρομποτική
Νηπιαγωγοί: Λαβδάκη Κωνσταντία-Γιαννακίδου Κυριακή
401_ Ρουμπρίκα 2020-2021_ΕΚΟΜΕ_Games 2024-25
Πολλά παιχνίδια στο νηπιαγωγείο φθείρονται πολύ εύκολα, χάνονται κομμάτια από παζλ κλπ….. Έτσι αντί να πετάξουμε τα πολυκαιρισμένα και φθαρμένα παιχνίδια αποφασίσαμε να τους δώσουμε νέα ζωή. Χρησιμοποιώντας μέρη από τα παλιά παιχνίδια ή υλικά προς ανακύκλωση και τη φαντασία μας σε συνδυασμό με ιδέες από το διαδίκτυο δημιουργήσαμε νέο υλικό για να εμπλουτίσουμε τις γωνιές μας.
- Με δύο χαρτόνια από χαρτόκουτα φτιάξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης με τα χρώματα. (γωνιά παζλ)
- Παιχνίδι με ρολά από χαρτί υγείας. Ανασύνθεση λέξεων (συλλαβές).Το Φθινόπωρο με τα παιδιά βρρήκαμε δισύλλαβες φθινοπωρινές λέξεις. Τις γράψαμε με κεφαλαία στον υπολογιστή, αναζητήσαμε αντίστοιχες εικόνες στο διαδίκτυο και φτιάξαμε καρτελάκια. Επίσης φτάξαμε τη βάση του παιχνιδιού με δύο ρολά. Το χριστούγεννα κάναμε το ίδιο με τρισύλλαβες λέξεις και το χειμώνα προσθέσαμε και τετρασύλλαβες. (γωνιά γλώσσας)
- Με τα χρωματιστά πομ-πομ φτάξαμε ένα νοητικό παιχνίδι αναπαραγωγής μοντέλου και λεπτής κινητικότητας. Φτάξαμε στον υπολογιστή τετράγωνα με 5Χ5 κύκλους. Τα παιδιά χρωμάτισαν τους κύκλους. Φτάξαμε μία βάση με 25 κυλίνδρους (από ρολό αλουμινόχαρτου). Με μία τσιμπίδα τα παιδιά προσπαθούν να αναπαράγουν το σχέδιο χρωμάτων ή αριθμού. (γωνιά μαθηματικών)
- Αξιοποιήσαμε παλιές, φθαρμένες ξύλινες ταμπλέτες. Αγοράσαμε μαγνητάκια με ζώα, λαχανικά και φρούτα, πληκτρολογήσαμε τις αντίστοιχες λέξεις. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς επιλέγουμε τις λέξεις που ταιριάζουν στην εποχή και τα παιδια κάνουν τις αντιστοιχίσεις λέξης-εικόνας.
- Φτιάξαμε μια ζυγαριά με μια παλιά κρεμάστρα και κύβους διαφόρων μεγεθών και χρωμάτων από ένα παλιό παιχνίδι. Στις δυο πλευρές βάλαμε δύο πλαστικα βαζάκια και άνα ξυλάκι από σουβλάκι για δείκτη της ζυγαριάς. Τα παιδιά έβαζαν κυβάκια και στις δυο πλευρές και προσπαθούσαν να βρουν ισοτιμίες. Μόλις ισορροπούσε η ζυγαριά δημιουργούσαν καρτέλες με τις ισότητες επικολλώντας χαρτάκια. (γωνιά φυσικών επιστημών)
- Τα παιδιά βρήκαν δισύλλαβες λέξεις, τις πληκτρολόγησαν στον υπολογιστή, αναζητήσαμε τις αντίστοιχες εκόνες, τις εκτυπώσαμε και τις κολλήσαμε σε ξυλά από παλιό παιχνίδι. Ανασύνθεση των συλλαβών σε λέξη.(γωνιά γλώσσας)
- Με σκληρά χαρτόνια από παλιά επιτραπέζια παιχνίδια φτιάξαμε 2 νέα παιχνίδια. Ένα με τις 5 αισθήσεις και ένα με τα ζώα που ζουν σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Αναζητήσαμε τις εικόνες που χρειαζόμασταν στο διαδίκτυο. Στις πλευρές ενός κύβου βάλαμε τις αισθήσεις ή περιβάλλοντα. Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και επιλέγουν την εικόνα που ταιριάζει στο κάθε εξάγωνο.
- Φτιάξαμε καρτέλες στον υπολογιστή με χρωματιστά τεραγωνάκια με αριθμούς επάνω. Σε ένα παλιό κουτί βάλαμε στις δύο πλευρές από λευκά τετράγωνα 5Χ5 και στο κέντρο μία βάση για να μπαίνει η καρτέλα. Τα παιδιά προσπαθούν να ανασυνθέσουν το σχέδιο με χρωματιστά κυβάκια. Όποιος το φτιάχνει πρώτος κερδίζει. (γωνιά μαθηματικών)
- Σε καπάκια από γάλατα τα παιδιά έγραψαν αριθμούς από το 0 ως το 20. Σε χαρτονάκι έγραψαν ένα αριθμό και από τις δυο πλευρές άφησαν κενό. Προσπαθούν να βάλουν τον αριθμό πριν και μετά. (γωνιά μαθηματικών)
- Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα εικονο-αλφαβητάρι. Ψάξαμε εικόνες σε φυλλάδια σούπερ μάρκετ και τις τοποθετήσαμε σε κουτάκια ανάλογα με την αρχική τους φωνούλα. Τα παιδιά έγραψαν και τα γράμματα της αλφαβήτου, τα πλαστηκοποιήσαμε. Τα παιδιά προσπαθούν να βάλουν το κάθε γράμμα στο ανάλογο “σπιτάκι” με τις λέξεις της δικής του φωνούλας.
- Φτάξαμε επιτραπέζιο παιχνίδι για τους κανόνες της ορθής χρήσης της οθόνης για το πρόγραμμα “εθισμός στις οθόνες”
- Φτάξαμε σεισμογράφο για το εργαστήριο δεξιοτήτων για το σεισμό
- Φτιάξαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου με τις συλλαβές. Βρήκαμε λέξεις που ξεκινούν πχ από πα, πε, πι, πο, που…. και βρήκαμε αντίστοιχες εικόνες. Σε δυο ζάρια βάλαμε τα συμφωνα και τα φωνήεντα. Τα παιδιά ρίχνουν τα ζάριακαι από τον συνδυσμό που βγαίνει αναζητούν την αντίστοιχη συλλαβή.
- Σε παλιά κυβάκια κολλήσαμε διάφορα γράμματα του Αλφάβητου. Βρήκαμε λέξεις με 4, 5 ή 6 γράμματα. 6 κόκκινα, 6 μπλε και 6 πράσινα κυβάκια. Προσπαθούν να ανασυνθέσουν τη λέξη της καρτέλας ανά τριάδες. Όποιος το κάνει πιο γρήγορα κερδίζει πόντο.
- Σε ένα κουτί από συσκευασία (σαν κουτί πίτσας) κολλήσαμε τετραγωνάκια με +1,+2,+3,-1,-2,-3 (πρόσθεση-αφαίρεση). Τα + στο επιτραπέζιο πρέπει να είναι περισσότερα. Τα παιδιά σε ομάδες ή ατομικά ρίχνουν το ζάρι και προσθέτουν ή αφαιρούν τουβλάκια από τη στήλη τους. Κερδίζει αυτός που θα έχει τον ψηλότερο πύργο και όχι αυτός που θα τάσει πρώτος στο τέλος. Τα παιδιά συνεχίζουν να παιζουν μέχρι να φτάσουν όλοι στο τέρμα για να συγκρίνουν τους πύργους τους.















































