Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο

Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι. Το εργαστήρι ξεκινά με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας.
Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο (1)

  • Κινητική προετοιμασία

Ελεύθερη κίνηση στο χώρο με μουσική, στο στοπ όποια κίνηση ή ήχο θέλουν (απελευθέρωση της σκέψης και του σώματος)

IMG 20230223 112938

Μουσική και…ΣΤΟΠ! Μόλις η μουσική ξανά αρχίσει «κινούμαι στο ένα πόδι» …ΣΤΟΠ… «κινούμαι με τα πόδια λυγισμένα» ΣΤΟΠ «κινούμαι βιαστικά… ΣΤΟΠ …νυσταγμένα… ΣΤΟΠ..φοβισμένα… ΣΤΟΠ γίνονται ζευγάρια και ενώνουν μύτες, γόνατα, αυτιά, πλάτες κλπ.

IMG 20230223 113620IMG 20230223 113735IMG 20230224 124040 IMG 20230224 124113 IMG 20230224 124136 IMG 20230224 124240IMG 20230224 124032 IMG 20230224 124418

«Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!» Κάθονται στον κύκλο με τις καρέκλες (που έχουμε διαμορφώσει από πριν). Κάθονται όλοι στις καρέκλες ΕΚΤΟΣ από έναν ο οποίος θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο.
Στόχος είναι κάθε παιδί να αλλάξει καρέκλα και να βρει μία άλλη χωρίς να χάσει τη θέση του. Για να γίνει αυτό
πρέπει η ομάδα να είναι σιωπηλή και να κοιτάζεται μόνο στα μάτια.

IMG 20230224 122117 IMG 20230224 122129

  • Την Τσικνοπέμπτη συνεργάστηκαν σε μικρές ομάδες προσπαθώντας να κρατήσουν το μπαλόνι πάνω στο πανί και ως ομάδα να περπατήσουν συντονισμένα σαν κάμπια έχοντας ανάμεσά τους ένα μπαλόνι.

IMG 20230216 102755 IMG 20230216 102809 IMG 20230216 102818 IMG 20230216 102822 IMG 20230216 104405

  • Σαν σπαμένο τηλέφωνο: Τα παιδιά σε γραμμή, το πίσω παιδί δείχνει μια κίνηση στον μπροστινό του χωρίς να βλέπουν οι υπόλοιποι. Θα φτάσει η αρχική κίνηση στον πρώτο;

IMG 20230306 112503

  • Συνεργασία σε ζευγάρια: 2 παιδιά προσπαθούν να συντονίσουν τις κινήσεις τους για να μεταφέρουν 2 κρίκους ή να κάνουν μια διαδρομή με δεμένα τα δυο τους χέρια μεταξύ τους.

IMG 20230309 113001 IMG 20230309 112919 IMG 20230309 112415  IMG 20230309 114739 IMG 20230309 114124 IMG 20230309 114203

  • Συνεργατική ζωγραφική: Τα παιδιά ζωγραφίζουν μαζί και φτιάχνουν ιστορίες

IMG 20230303 115559

  • Συμβόλαιο της ομάδας: Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας.

IMG 20230302 113407

  • «Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό» Το κάθε παιδί λέει κάτι θετικό για τον εαυτό του (πχ ωραία μαλλιά) και κάτι που κάνει καλά (πχ ζωγραφίζω ωραία). Τα άλλα παιδιά λένε με τη σειρά τους κάτι θετικό για το παιδί και κάτι που κάνει καλά. Στόχος είναι να αναπτύξουν μία θετική εικόνα για τον εαυτό τους και αφετέρου η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.
  • Ανίχνευση αρχικών ιδεών για τη συνεργασία. Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού πράσινα χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τ απαιδιά κινούνται αθόρυβα σαν ποντικάκια στο ρυθμό του ταμπορίνου. Στο στοπ κρύβονται για να μην τα πιάσει η γάτα. Στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο κίτρινο χαρτί θα σταθεί και κάθεται δίπλα στο χαρτί. Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία. 

IMG 20230303 104631 IMG 20230303 104731

IMG 20230322 133338 IMG 20230322 133351 IMG 20230322 133406

ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

  • «Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! » Έχουνε έρθει κάποιοι ωραίοι και γλυκούληδες εξωγήινοι στο σχολείο μας σήμερα με χαρά να μας γνωρίσουν και έχουν πάρα πολλά και ωραία και ενδιαφέρονται πράγματα να μας πουν για τον πλανήτη και τα μέρη που ζούνε. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να μιλήσουν στη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν κάποιον μεταφραστή. Σε αυτό το σημείο χωρίζουμε τα παιδιά ανά ζεύγη. Πρέπει να είναι ένας εξωγήινος και ένας γήινος μεταφραστής σε κάθε ζευγάρι. Στόχος είναι τα παιδιά να μπορέσουν να επικοινωνήσουν εξωλεκτικά, με κινήσεις, ήχους, ήχους, εκφράσεις προσώπου, με γλώσσα ακαταλαβίστικη.

IMG 20230303 112256 IMG 20230303 112339 IMG 20230303 113036

  • «Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!» οι εξωγήινοι έφεραν μαζί και τις γάτες τους. Τα μισά παιδιά μεταμορφώνονται σε γάτες και βάζουμε μία μουσική προκειμένου οι γάτες να κινηθούν στο χώρο. Οι εξωγήινοι -που μετά από την παραμονή τους στην γη έμαθαν τελικά να μιλάνε τη γλώσσα μας- κυνηγάνε με τη μουσική τις γάτες, στο στοπ τάιζουν-ποτίζου,χαϊδεύουν τις γάτες και στο τέλος βάζει ο καθένας τη γάτα του στη φωλιά της.  Οι γάτες έχουν και αυτές να μας πουν την ιστορία τους από το μέρος που ζουν και το ταξίδι του, μιλούν στη γλώσσα τους νιαουρίζοντας και κάνοντας κινήσεις και ήχου. Οι μεταφραστές και οι εξωγήινοι-ιδιοκτήτες τους μας μεταφράζουν τι λένε οι γάτες.

IMG 20230307 104734 IMG 20230307 105257 IMG 20230307 105537 IMG 20230307 110410 IMG 20230307 110608

  • «Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!» Οι εξωγήινοι πρέποι να επικοινωνήσουν με τους εφευρέτες που έμειναν πίσω στον πλανήτη τους για να τους δώσουν οδηγίες για διάφορες μηχανές που χρειάζονται στη γη. Μπορούν να επικοινωνήσουν μόνο μεσω ασυρμάτου. Σε ομάδες εφευρέτες- εξωγήινοι προσπαθούν να δώσουν και να ακολουθήσουν οδηγίες χωρίς οπτική επαφή για να κάνουν μια κατασκευή. Χρησιμοποιούν τουβλάκια, ρολά, κλπ. Στόχος είναι να συνεργαστούν τα παιδιά μέσα από συμφωνίες ή διαφωνίες, να επικοινωνήσουν ζητώντας διευκρινήσεις κλπ.

IMG 20230307 114304 IMG 20230307 113251

IMG 20230307 114718

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ

  • «Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της» Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες παίρνουν ρόλα από χαρτιά κουζίνας χωρισμένα στη μέση και προσπαθεί η κάθε ομάδα να τα τοποθετήσουν σε σειρά έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Προσπαθούν να συντονίσουν τις κινήσεις τους ωστε να δημιουργηθεί μια κατηφόρα και να κρατούν ενωμένα τα ρολά. Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες ομάδες. Στη συνέχεια όλες οι ομάδες ενώνουν τους σωλήνες για να κάνουν μια μεγάλη.

IMG 20230308 110451 IMG 20230308 110242 IMG 20230308 105616IMG 20230308 111339

Ακολούθησε η ρουτίνα σκέψης “χρώμα-σύμβολο-εικόνα”. Αφού ακολούθησε κουβέντα πως τα κατάφερε η ομάδα, τι δυσκόλεψε…, τα παιδιά σε φύλλο εργασίας αποτυπώνουν το χρώμα, το σύμβολο που ταιριάζει στη συνεργασία, ζωγραφίζουν τη δραστηριότητα και δίνουν έναν τίτλο.

IMG 20230310 121619 IMG 20230310 121639 IMG 20230310 121654 IMG 20230310 121704 IMG 20230310 121809 IMG 20230310 121833 IMG 20230310 121852 IMG 20230310 121904 IMG 20230310 121915 IMG 20230310 122015 IMG 20230310 122022 IMG 20230310 122029 IMG 20230310 121401 IMG 20230310 121545 IMG 20230310 121601

  • Δημιουργία αποχετευτικού συστήματος

IMG 20230316 095612

  • «Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;» Τα παιδιά χωρίζονται πάλι σε υποομάδες και έχουν τις εξής οδηγία:
    Χρειάζεται να βρουν τρόπο να συνεργαστούν ώστε φτιάξουν με τα δικά τους σώματα όλα μαζί το σώμα ενός δράκου (κεφάλι, σώμα φτερά ουρά) ή ενός ζώου που θέλουν. Συνεργάζονται, αποφασίζουν ποιος θα κάνει το κεφάλι, τα φτερά, το σώμα και συντονίζουν τις κινήσεις τους. Μια ομάδα κάνει έναν δράκο και μια άλλη μία χελώνα. Όλοι μαζί κάνουν μια κάμπια. Στη συνέχεια αυθόρμητα κάνουν 3 φίδια που καθώς κινούνται ενώνονται σε ένα μεγάλο φίδι. Σέρνονται συντονισμένα για να μην σπάσει το φίδι.

IMG 20230308 111952IMG 20230308 112024 IMG 20230308 112417 IMG 20230308 113155IMG 20230308 112922IMG 20230308 113654

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ-ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ

  • «Υπάρχει και άλλος τρόπος;» Στόχος του εργαστηρίου είναι να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών η Συγκρούσεων να προσπαθήσουν να καταλάβουν τους να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.

Ακούμε το τραγούδι  “Διαξιφισμοί ” (Μάριος Φραγκούλης, Γιώργος Περρής)

Συζητάμε γιατί τα παιδιά μαλώνουν στο τραγούδι, να πουν δικές τους εμπειρίες που έχουν τσακωθεί με φίλους τους….. Δραματοποιούμε το τραγούδι. Αρχικά δυο παιδιά αρχίζουν να μαλώνουν γιατί το ένα κατηγορεί το άλλο ότι είπα το μυστικό. Το άλλο λέει “δεν το’πα”. Σιγά-σιγά προστίθενται στην κάθε πλευρά και τα άλλα παιδιά που υποστηρίζουν τον φίλο τους και φωνάζουν εκατέρωθεν ” το’ πε- δεν το’ πε” ώσπου καταλήγουν σε ένα μεγάλο καυγά. Τελικά τι θα κάνουν για να ξαναγίνουν φίλοι και να αφήσουν τους τσακωμούς και τις αλληλοκατηγορίες. Λένε ΣΥΓΓΝΩΜΗ και αγκαλιάζονται!!

IMG 20230310 105747 IMG 20230310 110020 IMG 20230310 110231

Στη συνέχεια παρουσιάζουμε στα παιδιά μια εικόνα με παιδιά που καυγαδίζουν και ακολουθούμε διάφορες ρουτίνες σκέψης.

Schoolyard bully

  • “Βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι”:  Αρχικά καταγράφουμε τι βλέπουν τα παιδιά, μετά τι σκέφτονται ότι μπορεί να συμβαίνει ακι τέλος, αναρωτιούνται γιατί συμβαίνει κλπ.

IMG 20230315 082941

  • “Αρχή-μέση-τέλος”: Τα παιδιά βάζουν την εικόνα στη μέση και φτιάχνουν μια ιστορία τι έγινε στην αρχή, στη μέση και πως τελείωσε η ιστορία. Δραματοποιούμε την ιστορία.

IMG 20230310 121330

IMG 20230310 113435 IMG 20230310 113532

IMG 20230310 113206 IMG 20230310 113307

  • “Χρώμα-σύμβολο-εικόνα” και “τίτλος”: Ατομικά κάθε παιδί απεικονίζει με το χρώμα και ένα σύμβολο που ταιριάζει στην εικόνα, αναπαριστά με ζωγραφική και δίνει τίτλο.

IMG 20230310 131511 IMG 20230310 131520 IMG 20230310 131527 IMG 20230310 131534 IMG 20230310 131541 IMG 20230310 131548 IMG 20230310 131556 IMG 20230310 131600 IMG 20230310 131607 IMG 20230310 131422 IMG 20230310 131429 IMG 20230310 131442 IMG 20230310 131449 IMG 20230310 131455 IMG 20230310 131502

  • Τα παιδιά καλούνται να ανακαλέσουν στη μνήμη τους στιγμές συγκρουσης μέσα στην τάξη και δραματοποιούν τα επεισόδια με καλή και κακή έκβαση.

2 3 4 1

  • “Η τελική μου ιδέα στο αυτί”: Στόχος  είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.
  • «Τι γίνεται μετά;» : Λέμε ότι θα κάνουμε μια εκδρομή. Τα παιδιά αποφασίζουν να πάμε στον Άγιο Νικόλαο Ημαθίας, θα περπατήσουμε στο δάσος και και θα κατασκήνώσουμε το βράδυ εκεί. Θέτουμε τα ερωτήματα με τι θα πάμε και τι θα χρειαστούμε μαζί μας. Ετοιμάζουμε τις τσάντες μας με τα απαραίτητα (φαγητό, νερό, χαρτί υγείας, σακκούλα για σκουπίδια, φακούς, πυροσβεστήρα, σκηνη, υπνόσακους, μαξιλάρι, μπάλα, σκοινιά για κούνια κλππ). Το μεταφορικό μέσο θα είναι λεωφορείο. Ταυτόχρονα δραματοποιούν όλη τη δραστηριότητα. Συνεργάζονται για να δημιουργήσουν το λεωφορείο.
  • IMG 20230316 105945IMG 20230316 110021IMG 20230316 110205IMG 20230316 110232IMG 20230316 110349IMG 20230316 110533IMG 20230316 110803IMG 20230316 111317IMG 20230316 111426IMG 20230316 111603IMG 20230316 111855IMG 20230316 112229IMG 20230316 112257IMG 20230316 112656IMG 20230316 113359IMG 20230316 113456IMG 20230316 113531IMG 20230316 113709IMG 20230316 114029IMG 20230316 114342IMG 20230316 114455IMG 20230316 114847
  • «Φτιάξτε σε ομάδες το παραμύθι» (Δραστηριότητα εικονογράφηση της ιστορίας σε επεισόδια σε υποομάδες)

IMG 20230316 121603 IMG 20230316 121405 IMG 20230316 121549 IMG 20230316 121457 IMG 20230317 091140

  • «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’!» :Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού πράσινα χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τα παιδιά κινούνται αθόρυβα σαν ποντικάκια στο ρυθμό του ταμπορίνου. Στο στοπ κρύβονται για να μην τα πιάσει η γάτα. Στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο  χαρτί θα σταθεί και κάθεται δίπλα στο χαρτί. Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία. 

IMG 20230320 104239 IMG 20230322 133222 IMG 20230322 133237 IMG 20230322 133253 IMG 20230322 133304

Φύλλο αυτοαξιολόγησης

.jpg