Μικροί εξερευνητές

ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ

  • Ένα πρωινό μας ήρθε με τον ταχυδρόμο μία καρτ-ποστάλ. Ήταν από το Μάνο και τη Μίνα μπροστά από τον Παρθενώνα. Μας έγραψαν και μήνυμα από πίσω. Μας ζήτησαν να μάθουμε για τον Παρθενώνα και να δημιουργήσουν  τώρα τα παιδιά ένα ηλεκτρονικό παζλ με ερωτήσεις γνώσεων. Εξηγούμε στα παιδιά ότι παλιότερα που δεν υπήρχαν τα ηλεκτρονικά μέσα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν το ταχυδρομείο. Από τις διακοπές τους έστελναν καρτ-ποστάλ συνήθως με ένα αξιοθέατο της περιοχής.

1     1 1

Μας ζήτησαν να κάνουν τα παιδιά ένα παζλ με ερωτήσεις γνώσεων. Για τον Παρθενώνα. Τι γνωρίζουμε για το συγκεκριμένο μνημείο; Τα παιδιά πληκτρολογούν τη λέξη κλειδί και κάνουν αναζήτηση στο διαδίκτυο.

5

Διαβάζουμε τις πληροφορίες και από το βιβλίο για την Ακρόπολη που έχουμε στην ταξιδιωτική μας γωνιά: ποιος τον έφτιαξε, από τι υλικό ήταν φτιαγμένος, τι είδους κτίριο ήταν, μετράμε τις κολώνες κλπ. Επιλέγουμε εικόνες από τη μπάρα και παρατηρούμε το κτίριο φωτογραφημένο από διάφορες πλευρές. Επιλέγουμε βίντεο και παρακολουθούμε  πως ήταν όταν πρωτοχτίστηκε εξωτερικά και εσωτερικά.

Την εξέλιξη του μνημείου μέσα στους αιώνες.

Επίσης την ώρα των αγγλικών βλέπουμε και αγγλόφωνο βίντεο, ο Birdie τους εξηγεί και τα παιδιά χρωματίζουν τον Παρθενώνα όπως ήταν αρχικά.

IMG 20220509 112319

Τα παιδιά ανακατασκευάζουν στον υπολογιστή τον Παρθενώνα “πιάνοντας & σέρνοντας” με το ποντίκι τα κομμάτια.

IMG 20220511 082550 (κατεβάζουμε το αρχείο word)   Ανακατασκευή παρθενώνα

Κατασκευή μακέτας: Δίνουμε στα παιδιά διάφορα χαρτόκουτα,  ρολά, χάρακα….. Ποιο υλικό θα χρησιμοποιούσαν για κάθε τμήμα του Παρθενώνα; Για τις κολώνες, το πάτωμα, τη στέγη;

IMG 20220510 095245

  • κολώνες: Χρησιμοποιούμε μια χάρτινη λωρίδα ως βοήθημα για να μετρήσουμε και να κόψουμε τα ρολά στη μέση. Τα παιδιά κάνουν ευθείες γραμμές πάνω σε άσπρο χαρτί και τυλίγουν τα ρολά.

6

  • κυρίως ναός: το μικρό χαρτόκουτο βάφεται άσπρο. Μετράμε το ύψος και το κόβουμε ώστε να είναι στο ίδιο ύψος με τις κολώνες.

IMG 20220510 094322   IMG 20220510 111421    IMG 20220510 111636

  • Πάτωμα: κόβουμε γύρω-γύρω το μεγάλο χαρτόκουτο για να κοντύνει.
  • Στέγη: ενώνουμε τα μεγάλα καπάκια της κούτας στο κέντρο για να γίνει η σκεπή και στα μικρά σημειώνουμε το τρίγωνο του αετώματος για να κοπεί το περίσσευμα.

IMG 20220510 110340

Γίνεται η συναρμολόγηση όλων των επιμέρους κατασκευών.

IMG 20220510 114145 IMG 20220510 114012   IMG 20220510 114231

  • Γλυπτά: Αναζητούμε στο διαδίκτυο εικόνες από τα γλυπτά στις μετόπες και τα αετώματα, κάνουμε αποθήκευση και εκτυπώνουμε τις εικόνες. Τι επικολλούμε στον Παρθενώνα.

IMG 20220510 115659 IMG 20220510 120142 IMG 20220511 091620 IMG 20220511 092226

  • Βράχος: τα παιδιά τσαλακώνουν χαρτιά και τα κολλούν γύρω από τη βάση στερεώνοντας με μανταλάκια μέχρι να στεγνώσουν.

IMG 20220511 093121      IMG 20220511 123945

  • Μεταφορά των μαρμάρων: Θέτουμε στα παιδιά τον προβληματισμό πως οι αρχαίοι Έλληνες κατάφεραν τόσο βαριά μάρμαρα να τα μεταφέρουν από την Πεντέλη στο βράχο της Ακρόπολης. Σήμερα πως θα τα μεταφέραμε, πως θα τα σηκώναμε; Φτιάχνουν τα παιδιά με το οικοδομικό υλικό τον βράχο της Ακρόπολης και βάζουν επάνω τον Παρθενώνα. Σε άλλο σημείο της τάξης ορίζουμε το βουνό. Μπορούν οι άνθρωποι μόνο με τα χέρια τους να κουβαλήσουν τόσο βαριές πέτρες και μάλιστα να τις ανεβάσουν τόσο ψηλά; Βλέπουμε στο διαδίκτυο εικόνες και βίντεο από τις εφευρέσεις των Ελλήνων και τις μηχανές που κατασκεύασαν.

1 2 2 1 3 4 1 5α 6 1

Προσομοίωση στην τάξη

IMG 20220513 091032
Κατέβασμα από την Πεντέλη (ολίσθηση σε κατηφορικό κεκλιμένο επίπεδο)
IMG 20220513 090717
Μεταφορά μέχρι την Ακρόπολη (κύλιση σε ρόδες)
IMG 20220513 091431
Ανέβασμα στο βράχο (ολίσθηση σε ανηφορικό κεκλιμένο επίπεδο
IMG 20220513 091940
Ανυψωτικό μηχάνημα για το ανέβασμα των μαρμάρων

IMG 20220513 092654 IMG 20220513 092853IMG 20220513 092909

Χρήση μοχλού για την ανασήκωση βαριού αντικειμένου για περασμα σκοινιών, μεταφορά και απεγκλωβισμός σκοινιών πάλι με χρήση μοχλού.

IMG 20220513 114903 IMG 20220513 115007

Συνεργασία για την ανασληκωση βαριού αντικειμένου με σκοινί (σαν γερανός)

  • Beebot: τα παιδιά προγραμματίζουν το μελισσακι για να βρει τα γράμματα του Π-Α-Ρ-Θ-Ε-Ν-Ω-Ν-Α. Χρήση αγγλικού λεξιλογίου για τις οδηγίες.

IMG 20220511 114329 IMG 20220511 112008

  • Αρχιτεκτονική: Ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης ήταν οι αρχιτέκτονες του Παρθενώνα. Γενικός επιστάτης του έργου ήταν ο γλύπτης Φειδίας. Τι κάνει όμως ένας αρχιτέκτονας. Ποια είναι η δουλειά του; Τι εργαλεία χρειάζεται;

Βλέπουμε βίντεο στο διαδίκτυο και εικόνες από διάφορα κτίρια σύγχρονης αρχιτεκτονικής.

1e83b29fbcff25943d098459f7e64f70 005d64acebdf80d801d6677e11352d4c e744defa660959c6e4e9647bc5e86698 Edersee Haus auf dem Kopf 1 TSWE 585x439 edificio f image images 1 images le nouveau siege d ametis a ete dessine par francois fontes ntolhn3l16uo4yyk

Ενεργοποιούμε τη φαντασία των παιδιών και τους ζητάμε να φανταστούν ότι είναι ο Ικτίνος ή ο Καλλικράτης και ο Περικλής τους ζητάει να σχεδιάσουν τον Παρθενώνα σήμερα. Πως θα τον έφτιαχναν; Τι υλικά θα χρησιμοποιούσαν;

IMG 20220520 080746 IMG 20220520 080756 IMG 20220520 080805 IMG 20220520 080816 IMG 20220520 080825 IMG 20220520 080833 IMG 20220520 080842 IMG 20220520 080711 IMG 20220520 080719 IMG 20220520 080728 IMG 20220520 080737

Αφού μάθαμε τόσα πράγματα για τον Παρθενώνα, δημιουργούμε το ηλεκτρονικό παζλ με τα παιδιά. Επιλέγουν από το pixabay δωρεάν φωτογραφία του μνημείου (εξηγούμε στα παιδιά ότι δεν παιρνουμε όποια φωτογραφία θέλουμε από το διαδίκτυο παρά μόνο αυτές που χαρίζουν οι δημιουργοί- αλλιώς είναι κλοπή) και την ανεβάζουμε στη σελίδα https://im-a-puzzle.com/   Εκεί διατυπώνουν ερωτήσεις και δίνουν  απαντήσεις. Τις πληκτρολογούμε και αποθηκευουν το παζλ. Το παίζουν στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.

Παζλ Παρθενώνα

IMG 20220516 100151 IMG 20220516 095941

Με τα παιδιά στέλνουμε email στους φίλους μας -το Μάνο και τη Μίνα- με το ηλεκτρονικό παζλ που μας ζήτησαν.

IMG 20220516 101508    IMG 20220516 101821