Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο
Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι. Το εργαστήρι ξεκινά με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας.
Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο (1)
- Κινητική προετοιμασία
Ελεύθερη κίνηση στο χώρο με μουσική, στο στοπ όποια κίνηση ή ήχο θέλουν (απελευθέρωση της σκέψης και του σώματος)
Μουσική και…ΣΤΟΠ! Μόλις η μουσική ξανά αρχίσει «κινούμαι στο ένα πόδι» …ΣΤΟΠ… «κινούμαι με τα πόδια λυγισμένα» ΣΤΟΠ «κινούμαι βιαστικά… ΣΤΟΠ …νυσταγμένα… ΣΤΟΠ..φοβισμένα… ΣΤΟΠ γίνονται ζευγάρια και ενώνουν μύτες, γόνατα, αυτιά, πλάτες κλπ.
«Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!» Κάθονται στον κύκλο με τις καρέκλες (που έχουμε διαμορφώσει από πριν). Κάθονται όλοι στις καρέκλες ΕΚΤΟΣ από έναν ο οποίος θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο.
Στόχος είναι κάθε παιδί να αλλάξει καρέκλα και να βρει μία άλλη χωρίς να χάσει τη θέση του. Για να γίνει αυτό
πρέπει η ομάδα να είναι σιωπηλή και να κοιτάζεται μόνο στα μάτια.
- Την Τσικνοπέμπτη συνεργάστηκαν σε μικρές ομάδες προσπαθώντας να κρατήσουν το μπαλόνι πάνω στο πανί και ως ομάδα να περπατήσουν συντονισμένα σαν κάμπια έχοντας ανάμεσά τους ένα μπαλόνι.
- Σαν σπαμένο τηλέφωνο: Τα παιδιά σε γραμμή, το πίσω παιδί δείχνει μια κίνηση στον μπροστινό του χωρίς να βλέπουν οι υπόλοιποι. Θα φτάσει η αρχική κίνηση στον πρώτο;
- Συνεργασία σε ζευγάρια: 2 παιδιά προσπαθούν να συντονίσουν τις κινήσεις τους για να μεταφέρουν 2 κρίκους ή να κάνουν μια διαδρομή με δεμένα τα δυο τους χέρια μεταξύ τους.
- Συνεργατική ζωγραφική: Τα παιδιά ζωγραφίζουν μαζί και φτιάχνουν ιστορίες
- Συμβόλαιο της ομάδας: Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας.
- «Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό» Το κάθε παιδί λέει κάτι θετικό για τον εαυτό του (πχ ωραία μαλλιά) και κάτι που κάνει καλά (πχ ζωγραφίζω ωραία). Τα άλλα παιδιά λένε με τη σειρά τους κάτι θετικό για το παιδί και κάτι που κάνει καλά. Στόχος είναι να αναπτύξουν μία θετική εικόνα για τον εαυτό τους και αφετέρου η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.
- Ανίχνευση αρχικών ιδεών για τη συνεργασία. Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού πράσινα χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τ απαιδιά κινούνται αθόρυβα σαν ποντικάκια στο ρυθμό του ταμπορίνου. Στο στοπ κρύβονται για να μην τα πιάσει η γάτα. Στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο κίτρινο χαρτί θα σταθεί και κάθεται δίπλα στο χαρτί. Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.