Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
Σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation, εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η σχολική αυτή δράση είχε ως στόχο, σύμφωνα με το Αναλυτικό μας Πρόγραμμα και το πρόγραμμα της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, να γνωρίσουν τη βιοποικιλότητα, αρχικά τη χλωρίδα του τόπου μας μέσω της ενασχόλησής τους με την αυλή του νηπιαγωγείου και το περιβάλλον του χωριού. Να συνδέσουν τη χλωρίδα με τις ανάγκες της πανίδας του τόπου. Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη σημασία της παροχής καθολικής πρόσβασης σε ασφαλείς και προσβάσιμους πράσινους δημόσιους χώρους για τον άνθρωπο. Επίσης, κατανοούν τη σπουδαιότητα της διατήρησης, της αποκατάστασης και της βιώσιμης χρήσης των οικοσυστημάτων.
Μέσα από δράσεις πεδίου και ομαδοσυνεργατικά παιχνίδια, τα παιδιά βρίσκουν την ευκαιρία να:
- εξοικειωθούν με τα στοιχεία της φύσης (μυρωδιές, ήχοι), το περιαστικό περιβάλλον και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του
- ανακαλύψουν ίχνη του οικοσυστήματος
- γνωρίσουν είδη χλωρίδας και πανίδας
- κατανοήσουν τη σημασία που έχει το φυσικό περιβάλλον για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις
- πληροφορηθούν για τις τροφικές αλυσίδες και την προστασία των ζώων
- εντοπίσουν τις ανθρώπινες δραστηριότητες που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον και τι μπορεί να γίνει για την αντιμετώπισή τους
- συνειδητοποιήσουν τις απειλές των ανθρώπινων δραστηριοτήτων για το φυσικό περιβάλλον ανακαλύπτοντας τρόπους αρμονικής συνύπαρξης φύσης και ανθρώπου
- κινητοποιηθούν και να διασκεδάσουν απολαμβάνοντας παιχνίδια στη φύση
- δημιουργήσουν έργα σχετικά μ’ αυτή
Η ΑΥΛΗ ΜΑΣ Τα παιδιά καθημερινά παρατηρούν τη φύση στην αυλή μας σκαλίζοντας το χώμα, μαζεύοντας φύλλα, λουλούδια, σπόρους, κλαδάκια, περιεργάζονται ζουζουνάκια κλπ.
|
Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ
Μετά από μια εβδομάδα τα φύλλα στο περιοδικό είναι ίσια αλλά εύθραυστα, ενώ τα φύλλα της γλυκερίνης έχουν κρατήσει το χρώμα τους και το τρισδιάστατο αρχικό σχήμα τους και είναι μαλακά , δεν σπάνε ακόμη και όταν τα τσαλακώνουμε. Κάνουμε καδράκια με τα φύλλα γλυκερίνης. |
ΗΧΟΙ ΣΤΗ ΦΥΣΗ
Ξαπλώνουν στο γρασίδι και ακούν το περιβάλλον. Αυτοκίνητο Μηχανάκι Σκύλος Τροχός Σπάσιμο κλαδιών
|
ΟΙ ΜΥΡΩΔΙΕΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ Βγαίνουμε πάλι στη γειτονιά για να μαζέψουμε μυρωδιές από τη φύση. Λουλούδια, αρωματικά φυτά κλπ. Βρίσκουμε όμως και μυρωδιές που δεν ανήκουν στη φύση. Μαζεύουμε τα σκουπίδια και τα πετάμε στον κάδο. |
ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ
Επισκεπτόμαστε την αυλή ενός σπιτιού με στοιβαγμένους κορμούς ξύλων για το τζάκι. Μετράμε την ηλικία των κορμών. Τελικά χρειάζονται πολλά χρόνια για να μεγαλώσει ένα δέντρο.
ΔΕΝΤΡΟ: έχει κορμό, είναι ψηλό, ζει πολλά χρόνια και κόβεται με πριόνι. ΘΑΜΝΟΣ: έχει ξύλινα κλαδιά που βγαίνουν από το έδαφος, έχει μέτριο ύψος, ζει λιγότερα χρόνια και κόβεται κυρίως με κλαδευτήρι. ΠΟΑ: έχει τρυφερό βλαστό, είναι κοντό, ζει 1 ή 2 χρόνια και μπορεί να κοπεί με το χέρι. Παίζουν παιχνίδι ταξιμόμησης στον υπολογιστή https://learningapps.org/display?v=pxmapznm222 Ζωγραφίζουν τα δικά τους δέντρα-θάμνους-πόες. |
ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
-Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα χόρτα; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ δεν τρώμε χόρτα”. -Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα έντομα; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε έντομα”. -Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα φίδια; Τα χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε φίδια”. -Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν οι λύκοι; Τους χρειαζόμαστε; “ΟΧΙ, δεν τρώμε λύκους”…….κοκ. Βάζουμε στο τραπέζι ένα στεφάνι-τη γη- με τα 4 στοιχεία της. Γύρω-γύρω βάζουμε είκόνες από ζώα, φυτά, έντομα, τον άνθρωπο κλπ. Ρωτάμε πχ τα παιδιά τι χρειάζεται το πουλί: σποράκια και έντομα για τροφή και το δέντρο για φωλιά. Με σκοινάκια ενώνουμε τις σχέσεις ανάμεσα στα όντα. Μέσα από τις σχέσεις αυτές απαντάμε εκ νέου στα αρχικά ερωτήματα: -Χρειαζόμαστε τα χόρτα για να τα φάει η αγελάδα και να πάρει ο άνθρωπος το γάλα και το κρέας. -Χρειαζόμαστε τα έντομα για να πάνε στα λουλούδια να τα γονιμοποιήσουν και να πάρουμε τουε καρπούς. -Χρειαζόμαστε τα φίδια για να τρώνε τα ποντίκια. Διαφορετικά θα γεμίσουμε αρρώστειες. -Χρειαζόμαστε τους λύκους για να τρώνε τα φυτοφάγα ζώα. Διαφορετικά θα τρώνε όλα τα φυτά και θα εξαφανιστούν….δεν θα έχουμε οξυγόνο, τροφή κλπ.
Σε ατομική εργασία βρίσκουν τις σχέσεις ανάμεσα στα ζώα και τα φυτά και κάνουν το δικό τους πέπλο της ζωής. |
ΦΥΤΟΛΟΓΙΟ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΟ ΔΕΠ
Ταξινόμηση φύλλων με βάση το χρώμα, αντιστοιχίσεις φύλλων με τα περιγράμματά τους, αριθμητήριο με καρύδια.
Εντοπισμός πέτρας με γράμμα μέσα σε ξερά φύλλα και τοποθέτηση στο αντίστοιχο γράμμα (Πεζά-Κεφαλαία).
Κατασκευή καστανιέτας με καρυδότσουφλα και ρυθμικά χτυπήματα σε τραγούδι.
Καδράκια με αποτυπώματα από φύλλα Τα Χριστούγεννα χρησιμοποιούμε υλικά από αυτά που μαζεψαμε για να κάνουμε στολίδια. |