ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
- Ένα πρωινό μας ήρθε με τον ταχυδρόμο μία καρτ-ποστάλ. Ήταν από το Μάνο και τη Μίνα μπροστά από τον Παρθενώνα. Μας έγραψαν και μήνυμα από πίσω. Μας ζήτησαν να μάθουμε για τον Παρθενώνα και να δημιουργήσουν τώρα τα παιδιά ένα ηλεκτρονικό παζλ με ερωτήσεις γνώσεων. Εξηγούμε στα παιδιά ότι παλιότερα που δεν υπήρχαν τα ηλεκτρονικά μέσα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν το ταχυδρομείο. Από τις διακοπές τους έστελναν καρτ-ποστάλ συνήθως με ένα αξιοθέατο της περιοχής.
Μας ζήτησαν να κάνουν τα παιδιά ένα παζλ με ερωτήσεις γνώσεων. Για τον Παρθενώνα. Τι γνωρίζουμε για το συγκεκριμένο μνημείο; Τα παιδιά πληκτρολογούν τη λέξη κλειδί και κάνουν αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Διαβάζουμε τις πληροφορίες και από το βιβλίο για την Ακρόπολη που έχουμε στην ταξιδιωτική μας γωνιά: ποιος τον έφτιαξε, από τι υλικό ήταν φτιαγμένος, τι είδους κτίριο ήταν, μετράμε τις κολώνες κλπ. Επιλέγουμε εικόνες από τη μπάρα και παρατηρούμε το κτίριο φωτογραφημένο από διάφορες πλευρές. Επιλέγουμε βίντεο και παρακολουθούμε πως ήταν όταν πρωτοχτίστηκε εξωτερικά και εσωτερικά.
Την εξέλιξη του μνημείου μέσα στους αιώνες.
Επίσης την ώρα των αγγλικών βλέπουμε και αγγλόφωνο βίντεο, ο Birdie τους εξηγεί και τα παιδιά χρωματίζουν τον Παρθενώνα όπως ήταν αρχικά.
Τα παιδιά ανακατασκευάζουν στον υπολογιστή τον Παρθενώνα “πιάνοντας & σέρνοντας” με το ποντίκι τα κομμάτια.
(κατεβάζουμε το αρχείο word) Ανακατασκευή παρθενώνα
Κατασκευή μακέτας: Δίνουμε στα παιδιά διάφορα χαρτόκουτα, ρολά, χάρακα….. Ποιο υλικό θα χρησιμοποιούσαν για κάθε τμήμα του Παρθενώνα; Για τις κολώνες, το πάτωμα, τη στέγη;
- κολώνες: Χρησιμοποιούμε μια χάρτινη λωρίδα ως βοήθημα για να μετρήσουμε και να κόψουμε τα ρολά στη μέση. Τα παιδιά κάνουν ευθείες γραμμές πάνω σε άσπρο χαρτί και τυλίγουν τα ρολά.
- κυρίως ναός: το μικρό χαρτόκουτο βάφεται άσπρο. Μετράμε το ύψος και το κόβουμε ώστε να είναι στο ίδιο ύψος με τις κολώνες.
- Πάτωμα: κόβουμε γύρω-γύρω το μεγάλο χαρτόκουτο για να κοντύνει.
- Στέγη: ενώνουμε τα μεγάλα καπάκια της κούτας στο κέντρο για να γίνει η σκεπή και στα μικρά σημειώνουμε το τρίγωνο του αετώματος για να κοπεί το περίσσευμα.
Γίνεται η συναρμολόγηση όλων των επιμέρους κατασκευών.
- Γλυπτά: Αναζητούμε στο διαδίκτυο εικόνες από τα γλυπτά στις μετόπες και τα αετώματα, κάνουμε αποθήκευση και εκτυπώνουμε τις εικόνες. Τι επικολλούμε στον Παρθενώνα.
- Βράχος: τα παιδιά τσαλακώνουν χαρτιά και τα κολλούν γύρω από τη βάση στερεώνοντας με μανταλάκια μέχρι να στεγνώσουν.
- Μεταφορά των μαρμάρων: Θέτουμε στα παιδιά τον προβληματισμό πως οι αρχαίοι Έλληνες κατάφεραν τόσο βαριά μάρμαρα να τα μεταφέρουν από την Πεντέλη στο βράχο της Ακρόπολης. Σήμερα πως θα τα μεταφέραμε, πως θα τα σηκώναμε; Φτιάχνουν τα παιδιά με το οικοδομικό υλικό τον βράχο της Ακρόπολης και βάζουν επάνω τον Παρθενώνα. Σε άλλο σημείο της τάξης ορίζουμε το βουνό. Μπορούν οι άνθρωποι μόνο με τα χέρια τους να κουβαλήσουν τόσο βαριές πέτρες και μάλιστα να τις ανεβάσουν τόσο ψηλά; Βλέπουμε στο διαδίκτυο εικόνες και βίντεο από τις εφευρέσεις των Ελλήνων και τις μηχανές που κατασκεύασαν.
Προσομοίωση στην τάξη




Χρήση μοχλού για την ανασήκωση βαριού αντικειμένου για περασμα σκοινιών, μεταφορά και απεγκλωβισμός σκοινιών πάλι με χρήση μοχλού.
Συνεργασία για την ανασληκωση βαριού αντικειμένου με σκοινί (σαν γερανός)
- Beebot: τα παιδιά προγραμματίζουν το μελισσακι για να βρει τα γράμματα του Π-Α-Ρ-Θ-Ε-Ν-Ω-Ν-Α. Χρήση αγγλικού λεξιλογίου για τις οδηγίες.
- Αρχιτεκτονική: Ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης ήταν οι αρχιτέκτονες του Παρθενώνα. Γενικός επιστάτης του έργου ήταν ο γλύπτης Φειδίας. Τι κάνει όμως ένας αρχιτέκτονας. Ποια είναι η δουλειά του; Τι εργαλεία χρειάζεται;
Βλέπουμε βίντεο στο διαδίκτυο και εικόνες από διάφορα κτίρια σύγχρονης αρχιτεκτονικής.
Ενεργοποιούμε τη φαντασία των παιδιών και τους ζητάμε να φανταστούν ότι είναι ο Ικτίνος ή ο Καλλικράτης και ο Περικλής τους ζητάει να σχεδιάσουν τον Παρθενώνα σήμερα. Πως θα τον έφτιαχναν; Τι υλικά θα χρησιμοποιούσαν;
Αφού μάθαμε τόσα πράγματα για τον Παρθενώνα, δημιουργούμε το ηλεκτρονικό παζλ με τα παιδιά. Επιλέγουν από το pixabay δωρεάν φωτογραφία του μνημείου (εξηγούμε στα παιδιά ότι δεν παιρνουμε όποια φωτογραφία θέλουμε από το διαδίκτυο παρά μόνο αυτές που χαρίζουν οι δημιουργοί- αλλιώς είναι κλοπή) και την ανεβάζουμε στη σελίδα https://im-a-puzzle.com/ Εκεί διατυπώνουν ερωτήσεις και δίνουν απαντήσεις. Τις πληκτρολογούμε και αποθηκευουν το παζλ. Το παίζουν στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.
Με τα παιδιά στέλνουμε email στους φίλους μας -το Μάνο και τη Μίνα- με το ηλεκτρονικό παζλ που μας ζήτησαν.


























































