Φυσιολάτρες σε Δράση

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:

Σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation, εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Η σχολική αυτή δράση είχε ως στόχο, σύμφωνα με το Αναλυτικό μας Πρόγραμμα και το πρόγραμμα της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, να γνωρίσουν τη βιοποικιλότητα, αρχικά τη χλωρίδα του τόπου μας μέσω της ενασχόλησής τους με την αυλή του νηπιαγωγείου και το περιβάλλον του χωριού. Να συνδέσουν τη χλωρίδα με τις ανάγκες της πανίδας του τόπου. Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη σημασία της παροχής καθολικής πρόσβασης σε ασφαλείς και προσβάσιμους πράσινους δημόσιους χώρους για τον άνθρωπο. Επίσης, κατανοούν τη σπουδαιότητα της διατήρησης, της αποκατάστασης και της βιώσιμης χρήσης των οικοσυστημάτων.

Μέσα από δράσεις πεδίου και ομαδοσυνεργατικά παιχνίδια, τα παιδιά βρίσκουν την ευκαιρία να:

  • εξοικειωθούν με τα στοιχεία της φύσης (μυρωδιές, ήχοι), το περιαστικό περιβάλλον και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του
  • ανακαλύψουν ίχνη του οικοσυστήματος
  • γνωρίσουν είδη χλωρίδας και πανίδας
  • κατανοήσουν τη σημασία που έχει το φυσικό περιβάλλον για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις
  • πληροφορηθούν για τις τροφικές αλυσίδες και την προστασία των ζώων
  • εντοπίσουν τις ανθρώπινες δραστηριότητες που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον και τι μπορεί να γίνει για την αντιμετώπισή τους
  • συνειδητοποιήσουν τις απειλές των ανθρώπινων δραστηριοτήτων για το φυσικό περιβάλλον ανακαλύπτοντας τρόπους αρμονικής συνύπαρξης φύσης και ανθρώπου
  • κινητοποιηθούν και να διασκεδάσουν απολαμβάνοντας παιχνίδια στη φύση
  • δημιουργήσουν έργα σχετικά μ’ αυτή

Η ΑΥΛΗ ΜΑΣ

Τα παιδιά καθημερινά παρατηρούν τη φύση στην αυλή μας σκαλίζοντας το χώμα, μαζεύοντας φύλλα, λουλούδια, σπόρους, κλαδάκια, περιεργάζονται ζουζουνάκια κλπ.

IMG 20221012 115703 IMG 20221012 115348 IMG 20221012 115430

 

Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ

  • Θέτουμε στα παιδιά το ερώτημα¨Τι είναι ΦΥΣΗ”; Σχεδιάζουμε τον εννοιολογικό χάρτη και τα παιδιά ζωγραφίζουν.

IMG 20221114 103541IMG 20221115 131958

  • Εξορμούμε στη γειτονιά για να παρατηρήσουμε τη φύση και να μαζέψουμε τους “θησαυρούς” της. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν καθήκοντα. Δύο παιδιά καταγράφουν τα φυτά (φυλλοβόλα/αειθαλή/καρποφόρα δέντρα, λουλούδια,λαχανικά) και τα ζώα (θηλαστικά, πουλιά, έντομα, φωλιές). Ανα δύο παιδιά καρατούν τσάντες για να συλλέξουν διαφορετικά υλικά για την κάθε τσάντα (κλαδιά, φύλλα, καρπούς, λουλούδια, πετραδάκια κλπ.

IMG 20221108 113221

IMG 20221108 131237

  • Στην τάξη ταξινομούμε τα υλικά που μαζέψαμε: κλαδιά-καρποί, φύλλα, λουλούδια και τα βάζουμε στη γωνιά περιβάλλοντος για να τα παρατηρούν με  το μεγενθυντικό φακό.

IMG 20221109 085816 .jpg

  • Ζωγραφίζουν τη βόλτα στη φύση.

IMG 20221110 094608 IMG 20221110 094619 IMG 20221110 094634 IMG 20221110 094649 IMG 20221110 094705 IMG 20221110 094720 IMG 20221110 094729 IMG 20221110 094739 IMG 20221110 094748 IMG 20221110 094756 IMG 20221110 094538 IMG 20221110 094553

  • Τα παιδιά κολλούν τα φυσικά υλικά σε καδράκια.

IMG 20221114 135356

IMG 20221125 095632

  • Σκεφτόμαστε πως μπορούμε να κρατήσουμε τα φύλλα “ζωντανά”.Κάνουμε ένα πείραμα. Βάζουμε φύλλα α) ανάμεσα σε σελίδες περιοδικών και β) σε νερό με γλυκερίνη για μια εβδομάδα. Τι θα συμβεί στα φύλλα; Θα διατηρηθούν ή θα χαλάσουν.

Μετά από μια εβδομάδα τα φύλλα στο περιοδικό είναι ίσια αλλά εύθραυστα, ενώ τα φύλλα της γλυκερίνης έχουν κρατήσει το χρώμα τους και το τρισδιάστατο αρχικό σχήμα τους και είναι μαλακά , δεν σπάνε ακόμη και όταν τα τσαλακώνουμε.

IMG 20221114 125129  IMG 20221121 130853

Κάνουμε καδράκια με τα φύλλα γλυκερίνης.

IMG 20221130 083122

ΗΧΟΙ ΣΤΗ ΦΥΣΗ

  • Κάνουμε πάλι βόλτα στη γειτονιά για να ακούσουμε τη φύση και να την ηχογραφήσουμε.

IMG 20221114 112311 1 Ξαπλώνουν στο γρασίδι και ακούν το περιβάλλον.

IMG 20221114 113335 Αντιγραφή 1   Περπάτημα στις πέτρες

IMG 20221108 114804   Περπάτημα στο γρασίδι

IMG 20221114 114407  Περπάτημα στα ξερά φύλλα

IMG 20221114 114521    Τσαλάκωμα ξερών φύλλων

Αυτοκίνητο

Μηχανάκι

Σκύλος

Τροχός

Σπάσιμο κλαδιών

  • Ζωγραφίζουν τους ήχους στη φύση

IMG 20221115 100214 IMG 20221115 100222 IMG 20221115 100231 IMG 20221115 100240 IMG 20221115 100250 IMG 20221115 100112 IMG 20221115 100122 IMG 20221115 100200

  • Ταξινομούμε τους ήχους που μαζέψαμε σε τεχνητούς και φυσικούς. Επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα https://www.freesfx.co.uk/     και ακούμε διαφορους ήχους (φυσικούς και τεχνητούς), τους κατεβάζουμε και τους ταξινομούμε.

IMG 20221115 133005   IMG 20221115 114213

ΟΙ ΜΥΡΩΔΙΕΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Βγαίνουμε πάλι στη γειτονιά για να μαζέψουμε μυρωδιές από τη φύση. Λουλούδια, αρωματικά φυτά κλπ.

IMG 20221114 113306

Βρίσκουμε όμως και μυρωδιές που δεν ανήκουν στη φύση. Μαζεύουμε τα σκουπίδια και τα πετάμε στον κάδο.

IMG 20221124 122149

ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ

  • Στις διάφορες βόλτες μας έχουμε συναντήσει διάφορα δέντρα: φυλλοβόλα, αειθαλή, καρποφόρα, κωνοφόρα, μικρά, μεγάλα. Τι τα χρειαζόμαστε όμως τα δέντρα; Τια θα γινόταν αν δεν υπήρχαν στη γη;

IMG 20221125 101856

  • Σε μια βόλτα μας συναντήσαμε ένα κομμενο δέντρο. Αναρωτιόμαστε γιατί το έκοψαν; Τα ζώα που είχαν τη φωλιά τους στο δέντρο που να πήγαν; Πόσο ψηλό ήταν; Πόσο χρονών ήταν; Πως μπορούμε να μάθουμε; Μετράμε τους ομόκεντρους κύκλους και βρίσκουμε την ηλικία του.

IMG 20221124 121938

Επισκεπτόμαστε την αυλή ενός σπιτιού με στοιβαγμένους κορμούς ξύλων για το τζάκι. Μετράμε την ηλικία των κορμών. Τελικά χρειάζονται πολλά χρόνια για να μεγαλώσει ένα δέντρο.

IMG 20221129 121312 IMG 20221129 121543  IMG 20221129 121649

IMG 20221130 132754 IMG 20221130 132812

  • Στις βόλτες μας φωτογραφίσαμε διάφορα φυτά: δέντρα, θάμνους και πόες. Συκρίνουμε και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές.

ΔΕΝΤΡΟ: έχει κορμό, είναι ψηλό, ζει πολλά χρόνια και κόβεται με πριόνι.

ΘΑΜΝΟΣ: έχει ξύλινα κλαδιά που βγαίνουν από το έδαφος, έχει μέτριο ύψος, ζει λιγότερα χρόνια και κόβεται κυρίως με κλαδευτήρι.

ΠΟΑ: έχει τρυφερό βλαστό, είναι κοντό, ζει 1 ή 2 χρόνια και μπορεί να κοπεί με το χέρι.

IMG 20221124 113425

Παίζουν παιχνίδι ταξιμόμησης  στον υπολογιστή  https://learningapps.org/display?v=pxmapznm222

IMG 20221129 100353

Ζωγραφίζουν τα δικά τους δέντρα-θάμνους-πόες.

IMG 20221128 133050 IMG 20221128 133103 IMG 20221128 133109 IMG 20221128 133121 IMG 20221128 133130 IMG 20221128 133139 IMG 20221128 133147 IMG 20221128 133029 IMG 20221128 133039

ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

  • Ζήτάμε από τα παιδιά να πουν από τι αποτελείται η γη, ποια είναι τα βασικά στοιχεία της. Χώμα, νερό, αέρας ήλιος.  συμφωνούμε ότι χωρίς αυτά τα στοιχεία δεν θα μπορούσε να ζήσει κανείς πάνω στη γη, ούτε φυτό, ούτε ζώο, ούτε ο άνθρωπος. Θέτουμε τα ερωτήματα:

-Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα χόρτα; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ δεν τρώμε χόρτα”.

-Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα έντομα; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε έντομα”.

-Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα φίδια; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε φίδια”.

-Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν οι λύκοι; Τους χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε λύκους”…….κοκ.

Βάζουμε στο τραπέζι ένα στεφάνι-τη γη- με τα 4 στοιχεία της. Γύρω-γύρω βάζουμε είκόνες από ζώα, φυτά, έντομα, τον άνθρωπο κλπ. Ρωτάμε πχ τα παιδιά τι χρειάζεται το πουλί: σποράκια και έντομα για τροφή και το δέντρο για φωλιά. Με σκοινάκια ενώνουμε τις σχέσεις ανάμεσα στα όντα.

IMG 20221124 113254

Μέσα από τις σχέσεις αυτές απαντάμε εκ νέου στα αρχικά ερωτήματα:

-Χρειαζόμαστε τα χόρτα για να τα φάει η αγελάδα και να πάρει ο άνθρωπος το γάλα και το κρέας.

-Χρειαζόμαστε τα έντομα για να πάνε στα λουλούδια να τα γονιμοποιήσουν και να πάρουμε τουε καρπούς.

-Χρειαζόμαστε τα φίδια για να τρώνε τα ποντίκια. Διαφορετικά θα γεμίσουμε αρρώστειες.

-Χρειαζόμαστε τους λύκους για να τρώνε τα φυτοφάγα ζώα. Διαφορετικά θα τρώνε όλα τα φυτά και θα εξαφανιστούν….δεν θα έχουμε οξυγόνο, τροφή κλπ.

  • Αποτυπώνουμε και σε χαρτί το πέπλο της ζωής, δηλ. τις σχέσεις αλληλεξάρτησης όλων των όντων πάνω στη γη (ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ-ΤΡΟΦΙΚΟ ΠΛΕΓΜΑ).

IMG 20221125 101909

Σε ατομική εργασία βρίσκουν τις σχέσεις ανάμεσα στα ζώα και τα φυτά και κάνουν το δικό τους πέπλο της ζωής.

IMG 20221125 102447 IMG 20221125 102454 IMG 20221125 102520 IMG 20221125 102531 IMG 20221125 102550 IMG 20221125 102612 IMG 20221125 102259 IMG 20221125 102309 IMG 20221125 102319 IMG 20221125 102329 IMG 20221125 102438 IMG 20221125 102537

ΦΥΤΟΛΟΓΙΟ

  • Περιεργαζόμαστε τα διάφορα φύλλα που έχουμε μαζέψει στις βόλτες μας. Αποφασίζουμε να τα βάλουμε σε ένα βιβλίο και να κάνουμε ένα φυτολόγιο. Δεν ξέρει όμως ή δεν θυμάται κανείς τα ονόματα από τα φυτά. Πως μπορούμε να τα βρούμε και να τα βάλουμε στο φυτολόγιο. Με το εργαλείο google lens  του κινητού έστιάζουμε πάνω στο φύλλο και κάνει αναζήτηση στον ιστό για να βρει σε ποιο φυτό ανήκει. Τα παιδιά πληκτρολογούν τα ονόματα σε word και τα εκτυπώνουμε. Κολλούν τα φύλλα στο φυτολόγιο και βάζουν το αντίστοινο όνομα.

IMG 20221128 114059   IMG 20221130 094054  IMG 20221201 095812  IMG 20221201 095820

  • Καθώς αρκετά παιδιά ήθελαν να πάμε στις αυλές τους για να δούμε τα φυτά που έχουν και επειδή δεν γινόταν, αποφασίσαμε να τα βγάλουν φωτογραφία και να μας τα δείξουν. Δημιουργήθηκε ένα padlet για να ανεβάσουν στον τοίχο τις φωτογραφίες τους αφού αναζητήσουν με το google lens  το είδος του δέντρου-θάμνου-πόα. Στάλθηκε email στους γονείς με οδηγίες.

Μετάβαση στο padlet.com

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΟ ΔΕΠ

  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Ταξινόμηση φύλλων με βάση το χρώμα, αντιστοιχίσεις φύλλων με τα περιγράμματά τους, αριθμητήριο με καρύδια.

IMG 20221109 111037  IMG 20221122 114648 IMG 20221130 133954

  • ΓΛΩΣΣΑ

Εντοπισμός πέτρας με γράμμα μέσα σε ξερά φύλλα και τοποθέτηση στο αντίστοιχο γράμμα (Πεζά-Κεφαλαία).

IMG 20221111 091858    IMG 20221118 111352

  • ΜΟΥΣΙΚΗ

Κατασκευή καστανιέτας με καρυδότσουφλα και ρυθμικά χτυπήματα σε τραγούδι.

IMG 20221130 134058    IMG 20221125 103957

  • ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Καδράκια με αποτυπώματα από φύλλα

IMG 20221125 131838  IMG 20221110 110627

Τα Χριστούγεννα χρησιμοποιούμε υλικά από αυτά που μαζεψαμε για να κάνουμε στολίδια.

IMG 20221216 114253 IMG 20221216 094904